Sida 1 av 2

Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 01:44
av PHAWA
Jag behöver er hjälp. Har bara kört luftade Tesla , men har nu fått erbjudande om en 90D men vanlig fjädring...
Har ni någon erfarenhet. Ge mig tips och råd kära märkeskollegor i denna härliga sekt!! :-)

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 06:20
av jtesla
PHAWA skrev:
Jag behöver er hjälp. Har bara kört luftade Tesla , men har nu fått erbjudande om en 90D men vanlig fjädring...
Har ni någon erfarenhet. Ge mig tips och råd kära märkeskollegor i denna härliga sekt!! :-)
Kanske finns det någon på forumet som har provat både med luft och vanligt fjädring?

Men jag har vanlig fjädring och tycker det fungerar utmärkt och har inte saknat luftfjädring.

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 06:39
av Mats
Är också helnöjd med vanliga fjädrar. Kan dock sakna möjligheten att sänka bilen lite. Mest för utseendet.

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 07:08
av e5m1r
Luft fjädring ska inte vara en deal breaker så om allt annat är enligt dina preferenser kör på
Just nu kan man inte göra mycket mer än att höja och sänka bilen
Man hoppas att det kommer så man kan välja hur hårt fjädringen ska vara och då gör det kanske skillnad som det är nu så gör inte luft fjädring någon större skillnad

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 07:16
av Bjelke
Visst finns det flera fördelar med luftfjädring som låga läget = lägre förbrukning (lägre luftmotstånd) och lite snyggare, höga läget när man ska ner i källare med skarp vinkel eller över kanter mm,
högsta läget när man vill komma åt att tvätta i hjulhusen, men jag tycker att väghållningen suger, lite som att åka båt eller en gammal jänkare från 60-talet typ, vindkänslig som ingen annan bil
jag haft förut, men jag vet inte om det är lika på stålfjädrade (minns inte från loaners jag haft som är min enda referens).
Den första P85D jag testade hade stålfjädrat iaf och den gick vansinnigt mycket bättre på vägen (kan ha varit då dom hade helt egna prylar på dom för det var ganska snart efter att dom kom).

Jag skulle definitivt överväga att köpa den iaf :)

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 07:45
av Pedrazzini
Har stålfjädrad 85D och kört 5000 mil med den. Har också kört en loaner ett par hundra mil genom europa, från Tyskland till italien och tillbaka med luftfjädring. Förutom att det kan vara praktiskt att kunna höja bilen vid extremt dåliga vägar i låg fart eller skarpa kanter/bulor kan jag inte säga att jag saknar luftfjädringen. Tror inte jag skulle lagt pengarna på det idag heller. Sen kanske jag är en dålig referens, jag kör med 19" hjul och har inte reflekterat över effekten på utseendet om man hade sänkt bilen eller hade haft större hjul...

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 08:08
av AGCF
Jag valde bort luftfjädring eftersom jag hade det på min Range Rover innan och jag upplevde aldrig att det var någon märkbar komfortskillnad i praktiken. Det enda jag saknar är att det är snäppet snyggare att ha bilen på low. En renovering av luftbälgar lär gå på 60-80000 kr på en Range, som en referens. Det beror också på hur länge du ska behålla bilen.

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 08:55
av Gastrogate
PHAWA skrev:
Jag behöver er hjälp. Har bara kört luftade Tesla , men har nu fått erbjudande om en 90D men vanlig fjädring...
Har ni någon erfarenhet. Ge mig tips och råd kära märkeskollegor i denna härliga sekt!! :-)
Jag kör med luftfjädring och det funkar bra.
Fick låna en 90D med stålfjädrar och åkte västerås - gbg - västerås, och tyckte den var helt okej. Kände faktiskt ingen skillnad alls.
Det jag märkte var att jag fick många som blinkade på mig när vi åkte hem på kvällen. Tänkte först att alla gillade att de mötte en Tesla, men började så smått inse att det är säkert lyktorna som blir för högt inställda pga packning och vi som satt i bilen.

Risk för misstag om man kör luftfjädring, och ställer in GPS-baserad höjning. Nästa gång man kör samma sträcka och vill accelerera så kan det bli så att detta sker när bilen är i "very high" vilket kan ge ökat slitage på delarna...

Men, om jag får välja så skulle jag köra luftfjädring igen! Blir bättre på skogsvägar och nivåskillnader.

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 09:04
av jpetters
Jag tycker stålfjädrar är något hårdare, men liten skillnad.
Största fördelen med luftfjädring är som sagt att man kan höja bilen. Den har lång hjulbas och det kan ställa till det i t.ex. parkeringsgarage. Jag har varit med om ett par tillfällen då jag inte kunnat passera utan att höja max.

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 11:39
av danni
Jag har stålfjädrar på min bil, men har haft luftfjädrade lånebilar i ett par veckor så jag har hunnit jämföra en hel del. Jag föredrar faktiskt stålfjädrarna överlag. Väghållningen är så mycket bättre. Man får en bättre kontakt med underlaget och styrningen känns som att den svarar bättre. De luftfjädrade bilarna känns som att de "flyter fram", och det är för mig huvudsakligen negativt. Komforten blir lite bättre i en luftfjädrad, men inte särskilt mycket. Och väghållningen blir som sagt mycket sämre. Jag tycker även stålfjädrarna är mer än tillräckligt komfortabla, det är en sofistikerad fjädring i Model S, det märker man. Nu kör jag förstås på 19-tummare hittills, fråga mig igen om jag fortfarande tycker likadant efter att ha fått på 21-tummare till våren...

(Däremot ska jag säga att P85+ på 21" med luftfjädring och den gamla "plusfjädringen" faktiskt ger det bästa av bägge världar, men en sån kanske inte är aktuell just nu.)

