Sida 1 av 2
Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 15:11
av Isidor1891
Hej.
Jag är nybörjare när det kommer till Teslan men har börjat läsa på senaste tiden och har reserverat en Modell 3. Jag har knåpat ihop en kalkyl där jag jämför mina nuvarande bilkostnader (Qashqai +2 2014) med uppskattade kostnader för modell 3. En punkt i min kalkyl är drivmedelskostnader (diesel vs el). Jag hittade någonstans en uppskattad bränsleförbrukning på Tesla 3 på 1,77 KwH/mil. Förstår att dessa siffror inte är bekräftade och kanske ska räknas som gissningar men tror ni att det är rimligt att räkna på? Jag kör i snitt 98 mil/månad och betalar 75 öre/KwH. Det innebär ca 1,30 kr/mil och en månadskostnad på ca 130 kr. Är det verkligen så billigt? Är det något jag missar?
Det är verkligen intressant att skapa en kalkyl och inse att folk stirrar för mycket på inköpspris. Lite som att säga att det är bättre att köpa en billig bostadsrätt med hög hyra istället för att köpa en dyrare med lägre hyra fast månadskostnaden blir densamma.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 15:20
av LarsL
Du glömmer kanske överföringsavgifterna och de fasta kostnaderna för elen. Jag brukar dela fakturan med förbrukningen och har då hamnat på mellan 0,90 - 1,30kr/kWh. Sen kommer Tesla ta 1,90kr/kWh vid Superchargern. Men de är ändå billigt att köra elbil, ja.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 15:23
av Isidor1891
Hej och tack för ditt svar.
Jag är ledsen men jag är inte riktigt med på vad du syftar på med överföringsavgifterna? Fasta kostnaderna för elen har jag redan idag så det borde inte påverka, eller?
Då 95% av vårt bilresande sker inom stan så kommer jag i stort sett bara ladda hemma.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 15:31
av Musikmannen66
Jag brukar dra bort en nolla från bensinräkningen så stämmer det ganska bra med att gå över till elbil.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 15:31
av SolnaGnagarn
Klart du ska ha en Tesla broder!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 15:32
av vigge50
Model S drar runt 2 kWh/mil och Model lll borde dra mindre så jag skulle anse att det är rimlig förbrukning. Dock så tillkommer lite förluster i laddning mm som inte är medräknade i de 2 kWh men de borde inte vara mycket. Som du säger anser inte jag heller man bör dela fast avgifter, du betalar de ändå oavsett hur mycket du kör.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 15:34
av LarsL
Nätägaren har oftast en överförningsavgift per kWh som du bör lägga på priset. Den tycker jag absolut att man ska ha med annars blir det fel.
Sen kan man diskutera fram och tillbaka om de fasta avgifterna ska vara med. Jag tycker nog det även om de inte påverkas av elbilen i sig.
Mina kostnader ligger 300-400kr/månad jämnför med 2500-3000kr/månad tidigare.
2kWh/mil är bra att räkna med i genomsnitt, ja.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 15:43
av jpetters
För mig kostade det ca 1200 SEK el för 6 månaders körning och ca 1100 mil. Det blev så klart en del SuC laddning på resa men mest har jag laddat hemma på tider när elen är billigast. Att kunna köra på vatten/vindkraft till denna kostnad känns helt enkelt fenomenalt bra! Detta är ju bara en av alla fördelar dessutom. Go for it!
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 16:07
av mati
Jag brukar räkna med 2kr/mil i "bränsle"-kostnader. Det stämmer ganska bra för en relativt el-hungrig P85. En mindre och modernare Model 3 borde alla gånger vara billigare än så. Så ja, det är så billigt.

Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 18:05
av +46
LarsL skrev:Nätägaren har oftast en överförningsavgift per kWh som du bör lägga på priset. Den tycker jag absolut att man ska ha med annars blir det fel.
Sen kan man diskutera fram och tillbaka om de fasta avgifterna ska vara med. Jag tycker nog det även om de inte påverkas av elbilen i sig.
Mina kostnader ligger 300-400kr/månad jämnför med 2500-3000kr/månad tidigare.
2kWh/mil är bra att räkna med i genomsnitt, ja.
Om man vill ha möjligheten att kunna ladda med hög effekt hemma så kan man behöva säkra upp. Den merkostnaden borde i så fall tas med i kalkylen.
