Sida 1 av 2

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 16 apr 2017 19:20
av Bjelke
provoman skrev:
Har en S på vilken torkarna/spolningen kan liknas vid en Fiat 600 från 1968, och då menar jag allvar (jag har haft en sådan för evigheter sedan).

Hade teslan inne på service för ett tag sedan för några andra fel (ett av många garantibesök under 1,5 års ägande). Fick en tesla iånebil under dagen på vilken torkare/spolningen fungerade riktigt bra. Framhöll bristen på liknande funktionalitet på min bil och jämförde med lånebilen. Fick till svar att lånebilen hade vinterpaketet inkluderat vilket min bil inte är utrustad med, därav effektiva torkare/spolare i farter över 50km/h. Så för att få fungerande torkare/spolare måste man alltså ha vinterpaketet (?) SKRATTRETANDE på en bil jag betalat en bra bit över miljonen för. Kommer att få kallelse till ny garantiservicetid snart för andra fel som dom var tvungna att beställa delar ifrån usa för och kommer då att registrera en formell reklamation gällande torkare/spolning. Frågan är om inte alla vi som har detta problem inte borde lägga en grupptalan mot tesla för att få ordning på funktionen. Ser detta som en klar säkerhetsbrist på bilen.
Kan du få skriftligt på det uttalandet? Det vore sjukt roligt att gå vidare med och se om dom kan/vill stå för det, låter
så sjukt långsökt att det är absurt ju...

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 16 apr 2017 19:29
av mati
Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 16 apr 2017 19:31
av Tars
mati skrev:
Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
Sant.

Re:

Postat: 16 apr 2017 19:45
av Bjelke
Tars skrev:
mati skrev:
Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
Sant.
Och som det verkar så byggs det mkt få bilar på Torsdagar... :evil:

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 16 apr 2017 19:51
av Tars
Bjelke skrev:
Tars skrev:
mati skrev:
Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
Sant.
Och som det verkar så byggs det mkt få bilar på Torsdagar... :evil:
Men seriöst, går det inte att köpa spolarmunstycken typ från vag, byta spolarmotor och lösa problemet själv?
Få högre tryck för Model x och bättre munnstycken för s:en alltså.

Re: Re:

Postat: 16 apr 2017 19:54
av mati
Bjelke skrev:
Tars skrev:
mati skrev:
Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
Sant.
Och som det verkar så byggs det mkt få bilar på Torsdagar... :evil:
I Fremont är det nästan alltid måndag. Torsdag är det bara några gånger om året, händelsevis alltid i samband med en mjukvaruupdate eller en event.

Re: Re:

Postat: 16 apr 2017 20:10
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Tars skrev:
mati skrev:
Vindrutetorkaren fungerar enbart när bilen är byggd på en torsdag.
Sant.
Och som det verkar så byggs det mkt få bilar på Torsdagar... :evil:
I Fremont är det nästan alltid måndag. Torsdag är det bara några gånger om året, händelsevis alltid i samband med en mjukvaruupdate eller en event.
Man kan ju hoppas att dom börjar bygga bilar nån av dom andra dagarna lite oftare nån gång (tänkte skriva när dom
börjar med model 3 men insåg att det såklart gäller alla bilar).

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 17 apr 2017 21:11
av Monark1954
peterlauri skrev:
EricH skrev:
Samma problem. Noterar att distributionen är som sämst i motorvägsfart men blir lite bättre när det går långsammare. Har min inne på SC just nu och har bett dem kolla på det men fick också svaret att det är ett designproblem.

Vore ju också roligt om de någon gång kunde aktivera regnsensorfunktionen på AP2...
Yes, funkar bättre i lägre hastigheter. Men det är rätt jobbigt att måste stanna på motorvägen var 10:e minut för att få bort saltbeläggningen :)

Har en polare som har en Jaguar där spolarvätskan också kommer från bladet. Där har dom varit så smarta att all vätska kommer längst ner, och dom låter naturlagarna föra vätskan nerifrån och upp... Funkar kanonbra...
Nu har jag "Jaguarkonverterat" det långa torkarbladet på förarplatsen .
"Spolarmunstycket" i gummi på Modell X torkarblad täcker halva torkarbladets längd. Det går att ta lös och vända. Den andra sidan saknar hål.
Jag släpper nu bara ut spolarvätska på den del som är närmast armens axel, där det är mycket svårt att få rent i hastigheter över stadstrafik.
Vätskan kommer alltså ut uppåt "as design" men bara på halva bladets längd.
Återstår att prova, risk att säker slutsats kommer först till höstens saltade vägar.

