Re: Final unveil i juli
Postat: 14 apr 2017 13:18
Det låter onekligen logiskt. Och så många andra alternativ finns faktiskt inte heller.
Lite så. Lanseringen har ju redan skjutits upp två gånger.Granathen skrev:Han har inte sagt vilket vilket år utan bara Juli tänk på det
Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är visserligen ett tag sedan, men Elon har väl antytt att en biltillverkare var intresserad av att ingå i SuC-nätverket. Och han sa även att det var en europeisk tillverkare och att den inte var tysk. Det blir en ganska begränsad krets.Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Har också svårt att se att de skulle släppa in Jaguar. Tror också den kommer konkurrera till viss del med trean, men frågan är när den verkligen finns på marknaden... Dessutom avsevärt dyrare.Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Att Jaguar kollat på möjligheten att få ansluta sig till SuC-nätverket får man nog förutsätta, konstigt vore det annars. Men därifrån till att de verkligen kommit i mål med ett avtal ser jag som ganska avlägset.mati skrev:Det är visserligen ett tag sedan, men Elon har väl antytt att en biltillverkare var intresserad av att ingå i SuC-nätverket. Och han sa även att det var en europeisk tillverkare och att den inte var tysk. Det blir en ganska begränsad krets.
Varför skulle de inte släppa in Jaguar till SC, så från att öppet bjudit in alla så ska de nu om någon visar intresse börja oja sig över att "nä er bil blir lite väl bra isåfall"?Legato skrev:Har också svårt att se att de skulle släppa in Jaguar. Tror också den kommer konkurrera till viss del med trean, men frågan är när den verkligen finns på marknaden... Dessutom avsevärt dyrare.Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Men "rykte om bra kvalitet"? Det håller jag absolut inte med om, skulle nog säga att motsatsen är Jaguars största problem just nu och en stor anledning till att de inte är i närheten av " premiumtyskarnas" volymer.
M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-pHelectriC skrev:M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
"Släppa in" absolut. Det blir väl en ren prisfråga antar jag. Men visst, Jaguar kommer kanske känna sig tvungna nästan oavsett. Vet inte om de har några realistiska alternativ om de nu får ut i-Pace så tidigt som de lovat._TonyV skrev:Varför skulle de inte släppa in Jaguar till SC, så från att öppet bjudit in alla så ska de nu om någon visar intresse börja oja sig över att "nä er bil blir lite väl bra isåfall"?Legato skrev:Har också svårt att se att de skulle släppa in Jaguar. Tror också den kommer konkurrera till viss del med trean, men frågan är när den verkligen finns på marknaden... Dessutom avsevärt dyrare.Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Men "rykte om bra kvalitet"? Det håller jag absolut inte med om, skulle nog säga att motsatsen är Jaguars största problem just nu och en stor anledning till att de inte är i närheten av " premiumtyskarnas" volymer.
Tycker fortfarande att Elon har inställningen att flera och bättre BEV gynnar alla.
Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.Legato skrev:Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-pHelectriC skrev:M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
En konkurrent är det ju såklart när utbudet av elbilar i prisklassen 500-800" är noll idag... Dock blir det ju mycket påtagligare vs Model Y imo. Suvar i ungefär samma storlek där priset nog blir ganska likvärdigt för den som uppgraderar batteriet i Y till 90 kWh.
Fast ni jämför äpplen med päron...vigge50 skrev:Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.
Vi vet inte vad utrustning eller räckvidd för utökad batteripack på bilarna är men vi vet instegspriset på bilarna i respektive "hemländer" och utifrån det så skiljer det ca 300tkr. Inte riktigt 100 procent utan mer 75% men man kan inte säga att bilarna är i samma prisklass. Skulle 300tkr vara i samma segment så är ju en Nissan Micra i samma segment som en BMW 3-serie.Legato skrev:Fast ni jämför äpplen med päron...vigge50 skrev:Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.
Jag tror i-Pace i alla högsta grad kommer konkurrera med likvärdig 3a.
Runt 750k för en i-Pace och runt 650k för en Model 3 75 D känns realistiskt imo.
Även om i-Pace skulle landa på 800-850k så är de tillräckligt nära i pris för att konkurrera i en prisklass som idag inte finns.
Model Y kommer bara med 75kWh batteri om dagens kemi och energitäthet består. Den bygger nämligen på M3 platformen och den är fysiskt begränsad till 75kWh.Legato skrev:Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-p
En konkurrent är det ju såklart när utbudet av elbilar i prisklassen 500-800" är noll idag... Dock blir det ju mycket påtagligare vs Model Y imo. Suvar i ungefär samma storlek där priset nog blir ganska likvärdigt för den som uppgraderar batteriet i Y till 90 kWh.
Vad priset är i respektive produktionsland är givetvis helt irrelevant. Jag tror som jag skrev att en fyrhjulsdriven Model 3 med liknande räckvidd som I-Pace kommer kosta ca 15% mindre i Sverige. Det är givetvis tillräckligt nära för att det ska finnas kunder som intresserar sig för båda. Jag själv är en av dem...Svenssons skrev:Vi vet inte vad utrustning eller räckvidd för utökad batteripack på bilarna är men vi vet instegspriset på bilarna i respektive "hemländer" och utifrån det så skiljer det ca 300tkr. Inte riktigt 100 procent utan mer 75% men man kan inte säga att bilarna är i samma prisklass. Skulle 300tkr vara i samma segment så är ju en Nissan Micra i samma segment som en BMW 3-serie.Legato skrev:Fast ni jämför äpplen med päron...vigge50 skrev:Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.
Jag tror i-Pace i alla högsta grad kommer konkurrera med likvärdig 3a.
Runt 750k för en i-Pace och runt 650k för en Model 3 75 D känns realistiskt imo.
Även om i-Pace skulle landa på 800-850k så är de tillräckligt nära i pris för att konkurrera i en prisklass som idag inte finns.
Tesla och Elons mål är att driva på utvecklingen av elbilar. Det görs inte genom att stänga ute andra men Tesla kommer inte heller ge bort något gratis. Andra bilmärken eller bilköpare måste också vara med och bekosta laddnätverket som de vill kunna nyttja.
Sant. 75an är nog bättre jämförelse oavsett med tanke på att Y med största sannolikhet får betydligt bättre cW-värde.LarsL skrev:Model Y kommer bara med 75kWh batteri om dagens kemi och energitäthet består. Den bygger nämligen på M3 platformen och den är fysiskt begränsad till 75kWh.Legato skrev:Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-p
En konkurrent är det ju såklart när utbudet av elbilar i prisklassen 500-800" är noll idag... Dock blir det ju mycket påtagligare vs Model Y imo. Suvar i ungefär samma storlek där priset nog blir ganska likvärdigt för den som uppgraderar batteriet i Y till 90 kWh.
Priset i respektive produktionsland säger mycket om vad det kommer kosta här eftersom bägge märkena tillverkar bilar idag med kända priser vilket gör att vi på ett ungefär vet priserna här. Vad priset på en fyrhjulsdriven Model 3 eller en I-pace med samma räckvidd som Teslan vet vi nada om. 300tkr i skillnad för instegsmodellerna är väldigt mycket och gör att bilarna inte är i samma prisklass.Legato skrev:Vad priset är i respektive produktionsland är givetvis helt irrelevant. Jag tror som jag skrev att en fyrhjulsdriven Model 3 med liknande räckvidd som I-Pace kommer kosta ca 15% mindre i Sverige. Det är givetvis tillräckligt nära för att det ska finnas kunder som intresserar sig för båda. Jag själv är en av dem...Svenssons skrev:Vi vet inte vad utrustning eller räckvidd för utökad batteripack på bilarna är men vi vet instegspriset på bilarna i respektive "hemländer" och utifrån det så skiljer det ca 300tkr. Inte riktigt 100 procent utan mer 75% men man kan inte säga att bilarna är i samma prisklass. Skulle 300tkr vara i samma segment så är ju en Nissan Micra i samma segment som en BMW 3-serie.Legato skrev:Fast ni jämför äpplen med päron...vigge50 skrev:Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.
