Sida 1 av 2
22 kW Dubbelladdare
Postat: 14 feb 2017 18:41
av hoynala
Hej, har idag installerat Teslas väggladdare med en egen 32A ledning

min bil laddar 5.1 mil per timme just nu, kan man inte sätta att denna använder 32A då jag faktiskt har detta både i ledning samt box? Läste lite runt med blev inte klokare

det enda jag hittade var om 22 kW dubbelladdare som jag nog inte har? ( Tesla 90D 2016 December ) och om vad göra man, något som måste installeras och om vad kostar detta? Tack på förhand!
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 14 feb 2017 18:48
av bylund
De ansiktslyfta bilarna kan inte ha dubbelladdare, utan max den utökade laddaren (max 16,5 kW, 24 A trefas).
Har du inte den utökade laddaren är det max 16 A trefas som gäller. Tesla kan låsa upp till den utökade laddaren, mot en avgift.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 14 feb 2017 19:18
av hoynala
Tack

du vet inte vad denna upplåsning kostar? du menar att jag beställer via support och så låser den upp direkt?
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 14 feb 2017 19:25
av Gurree
hoynala skrev:Tack

du vet inte vad denna upplåsning kostar? du menar att jag beställer via support och så låser den upp direkt?
Enligt Teslas hemsida kostar det 22 300kr att aktivera efter leverans.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 14 feb 2017 20:28
av hoynala
Kan det verkligen vara korrekt, 22.000 kr för en upplåsning på något som redan finns???
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 14 feb 2017 20:31
av helix
hoynala skrev:Kan det verkligen vara korrekt, 22.000 kr för en upplåsning på något som redan finns???
Yes, tyvärr är det så. Priserna finns om du går in och kikar i designstudion. 22.300kr kostar det för att vara exakt. Det är rena brakpriset jämfört med Autopilot 2 som kostar 70.000 kr att låsa upp efter leverans

Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 14 feb 2017 20:41
av hoynala
Jo, jag ser det, men något verkar inte stämma här, pratade med Tesla Support, och enligt denna person är detta inget så en verkstad behöver göra? utan skall gå att uppgradera via en OTA, eller fick jag helt fel info från dem?
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 14 feb 2017 20:48
av Bjelke
hoynala skrev:Jo, jag ser det, men något verkar inte stämma här, pratade med Tesla Support, och enligt denna person är detta inget så en verkstad behöver göra? utan skall gå att uppgradera via en OTA, eller fick jag helt fel info från dem?
Det stämmer nog...
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 14 feb 2017 20:48
av bylund
Autopilot, total självkörningsförmåga, 75-batteri istället för 60, och utökad laddare är saker som är låsta i mjukvara om man inte betalat för dem. Så det stämmer nog bra att det går bra för Tesla att låsa upp utan att du kommer in. Om de sedan ändå begär att du ska göra det är en annan sak.
För 75-batteriet byter de väl i och för sig lite hårdvara. Sexan och nollan bak på bilen byts mot en sjua och en femma.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 08:31
av TeslaSP85D-2015
Detta var intressant, jag har precis fått prisuppgift 27975:- inkl moms från SC Göteborg...
Och att bilen måste in för "montering" av laddare!? Men är det bara en mjukvara uppdatering
så tycker jag också att det borde kunna göras utan verkstadsbesök..
För övrigt är ju räckvidden inget vidare på P85D måste jag säga efter lite mer än en veckas
ägande/körning..

Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 08:36
av jpetters
På en Pre-facelift bil så är det hårdvara (laddaren) som installeras.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 08:38
av Teslaspolen
jpetters skrev:På en Pre-facelift bil så är det hårdvara (laddaren) som installeras.
Exakt. På orginal Model S är det 1 eller 2 stycken 11 kW laddare. På en facelift är det en 16,5 kW laddare som kan mjukvaratrypas.
Detta görs för att få ned antalet olika kombinationer av bilar. = Lättare att bygga många.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 08:57
av HelectriC
får väl helt enkelt ta kontakt med Jason Hughes, han kan garanterat låsa upp allt som är mjukvarustrypt

Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 09:16
av gellerstam
TeslaSP85D-2015 skrev:
För övrigt är ju räckvidden inget vidare på P85D måste jag säga efter lite mer än en veckas
ägande/körning..

