Sida 1 av 1

Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 22 maj 2017 16:15
av Elektrisk
Tjena, någon som vet om det sliter mer på batterierna att ladda med 63A till vardags istället för 16A?

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 24 maj 2017 21:53
av f0x
Jag tror inte att det är några problem bara kylningen av batteriet hänger med.
Bilen laddar ju självt med 40 kw vid regen och du har ju 3.0 batteri
så laddning med 15 kw bör vara helt okej.

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 24 maj 2017 22:18
av bullen
Kylningen brukar den hantera bra själv så det sla inte vara några problem. Dock hade jag ett annat problem härom veckan. Körde rätt hårt i flera mil i varmt väder och fick slå på Range mode förco nå hem. När kaj skulle ladda stod det i preparing charge cooling battery i över 12 h innan den började ladda. Misstänker att den ville kyla batteriet men det fanns för lite kräm för att den skulle få igång kylan. Moment 22

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 24 maj 2017 23:11
av f0x
Det låter konstigt. Den borde få tillräckligt med kräm från laddsladden för att köra kylningen.
Körde den fläktarna under motorhuven under tiden?
Hur många Ampere hade den tillgängligt?
Om du slår på ACn när du kör kommer det kyla till kupén då?

Min AC tappade kylmedium och då kunde den stå mycket länge innan laddningen kom igång.
Har du service koden? I så fall kan du slå på debug mode och få siffror på temperaturmätarna på skärmen.
På vinterhalvåret behöver den oftast inte kyla med AC medan den laddar så om det är problem med AC-n så kan det dyka
upp nu när värmen kommer.

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 25 maj 2017 07:46
av Stefan T
Har du kört hårt så kör AC i kupen så kallnar battriet
Jag vet när det 30 grader värmt och tog en långtripp (snällt kört) så blev mitt batteri kaalt det va ca 15 grader värmt fast det var 30 grader ute

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 25 maj 2017 11:25
av bullen
Kan prova lite mer nästa gång det händer. Nu lät jag den bara stå. Hade ju mim Model S som nödbil Hade ca 2 mil kvar i batteriet.
En annan grej var att de sista 2 milen stängde den även av regen.
Hade aldrig AC på. Det kanske gjorde sitt.

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 26 maj 2017 21:25
av Elektrisk
f0x skrev:
Jag tror inte att det är några problem bara kylningen av batteriet hänger med.
Bilen laddar ju självt med 40 kw vid regen och du har ju 3.0 batteri
så laddning med 15 kw bör vara helt okej.

Ja det låter rimligt. Jag ska kolla batteritemp i debug läge!

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 27 maj 2017 20:07
av Stefan T
Det är inte kylningen av batteriet som är problemet på roadstern det är kylningen av "PEM" pga den blir ful av skit då fläktarna suger luft från bakre hjul husen utan ens ett galler

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 08 jul 2017 22:20
av Gustafsson
Finns en viss inlärningskurva här märker jag. Kopplade i typ2 adaptern och på centerskärmen står det 60/60 A. Bra tänker man tills man tittar på mätaren i hastighetsmätarklustret- 20A :shock: .
Gick snart upp till över 30A. Då gick säkringen i ABB stationen- nada ström !
Sagt å gjort, 9 mil range till nästa typ 2 med 43 kW som låg 6 mil bort. Inga problem, det har jag varit ute för med S många gånger. Funkar klockrent varje gång.
37 km kvar i range och 15 km IRL till påfyll av elektronerna, slår range om till 0 med ett ljudligt pip!.
Hittar en bondgård och förbannar att jag lämnade 32 A UMC med blå 32 A kontakt hemma då jag aldrig behövt en sån förr. Nu sitter dock ett sådant uttag retfullt på ladan framför bilen. Nåja in med 220 pluggen, där får man ju i alla fall drygt 1 mil/timmen, men WAS !! Bilen laddar med 2 A!
Måste plöja lite forum tror jag...
Kan man inte tvångsmata bil-fn med lite mer ström så den lär sig ?

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 09 jul 2017 07:13
av Stefan T
Jag bara kört ner min 1 gång till 0 så jag fick slå över till range
och det var när jag tog hem den
Dock var jag inte så uppmärksam hur den bar sig åt
mer det tog en förbannat länge att ladda upp (30 timmar) den då jag bara laddade 10A
Vilket tyder på att den har nog laddat jävligt dåligt i början
Den borde klarat av det ca 28 timmar enligt senare erfarenheter

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 09 jul 2017 09:05
av Gustafsson
Jag körde redan på range mode för att kunna "ladda fullt" å utnyttja lite mer botten.

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 09 jul 2017 10:38
av bullen
När det bara finns rangemode buffer kvar hoppar min från ca 35 till - - och en varning att det är för lite batteri kvar för att visa range.
Misstänker att det är 35 km kvar men har aldrig vågat/behövt prova mer än en knapp mil i detta läge

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 09 jul 2017 11:20
av f0x
Det är normalt att strömmen går upp långsamt vid laddning för att så småningom nå maximal tillgänglig strömstyrka. Under tiden strömmen ökas känner bilen av spänningen och avbryter om det blir spänningsfall som då visar att något är fel.

Är du säker på att laddstationen var på 43 kW? Om det var en 22 kW laddstation så är det normalt att säkringen går när bilen börjar dra mer än 32A. Kan det vara fel i adaptern så att den lurar bilen att tro att det finns 60A men egentligen fanns det max 32A? Prova adaptern i en laddstation som säkert inte är på 43 kW och se vad bilen får för info, står det 60A i bilen så är det något fel på adaptern.

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 09 jul 2017 12:45
av Gustafsson
Har provat lite olika typ 2 nu, mest då info på nätet ofta fattas eller är fel. Således fick jag bara 240/16 på en "grönn kontakt" ( troligen 11 kW uttag), medan andra i samma företag ( med fast tjock typ 2 kabel) har gett 60A eller 32 A för 22 kW-stolparna. Men bilen verkar bara ladda med 25-30 A ändå vid 43 kW stolparna. När jag kopplat in på 32 A ( dvs 22kW eller enfas 7,6 kW) har jag fått just det, men laddning på ca 16-17 A.
Förstår inte vad centerkonsollens första siffra anger där verkar ju den ange hur mycket som dras från stolpen, men var tar "mellanskillnaden" vägen, dvs det som fattas i siffran under hastighetsmätaren...

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 09 jul 2017 21:25
av f0x
Aha, nu förstår jag vad du menar. Det som står på skärmen t ex 32A/32A är det som kommer från uttaget 230V och stämmer med den kW som laddstolpen anger. Det du läser på centerconsolen är likströmmen in och ut ur batteriet vid ca 400 V. Laddar du med 32A (t ex från en 22 kW laddstolpe) så blir strömmen in i batteriet efter likriktaren ca 32*230/400, dvs ca 17-18A vilket är helt normalt.

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 09 jul 2017 23:25
av Gustafsson
Aha ! Vilken lättnad att få en förklaring som skingrar dimmorna !
Lite lurigt att den laddar så långsamt i början, precis tvärtom mot S m.a.o.

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 10 jul 2017 23:09
av Gustafsson
Ni som åkt lite mer Roadster ( eller Zoe) än jag, hur hittar ni de "bra" typ 2 ställena, dvs 43kW laddarna ? Nu är jag i Norge. Clevers i Sverige funkar ju bra, men man vill ju verkligen undvika stationer med 16 A och 32A om det finns 43kW/60A i närheten...
Svårt att filtrera på det i de kartor som jag använder...

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 10 jul 2017 23:35
av bullen
Jag kör på Clever det brukar räcka. Ibland kan man hitta någon på plugshare där bilden visar att det är 43kw. Sök tex upp Coop Extra Älvängen. Den hittade jag så. Hjälpte mig hem från Teslalunchen sist

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 11 jul 2017 07:17
av bylund
Ofta är det väl likströmsstationerna som har 43 kW typ 2, så om du filtrerar på CCS eller chademo så kan du ju se om de även har typ 2.

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 11 jul 2017 08:00
av Gustafsson
bylund skrev:
Ofta är det väl likströmsstationerna som har 43 kW typ 2, så om du filtrerar på CCS eller chademo så kan du ju se om de även har typ 2.
Så är det, meen jag har i elbilslandet i väster flera gånger hamnat på stationer med typ 2 som bara ger 11 kW trefas. Dessa ger ju bara 16 A 220 V, dvs laddtid över 1 dygn. Inte alltid det framgår tydligt i t.ex. Ladestasjoner.no. hur stor ström man kan få. Inte ens Fortums egen hemsida talar om detta bra. Hos dem kan man ibland ladda med 60A, men de är märkta 400V 32 A i appen. Har mailat dem å frågat efter nån bra lista

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 11 jul 2017 09:08
av e5m1r
Hittade denna sida kanske finns liknande för EU
https://sites.google.com/site/thecantesla2j1772/

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 11 jul 2017 11:21
av Gustafsson
e5m1r skrev:
Hittade denna sida kanske finns liknande för EU
https://sites.google.com/site/thecantesla2j1772/
Har precis en sådan med typ2 i ena och Roadster kontakt i den andra änden. Finns Teslas variant också som är klumpigare. Problemet är att så många publika laddare ger før låg effekt i enfas før att det ska vara smidigt med långa resor med Roadstern. Då är fasta typ2 43 kW stationer (som Clevers) guld värda... Laddar dock bara drygt 10 kW även på dessa. Man vill ju ha en http://www.shop.quickchargepower.com/JdeMo-for-Tesla-Roadster-JdeMORoadster.htm
Men leverans å monteringserfarenheter i Europa är begränsade. Hoppas på att några här på forumet installerar sina snart, funkar det bra är det värt mycket om man skall semestra långväga... 70kW batteriet som erbjuds som uppgradering kostar ungefär som en ny Leaf (i Norge), så det är lite väl stor investering kan jag tycka. Det ger inte heller snabbare laddning.

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 13 jul 2017 20:28
av Stefan T
Gustafsson skrev:
. Man vill ju ha en http://www.shop.quickchargepower.com/Jd ... adster.htm
Men leverans å monteringserfarenheter i Europa är begränsade. Hoppas på att några här på forumet installerar sina snart, funkar det bra är det värt mycket om man skall semestra långväga... 70kW batteriet som erbjuds som uppgradering kostar ungefär som en ny Leaf (i Norge), så det är lite väl stor investering kan jag tycka. Det ger inte heller snabbare laddning.
Nu är den på gång
Paket lappen gjord
Så om någon vecka så börja jag en tråd hur jag får in den i roadsten (tänker göra det själv)

Re: Ladda Roadster'n på 63A ?

Postat: 13 jul 2017 23:47
av Gustafsson
låter som nåt jag kommer att lusläsa :-)