Man skulle kunna prova att som tidigare beskrivit, lossa sprinten och vända fästet. Då skulle vätska komma ut på andra sidan som på det sätt några Europeiska biltillverkare valt. Även för det alternativet tror jag på spolarvätska på halva bladet men det får bli nästa test.
Problemet bör vara lätt att förbättra, torkarbladet är långt på förarplatsen. De fungerar bäst när det regnar men på Svenska saltade vägar finns utrymme för förbättringar. Grundkonstruktionen på torkarbladet är gjord så att alla biltillverkare skall få det utförd som de tror är bäst.

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 20 apr 2017 22:16
av Monark1954
Har gjort en första test av de "Jaguarkonverterade" torkarbladet. Se ovan.
Vattnet forsar ut längst ner på bladet där smutsen inte brukar gå att få loss, även i 100 km/h.
Försökte filma i landsvägsfart men det blev mer disko och vattnet gick ej se mot snön i omgivningen.

Återstår en blöt och skitig väg bakom en lastbil utan att det regnar eller snöar.
Har det blivit en modell S där skiten sitter kvar längst upp på rutan?
Tror inte det, naturlagarna bör dra vattnet upp över hela rutan.

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 09 maj 2017 15:38
av provoman
Återkommer till min reklamation av torkarspolare på min Model S -15. Efter att jag vid nytt servicetillfälle meddelat suc att bristen på fullgod spolarfunktion kan tolkas som en säkerhetsbrist på bilen och att jag var beredd att gå vidare med mitt krav på åtgärdande fick jag spolarmunstyckena utbytta till samma som sitter på de bilar som valt vinterpaketet, detta naturligtvis utan kostnad.

Fungerar bättre än innan men ytterligare justeringar kommer troligtvis att behövas.

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 09 maj 2017 15:44
av bat
Vad är skillnaden?

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 26 dec 2017 11:59
av Monark1954
Monark1954 skrev:
Har gjort en första test av de "Jaguarkonverterade" torkarbladet. Se ovan.
Vattnet forsar ut längst ner på bladet där smutsen inte brukar gå att få loss, även i 100 km/h.
Försökte filma i landsvägsfart men det blev mer disko och vattnet gick ej se mot snön i omgivningen.

Återstår en blöt och skitig väg bakom en lastbil utan att det regnar eller snöar.
Har det blivit en modell S där skiten sitter kvar längst upp på rutan?
Tror inte det, naturlagarna bör dra vattnet upp över hela rutan.
Har nu kört med "Jaguarkonverterade" torkarblad på förarsidan sen förra vintern.
Är mycket nöjd. Hade planer på att filma men inte orkat.

Torkarbladet till Modell X har spolarmunstycket i bladet. Bladet är tvådelat.
Två alternativ, ta loss den övre halvan och vänd den eller
ta loss övre halvan och peta in en plugg för övre halvan.
Tar du loss gummibladet förstår du bättre.

Det jag inte orkat filma:
Vattnet rinner ut längs nedre halvan av torkarbladet och rengör där det förut blev kvar salt etc.
Vinden för vattnet uppåt så att även övre halvan av bladet får vatten.
De krävs att du kör då vinden är en del av funktionen.

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 26 dec 2017 20:15
av mans71
Högaktuellt ämne, ska ut och se om jag kan plocka isär och vända på det imorgon, tack för tipset!

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 14 jan 2018 15:56
av Johanb
Har gjort en fix för att få bort problemet med att nedre delen av rutan konstant är smutsig när man kör över 70 km/h. En ganska enkel modifiering, har satt dit ett litet spolarmunstycke på torkararmen och kopplat in mig mot spolarpumpslangen under huven. Fungerar mycket bra! Ska snygga till det och koppla in en 3 mm istället slang för att dölja det under torkararmen och minska spolarvätskaåtgången något. Registrerade en service request hos SC för ett år sedan och hoppades på att de skulle komma med en lösning kommande torsdag, men icke. Modell 3 har bra lösning där munstyckena är inbyggda högst upp på torkararmen. Tills dess får jag leva med mitt 200 kronors modd på min miljonbil. Sätt fast slangen på armen och koppla in munstycket. Koppla in en t-koppling på slangen för spolarvätskan under huven på frunken. Munstycket köpte jag på reservdelar24 för en hundring. (https://www.reservdelar24.se/swf-1048028.html)
IMG_3525.jpg
IMG_3525.jpg
IMG_3534.jpg

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 14 jan 2018 18:51
av TeslaX Anders
Intressant konstruktion.Kul att du är nöjd.

