Sida 31 av 57

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 19 jan 2019 17:14
av joel80
Räknar hastigheten man ställer in GPS-hastighet eller är de enligt bilens mätare? Leafen har ju en felvisning på nästan 10%.

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 23 jan 2019 18:17
av Lophornis
Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 24 jan 2019 07:09
av blincoln
Lophornis skrev:
Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 25 jan 2019 18:59
av Lophornis
blincoln skrev:
Lophornis skrev:
Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!
Jag är säkert blind men jag hittar inget more settings under settings och något view live data hittar jag inte. Jag kör tourqe pro på Android.

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 25 jan 2019 19:10
av blincoln
Lophornis skrev:
blincoln skrev:
Lophornis skrev:
Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!
Jag är säkert blind men jag hittar inget more settings under settings och något view live data hittar jag inte. Jag kör tourqe pro på Android.
I ABRP alltså! Om du är inloggad med ditt ABRP-konto där så ser du din OBD-data.

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 25 jan 2019 19:32
av Lophornis
blincoln skrev:
Lophornis skrev:
blincoln skrev:
Lophornis skrev:
Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!
Jag är säkert blind men jag hittar inget more settings under settings och något view live data hittar jag inte. Jag kör tourqe pro på Android.
I ABRP alltså! Om du är inloggad med ditt ABRP-konto där så ser du din OBD-data.
Aha där har jag inte varit men då vet jag.

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 25 jan 2019 20:28
av Lophornis
Kom på en idé som vore gott det fanns i abrp. När man tar ut en rutt så kan man ju välja temp och väglag. Lite svårt att veta hur väglaget och tempen blir så det vore Nice om man kunde få in vägväder från ex trafikverket hemsidan på den berörda rutten.
Där finns både väg temp och väglag.

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 25 jan 2019 20:58
av Rennwagen
Lophornis skrev:
Kom på en idé som vore gott det fanns i abrp. När man tar ut en rutt så kan man ju välja temp och väglag. Lite svårt att veta hur väglaget och tempen blir så det vore Nice om man kunde få in vägväder från ex trafikverket hemsidan på den berörda rutten.
Där finns både väg temp och väglag.
Och så kan man ta med om bilen är nyvaxad eller inte och om man spelar högt på stereon i bilen. Eller så fattar man att den precisionen är akademisk och inte har något praktiskt värde.

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 25 jan 2019 21:11
av fth
Rennwagen skrev:
Lophornis skrev:
Kom på en idé som vore gott det fanns i abrp. När man tar ut en rutt så kan man ju välja temp och väglag. Lite svårt att veta hur väglaget och tempen blir så det vore Nice om man kunde få in vägväder från ex trafikverket hemsidan på den berörda rutten.
Där finns både väg temp och väglag.
Och så kan man ta med om bilen är nyvaxad eller inte och om man spelar högt på stereon i bilen. Eller så fattar man att den precisionen är akademisk och inte har något praktiskt värde.
Både väglag och temperatur har iofs hyfsat stor betydelse för förbrukningen, långt över "akademisk".

Det är ju också lite meckigt att skriva in temperatur och väglag på nytt varje gång man t.ex. trycker på "Reset plan".

En automatisk funktion som fyller i detta skulle iaf jag tycka var praktisk.

Med/motvind skulle man dock kunna skippa, det är alldeles för knepigt att både räkna på och hämta användbart data för.

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 25 jan 2019 21:22
av fth
Här är ett exempel på hur temperatur och väglag påverkar restider och laddstopp, Stockholm - Malmö med min bil (X90D).

+20 grader och torra vägar:
before.png
-10 grader och "Heavy Rain or Snow":
after.png
c:a 30% högre förbrukning alltså och 50 minuter längre restid.

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 27 jan 2019 12:22
av Lophornis
Har nu kollat live data under more setting. Men jag får inte fram några värden från min obd. Jag har en separat telefon som loggar obd data till er server måste den också vara inloggad?

