Sida 1 av 2
Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 10:19
av Anthony de Vos
Hej!
Fick leverans i mitten på Januari S90D. I morse sprack vindrutan under bilfärd. Plusgrader, ingen värme på rutan. Ensam på vägen, absolut inget stenskott. Sprack mellan förare och passagerare, nere från basen och upp ca 20 cm.
Har någon upplevt detta. Jag har svårt att förstå vad som hänt, fabrikationsfel?
Jag får kontakta service center på Måndag. Undrar om dom måste beställa ruta från Tillburg...
Trist med så ny bil.
Anthony
Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 12:18
av provoman
1. Kontakta ditt försäkringsbolag
2. Beställ tid för byte av ruta hos RM bilservice i Danderyd
Tesla kommer inte att hjälpa dig, jag har erfarenhet.
Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 12:37
av znak3
Exakt samma sak hände min s85d från dec 2015

Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 12:46
av Crappy
Enligt min erfarenhet (i runda slängar 30000 bilrutebyten) så är det i princip aldrig fabrikationsfel. Jag kan nog räkna de gånger jag inte hittat något fel/slag/stenskott i rutan på ena handens fingrar. Normalt så har man fått ett stenskott några dagar tidigare, ofta ute i den svarta kanten så det inte syns. Efter lite tvätt, regn, puts, eller dylik behövs det inte mycket till temperaturväxling om man har otur för att rutan ska spricka. Tyvärr
Om det är ett fabrikationsfel så spricker rutan mer eller mindre direkt, oftast före leverans.
Så Provoman ha rätt, ring ett bra bilglasföretag. Kolla så de kan kalibrera kamera/or och beställ tid.
Oftast behöver du inte kontakta försäkringsbolaget innan. Men det vet de på bilglasföretaget
Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 13:52
av Anthony de Vos
Hej!
Tack för tipset. Danderyd är nära Åkersberga där jag bor.
Måste ändå kontakta tesla service då rutan på förardörren tar i pyttelite, när man öppnar, har varit så sedan start. Tyvärr upptäcktes det inte vid leveransen då det var så mycket annat som pågick då....
MVH
Anthony de Vos
Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 18:34
av Pontus
30000 byten, hoppas inte alla var på dina egna bilar
Jag ska byta för tredje gången på Teslan på 1,5 år, det är fler rutor än jag bytt sammanlagt på alla bilar jag haft under tidigare 20+ åren.
I Stockholm är det bara RM som får byta (eller rättare sagt köpa nya rutor av Tesla).
Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 18:40
av lator
Crappy skrev:Enligt min erfarenhet (i runda slängar 30000 bilrutebyten) så är det i princip aldrig fabrikationsfel. Jag kan nog räkna de gånger jag inte hittat något fel/slag/stenskott i rutan på ena handens fingrar. Normalt så har man fått ett stenskott några dagar tidigare, ofta ute i den svarta kanten så det inte syns. Efter lite tvätt, regn, puts, eller dylik behövs det inte mycket till temperaturväxling om man har otur för att rutan ska spricka. Tyvärr
Om det är ett fabrikationsfel så spricker rutan mer eller mindre direkt, oftast före leverans.
Så Provoman ha rätt, ring ett bra bilglasföretag. Kolla så de kan kalibrera kamera/or och beställ tid.
Oftast behöver du inte kontakta försäkringsbolaget innan. Men det vet de på bilglasföretaget
Tusan Crappy, hur länge har du jobbat som glasmästare egentligen??? 30000 rutor... 4 per dag, 230 dagar per år ger ungefär 30 år!

Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 18:55
av Tars
Pontus skrev:30000 byten, hoppas inte alla var på dina egna bilar
Jag ska byta för tredje gången på Teslan på 1,5 år, det är fler rutor än jag bytt sammanlagt på alla bilar jag haft under tidigare 20+ åren.
I Stockholm är det bara RM som får byta (eller rättare sagt köpa nya rutor av Tesla).
Tyvärr stämmer ej detta då jag bytte i Väsby på ryds bilglas.
Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 19:06
av provoman
Perfekt Tars, då fick du även en 1 årig gratis försäkring från Solid eller hur?
Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 19:09
av Tars
provoman skrev:Perfekt Tars, då fick du även en 1 årig gratis försäkring från Solid eller hur?
Ingen aning. Inget jag blev informerad om.
Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 22:58
av Pontus
Tars skrev:Pontus skrev:30000 byten, hoppas inte alla var på dina egna bilar
Jag ska byta för tredje gången på Teslan på 1,5 år, det är fler rutor än jag bytt sammanlagt på alla bilar jag haft under tidigare 20+ åren.
I Stockholm är det bara RM som får byta (eller rättare sagt köpa nya rutor av Tesla).
Tyvärr stämmer ej detta då jag bytte i Väsby på ryds bilglas.
Tyvärr?
Det är väl jättebra om jag hade fel på den punkten och dom fixat till samarbetet med flera så man kan välja själv.

Re: Sprucken vindruta
Postat: 11 mar 2017 23:02
av Crappy
lator skrev:
Tusan Crappy, hur länge har du jobbat som glasmästare egentligen??? 30000 rutor... 4 per dag, 230 dagar per år ger ungefär 30 år!

Stämmer ganska bra, fyllde 50 för någon månads sedan, och är uppvuxen på et bilglasmästeri. Dock så har jag nog inte bytt alla själv, men mer eller mindre varit inblandad på något sätt.
När det gäller solid, vilket normalt är en månads fritt och en förlängning på ett år för 297:- tror jag inte Ryds har dem kvar? Jag vill minnas att de har ett eget system? Men där är jag osäker.
Vad det gäller byten, så tror jag säkert att Ryds och även jag skulle kunna köpa en ruta av Tesla och sätta i, och till de första modellerna fanns det rutor att få tag på, men tydligen var det undermålig kvalitet i på dem. Så numera är man hänvisad till att köpa av Tesla direkt.
Kolla om det sitter ett Tesla märke i rutan Tars.
Men nu kommer problemet, de nya rutorna med kameror SKA kalibreras, och vad jag vet finns det ingen utrustning för det, förutom hos Tesla själva. Så har Ryds bytt rutan, får vi hoppas att de kört den till Tesla för Kalibrering.
Re: Sprucken vindruta
Postat: 12 mar 2017 00:10
av StefL
Visste inte att Model 3 hade börjat levereras - och än mindre att den kom i en 90D-version.
A.k.a - Vad gör den här tråden i Model 3-kategorin?
Re: Sprucken vindruta
Postat: 12 mar 2017 06:14
av jonas
Jag pratade med Tesla och kalibrering behövs inte alltid. Skulle det behövas så får man åka till Tesla. Men som oftast onödigt. Det var väldigt tydligt om behov fanns eller ej. Antingen rllser så att säga.
Re: Sprucken vindruta
Postat: 12 mar 2017 10:46
av Crappy
Ett lite märkligt uttalande, jag är tveksam på om han har rätt där
I så fall är det det första system som har en inbygg kontroll och sannolikt då ytterligare en kamera som fungerar som referens
En millimeter fel i fästet, eller felmonterat så mäter självklart kameran fel på avståndet. Då sitter bilen i räcket. Det där kan bilens system inte själv ha koll på utan att ha någon referens.
Tilläggas ska att det där med att "det behövs bara kallibreras om det blir fel" var en vanlig vanföreställning för några år sedan. Men problemet är som sagt att systemet uppfattar inte om det är något fel.
Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 05:41
av jonas
Kameran sitter fäst bakom rutan i bilen, det är bara om man råkar flytta kameran det blir skillnad. Rutan påverkar ju inte vad kameran ser, inom rimliga gränser. Sitter rutan så fel att en svart ram är i vägen skymmer det förstås. Men då pratar vi ju inte om någon millimeter utan snarare några centimeter. Så fel går nog inte sätta rutan?
Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 06:36
av Bjelke
jonas skrev:Kameran sitter fäst bakom rutan i bilen, det är bara om man råkar flytta kameran det blir skillnad. Rutan påverkar ju inte vad kameran ser, inom rimliga gränser. Sitter rutan så fel att en svart ram är i vägen skymmer det förstås. Men då pratar vi ju inte om någon millimeter utan snarare några centimeter. Så fel går nog inte sätta rutan?
Superbra info ju, jag trodde absolut att kameran satt fast mot rutan...
Då finns det ju en ganska bra chans att den inte behöver kalibreras efter byte