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 11:57
av PHAWA
Tack för all input, det blir väl till att köpa bilen då... :-)

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 12:21
av jpetters

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 18:42
av Alfa
Jag håller med Danni. Stålfjädrar ger väldigt bra vägkänsla och precision i styrningen. Jag har en Model S med stålfjädrar och Model X med luft och jag måste säga att det är ganska stor skillnad i upplevelse.

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 18:57
av ovelundkvist
Men det kanske mer handlar om skillnaden mellan Model S och X?

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 22:01
av olarsson
Stål ger bättre vägkänsla, luft något bättre komfort, men också en lite distanserad, artificiell känsla. IMHO.

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 02 mar 2017 22:37
av e5m1r
Jag har kört BMW innan och vi vet att det är glädjemaskiner med underbar väghållning och körkänsla
Jag har alltid haft svårt för annan bil än BMW blev missnöjd över att bilen inte förmedlar underlaget
Tesla har jag med luft kör i alltid low och ratt i sport på 19" kan inte påstå att den är lika bra som BMW men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd med åket
Har iofs inte kört nån tesla med stålfjädring och den må vara bättre men absolut inget fel på luft

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 03 mar 2017 08:31
av lator
e5m1r skrev:
Jag har kört BMW innan och vi vet att det är glädjemaskiner med underbar väghållning och körkänsla
Jag har alltid haft svårt för annan bil än BMW blev missnöjd över att bilen inte förmedlar underlaget
Tesla har jag med luft kör i alltid low och ratt i sport på 19" kan inte påstå att den är lika bra som BMW men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd med åket
Har iofs inte kört nån tesla med stålfjädring och den må vara bättre men absolut inget fel på luft
Någon form av "autocorrect" måste ha slagit till här. Överallt där det står BMW ska det ju stå Alfa... :lol:

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 03 mar 2017 08:37
av Bjelke
lator skrev:
e5m1r skrev:
Jag har kört BMW innan och vi vet att det är glädjemaskiner med underbar väghållning och körkänsla
Jag har alltid haft svårt för annan bil än BMW blev missnöjd över att bilen inte förmedlar underlaget
Tesla har jag med luft kör i alltid low och ratt i sport på 19" kan inte påstå att den är lika bra som BMW men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd med åket
Har iofs inte kört nån tesla med stålfjädring och den må vara bättre men absolut inget fel på luft
Någon form av "autocorrect" måste ha slagit till här. Överallt där det står BMW ska det ju stå Alfa... :lol:
En av mina första bilar var en Alfa och tom redan på den tiden var den förhållandevis enkla variant jag hade riktigt bra! :)

Luftfjädrat eller inte?

Postat: 03 mar 2017 08:40
av e5m1r
lator skrev:
e5m1r skrev:
Jag har kört BMW innan och vi vet att det är glädjemaskiner med underbar väghållning och körkänsla
Jag har alltid haft svårt för annan bil än BMW blev missnöjd över att bilen inte förmedlar underlaget
Tesla har jag med luft kör i alltid low och ratt i sport på 19" kan inte påstå att den är lika bra som BMW men tillräckligt nära för att jag ska vara nöjd med åket
Har iofs inte kört nån tesla med stålfjädring och den må vara bättre men absolut inget fel på luft
Någon form av "autocorrect" måste ha slagit till här. Överallt där det står BMW ska det ju stå Alfa... :lol:
Den ska helst starta inte rosta sönder och vara besiktigad Bild så det står nog rätt ändå

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 03 mar 2017 15:24
av Zoidberg
Stålfjädringen har även genomgått en uppdatering vid någon okänd tidpunkt mellan förr och nu.
Jag upplever att min nuvarande stålfjädrade MS (från sent 2016) har mycket bättre väghållning än MS från 2014-2015 (typs Dannis bil).

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 03 mar 2017 16:08
av danni
Zoidberg skrev:
Stålfjädringen har även genomgått en uppdatering vid någon okänd tidpunkt mellan förr och nu.
Jag upplever att min nuvarande stålfjädrade MS (från sent 2016) har mycket bättre väghållning än MS från 2014-2015 (typs Dannis bil).
Hmmm. Det där skulle jag vilja prova nån gång.

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 03 mar 2017 16:12
av Zoidberg
danni skrev:
Zoidberg skrev:
Stålfjädringen har även genomgått en uppdatering vid någon okänd tidpunkt mellan förr och nu.
Jag upplever att min nuvarande stålfjädrade MS (från sent 2016) har mycket bättre väghållning än MS från 2014-2015 (typs Dannis bil).
Hmmm. Det där skulle jag vilja prova nån gång.
Du är välkommen förbi på en äcklig kopp kaffe ( svensk standard) och provköra bilen längs med den vackra "gamla E6an".

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 03 mar 2017 16:58
av Reddy
Model S har väldigt dålig markfrigång så vet du att du behöver åka på grusvägar (behöver inte vara speciellt hög mittsträng innan golvet tar i) eller i branta uppfarter så är luftfjädring att föredra. Med stålfjädrar händer det ganska ofta att det skrapar i vanliga farthinder i låg fart med 4-5 personer i bilen. Annars tycker även jag att körkänslan är bättre med stålfjädrar än luft.

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 03 mar 2017 19:39
av thx3
Det är också värt att tänka på att det skiljer endast 2,6 cm på markfrigången på stålfjädringen och luft i högsta läge (134 mm vs 160mm).

Re: Luftfjädrat eller inte?

Postat: 03 mar 2017 20:29
av mati
2,6cm kan vara jävligt mycket. Det kan vara den avgörande skillnaden mellan skrap och inte skrap. Jag har kört på spåriga skogsvägar där högsta inställning var på gränsen. Stålgung hade fallerat kapitalt där.