Sida 1 av 1

Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 07:28
av Salo
Funderar på att kanske göra det själv. Eller skulle du boka service?
IMG_0490.JPG

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 07:46
av Dan
Fick precis samma meddelande för några dagar sedan och bokade service. Dock hade de inga batterier inne för tillfället så det skulle ta ett tag så är du händig så kanske det är ett alternativ att göra själv. Dock inget för mig som inte är speciellt bevandrad i eget meckande och ändå tänkte lämna bilen för vanlig service.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 08:08
av Jerker
Det jag direkt tänkte var att det kanske måste nollställas nån felkod också som inte kan göra själv.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 08:11
av mans71
Är det inbillning, eller går Teslas 12V batterier oftare sönder vs. bränslebilars 12V batteri?

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 08:48
av ModelS85D
Mati lade in denna info om hur man byter 12V-batteriet själv:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2V#p158812

Inget som dykt upp på min trots 13000 mil, men bra att veta den dagen det är dags att byta 12V.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 08:56
av bjelkeman
mans71 skrev:
Är det inbillning, eller går Teslas 12V batterier oftare sönder vs. bränslebilars 12V batteri?
Teslan är alltid på, de verkar slita på 12 volt batteriet.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 09:48
av Surfaren
Jag fick nyligen detta meddelande, ringde Tesla och fick en tid inom några dagar. Så nu är det bytt, och inget knorr om vem som skulle stå för det (Tesla givetvis, då jag har massor av garanti kvar). 2500 mil och 1,5 år bara, jag blev lite förvånad att det inte höll längre.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 10:13
av Dan
Lite märkligt att livslängden varierar så mycket, mitt är nästa 3 år gammalt och har snart kört 8000mil.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 10:23
av Teslaspolen
Vad tror ni om att byta till ett Li-Ion 12v batteri? Dom lär hålla bra mycket bättre.

Jag hörde om https://www.battmobilebatteries.com/about-us för ett bra tag sedan, specialiserar sig på 12v batterier till Tesla (dom gör även andra typer på beställning). Dyrare, ja, men kanske billigare i längden? Jag har också sett att det börjat äntligen dyka upp 12v Li-Ion i Sverige med, bland annat här https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... index.html (vet dock ej om något av dom passar!).

Frågetecknet jag hade var att Lio-Ion inte gillar att laddas då dom är kalla; mindre problem om man bor i typ Kalifornien, mer problem med svensk vinter? 12v värms ju inte i Teslan, vad jag vet.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 10:25
av Bjelke
Min är 2,5 år och har rullat 11000 mil och inget fel på batteriet än, men ganska knepigt att det ens ska behöva bli tok för så pass många...
En av förklaringarna har tidigare varit att Teslan inte riktigt sköter laddningen av batteriet medans är avstängd och att batteriet därmed kan djupurladdas vilket inte
blybatterier klarar av bra alls, man brukar väl säga att typ tre djupurladdningar räcker för att det ska försämras ordentligt.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 10:27
av Bjelke
Teslaspolen skrev:
Vad tror ni om att byta till ett Li-Ion 12v batteri? Dom lär hålla bra mycket bättre.

Jag hörde om https://www.battmobilebatteries.com/about-us för ett bra tag sedan, specialiserar sig på 12v batterier till Tesla (dom gör även andra typer på beställning). Dyrare, ja, men kanske billigare i längden? Jag har också sett att det börjat äntligen dyka upp 12v Li-Ion i Sverige med, bland annat här https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... index.html (vet dock ej om något av dom passar!).

Frågetecknet jag hade var att Lio-Ion inte gillar att laddas då dom är kalla; mindre problem om man bor i typ Kalifornien, mer problem med svensk vinter? 12v värms ju inte i Teslan, vad jag vet.
Visst har Tesla gått över till liknande på nya bilar (eller ska göra det), kan man tänka sig att dom gör en konvertering på äldre oxo isf?
Precis som du är inne på så är kyla/laddning ett problem, antagligen har Tesla isf löst det oxo får man väl anta...

