Sida 1 av 1

Fel på UMC eller i bilen?

Postat: 11 apr 2017 14:47
av Laponia
Jag lyckas inte ladda 16A/trefas i garaget med UMC'n...
Får som mest 10A fast jag ställt maxström i bilen till 16A i bilen och har ett uttag som kan leverera 16A/trefas.
Pratade med en kille på Tesla som påstod att kabeln inte klarar mer än 10A, men är det verkligen så?
Vad säger ni som har motsvarande uttag att ladda från, får ni bilen att ladda 16A/trefas med UMC-kabeln?
Jag misstänker att det hänt något endera i bilen eller i UMC-kabeln. Jag har för mig att jag kunnat ladda 16A tidigare och dessutom hade en säkring i säkringsskåpet i garaget löst ut, så något kan ha hänt...

Re: Fel på UMC eller i bilen?

Postat: 11 apr 2017 14:51
av Lembritt
Den klarar max 16A 3-fas. Vad säger spänningen i bilen? Visar den en 3:a, men 10A?

Kan du testa i annat uttag?

Re: Fel på UMC eller i bilen?

Postat: 11 apr 2017 15:03
av Bjorn
Jag tänkte bara dubbelkolla att du ställt 16A när du står hemma. Så du inte ställt 16A på väg hem och så minns den 10A när du kommer hem.
Annars så funkar min alltid med 3x16A som ger 11kW.

Jag har dessutom mätare där jag kan se verklig förbrukning och den lägger sig väldigt exakt på 16A på alla faser efter att rampat upp i nån knapp minut.

Jag hade en gång på en låne 70 som hade svårt att komma upp i 11kW när man gick över 96%, men jag vill minnas att det ändå stod 3x16A. Kanske dåligt balanserad. Jag har aldrig sett detta fenomen i min.

Re: Fel på UMC eller i bilen?

Postat: 11 apr 2017 17:40
av Bjelke
Vad jag kan komma på direkt så är det väl bara tre olika saker som det normalt kan bero på,
kallt eller nästan fulladdat batteri eller att bilen är inställd på 10A.
Låg spänning i uttaget kan vara orsaken men annars låter det som något som är paj...
Testa i annat uttag och gärna med annan sladd tex ett typ2-uttag vore värt att testa...

Re: Fel på UMC eller i bilen?

Postat: 11 apr 2017 19:00
av e5m1r
Sen drar bilen ner strömen om V går ner
Så utan att veta vad du får i både A och V blir det svårt att svara på din fråga

Re: Fel på UMC eller i bilen?

Postat: 11 apr 2017 22:51
av Laponia
Tack för kommentarerna!
Troligen är det något fel i bilens likriktare...
Fast jag satt bilen till att ladda 16A får jag bara 10A. Drar jag ned till 10A så får jag bara 6A. Jag åkte till en laddare typ2 och provade... där kunde jag sätta upp laddningen till 15A men då laddade bilen bara 9A.
Jag kom i kontakt med Tesla och de tog hem en log från bilen medan jag satt i den och laddade hemma i garaget. De skulle låta experter på laddning titta på den och höra av sig. Jag gissar att de kommer att komma fram till att något hänt med bilens likriktare.

Re: Fel på UMC eller i bilen?

Postat: 12 apr 2017 08:19
av mati
Ha, det problemet har jag också haft på min förra bil (konstigt att jag inte tänkte på det med en gång). Den hade dubbelladdare och för allt som översteg 11kW laddade den med typ 20% lägre effekt än vad jag hade ställt in. Det var ett väldigt märkligt beteende som jag inte fick grepp på. I alla fall var det som du säger, bilens laddare hade gjort sitt och byttes sedermera på garanti.

Re: Fel på UMC eller i bilen?

Postat: 12 apr 2017 23:21
av bullen
Kan det vara en av faserna inte funkar på laddaren eller kabeln.
Jag vill minnas att det såg ut nåt sånt när jag bara hade 2 faser anslutna under ett - inte helt elsäkert - test

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Fel på UMC eller i bilen?

Postat: 13 apr 2017 09:25
av Laponia
Jag har varit i kontakt med Tesla igen och fått en tid för att byta ut bilens inbyggda laddare.