Sida 1 av 2

Laddning i Åre

Postat: 05 dec 2014 04:19
av nide
Kikade på uppladdning.nu och med tanke på hur mycket norrmän det normalt sett är i Åre så är det lite förvånande att det inte finns bättre möjligheter att ladda där måste man ju säga. Jämtkraft har stationer i Järpen, Åre och Duved men det är rätt få (2+2) på varje plats och det är 8 mil eller så till SC:n i Krokom.

Har ju iofs motorvärmarjack vid huset om jag inte minns fel så det är väl en backup i värsta fall, vad får man ut i laddning från ett sånt? En smula bortskämd blir man ju med 400V/16A-jack hemmavid.

Re: Laddning i Åre

Postat: 05 dec 2014 11:14
av mickeisol
Hej!
du har en supercharger i krokom (mellan östersund och åre) 8 mil från åre.
Om du har en 10A säkring på motorvärmar uttaget så kan du max ta ut 2,3Kw (10*230V)
det innebär i runda tal 1mil/timme, dvs ungefär 8 -10 mil under natten

Re: Laddning i Åre

Postat: 05 dec 2014 11:39
av Niclas
Men hur gör man för att ett motorvärmaruttag ska vara påslaget hela natten? Det brukar ju vara timerstyrt till max 30 min??

Re: Laddning i Åre

Postat: 05 dec 2014 12:26
av lator
Borde inte vara så svårt att hitta ett 16A trefas-uttag på en lämplig plats. Finns ju på nästan varje byggnad däruppe...

Re: Laddning i Åre

Postat: 05 dec 2014 18:44
av LarsL
Ta med skarvsladd så borde det gå att lösa.

Re: Laddning i Åre

Postat: 22 feb 2015 18:12
av Gorr
Ska åka till Åre och undrar hur ni löst det? Jag har inte motorvärmaruttag på huset om jag förstår det rätt. Tar med mig min typ 2 kabel, 3-fas kabel med 5 meter förlängning samt en vanlig kabel.
Sen undrar ni gjorde resan från stockholm. Ladda fullt eller inte innan man åker? Tänkte mest på effekt i Gävle.

Re: Laddning i Åre

Postat: 22 feb 2015 22:45
av Chris
Jag gjorde precis resan till Åre (med hos mor i Härnösand). Laddade fullt hemma i Nacka, lunch och full laddning i Gävle (SOC 30% vid ankomst) lite onödig 20min laddning i Sundsvall och sedan 100% över natten i Härnösand.
Full laddning i Krokom och lunch.

Upp till Sundsvall snittade vi ca 260Wh/km. Från Sundsvall till Åre ca 220Wh/km.

Testade 32A mode 3 type 2 vid Holliday club och det gav ca 100km/h.

God tur!

Re: Laddning i Åre

Postat: 22 feb 2015 22:49
av Gorr
Chris skrev:
Jag gjorde precis resan till Åre (med hos mor i Härnösand). Laddade fullt hemma i Nacka, lunch och full laddning i Gävle (SOC 30% vid ankomst) lite onödig 20min laddning i Sundsvall och sedan 100% över natten i Härnösand.
Full laddning i Krokom och lunch.

Upp till Sundsvall snittade vi ca 260Wh/km. Från Sundsvall till Åre ca 220Wh/km.

Testade 32A mode 3 type 2 vid Holliday club och det gav ca 100km/h.

God tur!
Tack för infon!

Re: Laddning i Åre

Postat: 22 feb 2015 23:19
av lator
Med ChaDeMo-adapter så laddar man hyfsat snabbt vid Holliday Club. Gratis! Inget Vattenfall eller Fortum här inte!

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 22:05
av maxwell
Hej!

Har en 90D som kommer någon gång i januari och ska till Holiday Club i Åre på sportlovet.
Ni som har varit där, behöver jag några andra adaptrar än det som följer med bilen för att kunna ladda vid Holiday Club?
Har lite dålig koll på det här med typ1, typ 2, mode 3 osv.

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 22:24
av lator
Vid Holliday Club finns det ChaDeMo, CCS, typ 1 och type 2 (22kW). Vid järnvägsstationen finns det också typ 2 men bara 16A där. Om du inte har dubbelladdare så spelar det iofs ingen roll...

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 22:29
av bylund
lator skrev:
Vid Holliday Club finns det ChaDeMo, CCS, typ 1 och type 2 (22kW). Vid järnvägsstationen finns det också typ 2 men bara 16A där. Om du inte har dubbelladdare så spelar det iofs ingen roll...
Ingen av dessa kan man ladda på med det som ingår. Då är det bara schuko och röd trefas som gäller. Jag rekommenderar starkt att köpa en typ-2-kabel från Tesla. Tesla är svårslagna i pris på den och den fungerar på många offentliga laddställen.

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 22:35
av e5m1r
en positiv nyhet (i allafall där jag är) är att offentliga laddstationer är nu med inbyggd typ 2 sladd så det är bara att ansluta istället för att gå runt med egen
det är så det skall vara vad är meningen med laddstationer för typ 2 där sladd inte finns utan man ska använda egen ?

