Sida 1 av 3

Bonus/malus

Postat: 24 mar 2017 08:24
av Bjelke
Hörde på radion i morse att miljöministern (? eller var det någon annan tro, minns inte säkert) sa att bonus malus systemet ska ligga på 45000kr
och neråt beroende på utsläpp, det betyder isf att det i princip blir som nu fast sämre för dom bilar som inte har 0 i utsläpp :(
Inte några 60.000kr för rena elbilar här inte :(
Varför blir man inte förvånad?

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 08:36
av Jerker
Nu kommer regeringens länge väntade förslag som ska driva på för mer klimatvänliga bilar. Det handlar om så kallad bonus-malus.

Bonus-malus innebär en skatteväxling där bilar med höga utsläpp ska betala mer skatt och där pengarna går till de med låga eller inga utsläpp.

– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45 000. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt, säger miljöminister Karolina Skog.

--Vi har också lagt till en knäck så de allra värsta bilarna kommer att få en ordentlig malus.

Regeringen vill införa bonus malus-systemet från 1 juli 2018 för nya bilar. Det ska ersätta supermiljöbilpremien, bilens vikt ska inte längre spela roll, utan systemet bygger helt på utsläppsnivåerna.

En bonus på 45 000 kronor ska gå till den som köper en bil som släpper ut noll koldioxid, bonusen avtar till 7 500 kronor för bilar med utsläpp på max 60 gram koldioxid per kilometer.

Malus-delen ger höjd fordonsskatt i tre år för nya bilar som släpper ut 95 gram koldioxid och uppåt per kilometer, skatten trappas upp ju mer de släpper ut.

Bonus-malus har diskuterats länge. Det senaste utredningsförslaget fick mycket kritik från flera håll. Nu föreslår regeringen en maximal bonus som är 15 000 kronor lägre än utredaren ansåg.

– Vi har tagit bort de högsta nivåerna, säger finansminister Magdalena Andersson.

--Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen, säger Magdalena Andersson.

Förslaget ska på remiss. Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar. Men kalkylen beror helt på hur bilköparna på marknaden reagerar. Hur långt förslaget bidrar till målet att minska trafikens fossilutsläpp med 70 procent till 2030 finns heller ingen prognos för.

– Det är inte lätt att förutse. Inte minst för att vi också har förändringar på EU-nivå. Den sammantagna effekten är svår att förutse. Men vi kan säga att vi går från en supermiljöbilpremie som är dyr, som har dålig klimatstyrning, till en bonus-malus som kommer ha tydlig klimatstyrning och som inte kommer kosta skattebetalarna någonting alls, säger miljöminister Karolina Skog.
Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar vidare utomlands?

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 08:39
av Wilson
Helt sanslöst! Ursprungsförslaget fick massor av kritik för att det var överfinansierat, och inte gav tillräckliga incitament för att marknaden skulle svänga åt en mer miljömässigt hållbar riktning. Så nu kommer man med ett ännu mer urvattnat förslag :shock:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6658766

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 08:41
av Bjelke
Ja jösses...
Just det ja, jag glömde att nämna det där med att äga ett halvår oxo, jippie lixom :?
Så återigen (när ett visst parti får vara med och leka iaf) så är dom egentligen ute efter mer skatteintäkter och inte att driva på utvecklingen :( Bort med
bilar helt är budskapet igen.

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 08:46
av Wilson
Jerker skrev:
Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar
vidare utomlands?
Nja, jag kommer ihåg att det var en del frågetecken kring vad som hände med de första leasade Leafarna, när de kom tillbaka till Nissan efter avtalsslut. En del misstänkte att bilarna skickades vidare till Norge, efter att man upplevde att de inte dök upp på begagnatmarknaden. Vet dock inte om det någonsin blev bekräftat.

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 09:02
av danni
Jerker skrev:
Nu kommer regeringens länge väntade förslag som ska driva på för mer klimatvänliga bilar. Det handlar om så kallad bonus-malus.

Bonus-malus innebär en skatteväxling där bilar med höga utsläpp ska betala mer skatt och där pengarna går till de med låga eller inga utsläpp.

– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45 000. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt, säger miljöminister Karolina Skog.

--Vi har också lagt till en knäck så de allra värsta bilarna kommer att få en ordentlig malus.

Regeringen vill införa bonus malus-systemet från 1 juli 2018 för nya bilar. Det ska ersätta supermiljöbilpremien, bilens vikt ska inte längre spela roll, utan systemet bygger helt på utsläppsnivåerna.

En bonus på 45 000 kronor ska gå till den som köper en bil som släpper ut noll koldioxid, bonusen avtar till 7 500 kronor för bilar med utsläpp på max 60 gram koldioxid per kilometer.

Malus-delen ger höjd fordonsskatt i tre år för nya bilar som släpper ut 95 gram koldioxid och uppåt per kilometer, skatten trappas upp ju mer de släpper ut.

