Re: A Better Routeplanner - 3.5.1
Postat: 19 jan 2019 17:14
Räknar hastigheten man ställer in GPS-hastighet eller är de enligt bilens mätare? Leafen har ju en felvisning på nästan 10%.
Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!Lophornis skrev:Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Jag är säkert blind men jag hittar inget more settings under settings och något view live data hittar jag inte. Jag kör tourqe pro på Android.blincoln skrev:Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!Lophornis skrev:Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
I ABRP alltså! Om du är inloggad med ditt ABRP-konto där så ser du din OBD-data.Lophornis skrev:Jag är säkert blind men jag hittar inget more settings under settings och något view live data hittar jag inte. Jag kör tourqe pro på Android.blincoln skrev:Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!Lophornis skrev:Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Aha där har jag inte varit men då vet jag.blincoln skrev:I ABRP alltså! Om du är inloggad med ditt ABRP-konto där så ser du din OBD-data.Lophornis skrev:Jag är säkert blind men jag hittar inget more settings under settings och något view live data hittar jag inte. Jag kör tourqe pro på Android.blincoln skrev:Om du clickar på "View Live Data" under Settings->More Settings när du är i bilen så ser du om du får någon data. Då får vi det också!Lophornis skrev:Jag har skapat loggning till eran server för att dela mina data. Sker det i automatik eller måste man starta varje resa?
Hur vet man att det kommit in?
Och så kan man ta med om bilen är nyvaxad eller inte och om man spelar högt på stereon i bilen. Eller så fattar man att den precisionen är akademisk och inte har något praktiskt värde.Lophornis skrev:Kom på en idé som vore gott det fanns i abrp. När man tar ut en rutt så kan man ju välja temp och väglag. Lite svårt att veta hur väglaget och tempen blir så det vore Nice om man kunde få in vägväder från ex trafikverket hemsidan på den berörda rutten.
Där finns både väg temp och väglag.
Både väglag och temperatur har iofs hyfsat stor betydelse för förbrukningen, långt över "akademisk".Rennwagen skrev:Och så kan man ta med om bilen är nyvaxad eller inte och om man spelar högt på stereon i bilen. Eller så fattar man att den precisionen är akademisk och inte har något praktiskt värde.Lophornis skrev:Kom på en idé som vore gott det fanns i abrp. När man tar ut en rutt så kan man ju välja temp och väglag. Lite svårt att veta hur väglaget och tempen blir så det vore Nice om man kunde få in vägväder från ex trafikverket hemsidan på den berörda rutten.
Där finns både väg temp och väglag.
Skicka ett PM till mig med ditt ABRP-kontos mailadress så ska jag kolla. Telefonen som loggar OBD behöver bara köra Torque Pro, inget annat om du inte vill.Lophornis skrev:Har nu kollat live data under more setting. Men jag får inte fram några värden från min obd. Jag har en separat telefon som loggar obd data till er server måste den också vara inloggad?
Ja de yttre faktorerna påverkar även en bil med förbränningsmotor då rullmotstånd m.m. innebär ett större motstånd att övervinna. Men det märks kanske inte lika mycket eftersom att du i en bil med förbränningsmotor sitter på en tank med ett otroligt stort energiinnehåll i förhållande till vad du får ut på vevaxeln.Delta1 skrev:Av ren nyfikenhet.
Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
//T
Ja, det är samma effekt, en bensinbil beräknas t.ex. ha 12% sämre effektivitet vid -7 jämfört med +25, och våta vägbanor har i olika mätningar gett 12-25% sämre effektivitet, sammantaget borde det ge ungefär samma minskning som ABRP beräknar.Delta1 skrev:Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
fth skrev:Ja, det är samma effekt, en bensinbil beräknas t.ex. ha 12% sämre effektivitet vid -7 jämfört med +25, och våta vägbanor har i olika mätningar gett 12-25% sämre effektivitet, sammantaget borde det ge ungefär samma minskning som ABRP beräknar.Delta1 skrev:Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
En skillnad är att man helt enkelt inte tänker så mycket på detta i en avgasbil, man tankar när det börjar bli tomt, om det då har sörplat 25% snabbare än vanligt tror jag inte man vanligtvis noterar.
I en elbil är man ju alltid medveten om förbrukning och räckvidd, delvis för att informationen är så mycket mer lättillgänglig och exakt i elbilar, men framförallt eftersom man ju faktiskt är mycket mer beroende av räckvidd och lämpliga laddstationer.
/fth
På framdriften, eller "netto", dvs Miles per Gallon minskar med 12% vid våt vägbana:Jocce skrev:På totalen eller framdriften?
