Intressant tycker jag. Verkar plana ut runt 7% degradering.
Re: Statistik över batteridegradering
Postat: 16 apr 2017 13:17
av Monark1954
Hur läser man av batteridegradering?
Förstår att länken beskriver laddar ur till 0% och ladda till fullt.
Är det % talet när laddning avslutas som ger batteridegradering?
Noll är ju inte = 0% det går ju köra längre men är definitionen att starta sluta köra vid 0% och sen ladda?
Re: Statistik över batteridegradering
Postat: 16 apr 2017 14:14
av Bjelke
Monark1954 skrev:
Hur läser man av batteridegradering?
Förstår att länken beskriver laddar ur till 0% och ladda till fullt.
Är det % talet när laddning avslutas som ger batteridegradering?
Noll är ju inte = 0% det går ju köra längre men är definitionen att starta sluta köra vid 0% och sen ladda?
Det är nog mest för att räckvidden som bilen anger vid fulladdat ska stämma så bra såsom möjligt som dom vill att
man ska ner till nära 0% först då kalibreras ju systemet bäst osv...
Re: Statistik över batteridegradering
Postat: 16 apr 2017 14:26
av Legato
Monark1954 skrev:
Hur läser man av batteridegradering?
Förstår att länken beskriver laddar ur till 0% och ladda till fullt.
Är det % talet när laddning avslutas som ger batteridegradering?
Noll är ju inte = 0% det går ju köra längre men är definitionen att starta sluta köra vid 0% och sen ladda?
Skillnaden i din nuvarande räckvidd/laddning vid fullt laddat batteri vs räckvidd/laddning när bilen var ny.
Om du exempelvis hade 300 km i räkvidd och 70 kWh tillgängligt när bilen var ny, och nu istället har 279 km och 65,1 kWh då har ditt batteri degraderat 7%.
Re: Statistik över batteridegradering
Postat: 16 apr 2017 16:25
av Franz
Min 85D fyller 2 år om drygt 2 månader (6500 mil). Medan jag har ägt den har räckvidden ökat vid några tillfällen. Tror att hägsta typical-värdet när den var ny var ungefär 406 km. När jag laddade fullt för någon vecka sedan visade den 420 km. Jag laddar alltid 80% till vardags men laddar ganska ofta till 100% eller åtminstone nästan. Jag gör alltid så att jag ställer in timern så att bilen precis skall vara klar strax före avfärd.
Re: Statistik över batteridegradering
Postat: 17 apr 2017 10:02
av bylund
Om Tesla ändrar något i hur mycket skydd det är eller något annat i algoritmerna så ändras ju hur mycket bilen anger vid ett visst procent. Så man kan alltså inte lita på att bilen degraderats samma % som km-angivelsen vid en viss laddning har minskat.
Re: Statistik över batteridegradering
Postat: 17 apr 2017 10:16
av Legato
bylund skrev:
Om Tesla ändrar något i hur mycket skydd det är eller något annat i algoritmerna så ändras ju hur mycket bilen anger vid ett visst procent. Så man kan alltså inte lita på att bilen degraderats samma % som km-angivelsen vid en viss laddning har minskat.
Teoretiskt stämmer det nog, men i praktiken har det väl aldrig hänt? Jag upplever Teslanomics som väldigt seriösa och de lyfter ju inte detta som någon problematik.