Har kört min X sedan 28 febr 2017. Tyckte nu i vinter att jag hade dålig sikt i blötväder och att torkarna inte tog bort det sista vattnet på rutan. Åkte till SC i Mölndal och köpte nya torkarblad och bytte själv(=lätt som en plätt). Efter detta har jag en felfri och klar ruta. Upplever att spolningen fungerar helt ok.
Naturligtvis slits ju torkarbalden snabbt i det skitväder vi har hela vintern i Västsverige.
Dvs. byt bladen ofta.

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 14 jan 2018 21:10
av nek0
Johanb skrev:
Har gjort en fix för att få bort problemet med att nedre delen av rutan konstant är smutsig när man kör över 70 km/h. En ganska enkel modifiering, har satt dit ett litet spolarmunstycke på torkararmen och kopplat in mig mot spolarpumpslangen under huven. Fungerar mycket bra! Ska snygga till det och koppla in en 3 mm istället slang för att dölja det under torkararmen och minska spolarvätskaåtgången något. Registrerade en service request hos SC för ett år sedan och hoppades på att de skulle komma med en lösning kommande torsdag, men icke. Modell 3 har bra lösning där munstyckena är inbyggda högst upp på torkararmen. Tills dess får jag leva med mitt 200 kronors modd på min miljonbil. Sätt fast slangen på armen och koppla in munstycket. Koppla in en t-koppling på slangen för spolarvätskan under huven på frunken. Munstycket köpte jag på reservdelar24 för en hundring. (https://www.reservdelar24.se/swf-1048028.html)
IMG_3525.jpg
IMG_3527.jpg
IMG_3534.jpg
lite krympslang istället för buntband så blir det hur snyggt som helst :)

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 15 jan 2018 00:46
av tehjimos
TeslaX Anders skrev:
Intressant konstruktion.Kul att du är nöjd.

Har kört min X sedan 28 febr 2017. Tyckte nu i vinter att jag hade dålig sikt i blötväder och att torkarna inte tog bort det sista vattnet på rutan. Åkte till SC i Mölndal och köpte nya torkarblad och bytte själv(=lätt som en plätt). Efter detta har jag en felfri och klar ruta. Upplever att spolningen fungerar helt ok.
Naturligtvis slits ju torkarbalden snabbt i det skitväder vi har hela vintern i Västsverige.
Dvs. byt bladen ofta.
Vilka blad ska man köra på Xn?

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 19 jan 2018 18:13
av DR-EL
Var inne på sc i Upplands Visby och tydligen jobbar de på en mjukvarufix på detta, planen är att den skall trycka ut mer vatten vid starten så att det kommer över hela bladet.

Den som väntar får se, kanske...

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 19 jan 2018 19:52
av Tars
Gillar sätter som tesla har. Det finns så mycket som gör att jag älskar tesla. Även hatar. Men just att man kan fixa hårdvarufel med mjukvaran. Kanske är fel ordval med hårdvarufel. Men ni fattar.

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 19 jan 2018 20:09
av Remuz
Tänkte testa Biltemas torkarblad, 28” och 17” verkar det vara. Värt 150ish kr att testa iaf

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 19 jan 2018 22:39
av e5m1r
DR-EL skrev:
Var inne på sc i Upplands Visby och tydligen jobbar de på en mjukvarufix på detta, planen är att den skall trycka ut mer vatten vid starten så att det kommer över hela bladet.

Den som väntar får se, kanske...
Blir lite svårt om pumpen är underdimensionerad vilket verkar vara fallet
Men de kanske planerar att överbelasta i en sekund eller så ? Får hoppas att pumparna inte går sönder oftare då

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 19 jan 2018 22:47
av kler
Eller att de som går sönder byts ut mot rätt dimensionerade pumpar :)

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 19 jan 2018 22:50
av e5m1r
kler skrev:
Eller att de som går sönder byts ut mot rätt dimensionerade pumpar :)
De har nog köpt på sig ett stort lager :) för även nya X levereras med samma problem
Samma pump i alla bilar ? S 3 X ?
( ja jag var tvungen att ta den ordningen )

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 20 jan 2018 09:05
av DR-EL
Jag fattade det som om den skulle pumpa tidigare så att den drog med vattnet från början och inte som nu när bladet redan var uppe. Skulle kunna funka tror jag. Men visst vore bättre om man fixade "Hårdvaru" problemet istället.

Re: "As designed" - vindrutetorkarna

Postat: 07 mar 2018 15:00
av gellerstam
Nu verkar det finnas en fix från Tesla på detta problem.
MX.jpg