I mitt fall skiljer det 5 750:- om året mellan 35 A abonnemang och ett 16 A abonnemang enligt 2017 års elnätstariffer.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 22:03
av Fredriksv
+46 skrev:LarsL skrev:Nätägaren har oftast en överförningsavgift per kWh som du bör lägga på priset. Den tycker jag absolut att man ska ha med annars blir det fel.
Sen kan man diskutera fram och tillbaka om de fasta avgifterna ska vara med. Jag tycker nog det även om de inte påverkas av elbilen i sig.
Mina kostnader ligger 300-400kr/månad jämnför med 2500-3000kr/månad tidigare.
2kWh/mil är bra att räkna med i genomsnitt, ja.
Om man vill ha möjligheten att kunna ladda med hög effekt hemma så kan man behöva säkra upp. Den merkostnaden borde i så fall tas med i kalkylen.
I mitt fall skiljer det 5 750:- om året mellan 35 A abonnemang och ett 16 A abonnemang enligt 2017 års elnätstariffer.
Att säkra upp med + 13kW enkom för Teslan är nog inte nödvändigt för de allra flesta.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 22:07
av Svenssons
Fredriksv skrev:+46 skrev:LarsL skrev:Nätägaren har oftast en överförningsavgift per kWh som du bör lägga på priset. Den tycker jag absolut att man ska ha med annars blir det fel.
Sen kan man diskutera fram och tillbaka om de fasta avgifterna ska vara med. Jag tycker nog det även om de inte påverkas av elbilen i sig.
Mina kostnader ligger 300-400kr/månad jämnför med 2500-3000kr/månad tidigare.
2kWh/mil är bra att räkna med i genomsnitt, ja.
Om man vill ha möjligheten att kunna ladda med hög effekt hemma så kan man behöva säkra upp. Den merkostnaden borde i så fall tas med i kalkylen.
I mitt fall skiljer det 5 750:- om året mellan 35 A abonnemang och ett 16 A abonnemang enligt 2017 års elnätstariffer.
Att säkra upp med + 13kW enkom för Teslan är nog inte nödvändigt för de allra flesta.
35A låter som extremt overkill om man bara har en Tesla, även med två Teslor i familjen bör man klara sig fint med t.ex. 25A om det inte är så att bägge bilarna kör 40 mil om dagen var och bara laddas hemma. Har själv 25A och har satt laddningen på 20A. Har schemalagt laddningen till kl 1:00 och bilen är oftast färdigladdad runt 2:30. Testade att sänka laddningen till 15A men då gick en fas...
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 22:42
av +46
Svenssons skrev:Fredriksv skrev:+46 skrev:LarsL skrev:Nätägaren har oftast en överförningsavgift per kWh som du bör lägga på priset. Den tycker jag absolut att man ska ha med annars blir det fel.
Sen kan man diskutera fram och tillbaka om de fasta avgifterna ska vara med. Jag tycker nog det även om de inte påverkas av elbilen i sig.
Mina kostnader ligger 300-400kr/månad jämnför med 2500-3000kr/månad tidigare.
2kWh/mil är bra att räkna med i genomsnitt, ja.
Om man vill ha möjligheten att kunna ladda med hög effekt hemma så kan man behöva säkra upp. Den merkostnaden borde i så fall tas med i kalkylen.
I mitt fall skiljer det 5 750:- om året mellan 35 A abonnemang och ett 16 A abonnemang enligt 2017 års elnätstariffer.
Att säkra upp med + 13kW enkom för Teslan är nog inte nödvändigt för de allra flesta.
35A låter som extremt overkill om man bara har en Tesla, även med två Teslor i familjen bör man klara sig fint med t.ex. 25A om det inte är så att bägge bilarna kör 40 mil om dagen var och bara laddas hemma. Har själv 25A och har satt laddningen på 20A. Har schemalagt laddningen till kl 1:00 och bilen är oftast färdigladdad runt 2:30. Testade att sänka laddningen till 15A men då gick en fas...