Men hur vet man det?
Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 07:48
av e5m1r
Bjelke skrev:jonas skrev:Kameran sitter fäst bakom rutan i bilen, det är bara om man råkar flytta kameran det blir skillnad. Rutan påverkar ju inte vad kameran ser, inom rimliga gränser. Sitter rutan så fel att en svart ram är i vägen skymmer det förstås. Men då pratar vi ju inte om någon millimeter utan snarare några centimeter. Så fel går nog inte sätta rutan?
Superbra info ju, jag trodde absolut att kameran satt fast mot rutan...
Då finns det ju en ganska bra chans att den inte behöver kalibreras efter byte

Men hur vet man det?
Om Ap inaktiveras eller kör värre än en fyllo så kan du besöka SC

Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 08:31
av EnTraktor
Jag är på väg till RM just nu för att byta ruta. Återkommer med en rapport i eftermiddag

Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 09:25
av StefL
Kan ni en gång för alla städa bort eller flytta den här tråden till rätt kategori?!
Som "enkel" Model 3-reservant är det extremt frustrerande att se kategorin Model 3 lysa rött och klicka sig vidare in i förhoppnngen om att hitta några nya rykten eller spekulationer och bara hitta diskussioner om vindrutor från er lyckliga som glider omkring i S/X!
Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 15:57
av bylund
Det är bara för att retas. Även detta inlägg

Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 17:42
av StefL
bylund skrev:Det är bara för att retas. Även detta inlägg

Jag vet var du bor! I alla fall i vilken kommun och den är trots allt Sveriges minsta

Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 17:56
av Crappy
Jag kunde inte låta bli att kolla upp detta med rutan lite
Enligt den bilden jag fick på rutan till en MS med AP1 så sitter det fästen i rutan för kameran. Dessutom säger de två största leverantörerna och tillverkare av rutor att det måste kalibreras efteråt. Det ska utföras en dynamisk kalibrering. Det vill säga att man aktiverar kamerainställningen och är ute och kör en bit efter vissa specifika krav på hastighet osv
Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 18:43
av Bjelke
Crappy skrev:Jag kunde inte låta bli att kolla upp detta med rutan lite
Enligt den bilden jag fick på rutan till en MS med AP1 så sitter det fästen i rutan för kameran. Dessutom säger de två största leverantörerna och tillverkare av rutor att det måste kalibreras efteråt. Det ska utföras en dynamisk kalibrering. Det vill säga att man aktiverar kamerainställningen och är ute och kör en bit efter vissa specifika krav på hastighet osv
Då tror iaf jag att det (tyvärr) stämmer... Jag ska oxo byta typ snart...
(StefL måste ju dessutom ha ngt att läsa här

)
Re: Sprucken vindruta
Postat: 14 mar 2017 19:41
av jonas
Crappy skrev:Jag kunde inte låta bli att kolla upp detta med rutan lite
Enligt den bilden jag fick på rutan till en MS med AP1 så sitter det fästen i rutan för kameran. Dessutom säger de två största leverantörerna och tillverkare av rutor att det måste kalibreras efteråt. Det ska utföras en dynamisk kalibrering. Det vill säga att man aktiverar kamerainställningen och är ute och kör en bit efter vissa specifika krav på hastighet osv
Konstigt att Tesla själva sa att det inte behövde kallibreras annat än vid behov.
Har för mig att det var carglass som nu kunde utföra glasrutebyten och dessa har inte utrustning för justering, enligt Tesla SC solna.