Sida 1 av 2

S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 30 apr 2017 16:23
av Herr X
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Så driver Tesla Scania i konkurs

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt av Teslapodden snackar vi lastbilar! Med Teslas aviserade inträde i lastbilsbranschen, spekulerar Anders och Fabian ohämmat runt Teslas planer och hur dessa kommer påverka framtidens godstransporter. Vi möts av en blandning av tillförsikt och dystopi i kombination med samtal om depression, avföring och robotdammsugare. Kort sagt, högt och lågt i en salig röra, precis som vanligt.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 30 apr 2017 16:41
av Anders77
Herr X skrev:
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: Så driver Tesla Scania i konkurs

I detta avsnitt:
I veckans avsnitt av Teslapodden snackar vi lastbilar! Med Teslas aviserade inträde i lastbilsbranschen, spekulerar Anders och Fabian ohämmat runt Teslas planer och hur dessa kommer påverka framtidens godstransporter. Vi möts av en blandning av tillförsikt och dystopi i kombination med samtal om depression, avföring och robotdammsugare. Kort sagt, högt och lågt i en salig röra, precis som vanligt.

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se
Mycket tankar och lite fakta :)

Gällande autonoma fordon så har ju Elon nu sagt att bilarna inte kommer vara fullt självkörande lvl 5 förrens 2019. Vilket i praktiken blir sent 2019 eller tidigt 2020. Så om deras lastbil skall börja säljas innan dess så är den nog gjord för människor skulle jag tro.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 30 apr 2017 16:54
av Herr X
Anders77 skrev:
Mycket tankar och lite fakta :)
Om det är fakta du är ute efter så rekommenderas denna sida.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 30 apr 2017 17:07
av Bjorn
Herr X skrev:
Om det är fakta du är ute efter så rekommenderas denna sida.
:lol: :lol: :lol:

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 30 apr 2017 17:09
av leiflodde
På tal om att nya aktörer är på G som behandlades i dagens avsnitt finns ett svensk initiativ :)

http://www.nyteknik.se/fordon/nya-svens ... lv-6841457

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 30 apr 2017 17:39
av Teslaspolen
Jag kan spräcka tanken att Teslas lastbil inte skulle ha förarkabin med en gång; https://electrek.co/2017/04/28/tesla-se ... ric-truck/

Den är både hög, och Elon säger att han provkört den.

Att bilen helt kör sig själv har jag läst att de beräknas om två år, dvs 2019.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 30 apr 2017 18:30
av AGCF
Lite mer research hade lyft nivån. Exempelvis vad en lastbil kostar, förbrukning översatt i kWh, körsträcka per vilotid. Om ni ändå har ett avsnitt om lastbilen. Annars är det bra. Lyssnar på podden när jag springer.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 30 apr 2017 20:03
av Anders77
Herr X skrev:
Anders77 skrev:
Mycket tankar och lite fakta :)
Om det är fakta du är ute efter så rekommenderas denna sida.
Såg ju fram emot ett avsnitt som skulle visa med lite mer siffror hur batterilastbilar skall knäcka de befintliga.

S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 30 apr 2017 23:46
av Herr X
Anders77 skrev:
Såg ju fram emot ett avsnitt som skulle visa med lite mer siffror hur batterilastbilar skall knäcka de befintliga.
Vi behöver inga siffror för det. Det är bara att skala upp den typ av batteriteknik som visat sig extremt välfungerande för framdrift av personbilar. Vi litar på att Tesla har de siffror som behövs - nu är det bara en fråga om strategi och implementering.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 05:35
av Anders77
Herr X skrev:
Anders77 skrev:
Såg ju fram emot ett avsnitt som skulle visa med lite mer siffror hur batterilastbilar skall knäcka de befintliga.
Vi behöver inga siffror för det. Det är bara att skala upp den typ av batteriteknik som visat sig extremt välfungerande för framdrift av personbilar. Vi litar på att Tesla har de siffror som behövs - nu är det bara en fråga om strategi och implementering.
Som sagt tidigare då. Distrubutionsbilar i stan tror jag på. Långdistans och tunga tror jag inte på än på många år tyvärr.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 07:40
av Teslaspolen
Att den klarar mängre tripper är jag säker på. Varför annars säger Elon att den ska klara "long hauls"? Och varför en enorm semi istället för en stor skåpbil eller liknande om den bara skulle köra lokalt?

Förresten, Herr X-Anders, du menade väl ändå 1 Megawatt, inte 1 Gigawatt i podden?

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 08:45
av Bjorn N
Eller skulle det vara "Jigawatt"?

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 09:30
av Bjelke
Tvivlar inte en sekund på att Tesla kan visa upp en fullt fungerande, fullstor och för lång räckvidd lastbil, men den lär kosta och laddnätverk lär inte finnas på
plats på ett tag men kan säkert ganska snabbt riggas upp på några utvalda sträckor.
Kommersiellt användbart i större skala lär däremot dröja ett tag.
Och sett ur den synvinkeln kan säkert elvägar vara en snabbare väg fram under en period men frågan är hur kommersiellt det blir oxo...
Mindre lastbilar finns redan så det är i princip redan löst.
Det som vore mest intressant vore egentligen en Tesla-lastbil i mindre modell där SuC-nätverket räcker till redan idag ;) Dvs snäppet över dom som redan finns att köpa.
Autonoma kommer nog, men knappast först, däremot kommer dom garanterat att sätta in hårdvaran direkt lika som på befintliga bilar och med samma funktionalitet...

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 11:13
av Mickep
http://teknikensvarld.se/scania-forst-m ... oj-386325/

De är nog inte särskilt efter när det gäller autonoma lastbilar.
Så den enda skillnaden är eg. eldrivningen. (och hur svår är den) fö så kommer INGEN lastbil backa in på en normal SuC. Hur någon förövrigt sett en lastbil på en normal bensinstation.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 12:06
av Legato
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 12:43
av Anders77
En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 13:43
av Herr X
Teslaspolen skrev:
Förresten, Herr X-Anders, du menade väl ändå 1 Megawatt, inte 1 Gigawatt i podden?
Ja såklart, hörde att det blev knas.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 13:45
av Herr X
Häromdagen sa Elon att autonomin kommer vara så fulltutvecklad om två år att man kan ligga och sova bakom ratten. Det inträffar ungefär när den första Tesla-lastbilen beräknas rulla av bandet. Kommer den med förarhytt eller inte?

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 14:16
av chpaulin
Herr X skrev:
Häromdagen sa Elon att autonomin kommer vara så fulltutvecklad om två år att man kan ligga och sova bakom ratten. Det inträffar ungefär när den första Tesla-lastbilen beräknas rulla av bandet. Kommer den med förarhytt eller inte?
Den som lever för se. Tror att det absolut kommer en lastbil som är helt autonom inom fem år men 2019 är nog lite önsketänkande. Lastbilen kommer nog ha funktionaliteten för det men jag tror nog att det är en hytt i första versionen.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 17:08
av chaffis75
Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.
De är väl bara att sätta 8 uttag på lastbilen och koppla all SuC samtidigt till lastbilen 8-)

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 00:48
av joel80
Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.


Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 07:42
av Pontus
joel80 skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.


Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
Jo men det är ju bara för att det är så många taxibilar där :)

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 07:44
av Pontus
En 40 tons lastbil drar ca 3,5 liter/mil i diesel utförande vill jag minnas. Om Teslan skulle dragit 0,7 liter/mil så skulle det då bli ca 10-12 kWh/mil. Det är väl kanske väldigt grovt räknat men ändå.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 07:45
av Herr X
joel80 skrev:
Legato skrev:
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.
Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
Håller med. Kan inte föreställa mig långtradare på någon svensk SuC, bortsett från Sillekrog där det är en lastbilsparkering alldeles bredvid. Möjligen skulle man kunna bygga ut Gävlebro också då det är gott om plats där, men i de flesta fall skulle det vara vansinne att nästla in långtradare till de platser där det finns superladdare idag.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 17:06
av Kalle
Pontus skrev:
En 40 tons lastbil drar ca 3,5 liter/mil i diesel utförande vill jag minnas. Om Teslan skulle dragit 0,7 liter/mil så skulle det då bli ca 10-12 kWh/mil. Det är väl kanske väldigt grovt räknat men ändå.
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.

18650 celler väger 48 gram (igentligen väger teslas 18650or lite mindre för de saknar en säkring i toppen som ligger i batteripacken i stället, men vi ignorerar de i det här exemplet)
teslas 100kWh pack har 8256 celler @48g alltså väger teslas batterier (inuti packen) ca 396 kg.
vill man ha 1MWh så bygger vi en pack med 82560 celler som då kommer väga 3'962 kg

sen tilkommer lite vickt för casing och kylning och sånt, men de blir ju mindre per kWh för stora batteri packar. så en rimlig gissning är mellan 4-5 ton för ett 1000kWh (1MWh) batteri i en lastbil.


sen kör de nog inte 400 volt i dessa batterier, de blir effektivare om de kör högre volt tal, och de behöver mindre laddkablar då ochså. laddningen skulle kunna ske med trådar övar vissa sträckor av vägen så att man laddar medans man kör, man kör bara in i sin "ladd fil" och crusar där i 25 minuter och så kan du fortsätta i 70 mil till.

Anders77 skrev:
En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.
det är rimligt att tesla kommer ner under 100dollar/kWh med giggafactoryn, då skulle vårat 1MWh batteri kosta 883'000 kr med dagens (dyra) dollar kurs.
så om vi räknar pessimistiskt med att teslas lastbil kostar 3,000'000 kr och väger 5 ton mer så den bara klarar 95 ton, tror ni åkerierna skulle välja den pga de billigare driftkostnaderna (1 kr/km istellet för 4,8 kr/km för diseln) (brake even point blir på 26'000 mil om man bara räknar bränsle besparingarna)

jag tror faktist det.