Visst, man kan schemalägga laddningen, installera energivakt, mm för att slippa säkra upp hemma. Eller så betalar man ett högre pris för att alltid ha tillgång till den el som förbrukas, oavsett tid på dygnet. I extremfallet kan man jämföra prisskillnaden mellan 16A och 35A men för de flesta så handlar det om att säkra upp från 16A till 20A eller från 20A till 25 A eller från 25A till 35A. Min poäng var att ligger man redan på gränsen och sedan skaffar en elbil så kan man behöva säkra upp hemma och det kostar tusenlappar om året.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 29 jan 2017 23:18
av janni
Bränslekostnaden är en del av ekvationen, tror du får svårt att räkna hem det helt om du "bara" kör 1200 mil om året.
Du får jämföra vad din nuvarande bil kostar dig i månaden (driftkostnader, värdeminskning etc) jämfört med om du ska köpa en ny Model 3 som vi inte vet priset på ännu.
Det blir mycket enklare att få ihop kalkylen om man jämför med en bil i samma prisklass, särskilt när det gäller tjänstebilar.
Dock hoppas jag du får ihop kalkylen för de enda jag ångrar med att ha gått över till eldrift är att inte ha gjort det tidigare

Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 06:42
av Bjelke
Svenssons skrev:Fredriksv skrev:+46 skrev:LarsL skrev:Nätägaren har oftast en överförningsavgift per kWh som du bör lägga på priset. Den tycker jag absolut att man ska ha med annars blir det fel.
Sen kan man diskutera fram och tillbaka om de fasta avgifterna ska vara med. Jag tycker nog det även om de inte påverkas av elbilen i sig.
Mina kostnader ligger 300-400kr/månad jämnför med 2500-3000kr/månad tidigare.
2kWh/mil är bra att räkna med i genomsnitt, ja.
Om man vill ha möjligheten att kunna ladda med hög effekt hemma så kan man behöva säkra upp. Den merkostnaden borde i så fall tas med i kalkylen.
I mitt fall skiljer det 5 750:- om året mellan 35 A abonnemang och ett 16 A abonnemang enligt 2017 års elnätstariffer.
Att säkra upp med + 13kW enkom för Teslan är nog inte nödvändigt för de allra flesta.
35A låter som extremt overkill om man bara har en Tesla, även med två Teslor i familjen bör man klara sig fint med t.ex. 25A om det inte är så att bägge bilarna kör 40 mil om dagen var och bara laddas hemma. Har själv 25A och har satt laddningen på 20A. Har schemalagt laddningen till kl 1:00 och bilen är oftast färdigladdad runt 2:30. Testade att sänka laddningen till 15A men då gick en fas...
Gick en säkring när du SÄNKTE laddningen?
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 10:27
av drakbane
Åter igen är det viktigt att folk här på forumet lägger in sin adress/läge/typ i varje fall. Ju högre upp i Sverige desto mer A behövs ju.
Så vet jag varför "kalle" i Luleå behöver 30A in, för att köra sitt hus o ladda sin elcykel.
Och likaså förstår andra varför jag har 16A in o laddar Teslan utan problem när som.
Jag har satt laddningen från 22.00 och 8A, effektvakt på elpannan och en bra luft/luft funkar finfint i 200+ kvm i Södern
Kostar mej 1470.- 16 > 20A
Kostar mej 3240.- 16 > 25A
Elkostnader: 0,8025 /kWh
Elnätsabonnemang månadsavgift: 377,50 kr (Årsabb 16A, 4530.- / 12)
Elöverföring: 19,80 öre/kWh
Så ganska exakt 1.- per kWh
Edit: La till elkostnader
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 10:38
av Svenssons
Bjelke skrev:Svenssons skrev:Fredriksv skrev:+46 skrev:LarsL skrev:Nätägaren har oftast en överförningsavgift per kWh som du bör lägga på priset. Den tycker jag absolut att man ska ha med annars blir det fel.
Sen kan man diskutera fram och tillbaka om de fasta avgifterna ska vara med. Jag tycker nog det även om de inte påverkas av elbilen i sig.
Mina kostnader ligger 300-400kr/månad jämnför med 2500-3000kr/månad tidigare.
2kWh/mil är bra att räkna med i genomsnitt, ja.
Om man vill ha möjligheten att kunna ladda med hög effekt hemma så kan man behöva säkra upp. Den merkostnaden borde i så fall tas med i kalkylen.
I mitt fall skiljer det 5 750:- om året mellan 35 A abonnemang och ett 16 A abonnemang enligt 2017 års elnätstariffer.