Det går förstås alltid att planera om, du anger ju normalt "My position" som startpunkt i din rutt, då är det bara trycka "Back" och "Plan Route" för att få en uppdaterad plan.Delta1 skrev:Om man börjar köra med en viss väderlek och väglag, kan man på ett smidigt sätt omplanera om vädret ändras markant, t ex om det börjar snöa eller regna kraftigt? Kan man göra det "on the go", eller måste man planera en ny rutt med nya förutsättningar från den plats man befinner sig på?
Det ligger mycket, eller något i det.Jocce skrev:fth skrev:Ja, det är samma effekt, en bensinbil beräknas t.ex. ha 12% sämre effektivitet vid -7 jämfört med +25, och våta vägbanor har i olika mätningar gett 12-25% sämre effektivitet, sammantaget borde det ge ungefär samma minskning som ABRP beräknar.Delta1 skrev:Detta med (markant) ökad energiförbrukning vid regn, snö och/eller motvind, gäller det i lika hög grad för fordon med förbränningsmotorer?
En skillnad är att man helt enkelt inte tänker så mycket på detta i en avgasbil, man tankar när det börjar bli tomt, om det då har sörplat 25% snabbare än vanligt tror jag inte man vanligtvis noterar.
I en elbil är man ju alltid medveten om förbrukning och räckvidd, delvis för att informationen är så mycket mer lättillgänglig och exakt i elbilar, men framförallt eftersom man ju faktiskt är mycket mer beroende av räckvidd och lämpliga laddstationer.
/fth
På totalen eller framdriften?
Jag tänker att då en fossilbil är så pass inneffektiv / det går åt så mycket energi att bara hålla motorn / drivlinan igång (friktion) och det mesta energin försvinner som värme.
Jag tänker så här.
Verkningsgraden på en bensinbil (eller bara motorn va? Men vi gör det enkelt) är i bästa fall 30% (under hög belastning / rätt belastning, oftast sämre)
Detta innebär att att av Dessa 30% ger ju en 10% ökning av t.ex. rullmotståndet ett mindre märkbart utslag än på en elbil där större delen går till just till framdrivningen (Runt 80% om jag minns rätt) så påverkar det ju mycket mer.
/Jocce
Hoppsan! Jag gjorde just samma kakyl, snö och nollgradigt och 94% i batteriet från Falkenberg. Jag behöver 9 laddningar! 18,5 timmar. 5% framme i St Anton! Lite lågt. Vi 40% framme behöver jag 10 laddningar och 19+ timmar. Vag kör du för bil?Delta1 skrev:Hej.
Nu har jag planerat en resa ner till St Anton från Falkenberg. Har tänkt köra i kväll och då vi är tre så kör vi natten igenom. Abpr genererar sex stycken laddstopp på vägen då vi väljer att inte ta någon färja (det blir fem om vi skulle ta färjan) Det blir säkert bra.
Dock, planeringen gjordes i går kväll, och nu på morgonen gjorde jag för skojs skull om den. Till min förvåning skiljer den sig från den planeringen jag gjorde i går kväll. Det skiljer inte mycket, men några procent hit eller dit (1-4%) vag gäller hur många % jag har kvar vid ankomst till SC. Jag har inte gjort några ändringar i inställningar såsom temp, vind, vikt etc. Vad beror skillnaderna på . . . . ?
//T
Jag har inte räknat med snö heller då jag förutsätter att vägarna till absolut största delan är snöfria. Men det kanske visar sig vara fel . . . .Foluke skrev:Hoppsan! Jag gjorde just samma kakyl, snö och nollgradigt och 94% i batteriet från Falkenberg. Jag behöver 9 laddningar! 18,5 timmar. 5% framme i St Anton! Lite lågt. Vi 40% framme behöver jag 10 laddningar och 19+ timmar. Vag kör du för bil?Delta1 skrev:Hej.
Nu har jag planerat en resa ner till St Anton från Falkenberg. Har tänkt köra i kväll och då vi är tre så kör vi natten igenom. Abpr genererar sex stycken laddstopp på vägen då vi väljer att inte ta någon färja (det blir fem om vi skulle ta färjan) Det blir säkert bra.
Dock, planeringen gjordes i går kväll, och nu på morgonen gjorde jag för skojs skull om den. Till min förvåning skiljer den sig från den planeringen jag gjorde i går kväll. Det skiljer inte mycket, men några procent hit eller dit (1-4%) vag gäller hur många % jag har kvar vid ankomst till SC. Jag har inte gjort några ändringar i inställningar såsom temp, vind, vikt etc. Vad beror skillnaderna på . . . . ?
//T
(Jag tänker doch inte åka!)