Bonus-malus har diskuterats länge. Det senaste utredningsförslaget fick mycket kritik från flera håll. Nu föreslår regeringen en maximal bonus som är 15 000 kronor lägre än utredaren ansåg.

– Vi har tagit bort de högsta nivåerna, säger finansminister Magdalena Andersson.

--Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen, säger Magdalena Andersson.

Förslaget ska på remiss. Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar. Men kalkylen beror helt på hur bilköparna på marknaden reagerar. Hur långt förslaget bidrar till målet att minska trafikens fossilutsläpp med 70 procent till 2030 finns heller ingen prognos för.

– Det är inte lätt att förutse. Inte minst för att vi också har förändringar på EU-nivå. Den sammantagna effekten är svår att förutse. Men vi kan säga att vi går från en supermiljöbilpremie som är dyr, som har dålig klimatstyrning, till en bonus-malus som kommer ha tydlig klimatstyrning och som inte kommer kosta skattebetalarna någonting alls, säger miljöminister Karolina Skog.
Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar vidare utomlands?
Skillnaden är att Norge istället för att betala ut subventionen i reda pengar valt att genomföra den i form av slopad moms. Men ska du föra in bilen i ett annat land, exempelvis Sverige, så får du ju betala moms på den där och då istället, och då försvinner liksom subventionen. Så ett sådant upplägg hade varit mycket smartare om man oroade sig för att skicka subventioner utomlands.

Sen kan man ju fråga sig vad det spelar för roll. En elbil är en elbil, och klimateffekten är densamma var den än körs.

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 09:07
av Svenssons
danni skrev:
Sen kan man ju fråga sig vad det spelar för roll. En elbil är en elbil, och klimateffekten är densamma var den än körs.
Det är ju inte heller så att hela bidraget skickas utomlands. Vinsten på försäljningen går ju till den svensk som säljer bilen, inte till den som köper den.

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 09:09
av Jerker
Hade ju varit trevligt med ett lite större bidrag från staten för att man hjälper jordklotet att må lite bättre, men det är ändå inte avgörande för min del, jag kommer aldrig att köpa nåt annat än en ren elbil igen.

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 09:11
av TiborBlomhall
Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar.
Så mycket för "kostnadsneutralt" :roll:
Ursprungliga förslaget skulle varit kostnadsneutralt för statskassan. Inte en kassako.

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 09:12
av StefL
Magdalena Andersson skrev:
Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen
Med tanke på att bonus-malus-systemet är tänkt att vara självfinansierande och inte belasta statskassan blir man onekligen förvånad över att läsa detta. Men det är klart - lyssnade man på radioinslaget imorse hörde man att systemet från början beräknas vara kraftigt överfinansierat och bidra med 1-1,5 miljard till statskassan årligen. Det är alltså som vanligt - alla pengar tillhör egentligen staten och vi ska vara tacksamma för de skärvor "det allmänna" i sin godhet låter oss disponera...

Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 09:34
av Jerker
StefL skrev:
Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...
Jag hade samma tanke. Alltså kan vi inte räkna med att Volvo kommer att ha elbilar till försäljning i nån större utsträckning inom den närmaste 5-årsperioden. Det är egentligen detta ministrarna säger.

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 12:20
av rmokvist
När man trodde att man inte kunde bli mer besviken på ett parti som heter MILJÖpartiet så överträffar dom sig själva. Bara att gratulera. :roll:

Vad har Centern för möjlighet att få igenom sitt förslag som det talats om tidigare på 100,000 om Aliansen skulle vinna nästa val? Är det först efter ett antal år eller kan dom få igenom det snabbare (om dom vill det)?

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 12:25
av MangeT
Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.

Re: Bonus/malus

Postat: 24 mar 2017 15:32
av kangru
Jag har försökt förstå vilka argument som används för att sänka från utredarens förslag på 60k i högsta bonus till 45k. Jag har läst stycke 3.2 ett par gånger nu och kan inte vare sig förstå eller på något sätt härleda anledningen till sänkningen, någon som har förstått detta?

Re: Bonus/malus

Postat: 24 mar 2017 18:05
av Limbster
Kan tycka att förslaget är ganska vettigt, faktum är att det finns inga vettiga bilar till vettiga priser än. Dumt av staten att sponsra en industri som inte kan leverera. Elon är emot subventioner av en anledning. Model 3 kommer sälja fint oavsett :D

Re: Bonus/malus

Postat: 24 mar 2017 18:16
av Legato
Limbster skrev:
Kan tycka att förslaget är ganska vettigt, faktum är att det finns inga vettiga bilar till vettiga priser än. Dumt av staten att sponsra en industri som inte kan leverera. Elon är emot subventioner av en anledning. Model 3 kommer sälja fint oavsett :D
I grunden tycker jag grön skatteväxling är magiskt men i detta fall känns det ärligt talat inte som det kommer göra så stor skillnad, elbilar kommer vara så extremt överlägsna på egna meriter om bara några år.