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 27 jan 2019 13:27
av blincoln
Lophornis skrev:
Har nu kollat live data under more setting. Men jag får inte fram några värden från min obd. Jag har en separat telefon som loggar obd data till er server måste den också vara inloggad?
Skicka ett PM till mig med ditt ABRP-kontos mailadress så ska jag kolla. Telefonen som loggar OBD behöver bara köra Torque Pro, inget annat om du inte vill.

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 27 jan 2019 21:22
av vigge50
Har upptäckt en bugg tror jag, om jag väljer Model 3 och trycker i att den även ska visa Tesla CCS så försvinner några stationer, tror de som har CCS. Om jag däremot väljer att endast visa Tesla CCS så finns det bara några i södra Europa, måste du lägga in var laddare för sig?

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 28 jan 2019 08:54
av Delta1
Av ren nyfikenhet.

Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?

//T

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 28 jan 2019 09:22
av frippe
Delta1 skrev:
Av ren nyfikenhet.

Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?

//T
Ja de yttre faktorerna påverkar även en bil med förbränningsmotor då rullmotstånd m.m. innebär ett större motstånd att övervinna. Men det märks kanske inte lika mycket eftersom att du i en bil med förbränningsmotor sitter på en tank med ett otroligt stort energiinnehåll i förhållande till vad du får ut på vevaxeln.

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 28 jan 2019 11:08
av fth
Delta1 skrev:
Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
Ja, det är samma effekt, en bensinbil beräknas t.ex. ha 12% sämre effektivitet vid -7 jämfört med +25, och våta vägbanor har i olika mätningar gett 12-25% sämre effektivitet, sammantaget borde det ge ungefär samma minskning som ABRP beräknar.

En skillnad är att man helt enkelt inte tänker så mycket på detta i en avgasbil, man tankar när det börjar bli tomt, om det då har sörplat 25% snabbare än vanligt tror jag inte man vanligtvis noterar.

I en elbil är man ju alltid medveten om förbrukning och räckvidd, delvis för att informationen är så mycket mer lättillgänglig och exakt i elbilar, men framförallt eftersom man ju faktiskt är mycket mer beroende av räckvidd och lämpliga laddstationer.

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 28 jan 2019 11:55
av Jocce
fth skrev:
Delta1 skrev:
Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
Ja, det är samma effekt, en bensinbil beräknas t.ex. ha 12% sämre effektivitet vid -7 jämfört med +25, och våta vägbanor har i olika mätningar gett 12-25% sämre effektivitet, sammantaget borde det ge ungefär samma minskning som ABRP beräknar.

En skillnad är att man helt enkelt inte tänker så mycket på detta i en avgasbil, man tankar när det börjar bli tomt, om det då har sörplat 25% snabbare än vanligt tror jag inte man vanligtvis noterar.

I en elbil är man ju alltid medveten om förbrukning och räckvidd, delvis för att informationen är så mycket mer lättillgänglig och exakt i elbilar, men framförallt eftersom man ju faktiskt är mycket mer beroende av räckvidd och lämpliga laddstationer.

/fth

På totalen eller framdriften?

Jag tänker att då en fossilbil är så pass inneffektiv / det går åt så mycket energi att bara hålla motorn / drivlinan igång (friktion) och det mesta energin försvinner som värme.

Jag tänker så här.
Verkningsgraden på en bensinbil (eller bara motorn va? Men vi gör det enkelt) är i bästa fall 30% (under hög belastning / rätt belastning, oftast sämre)
Detta innebär att att av Dessa 30% ger ju en 10% ökning av t.ex. rullmotståndet ett mindre märkbart utslag än på en elbil där större delen går till just till framdrivningen (Runt 80% om jag minns rätt) så påverkar det ju mycket mer.