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 10:38
av Teslaspolen
Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Vad tror ni om att byta till ett Li-Ion 12v batteri? Dom lär hålla bra mycket bättre.

Jag hörde om https://www.battmobilebatteries.com/about-us för ett bra tag sedan, specialiserar sig på 12v batterier till Tesla (dom gör även andra typer på beställning). Dyrare, ja, men kanske billigare i längden? Jag har också sett att det börjat äntligen dyka upp 12v Li-Ion i Sverige med, bland annat här https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... index.html (vet dock ej om något av dom passar!).

Frågetecknet jag hade var att Lio-Ion inte gillar att laddas då dom är kalla; mindre problem om man bor i typ Kalifornien, mer problem med svensk vinter? 12v värms ju inte i Teslan, vad jag vet.
Visst har Tesla gått över till liknande på nya bilar (eller ska göra det), kan man tänka sig att dom gör en konvertering på äldre oxo isf?
Precis som du är inne på så är kyla/laddning ett problem, antagligen har Tesla isf löst det oxo får man väl anta...
Vart har du läst det? Skulle gärna vilja läsa på om det själv.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 10:39
av Bjelke
Minns inte, men det var alldeles nyligen, Bylund vet säkert (som vanligt) :)

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 17:12
av Salo
Pratade med SC och de förklarade vänligt att de beställer ett batteri så det är bara att komma och byta när det väl har anlänt. Under tiden är det inga problem att använda bilen men att jag bör undvika att lämna bilen flera dagar oanvänd eftersom det då finns risk att den laddar ur.

De skulle höra av sig när batteriet hade kommit in till SC.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 26 maj 2017 17:28
av Smutt
Dom är alltid så trevliga att ha o göra med :D

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 27 maj 2017 08:32
av _TonyV
En klen tröst för er Teslaiter, men tycker mig se samma problem på Zoe och Ionic forum.
Då undrar man om det är att folk installerar extra strömförbrukare som dashcams etc. som sliter å drar 12v
Har ännu inte sett någon dra såna slutsatser iofs.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 27 maj 2017 09:30
av Leo
Kan vara så att 12V batteriet bara laddas från stora batteriet då bilen körs. Dvs det laddas ej då bilen står ansluten med sladd. Så är det på tex e-Golf. Dock har jag själv aldrig upplevt eller hört om liknande problem på e-Golf.

Det skulle ju också förklara Teslas råd att använda bilen dagligen och att andra upplevt liknande på andra elbilar beroende på hur mycket 12V batteriet används då bilen står stilla.

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 27 maj 2017 11:10
av Bjelke
Leo skrev:
Kan vara så att 12V batteriet bara laddas från stora batteriet då bilen körs. Dvs det laddas ej då bilen står ansluten med sladd. Så är det på tex e-Golf. Dock har jag själv aldrig upplevt eller hört om liknande problem på e-Golf.

Det skulle ju också förklara Teslas råd att använda bilen dagligen och att andra upplevt liknande på andra elbilar beroende på hur mycket 12V batteriet används då bilen står stilla.
Ja det kan ju knappast finnas ngn annan förklaring än just att 12V-batteriet inte laddas när bilen är avstängd, vilket
(Tyvärr) inte låter helt ologiskt (stora batteriet är i princip bortkopplat när bilen sover)...

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 27 maj 2017 15:52
av mati
Vad är problemet? Kör ni inte med era bilar? Jag använder min Tesla i princip oavbrutet och bilen får lov att sova när jag sover. ;)

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 27 maj 2017 16:00
av bullen
Men när bilen står med sladden i? Då laddar det väl?

Re: Byta 12V batteri själv eller boka service?

Postat: 27 maj 2017 16:03
av Bjelke
bullen skrev:
Men när bilen står med sladden i? Då laddar det väl?
Det skulle jag inte räkna med, när det laddas är ju elektroniken lite annorlunda inkopplad och kanske inte kan leverera
ström till 12V-laddaren mm... Och när laddningen stängs av så är nog bilen i "sovande" läge...
Men problemet uppstår nog när bilen är avstängd länge...