Jag tror i-Pace i alla högsta grad kommer konkurrera med likvärdig 3a.
Runt 750k för en i-Pace och runt 650k för en Model 3 75 D känns realistiskt imo.
Även om i-Pace skulle landa på 800-850k så är de tillräckligt nära i pris för att konkurrera i en prisklass som idag inte finns.
Tesla och Elons mål är att driva på utvecklingen av elbilar. Det görs inte genom att stänga ute andra men Tesla kommer inte heller ge bort något gratis. Andra bilmärken eller bilköpare måste också vara med och bekosta laddnätverket som de vill kunna nyttja.
Jämförelsen Micra vs 3-serie haltar så mycket att jag inte ens orkar bemöta det, det är jag övertygad om att du själv inser.
För det första så tror jag inte på 75% på instegsmodellen, det bör bli ca 60%. För det andra så är det alltså återigen inte instegsmodellerna som kommer konkurrera främst utan modeller med mer liknande spec vilka vi redan vet kommer och vi har goda jämförelseobjekt för vad de ungefär kommer kosta.Svenssons skrev:Priset i respektive produktionsland säger mycket om vad det kommer kosta här eftersom bägge märkena tillverkar bilar idag med kända priser vilket gör att vi på ett ungefär vet priserna här. Vad priset på en fyrhjulsdriven Model 3 eller en I-pace med samma räckvidd som Teslan vet vi nada om. 300tkr i skillnad för instegsmodellerna är väldigt mycket och gör att bilarna inte är i samma prisklass.
Håller med om att det inte är rätt att jämföra bilar bara för att de har samma räckvidd, som t.ex. en Nissan Micra och BMW 3-serie t.ex..
Ursäkta jag uttryckte mig slarvigt. Jag menar att de släpper inte bara in en konkurrerande modell. De släpper in ett konkurrerande märke.HelectriC skrev:M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Exakt. Håller med till 100%. Dock är frågan vad Jaguar har för reellt alternativ om de nu får ut i-Pace så snabbt som de hoppas. På några års sikt skulle de säkert kunna sluta avtal med bolag som ChargePoint, Clever osv, men det känns svårt rent praktiskt inför nästa år, dels för att de då måste ha väldigt många olika lokala avtal, dels för att de då inte får tillräckligt stort nät av snabba laddare.Mickep skrev:Frågan är egentligen inte om SuC skall öppnas upp (det har Elon sagt att andra märken är välkomna), Det är mera VARFÖR har ingen anslutit sig. frågan är om det ens är lönsamt för någon annan att ansluta sig. För jag tror att det är de interna ekonomerna som har börjat ta kontrollen från idealisten Elon.
Det säger sig själv att det vore vansinnigt om varje märke har sina egna laddplatser som ingen annan kan använda. (som att ha bilar som går på olika bränslesorter). Telsa gjorde det för att det helt enkelt inte fanns. men idag när det böjar dyka upp laddplatser (och nya standarder som gör förbi SuC kapaciteten) så är behovet inte lika stort för tillverkarna (de kan helt enkelt syssla med vad de är bäst på) Det som tar emot att SuC knoppas av är att den grenen är utallat inte vinstdrivande.(fast sådant kan ändras i framtiden och inget som man kan säga säkert, talar vi 30 år i framtiden så har de som har fri SuC skrotats och bara de som får punga ut är de som rullar och vad är det som säger att någon ny mellanchef får någon lustig ide, men det är bara spekulationer)
Så vad tror ni villkoren tesla ställer på de som ev vill ansluta sig?