/Jocce

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 28 jan 2019 12:17
av fth
Jocce skrev:
På totalen eller framdriften?
På framdriften, eller "netto", dvs Miles per Gallon minskar med 12% vid våt vägbana:
https://www.fueleconomy.gov/feg/coldweather.shtml

Fossilmotorns dåliga effektivitet är ju faktiskt en "fördel" i låga temperaturer eftersom det inte kostar något extra att värma upp kupén med all överskottsvärme, i en elbil måste man ju använda batteriet till detta.

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 28 jan 2019 12:35
av Delta1
Tack för snabba informativa svar!

En mer ABRP-näre fråga. Kanske för att jag inte använt den så ofta, men nu kommer göra det på väg ner till St Anton på fredag.

Om man börjar köra med en viss väderlek och väglag, kan man på ett smidigt sätt omplanera om vädret ändras markant, t ex om det börjar snöa eller regna kraftigt? Kan man göra det "on the go", eller måste man planera en ny rutt med nya förutsättningar från den plats man befinner sig på?

//T

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 28 jan 2019 14:52
av fth
Delta1 skrev:
Om man börjar köra med en viss väderlek och väglag, kan man på ett smidigt sätt omplanera om vädret ändras markant, t ex om det börjar snöa eller regna kraftigt? Kan man göra det "on the go", eller måste man planera en ny rutt med nya förutsättningar från den plats man befinner sig på?
Det går förstås alltid att planera om, du anger ju normalt "My position" som startpunkt i din rutt, då är det bara trycka "Back" och "Plan Route" för att få en uppdaterad plan.

Jag brukar planera rutten hemma i förväg och spara en screenshot med alla laddstopp etc som referens.
Sen lägger jag in första SuC som destination i bilen, kör dit och pluggar in.
Där ruttar jag om, och om väder och/eller temperatur skiljer sig markant från tidigare så ändrar jag parametrarna.
Sen lägger jag in nästa SuC från ABRP som destination i bilen, och upprepar tills jag är framme.

Den ursprungliga planen tittar jag på då och då för att se hur jag ligger till mot den ursprungliga planeringen.

Den modellen har funkat bra för mig på ett antal långresor.

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 28 jan 2019 18:33
av TeslaTissel
Jocce skrev:
fth skrev:
Delta1 skrev:
Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
Ja, det är samma effekt, en bensinbil beräknas t.ex. ha 12% sämre effektivitet vid -7 jämfört med +25, och våta vägbanor har i olika mätningar gett 12-25% sämre effektivitet, sammantaget borde det ge ungefär samma minskning som ABRP beräknar.

En skillnad är att man helt enkelt inte tänker så mycket på detta i en avgasbil, man tankar när det börjar bli tomt, om det då har sörplat 25% snabbare än vanligt tror jag inte man vanligtvis noterar.

I en elbil är man ju alltid medveten om förbrukning och räckvidd, delvis för att informationen är så mycket mer lättillgänglig och exakt i elbilar, men framförallt eftersom man ju faktiskt är mycket mer beroende av räckvidd och lämpliga laddstationer.

/fth

På totalen eller framdriften?

Jag tänker att då en fossilbil är så pass inneffektiv / det går åt så mycket energi att bara hålla motorn / drivlinan igång (friktion) och det mesta energin försvinner som värme.

Jag tänker så här.
Verkningsgraden på en bensinbil (eller bara motorn va? Men vi gör det enkelt) är i bästa fall 30% (under hög belastning / rätt belastning, oftast sämre)
Detta innebär att att av Dessa 30% ger ju en 10% ökning av t.ex. rullmotståndet ett mindre märkbart utslag än på en elbil där större delen går till just till framdrivningen (Runt 80% om jag minns rätt) så påverkar det ju mycket mer.


/Jocce
Det ligger mycket, eller något i det.
Har för närvarande en Toyota Yaris där jag nyligen körde i ganska trist väder till Skåne och tillbaka till Mälardalen där jag körde söderut nattetid i minus 13 grader.
Märkte under färden att bränsle förbrukningen var nästan 10-15% högre än normalt och när jag kom nedanför Hallandåsen föll förbrukningen något - men motvind över Skåne-slätten gjorde att den höll sig relativt högt ändå. Fick också förstås stanna för tankning betydligt tidigare än jag hade räknat med.

