Sida 1 av 2
Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 04:52
av bjelkeman
Det blir nog inte så mycket vinter test på Model 3 innan den släpps. De bygger tydligen "release candidates" nu med produktionsmaskiner. Och det är inte sådär jätte mycket vinter kvar att testa bilar och ändra i designen när det blir fel.
Model S har endel problem med designen som inte är så bra under vinterförhållanden. Ska bli intressant och se om de lärt sig från det.
https://electrek.co/2017/03/16/tesla-mo ... elon-musk/
Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 05:33
av mikeberg22se
Sant, man har ju dock haft minst 2 bilar sedan mars 2016 som man kunnat köra hårt med i vinter. Sedan finns ju alltid vindtunnlar med utrustning för att simulera olika väderförhållanden. Jag väljer att se på det som att man tagit dom tillfällena. Ge mig min model3 NU! He he
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 06:24
av Pontus
Har Tesla någon egen vindtunnel?
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 06:53
av LarsL
Helt säker påtat de testat bilarna under förra vinter, innan de släpptes. Ska tester ge något till designen så måste man testa innan man låser designen. Detta är mekanik och inte mjukvara där man gör precis tvärtom.
Att först göra tester på Release-candidates är ganska meningslöst eftersom alla verktyg är tillverkade och igång körda. Ändringar kommer kosta många miljoner i det här läget och får i princip inte ske. Detta är alltså inte mjukvara där det bara går att batcha i efterhand och låta kunden testa.
Men ok risken finns att Tesla styrs av mjukisar och att de inte begriper sig på mekanik... hoppas inte.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 11:05
av 18650
mikeberg22se skrev:Sant, man har ju dock haft minst 2 bilar sedan mars 2016 som man kunnat köra hårt med i vinter. Sedan finns ju alltid vindtunnlar med utrustning för att simulera olika väderförhållanden. Jag väljer att se på det som att man tagit dom tillfällena. Ge mig min model3 NU! He he
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det går inte att prova sådant i simulerade testanläggningar. Man måste göra verkliga tester ute i verkliga livet. Det går att skapa riktigt otäcka miljöer i klimatrum men det är extremt svårt att skapa riktiga utfall från utomhustester. Man bli alltid lika förvånad vad moder natur kan hitta på.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 11:24
av jonasl
Jag är riktigt orolig för att Model 3 kommer vara extremt otestad när den släpps. Två bilar som rullat hittills vad vi vet, sen har det säkert rullat massa mulor maskerade till Model S också men det borde vi ändå ha hört något om tycker jag.
Orolig dels för att mycket dålig press kring Model 3 kommer riskera hela Tesla och dels för att jag gärna vill att den ska vara bra eftersom jag siktar på att köpa en själv.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 11:51
av Swede1
jonasl skrev:Jag är riktigt orolig för att Model 3 kommer vara extremt otestad när den släpps. Två bilar som rullat hittills vad vi vet, sen har det säkert rullat massa mulor maskerade till Model S också men det borde vi ändå ha hört något om tycker jag.
Orolig dels för att mycket dålig press kring Model 3 kommer riskera hela Tesla och dels för att jag gärna vill att den ska vara bra eftersom jag siktar på att köpa en själv.
Mm, klassiska att alltid vänta något år med att köpa nya bilmodeller tills problemen är åtgärdade. Smällar man får ta om man ska ha senaste modellen. Vad är det som kan gå så fel i minus? Fryser fast nån grej, småsaker antagligen, som kan vara irriterande. Elbilar startar lättare i -25 än ice bilar, överlägsna där.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 12:00
av Feddan
Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 12:36
av 18650
Swede1 skrev:Vad är det som kan gå så fel i minus? Fryser fast nån grej, småsaker antagligen, som kan vara irriterande. Elbilar startar lättare i -25 än ice bilar, överlägsna där.
Kanske inte just i minus men fukt i lampor, gnissel i kupéfläkt, kärvande vindrutetorkare, sprickande glastak, fastnande laddlucka osv. Mycket som man kanske redan löst på model S. Men det bygger ju på att personerna som ingenjörade model S är kvar med sina erfarenheter till model 3. Jag vet själv av erfarenhet att en ritning inte hjälper utan historian bakom. Varför en till synes onödig plupp finns med när den kan prioriteras bort. Finns inte rätt person kvar så dör den hemligheten bort och baklamporna får fuktproblem igen på 3 trots att det är löst på S.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 12:45
av jonasl
Jag misstänker att det finns rätt goda grunder till att de stora etablerade tillverkarna plöjer ner massa pengar i att vintertesta sina nya modeller trots att de borde ha en mycket större kunskapsbank än Tesla.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 13:06
av Laban
Feddan skrev:Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
Så vitt jag vet finns det inget koncensus utanför Tesla angående detta. Har sett allt från att det blir bara stål, en mix samt de som tror att man kommer att köra aluminium på samma sätt som i Model S. Får väl fråga Elon på twitter

Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 14:55
av Swede1
18650 skrev:Swede1 skrev:Vad är det som kan gå så fel i minus? Fryser fast nån grej, småsaker antagligen, som kan vara irriterande. Elbilar startar lättare i -25 än ice bilar, överlägsna där.
Kanske inte just i minus men fukt i lampor, gnissel i kupéfläkt, kärvande vindrutetorkare, sprickande glastak, fastnande laddlucka osv. Mycket som man kanske redan löst på model S. Men det bygger ju på att personerna som ingenjörade model S är kvar med sina erfarenheter till model 3. Jag vet själv av erfarenhet att en ritning inte hjälper utan historian bakom. Varför en till synes onödig plupp finns med när den kan prioriteras bort. Finns inte rätt person kvar så dör den hemligheten bort och baklamporna får fuktproblem igen på 3 trots att det är löst på S.
Elon har väl en databas med alla fel på model s och x. Han borde klara att bygga en bra bil nu med bara småfel.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 15:34
av MSO
Det är kallt ett bra tag till även vid inhemsk testning där borta. Norra Minnesota, Colorado, eller lite vad som.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 15:37
av Limbster
MSO skrev:Det är kallt ett bra tag till även vid inhemsk testning där borta. Norra Minnesota, Colorado, eller lite vad som.
Har någon 3 setts utanför varma californien?
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 17:32
av Bjelke
18650 skrev:Swede1 skrev:Vad är det som kan gå så fel i minus? Fryser fast nån grej, småsaker antagligen, som kan vara irriterande. Elbilar startar lättare i -25 än ice bilar, överlägsna där.
Kanske inte just i minus men fukt i lampor, gnissel i kupéfläkt, kärvande vindrutetorkare, sprickande glastak, fastnande laddlucka osv. Mycket som man kanske redan löst på model S. Men det bygger ju på att personerna som ingenjörade model S är kvar med sina erfarenheter till model 3. Jag vet själv av erfarenhet att en ritning inte hjälper utan historian bakom. Varför en till synes onödig plupp finns med när den kan prioriteras bort. Finns inte rätt person kvar så dör den hemligheten bort och baklamporna får fuktproblem igen på 3 trots att det är löst på S.
Skicka dom första till Schweiz så kan dom rösta om bra/dåligt på den så blir allt bra

Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 18:12
av bonath
Feddan skrev:Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
Har jag sagt sen dag ett.
"Jänkare och plåt"...........

Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 18:15
av lator
bonath skrev:Feddan skrev:Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
Har jag sagt sen dag ett.
"Jänkare och plåt"...........

Tur att de som äger en Tesla är väldigt rädd om den och tvättar den noggrant minst en gång per vecka!

Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 18:19
av bonath
lator skrev:bonath skrev:Feddan skrev:Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
Har jag sagt sen dag ett.
"Jänkare och plåt"...........

Tur att de som äger en Tesla är väldigt rädd om den och tvättar den noggrant minst en gång per vecka!

Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 18:21
av lator
bonath skrev:Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.
Va? Tvättar du inte där???
Kom ihåg att Nissan Leaf är en riktig rostgömma...
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 19:09
av StefL
En bra tilläggsbehandling löser rostproblemet. Kostar under 10' och är värt varenda krona.
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 20:36
av gellerstam
StefL skrev:En bra tilläggsbehandling löser rostproblemet. Kostar under 10' och är värt varenda krona.
Ajja bajja, det är inte godkänt av Tesla! Då ryker kanske garantin på allt möjligt!

Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 21:01
av bonath
lator skrev:bonath skrev:Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.
Va? Tvättar du inte där???
Kom ihåg att Nissan Leaf är en riktig rostgömma...
Leasing två år. Ska den nog hålla...
Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 21:07
av lator
bonath skrev:lator skrev:bonath skrev:Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.
Va? Tvättar du inte där???
Kom ihåg att Nissan Leaf är en riktig rostgömma...
Leasing två år. Ska den nog hålla...
Glöm allt! Den som har ägt en C5 i 12-13 år utan rostproblem klarar nog det mesta...

Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 21:22
av bonath
lator skrev:bonath skrev:lator skrev:bonath skrev:Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.
Va? Tvättar du inte där???
Kom ihåg att Nissan Leaf är en riktig rostgömma...
Leasing två år. Ska den nog hålla...
Glöm allt! Den som har ägt en C5 i 12-13 år utan rostproblem klarar nog det mesta...

Inte en rostfläck...

Re: Model 3 vinter test
Postat: 17 mar 2017 22:21
av MSO
Limbster skrev:MSO skrev:Det är kallt ett bra tag till även vid inhemsk testning där borta. Norra Minnesota, Colorado, eller lite vad som.
Har någon 3 setts utanför varma californien?
Inte vad jag vet. Men jag menade att de kanske tar det nu med förproduktionsserien.