Det enda jag tycker är irriterande är att man öser pengar över halvmesyren plug-in hybrider (säger detta trots att jag har en själv), baserade på låtsasförbrukning. I praktiken en mkt större scam än VWs dieselgrej.

Re: Artikel i media

Postat: 24 mar 2017 18:41
av Monark1954
Wilson skrev:
Jerker skrev:
Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar
vidare utomlands?
Nja, jag kommer ihåg att det var en del frågetecken kring vad som hände med de första leasade Leafarna, när de kom tillbaka till Nissan efter avtalsslut. En del misstänkte att bilarna skickades vidare till Norge, efter att man upplevde att de inte dök upp på begagnatmarknaden. Vet dock inte om det någonsin blev bekräftat.
Vår privatleasade Leaf vi tog ut för ett år sen har en Norsk manual för att den skall vidare till Norge efter sina två år i Svensk tjänst.
Det är klar att blir den kvar i Sverige hela livslängden har vi fler elbilar i drift.
Men detta förfarande av Nissan kanske periodvis har satt fler elbilar på marknaden då priset blivit lägre.
Att vi klev över tröskeln till elbilsvärden medförde ett beroende och att vi nu har två elbilar. :P

Re: Bonus/malus

Postat: 24 mar 2017 23:49
av Torkel
kangru skrev:
Jag har försökt förstå vilka argument som används för att sänka från utredarens förslag på 60k i högsta bonus till 45k. Jag har läst stycke 3.2 ett par gånger nu och kan inte vare sig förstå eller på något sätt härleda anledningen till sänkningen, någon som har förstått detta?
Jag kan bara hålla med.

Lite märkligt ändå med två subventionsvänliga partier i regeringsställning, varav ett har uttalad miljöprofil, som inte lyckas skapa en stark subvention.

MP är ju en ständig källa till besvikelse på riksnivån. Tråkigt.

Re: Artikel i media

Postat: 25 mar 2017 05:53
av dstr
StefL skrev:
Magdalena Andersson skrev:
Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen
Med tanke på att bonus-malus-systemet är tänkt att vara självfinansierande och inte belasta statskassan blir man onekligen förvånad över att läsa detta. Men det är klart - lyssnade man på radioinslaget imorse hörde man att systemet från början beräknas vara kraftigt överfinansierat och bidra med 1-1,5 miljard till statskassan årligen. Det är alltså som vanligt - alla pengar tillhör egentligen staten och vi ska vara tacksamma för de skärvor "det allmänna" i sin godhet låter oss disponera...

Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...
+1

Resonemanget är riktigt korkat. Även om en subventionerad bil hittar ut i Europa så hjälper du det miljön precis lika mycket. Det är planeten vi ska rädda, inte enbart Sverige.

Det påminner om hurvida man ska utbilda sin personal eller inte:

CFO: What happens if we train them and they leave? CEO: What happens if we don’t and they stay?

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 08:10
av Oddball
Kommer malus gälla retroaktivt?
Vad är det egentligen som gäller, har någon läst det det officiella förslaget (inte mediernas tolkning)?

Enligt Recharge så är läget så oklart att de valt att ändra sin artikel:

"
Det verkar faktiskt oklart, vi håller på att kolla. Finns olika uppgifter. Enligt Motormännen blir det retroaktivt. Vi har tagit bort meningen i artikeln om att det enbart gäller nyregistreringar. https://via.tt.se/pressmeddelande/reger ... Id=1233384
"

Om malus gäller retroaktivt så är förslaget sjukt dåligt, det kommer isf förstöra all acceptans för omställningen till elbilar hos allmänheten. Det blir ju rena troll-buffen i den allmänna debatten...

Re: Artikel i media

Postat: 25 mar 2017 09:08
av Daoops
TiborBlomhall skrev:
Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar.
Så mycket för "kostnadsneutralt" :roll:
Ursprungliga förslaget skulle varit kostnadsneutralt för statskassan. Inte en kassako.
Det verkar onekligen helt omöjligt att motstå frestelsen att göra staten bara lite större vid varje tillfälle. :(

Re: Artikel i media

Postat: 25 mar 2017 09:38
av Laban
MangeT skrev:
Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
Precis. Sen kommer verkligheten:

http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... satsning-2
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 12:05
av LarsL
... och därför kommer jag aldrig köpa en Volvo igen. :evil:

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 13:22
av Bjelke
LarsL skrev:
... och därför kommer jag aldrig köpa en Volvo igen. :evil:
Sanslöst... Två konstiga tankar dyker upp ändå,
1 Volvo ska väl oxo släppa en elbil även modet dröjer ett tag till,
2 Malusdelen slår väl hårt även mot Volvos fossiler?...

Håller med Dstr, vi ska tydligen skita i miljön och bara tänka på lilla Sverige, vilket rimmar illa med den profil vi håller
mot omvärlden i alla andra fall :(

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 14:25
av bullen
Laban skrev:
MangeT skrev:
Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
Precis. Sen kommer verkligheten:

http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... satsning-2
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN
Denna "nyhet" är från 2014...