Sida 1 av 4
Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 21 feb 2017 21:52
av JoakimG
Efter 1 1/2 år med bilen fick jag varningen att P-bromsen inte längre fungerade. Kontaktade SC i Gbg som bekräftade med fjärranalys att elektriska p-bromsen kärvade och rekommenderade bärgning då man inte kunde garantera att inte bromsen låg till hela tiden.
SC mig kontakta Protector eftersom garantin gått ut och bilen är försäkrad där.
Bilen bärgades till Gbg och jag fick hyrbil, allt frid och fröjd.
Fick idag besked från SC Gbg att Protector inte tar felet som ersättningsbar skada även om bilen har maskinskadeförsäkring.
Efter de felsökt har SC kommit fram till att vänster parkeringsbroms ok har fel i elmotorn.
Dock rekommenderar SC starkt att man byter höger samtidigt så de har samma revision.
Reparationskostnad:
Felsökning: 1000:-
Arbete: 2200:-
Material: 18000:-
Totalt: 21200:-
Halva arbets- och materialkostnaden om jag bara byter vänster ok mot deras rekommendation.
Bilen är högst normalt körd med i snitt 3 bilturer per dag och således har jag tryck på P ca 1700 gånger till en kostnad av 12,50kr/P-tryckning. WTF, är detta rimligt?
Just nu sitter jag mellan Protector och Tesla.
Protector som säger att försäkringen inte gäller och Tesla som tycker att det inte är fabrikationsfel.
Är det någon annan som råkat ut för detta, vad är reaktion på det och vilka råd kan ni ge

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 21 feb 2017 21:59
av P_EL
Jag hade absolut hävdat min nybilsgaranti gentemot Tesla. Vad anger de för skäl till att du skulle ha orsakat felet?
Edit: ser nu att bilen var beg...
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 21 feb 2017 21:59
av Pedrazzini
Hade samma fel för 2 veckor sedan. SC bytte ok. Dock var min bil under garanti. Antar att du köpt din bil begagnad, eftersom du skriver att du haft den i 1,5 år men den är ändå inte under garanti?
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 21 feb 2017 22:01
av Zalman3
Vilken modell, årgång, mil har bilen?
Edit:
Kan man köpa till förlängd garanti?
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 21 feb 2017 22:03
av AGCF
Garantin gäller bara 8000 mil.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 21 feb 2017 22:09
av lator
http://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=2070 ... o=4®nr=
Detta är min rekommendation. Vi pratar om en begagnad bil och att få samma revision på p-broms???

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 21 feb 2017 22:17
av JoakimG
Det är en S70D, 2015 uttagen i Aug.
Den har gått 9000 mil, men körda mil borde inte påverka P-bromsen, jag jobbpendlar 20 mil om dagen så det blir inte mycket P-tryckande per dag.
Samma revision - En nyare revision av ok har släppts och då bör man förnya båda sidorna samtidigt enl SC.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 21 feb 2017 22:45
av DSV
Är det separata ok för p broms eller är de integrerade i färdbromsen? Om de är separata har jag svårt att förstå varför man ska behöva ha samma revision på båda sidor.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 21 feb 2017 22:47
av lator
P-bromsen är separat och ansätts med hjälp av en elmotor. Färdbromsen är en vanlig hydraulisk dubbelkolvs fram till nyligen då det byttes till en billigare mera standardmässig modell...

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 05:49
av mati
Jäkligt dåligt. Det låter som att man måste se till att sälja Teslan innan garantin går ut. Ungefär samma sak som jag gjorde med mina volvobilar.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 06:44
av Bjelke
Kul...NOT.... Min har gått lika långt och är ungefär lika gammal.... Jag bävar verkligen för hur livet med en Tesla blir/är när garantin gått ut

Tror det kan bli sjukt dyrt (som i detta fall tex) om man har lite otur.
Elbilar sägs ju vara/bli så billiga i service/underhåll men det är inget jag sett skymten av iaf, speciellt inte i Teslas fall
Jag hoppas verkligen att reservdelar dyker upp till vettiga priser (typ som i länken till finn.no)...
Jag hade ju ändå tänkt behålla den jag har ett bra tag till men...
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 07:13
av JoakimG
Det som är oerhört irriterande är att om bilen köpts privat hade konsumentköplagen gällt med 3 års reklamationsrätt för fabrikationsfel. En parkeringsbroms som slutar fungera efter 18 månader på en miljonbil är fabrikationsfel!
För att försöka täcka sådana risker tecknar man maskinskadeförsäkring som sedan inte visar sig gälla för "bromsdetaljer".
Tesla och Protector pekar nu finger åt varandra