Att säkra upp med + 13kW enkom för Teslan är nog inte nödvändigt för de allra flesta.
35A låter som extremt overkill om man bara har en Tesla, även med två Teslor i familjen bör man klara sig fint med t.ex. 25A om det inte är så att bägge bilarna kör 40 mil om dagen var och bara laddas hemma. Har själv 25A och har satt laddningen på 20A. Har schemalagt laddningen till kl 1:00 och bilen är oftast färdigladdad runt 2:30. Testade att sänka laddningen till 15A men då gick en fas...
Gick en säkring när du SÄNKTE laddningen?
Exakt! Hade kört med 20A i knappt 4 månader utan några problem alls, sänkte till 15A och samma vecka gick en fas och har nu höjt igen och inte haft problem på ett par veckor.
Tror att det kan bero på att det finns liten sannolikhet att bergvärme+kyl/frys slår igång samtidigt och spikar effekten. När detta händer så kan säkringen gå även ifall jag bara drar 15A. Detta händer dock väldigt sällan men kanske även 10A till Teslan skulle vara för mycket i dessa fall. Eftersom jag hinner ladda klart snabbare med 20A så minskar jag alltså sannolikheten att jag laddar bilen samtidigt som bergvärme+kyl/frys går igång samtidigt.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 11:54
av Bjelke
Svenssons skrev:Bjelke skrev:Svenssons skrev:Fredriksv skrev:+46 skrev:
Om man vill ha möjligheten att kunna ladda med hög effekt hemma så kan man behöva säkra upp. Den merkostnaden borde i så fall tas med i kalkylen.
I mitt fall skiljer det 5 750:- om året mellan 35 A abonnemang och ett 16 A abonnemang enligt 2017 års elnätstariffer.
Att säkra upp med + 13kW enkom för Teslan är nog inte nödvändigt för de allra flesta.
35A låter som extremt overkill om man bara har en Tesla, även med två Teslor i familjen bör man klara sig fint med t.ex. 25A om det inte är så att bägge bilarna kör 40 mil om dagen var och bara laddas hemma. Har själv 25A och har satt laddningen på 20A. Har schemalagt laddningen till kl 1:00 och bilen är oftast färdigladdad runt 2:30. Testade att sänka laddningen till 15A men då gick en fas...
Gick en säkring när du SÄNKTE laddningen?
Exakt! Hade kört med 20A i knappt 4 månader utan några problem alls, sänkte till 15A och samma vecka gick en fas och har nu höjt igen och inte haft problem på ett par veckor.
Tror att det kan bero på att det finns liten sannolikhet att bergvärme+kyl/frys slår igång samtidigt och spikar effekten. När detta händer så kan säkringen gå även ifall jag bara drar 15A. Detta händer dock väldigt sällan men kanske även 10A till Teslan skulle vara för mycket i dessa fall. Eftersom jag hinner ladda klart snabbare med 20A så minskar jag alltså sannolikheten att jag laddar bilen samtidigt som bergvärme+kyl/frys går igång samtidigt.
Ahh, nu minns jag, du skrev om det för ett tag sedan, snacka om specialfall som säkert funkar precis som du gissar

Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 21:25
av Isidor1891
Tack för era svar.
När vi är inne på el har jag ännu en fundering. Har ni som är rutinerade några råd kring en bra lösning när det kommer till laddning av bilen. Jag bor i hus med eget garage där bilen står på nätterna. I dagsläget finns det bara vanliga uttag i garaget. Fungerar det ok? Jag har läst lite om olika alternativ med bl.a. laddbox och trefas. Laddbox har jag inte så bra koll på mer än att det verkar vara säkrare än vanligt uttag. Bör jag se till fixa en bättre lösning för laddning och isf vad är bästa alternativet?
Tack för att ni tog er tid.
Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 21:37
av mikeberg22se
[quote="Isidor1891"]
Skulle gärna ta del av din kalkyl, smider nämligen på en själv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 21:41
av e5m1r
Isidor1891 skrev:Tack för era svar.