Räckvidden är alltid kortare första månaden/månaderna pga extra tung högerfot. Speciellt i en P model.

Tyngden i foten mattas av efter ett tag och AP används mer och mer. Då stiger räckvidden igen.

Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 09:21
av drakbane
gellerstam skrev:TeslaSP85D-2015 skrev:
För övrigt är ju räckvidden inget vidare på P85D måste jag säga efter lite mer än en veckas
ägande/körning..

Räckvidden är alltid kortare första månaden/månaderna pga extra tung högerfot. Speciellt i en P model.

Tyngden i foten mattas av efter ett tag och AP används mer och mer. Då stiger räckvidden igen.

+1
Men de vete fan de...

Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 09:26
av TeslaSP85D-2015
Tyvärr är det inte så, ligger och fiskör till jobbet på mindre vägar 70-90km/h jämt tempo
i 5mil ändå töms batteri med 10mil..
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 09:42
av MangeT
Hur är din förbrukningshistorik/kurva på de fem milen? Gissar att den är betydligt högre i början än i slutet. Kan det vara?
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 09:52
av HelectriC
TeslaSP85D-2015 skrev:Tyvärr är det inte så, ligger och fiskör till jobbet på mindre vägar 70-90km/h jämt tempo
i 5mil ändå töms batteri med 10mil..
har du inställt att bilen visar "typical" eller "rated", ganska stor skillnad mellan dessa två "orimlig" och "inte så rimlig" dvs ingen är särskilt bra. Bäst är att köra på "%" tycker jag, så slipper man stirra sig blind på fel siffror och skapar efter hand en egen förståelse för hur långt man kommer med olika stora delar av batteriet.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 10:37
av bylund
Vad menar du med att batteriet töms? Startar fulladdat och kommer hem på kvällen helt tomt? Eller att det går från 70 % laddat till 30 %?
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 11:11
av janni
HelectriC skrev:TeslaSP85D-2015 skrev:Tyvärr är det inte så, ligger och fiskör till jobbet på mindre vägar 70-90km/h jämt tempo
i 5mil ändå töms batteri med 10mil..
har du inställt att bilen visar "typical" eller "rated", ganska stor skillnad mellan dessa två "orimlig" och "inte så rimlig" dvs ingen är särskilt bra. Bäst är att köra på "%" tycker jag, så slipper man stirra sig blind på fel siffror och skapar efter hand en egen förståelse för hur långt man kommer med olika stora delar av batteriet.
Ja "rated" är ju vad de påstår i Sverige att den ska gå vilket är omöjligt att komma upp till, skulle behöva snitta ca 180 Kw/km med X:en för att nå den, med "typical" har jag för mig att det är 210Kw/km vilket kanske är möjligt en fin sommardag.
Men ställde också om denna till % då de kändes vettigare, vid långkörning tittade jag på snittet över resan och snittet på 10km för att få en uppskattad räckvidd.
Fördelen är att man får friska upp mattekunskaperna igen efter att man blev med Tesla =)
Dock kan jag tycka att de borde anpassa KM räckvidden efter tripmätarens snittförbrukning.
Lägg till en ny rad där så får du ut räckvidden baserad på tidigare körningar, och sen kan man välja att nollställa den om man vill exempelvis när de växlar mellan sommar/vinter.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 11:26
av TeslaSP85D-2015
Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 11:29
av zyax
TeslaSP85D-2015 skrev:Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 11:39
av dstr
TeslaSP85D-2015 skrev:Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Då har du tung högerfot - din förbrukning måste ligga på 350-400w/km?
Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 13:23
av lator
Inte så omöjligt om bilen står ute i kylan utan förvärmning. Kolla vad förbrukningen blir mellan 50 och 100 km...

Re: 22 kW Dubbelladdare
Postat: 15 feb 2017 14:42
av danni
Ja, kör man 50 km på vintern i en enda kort eller ännu flera fler ännu kortare resor, så kommer det gå åt långt mycket mer än 50 km räckvidd. Men därefter på långresa, när bilen är varm och igång, så går det inte så värst mycket mer räckvidd. Så den totala räckvidden på långresa (när man behöver den) blir faktiskt inte lika decimerad.
Det funkar ju likadant med fossilbilar, många kallstarter och korta turer på vintern ger hög förbrukning.