Sida 1 av 1

Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 00:20
av SAB
I mitt första inlägg här tänkte jag bara kort tala om vad som ledde fram till min igår bekräftade beställning av en blå x 100d:
I smällkalla januari 2014 'ropade' jag in en helt ny Electro 1 48V elmoppe på ps.nu -Det sades att batterier var trasiga då den inte tog emot laddning- till ett billigt pris. Det visade sig att (bly)batterierna bara var rejält urladdade, under 40V laddades bara ett par minuter innan laddaren slog ifrån. Den fungerade alltså utmärkt och när sommaren kom susade jag omkring ljudlöst i upp till 55km/h och 4-5mil på denna skönhet. Följande somrar använde barnen moppen och var ju glada när de kunde köra gratis.
Med andra ord föll sig slumpen så att jag (vi) blev helt trollbundna av batteridrivet.
Tesla hörde man ju talas om även här uppe i Luleå men jag hade ganska nyligen skaffat mig en Isuzu pick-up på firman som jag var nöjd med så inga tankar på elbil ännu..
Tiden gick och mopeden likaså (har avverkat över 500mil på originalbatterier utan minsta problem framtill nu).
I höstas 'ropade' jag in nästa elfordon, en el-cykel, och visste ju då lite vad man fick och var skillnaderna mot elmoppe är. Man behöver inte ha hjälm eller vara nykter etc. på el-cykeln samt att det går att cykla hem då batteriet är slut. Helnöjd med den åxå :) .

Vintern kom och man läser att nu kommer Volvo att storsatsa på eldrivet och därmed förstår man (läs jag..) ju att de styrande kommer att se till att det blir rejäla subventioner och annat gynnande av elbilar när det kan skapa jobb här hemma.
Teslan ligger dock kvar i bakhuvudet och med tanke på att det börjar bli dags att ersätta pickupen så ber jag om ett leasing/förmånsbil-förslag som visade sig passa mig perfekt!

Tur man köpte den där elmoppen en vinterkväll 2014...

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 05:59
av MangeT
Kul historia. Grattis!

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 06:02
av Bjelke
Kul läsning! :)
Det började med ett sandkorn och...... :)
(Får man verkligen cykla onykter förresten?)

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 07:25
av bylund
Bjelke skrev:
Kul läsning! :)
Det började med ett sandkorn och...... :)
(Får man verkligen cykla onykter förresten?)
Det finns ingen promillegräns, men att man är onykter kan ju leda till att man begår andra trafikbrott som vårdslöshet i trafiken om det går lite vingligt.

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 07:36
av LarsL
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Kul läsning! :)
Det började med ett sandkorn och...... :)
(Får man verkligen cykla onykter förresten?)
Det finns ingen promillegräns, men att man är onykter kan ju leda till att man begår andra trafikbrott som vårdslöshet i trafiken om det går lite vingligt.
En kompis farsa åkte fast för onykterhet på spark... Men jag tolkade det som att han var något mer än salongsberusad då.

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 08:40
av bylund
Fast om det inte var en motordriven spark var det inte just rattfylleri han kunde ha dömts för. Men det kan ju ha varit vårdslöshet eller helt enkelt att han blev omhändertagen för fylleri.

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 10:06
av SAB
Tack för grattis! Synd att det är så långt till min 'julafton' i aug...
Om jag kommer ihåg rätt så,för att räknas som en cykel utan promillegräns och hjälm ;) , får en elcyckel gå 25 km/h om man samtidigt rör på pedalerna (pedalassist). Har du tum/vrid-gas, pedaler still, får den bara gå 20,5 km/h (regeln Segway och hooverboard går under).
Går den snabbare än ovan så räknas det alltså som en moped klass 1 med allt vad det innebär :cry: .

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 10:32
av Gustafsson
Grattis, speciellt till ett rejält "norrlandsbatteri" också.
/70D

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 16:08
av SAB
Jo, iom att bara värmen kan minska räckvidden med 20% så måste man nog ha 100kw här. .
Stämmer det någorlunda förresten, när det är -20°, att man förlorar ca20%?

Skickat från min S60 via Tapatalk

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 16:42
av Bjelke
SAB skrev:
Jo, iom att bara värmen kan minska räckvidden med 20% så måste man nog ha 100kw här. .
Stämmer det någorlunda förresten, när det är -20°, att man förlorar ca20%?

Skickat från min S60 via Tapatalk
Kanske inte pgav av kylan i sig, men däremot pgav allt annat på vintern i kombination med kylan, som snö/modd/vinter-
däck osv... Kylan spelar mest roll vid korta turer men då spelar det ju ingen större roll istället :)
Vid långa turer blir det inte så stor skillnad faktiskt...

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 10 maj 2017 18:20
av Gustafsson
Min går från 40 till drygt 30 mil vid snål hastighetsgränskörning, så det stämmer nog ganska bra. Jag har alltid ordentligt med värme på.
Normalt kör jag inte så snålt dock :-)

Re: Från elmoppe till model x

Postat: 11 maj 2017 08:17
av SAB
låter bra, tack för info

Skickat från min S60 via Tapatalk