När vi är inne på el har jag ännu en fundering. Har ni som är rutinerade några råd kring en bra lösning när det kommer till laddning av bilen. Jag bor i hus med eget garage där bilen står på nätterna. I dagsläget finns det bara vanliga uttag i garaget. Fungerar det ok? Jag har läst lite om olika alternativ med bl.a. laddbox och trefas. Laddbox har jag inte så bra koll på mer än att det verkar vara säkrare än vanligt uttag. Bör jag se till fixa en bättre lösning för laddning och isf vad är bästa alternativet?
Tack för att ni tog er tid.
Bäst är nog teslas wallcharger men du klarar dig långt med vanliga uttag hur långt beror på dina dagliga körmönster kör du under 10 mil om dan så kan du köra med vanliga uttag
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 21:53
av janni
e5m1r skrev:Isidor1891 skrev:Tack för era svar.
När vi är inne på el har jag ännu en fundering. Har ni som är rutinerade några råd kring en bra lösning när det kommer till laddning av bilen. Jag bor i hus med eget garage där bilen står på nätterna. I dagsläget finns det bara vanliga uttag i garaget. Fungerar det ok? Jag har läst lite om olika alternativ med bl.a. laddbox och trefas. Laddbox har jag inte så bra koll på mer än att det verkar vara säkrare än vanligt uttag. Bör jag se till fixa en bättre lösning för laddning och isf vad är bästa alternativet?
Tack för att ni tog er tid.
Bäst är nog teslas wallcharger men du klarar dig långt med vanliga uttag hur långt beror på dina dagliga körmönster kör du under 10 mil om dan så kan du köra med vanliga uttag
Skulle själv välja Teslas Wallcharger om jag kunde.
Jag bor i BRF och det visade sig att våra boxar ger 3,7kW (ger ca 14km/h) så även om de fungerar för de dagliga så tar det väldigt lång tid att ladda efter att man varit ute på långkörning.
I dessa fall har jag åkt till SuC i Väsby då jag inte hinner få i tillräckligt över natten för att vara säker på att jag klarar mig nästa dag. (lyckligtvis har jag sluppit stå i kö än så länge)
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 21:58
av Isidor1891
Tack för era svar.
Vanligtvis kör vi max tre mil per dag så då borde jag kanske klara mig?
Intressant tanke dock när man kommer hem från längre resa. Tesla wall charger har jag inte koll på så det måste jag läsa på lite om.
mikeberg22se skrev:Isidor1891 skrev:
Skulle gärna ta del av din kalkyl, smider nämligen på en själv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag ger dig gärna min kalkyl men kunde inte bifoga den i PM till dig? Är som sagt ny på forumet så jag behöver tips på hur jag löser det så smidigt som möjligt.
Tack ännu en gång för att ni tar er tid att ge mig tips och råd.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 22:41
av MSO
Isidor1891 skrev:Tack för era svar.
Vanligtvis kör vi max tre mil per dag så då borde jag kanske klara mig?
Intressant tanke dock när man kommer hem från längre resa. Tesla wall charger har jag inte koll på så det måste jag läsa på lite om.
Jag har snittat 9,2 mil om dagen sen jag fick bilen för 17 månader sen. Laddar enbart med 7A enfas. Jag har inte upplevt det som ett problem.
Ofta har jag kommit in riktigt torrt efter en helgrunda, men trots detta har det bara hänt en gång att jag behövt komplettera med Chademo-laddning under veckan sen. En vanlig arbetsdag kör jag ca 5 mil, så jag går i det fallet plus redan efter 7 timmars laddning. Och normalt sett får jag 7-10 mil laddat per natt.
Det som händer är att det tar några dagar att komma ifatt om man inte laddar under dagen. Nån gång har jag väl valt cykeln till jobbet på måndagen för att låta bilen ladda eller så, men det har inte direkt behövts.
-> Enfasladdning är verkligen ingen deal breaker.
Re: Fundering från en nybörjare
Postat: 30 jan 2017 22:53
av SolnaGnagarn
Jag hämtade min X i fredags. Innan dess monterade jag en Wallbox på firman. Jag har även en elstolpe på min p-plats som levererar 13amp och ger 11km/h. Jag kör ca 6mil om dagen och laddar som regel mellan 18-8:00. Det innebär att jag går "plus" varje dag då jag hinner ladda mer än vad jag gör av med. Tänker försöka att ladda så lite som möjligt på firman då elen till platsen hemma ingår i p-hyran.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro