Sida 1 av 2

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 07:40
av Teslaspolen
Att den klarar mängre tripper är jag säker på. Varför annars säger Elon att den ska klara "long hauls"? Och varför en enorm semi istället för en stor skåpbil eller liknande om den bara skulle köra lokalt?

Förresten, Herr X-Anders, du menade väl ändå 1 Megawatt, inte 1 Gigawatt i podden?

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 08:45
av Bjorn N
Eller skulle det vara "Jigawatt"?

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 09:30
av Bjelke
Tvivlar inte en sekund på att Tesla kan visa upp en fullt fungerande, fullstor och för lång räckvidd lastbil, men den lär kosta och laddnätverk lär inte finnas på
plats på ett tag men kan säkert ganska snabbt riggas upp på några utvalda sträckor.
Kommersiellt användbart i större skala lär däremot dröja ett tag.
Och sett ur den synvinkeln kan säkert elvägar vara en snabbare väg fram under en period men frågan är hur kommersiellt det blir oxo...
Mindre lastbilar finns redan så det är i princip redan löst.
Det som vore mest intressant vore egentligen en Tesla-lastbil i mindre modell där SuC-nätverket räcker till redan idag ;) Dvs snäppet över dom som redan finns att köpa.
Autonoma kommer nog, men knappast först, däremot kommer dom garanterat att sätta in hårdvaran direkt lika som på befintliga bilar och med samma funktionalitet...

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 11:13
av Mickep
http://teknikensvarld.se/scania-forst-m ... oj-386325/

De är nog inte särskilt efter när det gäller autonoma lastbilar.
Så den enda skillnaden är eg. eldrivningen. (och hur svår är den) fö så kommer INGEN lastbil backa in på en normal SuC. Hur någon förövrigt sett en lastbil på en normal bensinstation.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 12:06
av Legato
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 12:43
av Anders77
En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 13:43
av Herr X
Teslaspolen skrev:
Förresten, Herr X-Anders, du menade väl ändå 1 Megawatt, inte 1 Gigawatt i podden?
Ja såklart, hörde att det blev knas.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 13:45
av Herr X
Häromdagen sa Elon att autonomin kommer vara så fulltutvecklad om två år att man kan ligga och sova bakom ratten. Det inträffar ungefär när den första Tesla-lastbilen beräknas rulla av bandet. Kommer den med förarhytt eller inte?

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 14:16
av chpaulin
Herr X skrev:
Häromdagen sa Elon att autonomin kommer vara så fulltutvecklad om två år att man kan ligga och sova bakom ratten. Det inträffar ungefär när den första Tesla-lastbilen beräknas rulla av bandet. Kommer den med förarhytt eller inte?
Den som lever för se. Tror att det absolut kommer en lastbil som är helt autonom inom fem år men 2019 är nog lite önsketänkande. Lastbilen kommer nog ha funktionaliteten för det men jag tror nog att det är en hytt i första versionen.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 01 maj 2017 17:08
av chaffis75
Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.
De är väl bara att sätta 8 uttag på lastbilen och koppla all SuC samtidigt till lastbilen 8-)

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 00:48
av joel80
Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.


Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 07:42
av Pontus
joel80 skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
.
Det kommer givetvis krävas dedikerade laddstationer gjorda för lastbilar, och där är egentligen alla på samma plats.
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.


Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
Jo men det är ju bara för att det är så många taxibilar där :)

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 07:44
av Pontus
En 40 tons lastbil drar ca 3,5 liter/mil i diesel utförande vill jag minnas. Om Teslan skulle dragit 0,7 liter/mil så skulle det då bli ca 10-12 kWh/mil. Det är väl kanske väldigt grovt räknat men ändå.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 07:45
av Herr X
joel80 skrev:
Legato skrev:
Inte vanliga sucs, men att bygga ut de existerande tror jag funkar fint i de flesta fall. Stor skillnad mot att bygga från scratch.
Många SuC ligger inte bra till för lastbilstrafik... Kan tänk mig att det blir lite trångt med en långtradare vid Uppland Väsby t.ex. Bild
Håller med. Kan inte föreställa mig långtradare på någon svensk SuC, bortsett från Sillekrog där det är en lastbilsparkering alldeles bredvid. Möjligen skulle man kunna bygga ut Gävlebro också då det är gott om plats där, men i de flesta fall skulle det vara vansinne att nästla in långtradare till de platser där det finns superladdare idag.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 17:06
av Kalle
Pontus skrev:
En 40 tons lastbil drar ca 3,5 liter/mil i diesel utförande vill jag minnas. Om Teslan skulle dragit 0,7 liter/mil så skulle det då bli ca 10-12 kWh/mil. Det är väl kanske väldigt grovt räknat men ändå.
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.

18650 celler väger 48 gram (igentligen väger teslas 18650or lite mindre för de saknar en säkring i toppen som ligger i batteripacken i stället, men vi ignorerar de i det här exemplet)
teslas 100kWh pack har 8256 celler @48g alltså väger teslas batterier (inuti packen) ca 396 kg.
vill man ha 1MWh så bygger vi en pack med 82560 celler som då kommer väga 3'962 kg

sen tilkommer lite vickt för casing och kylning och sånt, men de blir ju mindre per kWh för stora batteri packar. så en rimlig gissning är mellan 4-5 ton för ett 1000kWh (1MWh) batteri i en lastbil.


sen kör de nog inte 400 volt i dessa batterier, de blir effektivare om de kör högre volt tal, och de behöver mindre laddkablar då ochså. laddningen skulle kunna ske med trådar övar vissa sträckor av vägen så att man laddar medans man kör, man kör bara in i sin "ladd fil" och crusar där i 25 minuter och så kan du fortsätta i 70 mil till.

Anders77 skrev:
En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.
det är rimligt att tesla kommer ner under 100dollar/kWh med giggafactoryn, då skulle vårat 1MWh batteri kosta 883'000 kr med dagens (dyra) dollar kurs.
så om vi räknar pessimistiskt med att teslas lastbil kostar 3,000'000 kr och väger 5 ton mer så den bara klarar 95 ton, tror ni åkerierna skulle välja den pga de billigare driftkostnaderna (1 kr/km istellet för 4,8 kr/km för diseln) (brake even point blir på 26'000 mil om man bara räknar bränsle besparingarna)

jag tror faktist det.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 17:15
av Kalle
Den verkar defenitivt ha hytt på den teaser bilden tesla visade dock

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 17:22
av LarsL
Ja den kommer definitivt med hytt i första versionen.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 22:48
av StELla
Anders77 skrev:
En vanlig lastbil kostar typ 2 miljoner och klarar som sagt 100 ton.

Ni som vill räkna. Gör gärna det på dessa siffror.
Om vi nu skall räkna kan vi använda följande siffror:
Pris för en "dragbil" vilket är det Elon säger att han har i pipeline = 1,5 miljoner

total-vikten är 40 ton, fördelat på ca 7 ton dragbli, 5 ton trailer och 27 ton last

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 02 maj 2017 23:19
av StELla
Angående autonomi på lastbilar så är det redan löst för 100 år sedan.
Lösningen heter tåg och båt. Att som Anders och Fabian ser ett slut för alla chaufförer ser jag inte som ett troligt scenario.
De sträckor av en transport som inte kräver en chaufför har man till stor del lagt över på järnvägen, både inom Sverige och i Europa.
Att elektrifiera lastbilen har många andra fördelar. Framförallt miljö i storstäder men vem skulle vilja ha en självkörande sopbil körandes i våra trånga stads-gator med lekande barn och andra utan traffikvett?
Mat-distribution, varutransporter och liknande korta innerstadstransporter om max 5-10 mil, där dessutom halva körsträckan är tom, där kommer eldrift nog verkligen till nytta.

En lastbil av sopbilstyp drar ca 5 liter milen eftersom den startar och stannar hela tiden. En lastbil som kör en runda Malmö-Stockholm-Malmö kan däremot komma ner till 2,5-3 liter per mil eftersom energin som åtgår för att hålla en fart är mycket lägre än den som åtgår för att accelerera. (Det är därför min MS 60D bara kommer 20 mil på en laddning :roll: ) Därför är det tyvärr idag svårt att ekonomiskt slå en dieseldriven lastbil på dessa långa sträckorna. På långkörningar (över 20 mil kanske) tror jag mer på en hybrid där el står för inbromsning och då laddar kondensatorer som sedan snabbt kan laddas ur när man behöver öka farten. Denna teknik finns redan idag inbyggda i grävmaskiner. Deras motorer går på konstant varv och en kondensator laddas upp av rörelseenergin som uppstår när maskinen till exempel bromsar sin svängrörelse eller släpper ut materialet ur skopan. Energi som annars bara hade försvunnit tar man numera hand om istället, för att återföra när den behövs. http://www.lantbruksnytt.com/hybrid-komatsu/

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 03 maj 2017 00:47
av joel80
Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 03 maj 2017 06:12
av Kalle
joel80 skrev:
Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.
700 räcker nog ochså bra.

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 03 maj 2017 06:39
av Anders77
Kalle skrev:
joel80 skrev:
Kalle skrev:
Om vi räknar 1kWh/km så blir de jämt o bra ;)
då om vi har ett (1000kWh) 1MWh batteri så kommer man 100 mil/ laddning.
Skulle det verkligen behövas batteripack för 100mil?
Efter 40mil, oftast mindre (4.5h) måste ändå chaffisarna stanna och ta paus.
Om man ser till att få till infrastrukturen med laddning borde du kunna minska batteristorlek/vikt/pris med 30% och ändå ha bra marginaler. Plus att lastvikten då kan ökas vilket åkare nog kommer att värdesätta.
Apsolut, jag hadde ingen aning om var jag skulle hamna så ja valde gämna fina nummer för att räkna på för att göra ett överslag för att se om det ens är rimligt. Där av 1MWh packen.
700 räcker nog ochså bra.
Hur får du fram siffran 700 eller 1000kwh för den delen?

Gick du på exemplet med lastbil på 40 ton?

Skall du räkna på lastbilar som kör Malmö-Sthlm måste du räkna på lastbilar som klarar 100 ton. Idag tillåter vi 74 ton i Sverige. Men lastbilarna byggs för 100 ton. Glöm ej det. Svenska marknaden styr inte tillverkningen :)

1 Normal lastbil väger ca 15 ton och i Sverige kör 74 ton alltså ca 60 ton last.

Lastbilen kostar ca 2 miljoner. Sen ja de måste ta paus efter 4.5 timmar. Mest energi går vid start och backar. Så att räkna på jämn förbrukning på 40 mil blir lite fel. Tror man måste räkna pä längre sträcka för att få verkliga siffror. En lastbil på 40 ton har en snitt förbrukning på ca 3L milen på plant underlag.

Räkna på rätt siffror. Tack

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 03 maj 2017 06:56
av Bjelke
Varför känns den här tråden väldigt lika den här för? :lol:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5544

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 03 maj 2017 08:00
av Smutt
Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer

Re: S02E18: Så driver Tesla Scania i konkurs

Postat: 03 maj 2017 08:08
av Jerker
Smutt skrev:
Varför tror ni att brottslighet inte kommer tvinga fram att någon sitter i hytten för att vakta lasten? En självkörande lastbil blir ju väldigt lätt att plundra pga den stannar så fort nån går ut framför den och sen kan man lasta av tills polisen kommer
Jag har också gjort den reflektionen. Ska bli intressant att se hur sånt kommer att hanteras. Krävs det då mer teknik i bilarna som förhindrar inbrott? Kameror runt om som dokumenterar vad som sker och ett kassaskåpsliknande trailerhölje? Kanske kör man i karavaner med personal i ett ekipage utbildad för att bemöta tjuvar istället för att vara utbildade för att köra långtradare?