Från elmoppe till model x
Postat: 10 maj 2017 00:20
I mitt första inlägg här tänkte jag bara kort tala om vad som ledde fram till min igår bekräftade beställning av en blå x 100d:
I smällkalla januari 2014 'ropade' jag in en helt ny Electro 1 48V elmoppe på ps.nu -Det sades att batterier var trasiga då den inte tog emot laddning- till ett billigt pris. Det visade sig att (bly)batterierna bara var rejält urladdade, under 40V laddades bara ett par minuter innan laddaren slog ifrån. Den fungerade alltså utmärkt och när sommaren kom susade jag omkring ljudlöst i upp till 55km/h och 4-5mil på denna skönhet. Följande somrar använde barnen moppen och var ju glada när de kunde köra gratis.
Med andra ord föll sig slumpen så att jag (vi) blev helt trollbundna av batteridrivet.
Tesla hörde man ju talas om även här uppe i Luleå men jag hade ganska nyligen skaffat mig en Isuzu pick-up på firman som jag var nöjd med så inga tankar på elbil ännu..
Tiden gick och mopeden likaså (har avverkat över 500mil på originalbatterier utan minsta problem framtill nu).
I höstas 'ropade' jag in nästa elfordon, en el-cykel, och visste ju då lite vad man fick och var skillnaderna mot elmoppe är. Man behöver inte ha hjälm eller vara nykter etc. på el-cykeln samt att det går att cykla hem då batteriet är slut. Helnöjd med den åxå .
Vintern kom och man läser att nu kommer Volvo att storsatsa på eldrivet och därmed förstår man (läs jag..) ju att de styrande kommer att se till att det blir rejäla subventioner och annat gynnande av elbilar när det kan skapa jobb här hemma.
Teslan ligger dock kvar i bakhuvudet och med tanke på att det börjar bli dags att ersätta pickupen så ber jag om ett leasing/förmånsbil-förslag som visade sig passa mig perfekt!
Tur man köpte den där elmoppen en vinterkväll 2014...
I smällkalla januari 2014 'ropade' jag in en helt ny Electro 1 48V elmoppe på ps.nu -Det sades att batterier var trasiga då den inte tog emot laddning- till ett billigt pris. Det visade sig att (bly)batterierna bara var rejält urladdade, under 40V laddades bara ett par minuter innan laddaren slog ifrån. Den fungerade alltså utmärkt och när sommaren kom susade jag omkring ljudlöst i upp till 55km/h och 4-5mil på denna skönhet. Följande somrar använde barnen moppen och var ju glada när de kunde köra gratis.
Med andra ord föll sig slumpen så att jag (vi) blev helt trollbundna av batteridrivet.
Tesla hörde man ju talas om även här uppe i Luleå men jag hade ganska nyligen skaffat mig en Isuzu pick-up på firman som jag var nöjd med så inga tankar på elbil ännu..
Tiden gick och mopeden likaså (har avverkat över 500mil på originalbatterier utan minsta problem framtill nu).
I höstas 'ropade' jag in nästa elfordon, en el-cykel, och visste ju då lite vad man fick och var skillnaderna mot elmoppe är. Man behöver inte ha hjälm eller vara nykter etc. på el-cykeln samt att det går att cykla hem då batteriet är slut. Helnöjd med den åxå .
Vintern kom och man läser att nu kommer Volvo att storsatsa på eldrivet och därmed förstår man (läs jag..) ju att de styrande kommer att se till att det blir rejäla subventioner och annat gynnande av elbilar när det kan skapa jobb här hemma.
Teslan ligger dock kvar i bakhuvudet och med tanke på att det börjar bli dags att ersätta pickupen så ber jag om ett leasing/förmånsbil-förslag som visade sig passa mig perfekt!
Tur man köpte den där elmoppen en vinterkväll 2014...