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 22:38
av bylund
e5m1r skrev:
en positiv nyhet (i allafall där jag är) är att offentliga laddstationer är nu med inbyggd typ 2 sladd så det är bara att ansluta istället för att gå runt med egen
det är så det skall vara vad är meningen med laddstationer för typ 2 där sladd inte finns utan man ska använda egen ?
Alla bilar har inte typ 2. Nissan Leaf t ex har typ 1. Men en typ 2-typ 1-kabel kan den då ladda, men med fast typ-2-kabel går det inte.

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 22:42
av e5m1r
bylund skrev:
e5m1r skrev:
en positiv nyhet (i allafall där jag är) är att offentliga laddstationer är nu med inbyggd typ 2 sladd så det är bara att ansluta istället för att gå runt med egen
det är så det skall vara vad är meningen med laddstationer för typ 2 där sladd inte finns utan man ska använda egen ?
Alla bilar har inte typ 2. Nissan Leaf t ex har typ 1. Men en typ 2-typ 1-kabel kan den då ladda, men med fast typ-2-kabel går det inte.
Viste inte detta, trodde typ 2 var standard för EU då tesla tvingades på denna kontakt, mystiskt då att de har bytt i princip alla till type 2 med fast kabel, rullar fler leaf här än teslor i alla fall, har iofs bara sett nån mercedes och volvo ladda på dessa stolpar

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 23:07
av maxwell
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 23:14
av Svenssons
maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?
Mode 3 är standarden för laddningen, Type 2 är själva standarden för laddningen. Korrekt är det alltså Type 2-Mode 3 (kontakt+laddprotokoll)

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Mode_3
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196 ... E_2623-2-2

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 23:15
av Martinen
maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?

Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 23:19
av danni
Martinen skrev:
Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.
Mode 2 använder du varje gång du pluggar in din UMC någonstans. Mode 4 är DC-snabbladdning. Mode 1 däremot tror jag aldrig används i praktiken längre.

Re: Laddning i Åre

Postat: 10 nov 2015 23:25
av Martinen
danni skrev:
Martinen skrev:
Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.
Mode 2 använder du varje gång du pluggar in din UMC någonstans. Mode 4 är DC-snabbladdning. Mode 1 däremot tror jag aldrig används i praktiken längre.

Ja så är det ju. :D Det är ju när man har elektronikboxen inbyggd i kabeln mm.

Re: Laddning i Åre

Postat: 11 nov 2015 00:06
av lator
maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?
Så länge du bara ska ladda i Åre så behöver du ingen extra sladd. Alla laddare häruppe har fasta kablar, oavsett mode och type (utom schuko då...)

Re: Laddning i Åre

Postat: 11 nov 2015 00:10
av lator
Martinen skrev:
maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?

Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.

Nja, för en gångs skull får du backning. Både type 1 och 2 kan överföra 32A, skillnaden är bara att type 1 inte klarar trefas utan begränsas till 7,4 kW enfas. :) ///Någon.

Re: Laddning i Åre

Postat: 11 nov 2015 07:24
av Martinen
lator skrev:
Martinen skrev:
maxwell skrev:
Tack för alla svar, jag tolkar det som att jag borde skaffa en Typ 2 sladd.
Vad är mode 3? Finns det mode 1 och 2 också och vad är skillnaden i så fall?

Japp typ 2 är bra att ha när man laddar utanför Supercharger.
Även chademo är bra att ha med. Tyckte nån skrev att det fanns en chademo åxå. Dessa är oftast snabbare. (40-50kw)

Det finns mode 1 och 2 åxå men torr inte det används längre. I så fall är det väldigt liten utsträckning.
Det som vi har idag är oftast mode 3.
mode 3 har typ 1 eller typ 2.
Typ 2 klara mer ström och 3-fas.

Nja, för en gångs skull får du backning. Både type 1 och 2 kan överföra 32A, skillnaden är bara att type 1 inte klarar trefas utan begränsas till 7,4 kW enfas. :) ///Någon.
Typ 2 klarar 63A. ;). Dvs mer än 32 A. :D

Re: Laddning i Åre

Postat: 11 nov 2015 08:56
av apkungen
Niclas skrev:
Men hur gör man för att ett motorvärmaruttag ska vara påslaget hela natten? Det brukar ju vara timerstyrt till max 30 min??

Om det är ett dedikerat motorvärmarjack så slår det av sig själv efter två timmar tror jag d brukar vara men ofta, speciellt om det är i en villa, så är det ett vanligt jack som alla andra

Annars får man köra grenuttag och tre timers för att få laddning hela natten :P

Re: Laddning i Åre

Postat: 11 nov 2015 09:30
av lator
Martinen skrev:

Typ 2 klarar 63A. ;). Dvs mer än 32 A. :D
OK... Eller ca 340A om jag har räknat rätt på SuC. Men då fuskas det ju lite... ;)