Sida 4 av 7

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 12:19
av Bjelke
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo :)

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 12:31
av Smutt
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo :)
Men det märker man väl bara dom gånger man laddar över 80%?

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 14:00
av Bjelke
Smutt skrev:
Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
Det är även fler celler och därmed mer ström i 85/90/osv,
men lite högre effekt i 75:an jämfört med 60 det stämmer oxo :)
Men det märker man väl bara dom gånger man laddar över 80%?
Ja så måste det ju bli (om du menar skillnaden mellan 75 & 60 alltså)

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 14:23
av Legato
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 14:28
av Bjelke
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Japp så är det, ju lägre %-nivå desto lägre effektuttag... (lite förenklat iaf)

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 14:31
av vigge50
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Inte avsevärt lägre men det stämmer. När ett batteri laddas ut så minskar spänningen vilket i sin tur leder till att de släpper ifrån sig lägre effekt vid samma ström. Exakt hur denna spänningsvariationen är beror på vilket batteri det är men här är ett exempel på hur spänningen för ett batteri kan variera beroende på hur laddat det är.

Bild

Det är även så bilen kollar hur mycket energi som finns kvar i batteriet, den mäter spänningen för varje cell och då bilen vet hur spänningskaraktistiken för batterierna ser ut så kan den räkna ut hur mycket energi som finns kvar i batteriet.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 15:32
av Pontus
vigge50 skrev:
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
75 bör får lite bättre prestanda än 60 eftersom batteriet kan laddas mer och då ger högre spänning, vilket ger mer effekt ut till motorerna.
Det är väl i huvudsak därför som 85/90 ger bättre prestanda än 70/75 modellerna.
I 85/90 ligger fler batterier i serie.
Hmm, fattar ej detta. Det är ju samma batteri, bara olika mycket laddat? Om det du skriver stämmer så borde det väl isf innebära att effekten avtar kontinuerligt med laddning, dvs att man när man har liten räckvidd kvar skulle ha avsevärt lägre effekt än vid fulladdat? Är det verkligen så?
Inte avsevärt lägre men det stämmer. När ett batteri laddas ut så minskar spänningen vilket i sin tur leder till att de släpper ifrån sig lägre effekt vid samma ström. Exakt hur denna spänningsvariationen är beror på vilket batteri det är men här är ett exempel på hur spänningen för ett batteri kan variera beroende på hur laddat det är.

Bild

Det är även så bilen kollar hur mycket energi som finns kvar i batteriet, den mäter spänningen för varje cell och då bilen vet hur spänningskaraktistiken för batterierna ser ut så kan den räkna ut hur mycket energi som finns kvar i batteriet.
Mäter den spänningen på varje cell eller på varje grupp med celler?

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 16:48
av Zyxilon
0-100 har specificerats lika på både 60 och 75 på Teslas hemsida. Dvs 5,8s.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 17:09
av Blixten
Det har varit samma spec för 0-100 på S60 som för S70, men i förra veckan såg jag detta för S60 på Teslas sida...

S60 specades som 6.2 sek på 0-100 och 390km räckvidd mot tidigare 400km (om jag inte missminner mig...)

Bild

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 17:20
av jpetters
Motivationen kanske blir sämre (nedgraderad) prestanda på 60/60D och samma på 75/75D.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 19:34
av bladh
Pontus skrev:
Kirre skrev:
Sådärja, nu har man en 75D istället! För typ inga pengar alls :D
Ibland lönar det sig att vänta, även med Tesla ;)
Men tyvärr får man ju vänta oavsett om man vill eller inte när det gäller Tesla :cry:
Men nu har dom ju i varje fall vad jag skulle säga ett rimligt pris på 10 extra kWh på en befintlig bil. Undra hur många som skulle låta bli att lägga till 25kWh på en 85D för att få en 100D om priset var 55-60 tkr? Jag skulle i varje fall tagit det om det var möjligt.
+1
Jag hade hoppat på det.
25 kWh till på min hade blivit en P110D ;)

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 18 apr 2017 23:35
av Jensa
Såg också det där. På demobilar verkar de skriva 6,2 sek både på S60 och S75. 390 km gäller väl för RWD och ca 400 km för D-modell.

Men på nybeställning gäller 5,8 sek för RWD och 5,4 sek för D. Skulle dock inte tro att demobilarna var långsammare :)

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 08:28
av Pontus
bladh skrev:
Pontus skrev:
Kirre skrev:
Sådärja, nu har man en 75D istället! För typ inga pengar alls :D
Ibland lönar det sig att vänta, även med Tesla ;)
Men tyvärr får man ju vänta oavsett om man vill eller inte när det gäller Tesla :cry:
Men nu har dom ju i varje fall vad jag skulle säga ett rimligt pris på 10 extra kWh på en befintlig bil. Undra hur många som skulle låta bli att lägga till 25kWh på en 85D för att få en 100D om priset var 55-60 tkr? Jag skulle i varje fall tagit det om det var möjligt.
+1
Jag hade hoppat på det.
25 kWh till på min hade blivit en P110D ;)
Ja om man har samma andel tillgängligt batteri som på 85'an så borde ju P100D igentiligen heta P110D. Någon som vet varför den inte heter 110 eller varför 85 inte heter typ 80?

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 09:22
av tobbeturbo
Utan att ha läst alla 11 sidor...
Vad säger folket om att uppgradera från s60 till 75? Vad skulle värdet bli?

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 10:26
av HelectriC
tobbeturbo skrev:
Utan att ha läst alla 11 sidor...
Vad säger folket om att uppgradera från s60 till 75? Vad skulle värdet bli?
Längre räckvidd med ca 10kWh.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 10:31
av tobbeturbo
HelectriC skrev:
tobbeturbo skrev:
Utan att ha läst alla 11 sidor...
Vad säger folket om att uppgradera från s60 till 75? Vad skulle värdet bli?
Längre räckvidd med ca 10kWh.
Ja så långt är jag ju med, haha. Räckvidden blir bättre. Men värdet pratar jag om.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 11:05
av e5m1r
tobbeturbo skrev:
Utan att ha läst alla 11 sidor...
Vad säger folket om att uppgradera från s60 till 75? Vad skulle värdet bli?
Andrahands värdet bör öka mer än de 25k
Om man jämför med en 75 som kom som 75 från start
Samtidigt sänktes priset kraftigt på nya 75 så nån ökning blir det egentligen inte snarare en sänkning på 60

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 11:09
av tobbeturbo
I stort BÖR jag i stort sett uppgradera då. Min ligger (tyvärr) på blocket, så tänker om jag får mer eller är lättare att sälja om jag uppgraderar

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 11:11
av DSV
Är priset tidsbegränsat på något vis? I annat fall kan jag inte förstå hur andrahandsvärdet skulle öka med mer.
Fast iofs vet man ju aldrig hur läge teslas priser gäller.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 11:14
av vigge50
tobbeturbo skrev:
I stort BÖR jag i stort sett uppgradera då. Min ligger (tyvärr) på blocket, så tänker om jag får mer eller är lättare att sälja om jag uppgraderar
För den som har koll så kvittar de nog, du får ungefär mellanskillnaden extra om du uppgraderar men den som inte är tillräckligt insatt skulle nog se en 75a värd betydligt mer. Om jag hade varit du så hade jag lagt till en text att den kan uppgraderas till en 75a för endast 23500 kr så har en spekulant möjlighet att välja.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 11:43
av MangeT
För en begagnad borde en ej uppgraderad vara ett säkrare köp då batteriet kan max ha laddats till 80% av sin kapacitet.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 11:57
av bylund
Lite som "aldrig trimmad" när man säljer en moppe :)

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 12:04
av Gustafsson
MangeT skrev:
För en begagnad borde en ej uppgraderad vara ett säkrare köp då batteriet kan max ha laddats till 80% av sin kapacitet.
Det tror jag inte alls på. Degraderingen är ju nästan försumbar.

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 14:05
av Bjelke
vigge50 skrev:
tobbeturbo skrev:
I stort BÖR jag i stort sett uppgradera då. Min ligger (tyvärr) på blocket, så tänker om jag får mer eller är lättare att sälja om jag uppgraderar
För den som har koll så kvittar de nog, du får ungefär mellanskillnaden extra om du uppgraderar men den som inte är tillräckligt insatt skulle nog se en 75a värd betydligt mer. Om jag hade varit du så hade jag lagt till en text att den kan uppgraderas till en 75a för endast 23500 kr så har en spekulant möjlighet att välja.
Så skulle jag ha gjort iaf, bra förslag :)

Re: 60 kWh uppgradering till 75 kWh nu 23500 kr

Postat: 19 apr 2017 17:43
av jos32
Lite otur där

Jag hade uppgraderat bilen och behållt samma pris på blocket.. 60kw modellen blev ju mindre värda helt plötsligt..

Varför är den svår att sälja? Känns som ett bra pris ändå..

Tesla bjöd 720ksek för min i inbyte i mars för likadan bil (uttagen samma tid) men jag har autopilot och premiumpaket också så det känns som du ligger ganska rätt i pris..