Ja, elbilar har fördelen att du kan se din faktiska förbrukning extremt tydligt. Men jag har ju mött många ägare som bara tycker det är bra och inget problem.

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 01 feb 2019 09:23
av Delta1
Hej.

Nu har jag planerat en resa ner till St Anton från Falkenberg. Har tänkt köra i kväll och då vi är tre så kör vi natten igenom. Abpr genererar sex stycken laddstopp på vägen då vi väljer att inte ta någon färja (det blir fem om vi skulle ta färjan) Det blir säkert bra.

Dock, planeringen gjordes i går kväll, och nu på morgonen gjorde jag för skojs skull om den. Till min förvåning skiljer den sig från den planeringen jag gjorde i går kväll. Det skiljer inte mycket, men några procent hit eller dit (1-4%) vag gäller hur många % jag har kvar vid ankomst till SC. Jag har inte gjort några ändringar i inställningar såsom temp, vind, vikt etc. Vad beror skillnaderna på . . . . ?

//T

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 01 feb 2019 11:12
av Foluke
Delta1 skrev:
Hej.

Nu har jag planerat en resa ner till St Anton från Falkenberg. Har tänkt köra i kväll och då vi är tre så kör vi natten igenom. Abpr genererar sex stycken laddstopp på vägen då vi väljer att inte ta någon färja (det blir fem om vi skulle ta färjan) Det blir säkert bra.

Dock, planeringen gjordes i går kväll, och nu på morgonen gjorde jag för skojs skull om den. Till min förvåning skiljer den sig från den planeringen jag gjorde i går kväll. Det skiljer inte mycket, men några procent hit eller dit (1-4%) vag gäller hur många % jag har kvar vid ankomst till SC. Jag har inte gjort några ändringar i inställningar såsom temp, vind, vikt etc. Vad beror skillnaderna på . . . . ?

//T
Hoppsan! Jag gjorde just samma kakyl, snö och nollgradigt och 94% i batteriet från Falkenberg. Jag behöver 9 laddningar! 18,5 timmar. 5% framme i St Anton! Lite lågt. Vi 40% framme behöver jag 10 laddningar och 19+ timmar. Vag kör du för bil?
(Jag tänker doch inte åka!)

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 01 feb 2019 11:48
av Delta1
Kör en S100D.

//T

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Postat: 01 feb 2019 11:52
av Delta1
Foluke skrev:
Delta1 skrev:
Hej.

Nu har jag planerat en resa ner till St Anton från Falkenberg. Har tänkt köra i kväll och då vi är tre så kör vi natten igenom. Abpr genererar sex stycken laddstopp på vägen då vi väljer att inte ta någon färja (det blir fem om vi skulle ta färjan) Det blir säkert bra.

Dock, planeringen gjordes i går kväll, och nu på morgonen gjorde jag för skojs skull om den. Till min förvåning skiljer den sig från den planeringen jag gjorde i går kväll. Det skiljer inte mycket, men några procent hit eller dit (1-4%) vag gäller hur många % jag har kvar vid ankomst till SC. Jag har inte gjort några ändringar i inställningar såsom temp, vind, vikt etc. Vad beror skillnaderna på . . . . ?

//T
Hoppsan! Jag gjorde just samma kakyl, snö och nollgradigt och 94% i batteriet från Falkenberg. Jag behöver 9 laddningar! 18,5 timmar. 5% framme i St Anton! Lite lågt. Vi 40% framme behöver jag 10 laddningar och 19+ timmar. Vag kör du för bil?
(Jag tänker doch inte åka!)
Jag har inte räknat med snö heller då jag förutsätter att vägarna till absolut största delan är snöfria. Men det kanske visar sig vara fel . . . . :lol: