Sida 1 av 6

Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 20:03
av Stefan

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 20:04
av mans71
Spännade! Internet kommer att koka med spekulationer!

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 20:04
av kler
Jag har hört ryktas att den har HUD och ska kunna sväva.

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 20:18
av Anders77
kler skrev:
Jag har hört ryktas att den har HUD och ska kunna sväva.
Fel ingen Hud på den.

Elons nya företag Neuralink kommer vilken torsdag som helst nu presentera en teknik som skickar in informationen direkt in i hjärnan. Vilket gör att föraren kan teoretiskt vara blind när den kör för att den kommer få full information om omgivningen ändå.

Tillsammans med informationen från SpaceX satelliter så kommer föraren få information om vad som händer på andra sidan av hus, kullar, korsningar mm.

X90D

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 20:42
av sch123
Denna tråd bör flyttas till lastbilsforumet då elon menar att "semi-trucken" (alltså lastbil) kommer visas i september och pickupen om 18-24 mån...

https://twitter.com/elonmusk/status/852581322451111936

https://twitter.com/elonmusk/status/852580027178696704

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 21:20
av TiborBlomhall
Flyttad!

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 21:39
av sch123
TiborBlomhall skrev:
Flyttad!
Tack!

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 21:41
av Bjelke
kler skrev:
Jag har hört ryktas att den har HUD och ska kunna sväva.
:lol:

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 21:49
av Jerker
Skönt! Då kommer vi att ha nåt annat att spekulera om i ändlösa trådar här på forumet när vi äntligen fått se 3:an och börja leka med designstudion... :shock:

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 21:52
av Bjelke
Jerker skrev:
Skönt! Då kommer vi att ha nåt annat att spekulera om i ändlösa trådar här på forumet när vi äntligen fått se 3:an och börja leka med designstudion... :shock:
:lol: ja ordningen återställd, eller rättare sagt så rullar det på som vanligt då ;)

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 22:22
av bylund
Jaha, då får man väl reservera en Tesla till. Och boka lektioner för CE-behörighet. Fast det kanske inte kommer att behövas någon chaufför?

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 13 apr 2017 22:31
av Surfaren
bylund skrev:
Jaha, då får man väl reservera en Tesla till. Och boka lektioner för CE-behörighet. Fast det kanske inte kommer att behövas någon chaufför?
Nej, det kan hända att man behöver en Tesla Forklift istället för CE-kort. Så man kan lägga sig och sova i en låda, bli lastad in i sin Semi och körd till sin destination och vakna där.

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 07:46
av Laban
Man blir förstås väldigt nyfiken. Finns en hel del att göra åt luftmotståndet (https://www.tc.gc.ca/eng/programs/envir ... -2939.html) men jag är mest nyfiken på om man kommer att försöka göra den lägre med tanke på att lastbilar ofta körs tomma: https://www.svd.se/en-av-tre-lastbilar- ... t-helt-tom

Ex:

Bild

För en lastbilschaufför måste också autopilot, även de lägre nivåerna, vara otroligt intressant. För förarmiljön, säkerhetsmässigt. Sista nivån kanske då förarna kan vara utan, alternativt kan väl "chauffören" åka med (lastning, avlastning, hantera eventuella problem under vägen) och knäcka extra medan lastbilen kör. Jobba på någon lämplig telefonsupport, eller varför inte programmerare :-)

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 08:05
av LarsL
Du vill ha ett lastutrymme som är 2,60 m hög eftersom det är standard i världen. Gör du en lägre bil så kommer "alla" få konstruera om allt, det vill jag inte. Det man kan göra är att använda mindre hjul så att släpet blir lägre.

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 08:43
av Bjelke
LarsL skrev:
Du vill ha ett lastutrymme som är 2,60 m hög eftersom det är standard i världen. Gör du en lägre bil så kommer "alla" få konstruera om allt, det vill jag inte. Det man kan göra är att använda mindre hjul så att släpet blir lägre.
Det där är väl en form av höj/sänkbart skåp antar jag? Då är det intressant (oavsett drivmedel såklart).
Även andra åtgärder för luftmotståndet finns eller håller på att utvecklas...
Samverkan mellan olika aktörer för att inte köra tomt är däremot betydligt mer intressant. Att en lastbil kommer med gods och lämnar kunden med
mindre gods följt av en annan som kommer tom och hämtar annat gods är bara dumt om det går att minska. Ett exempel är timmerbilar som kommer
med stockar till ett sågverk och åker därifrån med brädor :)
Det förutsätter ett godsen ska åt ungefär samma håll osv, alternativt lastas om på lämpligt ställe.

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 08:53
av LarsL
Bjelke skrev:
Ett exempel är timmerbilar som kommer
med stockar till ett sågverk och åker därifrån med brädor :)
Det förutsätter ett godsen ska åt ungefär samma håll osv, alternativt lastas om på lämpligt ställe.
Jo, det blir lätt komplicerat. Brädorna ska ju sällan tillbaka till skogen igen.

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 09:14
av Daoops
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Ett exempel är timmerbilar som kommer
med stockar till ett sågverk och åker därifrån med brädor :)
Det förutsätter ett godsen ska åt ungefär samma håll osv, alternativt lastas om på lämpligt ställe.
Jo, det blir lätt komplicerat. Brädorna ska ju sällan tillbaka till skogen igen.
Inte minst för att det troligen kommer att behövas tesla trailer highways med swaps eller specialbyggda SuC längs med vägarna.

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 09:27
av Laban
Bjelke skrev:
Det där är väl en form av höj/sänkbart skåp antar jag? Då är det intressant (oavsett drivmedel såklart).
.
Precis, det är höj/sänkbart.

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 09:30
av LarsL
Är Tesla Semi Truck bara själva dragbilen eller är det hela ekipaget med kärran också? Jag gissar att det bara är dragbilen och sedan kan det befintliga systemet med kärror användas som nu. Dessa kärror är ju smidiga eftersom man lätt kan byta dragbil eller helt enkelt lyfta upp dem på ett tåg utan att behöva lasta om. Man skulle alltså om det är bråttom bara kunna byta dragbil vid laddstationerna vilket skulle minska behovet av megaladdare.

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 09:52
av Bjelke
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Ett exempel är timmerbilar som kommer
med stockar till ett sågverk och åker därifrån med brädor :)
Det förutsätter ett godsen ska åt ungefär samma håll osv, alternativt lastas om på lämpligt ställe.
Jo, det blir lätt komplicerat. Brädorna ska ju sällan tillbaka till skogen igen.
Näe precis, inte helt enkelt. Brädorna från sågverken är kanske ett lite orättvist exempel eftersom dom väldigt ofta "bara" ska till närmaste järnvägs-
station för vidare transport till Danmark (plus några till ställen) eller till lokala brädgårdar, och det är ju ganska enkelt ordnat såklart, men principen
är bra och kan ge extremt stor effekt :)
Trailerdragarna är andra ganska coola exempel där man "dumpar" släpet vid en terminal och helt enkelt kopplar på/hämtar ett annat :) Det har ju
även blivit ganska vanligt med trailers på järnvägen oxo (förutom det klassiska att dom går på båtar).

Det är eg. helt sjukt vad många fordon som rullar runt i samhället näst intill i onödan, om man ser till den stora bilden alltså ;)

Jag kan komma på en hel hög med exempel på saker som kan komma att ändras radikalt inom en ganska snar framtid...

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 11:24
av Feddan
Jag tror inte det blir en dragbil/stor lastbil utan de lär börja med en mindre city-lastbil.

Som Mercedes redan gjort:
https://www.daimler.com/products/trucks ... truck.html

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 11:33
av 12man
Feddan skrev:
Jag tror inte det blir en dragbil/stor lastbil utan de lär börja med en mindre city-lastbil.

Som Mercedes redan gjort:
https://www.daimler.com/products/trucks ... truck.html
upp til 26ton är väl inte dierkt mindre city lastbil?
tror Elon menar semi när han skriver semi

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 11:33
av bylund
Om det inte är en dragbil är det ju inte en semi truck. Det torde ju vara dessa som drar en semi-trailer.

Wikipedia påstår rentav att det är hela ekipaget som är semi truck, d v s en tractor och en semi trailer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Semi-trailer_truck

Men att inte kunna dra standardsläp vore nog en dålig idé om man vill nå en massmarknad.

Undrar om det kommer en europeisk variant. Då vi har mer begränsade tåglängder än jänkarna så vill man ju inte slösa lastutrymme med en nos som sticker ut framför förarhytten. Däremot verkar det inte gå att sälja en lastbil utan nos och dubbelkoppling i USA. Det ska ju vara macho att köra lastbil.

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 14:18
av LarsL
bylund skrev:
Om det inte är en dragbil är det ju inte en semi truck. Det torde ju vara dessa som drar en semi-trailer.

Wikipedia påstår rentav att det är hela ekipaget som är semi truck, d v s en tractor och en semi trailer.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Semi-trailer_truck

Men att inte kunna dra standardsläp vore nog en dålig idé om man vill nå en massmarknad.

Undrar om det kommer en europeisk variant. Då vi har mer begränsade tåglängder än jänkarna så vill man ju inte slösa lastutrymme med en nos som sticker ut framför förarhytten. Däremot verkar det inte gå att sälja en lastbil utan nos och dubbelkoppling i USA. Det ska ju vara macho att köra lastbil.
Ja, en semi truck borde vara förkortning av tractor för en semi trailer. Och ja det vore dumt om den inte var kompatibel med resten av världen... men man vet aldrig med Elon och "super next level". ;)

I EU räknas hela längden av fordonet in i max längen för lastbilar. Om jag förstått rätt så räknas max längden i USA bara för just lasten. Därför kan förarutrymme och motorhuv växa ut och ta plats. Vi får väl verkligen hoppas att Tesla tänker på att semi trucken ska rymmas inom max längden även med en 18 meters trailer bakom... men man vet ju aldrig med Elon och "super next level".

Re: Tesla Semi Truck

Postat: 14 apr 2017 15:25
av Daoops
bylund skrev:

Men att inte kunna dra standardsläp vore nog en dålig idé om man vill nå en massmarknad.
Om det inte är ett helt koncept man köper eftersom det ändå måste finnas swap eller SuC-möjlighet. En idé är ju att det sitter 10st 100kWh pack i lastbilen som laddas separat (ett stall för varje typ). För att öka utiliseringsgraden skulle man ju kunna släppa in bilar under "bil-högtider".
Robo-snake chargers och bilar som flyttar sig själva om en Semi kommer kanske.

Men det måste väl hursomhelst fixas lite infrastruktur?