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 07:36
av aikalex
Hämtade min bil från SC igår för samma problem. Vänster bak som spökade men de bytte båda. Min har gått 5200 så det gick på garantin.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 08:43
av dstr
Jag tycker att många överreagerar. Har ni inte ägt/underhållit en bil förut?
Bromsar har alltid varit en förslitningsvara. Allt från klossar, skivor, och ok till handbromsvajern. Dessa påverkas alla utifrån användande och klimat så det faller sig naturligt att dom inte går på maskinskadeförsäkringen.
När garantin går ut - så har garantin gått ut. Här kan man ha åsikter om att Tesla borde "återkalla" bilar med ett känt fabrikationsfel.
Tyvärr finns det inte så många Teslor på skroten ännu, annars hade det varit ett alternativ att köpa ok därifrån och svängt förbi lokala bilverkstan för att få dom bytta. Iofs så kändes inte arbetskostnaden så rejält saftig hos Tesla.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 08:43
av Dansken
Det låter jo som ett generellt produktionsfel, där Tesla har använt dåliga komponenter, om ni är 3 stycken som råkat ut för samma sak!
Låter som något Tesla självklart skulle fixa på goodwill kontot.
Som blivande Teslaägare blir man jo mörkrädd när man läser dessa historier om hur Tesla och Protector pekar på varandra...
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 09:00
av lator
dstr skrev:Jag tycker att många överreagerar. Har ni inte ägt/underhållit en bil förut?
Bromsar har alltid varit en förslitningsvara. Allt från klossar, skivor, och ok till handbromsvajern. Dessa påverkas alla utifrån användande och klimat så det faller sig naturligt att dom inte går på maskinskadeförsäkringen.
När garantin går ut - så har garantin gått ut. Här kan man ha åsikter om att Tesla borde "återkalla" bilar med ett känt fabrikationsfel.
Tyvärr finns det inte så många Teslor på skroten ännu, annars hade det varit ett alternativ att köpa ok därifrån och svängt förbi lokala bilverkstan för att få dom bytta. Iofs så kändes inte arbetskostnaden så rejält saftig hos Tesla.
Som jag påvisade så går det ju att få tag på begagnade delar (om än inte helt enkelt) men jag tvivlar på att Tesla SC tar på sig att byta ut bromsoket mot ett egenhändigt anskaffat begagnat dito...
9000 kr för ett p-bromsok är enligt mig snudd på stöld! Finns det några trådar utomlands om detta problem? Vad säger Elon??

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 09:15
av mati
Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 09:22
av lator
mati skrev:Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Absolut, det var inte det jag menade utan bara hur SC skulle förhålla sig till att montera begagnade delar. Jag skulle utan vidare ta in en Model S och byta ett kärvande ok till ett begagnat och det skulle kosta mindre än 4000kr. Som jag skrev i en annan tråd, Sveriges första oberoende Tesla-verkstad... Dock antagligen svårt att få tillgång till mjukvaruprotokollen...

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 09:23
av Bjelke
mati skrev:Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Ja det skulle jag nog kunna göra själv tom (ok jag har meckat mycket på mina bilar), och har garantin gått ut så har den och då får man göra lite som man vill...
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 09:28
av lator
Bjelke skrev:mati skrev:Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Ja det skulle jag nog kunna göra själv tom (ok jag har meckat mycket på mina bilar), och har garantin gått ut så har den och då får man göra lite som man vill...
Det enda är ju hur den elektriska funktionen synkas i systemet... Antagligen måste det nya oket in i systemet och då måste man ha tillgång till bilens "hjärna"...

Antar att Autocom inte duger till det...
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 10:33
av e5m1r
lator skrev:Bjelke skrev:mati skrev:Vilken sketen bilverkstad som helst måste väl klara av att byta bromsok på en Tesla? Det är ju inte nåt rymdskepp liksom. Och har man inte garanti på bilen så spelar väl det ingen roll?
Ja det skulle jag nog kunna göra själv tom (ok jag har meckat mycket på mina bilar), och har garantin gått ut så har den och då får man göra lite som man vill...
Det enda är ju hur den elektriska funktionen synkas i systemet... Antagligen måste det nya oket in i systemet och då måste man ha tillgång till bilens "hjärna"...

Antar att Autocom inte duger till det...
Elektroniska bromsar måste man avaktivera via OBD om man vill ha alla fingrar kvar

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 10:48
av nahoj56
Här finns lite bilder om man vill titta lite närmare på oket..
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ers.58443/
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 11:57
av Bjelke
Verkar vara peace of cake att fixa själv!

Ser nästan fram mot att få riva lite själv

Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 12:00
av Bjelke
Bjelke skrev:
Verkar vara peace of cake att fixa själv!

Ser nästan fram mot att få riva lite själv

Förresten, det står inte riktigt i texten men parkeringsbromsen måste man nog koppla loss med kontakten INNAN bilen lägger i den bromsen för annars lär skruven
bli kvar i trycksatt läge sas... Man måste alltså (antar jag iaf) in där bakom och koppla ur den medans bilen är i oparkerat läge,
eller kan man säga åt bilen i ngn inställning att INTE använda den bromsen? Någon som vet/testat?
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Postat: 22 feb 2017 13:01
av nahoj56
Bjelke skrev:Bjelke skrev:
Verkar vara peace of cake att fixa själv!

Ser nästan fram mot att få riva lite själv

Förresten, det står inte riktigt i texten men parkeringsbromsen måste man nog koppla loss med kontakten INNAN bilen lägger i den bromsen för annars lär skruven
bli kvar i trycksatt läge sas... Man måste alltså (antar jag iaf) in där bakom och koppla ur den medans bilen är i oparkerat läge,
eller kan man säga åt bilen i ngn inställning att INTE använda den bromsen? Någon som vet/testat?
Borde funka att sätta bilen i Tow mode. Eller släppa på den manuellt om motorn har bränt..
Kan klart vara värt att kolla på själv om det inträffar nära hemmet..
