Sida 1 av 1
"As designed"
Postat: 26 maj 2017 20:47
av Greven
Blev uppmärksammad av en passagerare (har helt missat det själv) om passningen på instrumentbrädan/dörrar
Förklarade det på tfn till SC inför service, och fick till svar att det var "As designed, alla ser ut så"
Gör dom det?
Bilen: S 90 D uttagen slutet sep 2016 facelift
Re: "As designed"
Postat: 26 maj 2017 20:59
av Smutt
Ja så ser det ut i min S60 inte premium. Tips låt honom aldrig åka med igen

Re: "As designed"
Postat: 26 maj 2017 21:08
av chpaulin
Re: "As designed"
Postat: 26 maj 2017 21:11
av LarsL
Smutt skrev:Ja så ser det ut i min S60 inte premium. Tips låt honom aldrig åka med igen

Precis!
"No more Tesla for you!"
Re: "As designed"
Postat: 27 maj 2017 00:16
av DSV
Samma på min, också en 90d från slutet av sept. Rent imponerande god repeterbarhet i sin dåliga passning.
Re: "As designed"
Postat: 27 maj 2017 00:38
av peken
DSV skrev:Samma på min, också en 90d från slutet av sept. Rent imponerande god repeterbarhet i sin dåliga passning.
Jag vet inte om jag tycker att det är dålig passning. Det är väl bara som så att höger och vänster dörr är identiska (fast givetvis spegelvända) och att instrumentbrädan är lägre på passagerarsidan jämfört mot förarsidan, den sluttar. Och då är det ju precis som rubriken på tråden säger "As designed".
Re: "As designed"
Postat: 27 maj 2017 08:23
av Foluke
Räven stod och tittade längtansfull upp mot de vackra, röda rönnbären. Han kunde inte nå dem. "Dom ä sura!" sa han och lommade iväg.
Re: "As designed"
Postat: 27 maj 2017 09:42
av Leo
Kunde varit bilderna på min också. Äh man ska ändå inte lita på AP och titta framåt på vägen har jag hört.
Re: "As designed"
Postat: 27 maj 2017 15:56
av mati
Min bil är byggd i nov 2016, och den är symmetrisk. Nu vet jag iofs inte hur det ska se ut, men min ser i båda dörrarna ut som andra bilden.
"As designed"
Postat: 27 maj 2017 17:20
av Tars
Så har det varit från första början. Hade det på alla mina 3 s.
Re: "As designed"
Postat: 27 maj 2017 18:15
av Tjell
Min är uttagen mars 2016 och är oliksidig också. En kompis som var kvalitetsansvarig på nåt ställe på Volvo påpekade detta för mig. Själv bryr jag mig noll om det!
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Re: "As designed"
Postat: 27 maj 2017 21:54
av Greven
Nä jag bryr mig inte heller, men har läst på forumet och får ibland känslan av att Teslas huvudsakliga svar på konstigheter är "As designed" eller inom spec (har ngn fått se den specen?)
Så tänkte kolla om Tesla körde "standardsvar" eller om det stämde.
Fick reda på att den monteringen berodde på airbagen.
Känns som man borde anpassa airbagen efter instrumentbrädan, inte tvärt om
Re: "As designed"
Postat: 27 maj 2017 22:09
av LarsL
Greven skrev:
Känns som man borde anpassa airbagen efter instrumentbrädan, inte tvärt om
Beror ju på storleken av en serie. Gör du bara ett par tiotusen bilar så kanske du måste anpassa dig efter vad airbagtillverkaren har att erbjuda helt enkelt.
Volvo rör sig i en miljö där det saknas skillnad mellan de olika bilarna. I den miljön är det viktigt att inredningen inte knarrar eller att springorna mellan karrosssdelar är lika. Tesla rör sig inen helt annan miljö där det går att göra världens bästa bil trots dessa brister.
Re: "As designed"
Postat: 27 maj 2017 22:26
av Greven
Nja, tordes inte vara några som helst problem att anpassa instrumentbrädan eller infästningar till existerande airbags, om det nu är problemet
Re: "As designed"
Postat: 28 maj 2017 09:26
av Feddan
Foluke skrev:Räven stod och tittade längtansfull upp mot de vackra, röda rönnbären. Han kunde inte nå dem. "Dom ä sura!" sa han och lommade iväg.

Re: "As designed"
Postat: 28 maj 2017 09:59
av Bjorn
LarsL skrev:Tesla rör sig inen helt annan miljö där det går att göra världens bästa bil trots dessa brister.
Bra sammanfattad analys.
Jag tror det kommer att förbli så minst 3 år till. Jag tror att de gamla ICE-tillverkarna ligger minst så mycket efter med:
Batteriteknik och produktionskapacitet.
Planering och utveckling. De härmar i bästa fall Tesla nu.
Vilja.
Laddnätverk.
Tesla sitter ju inte direkt nöjda heller. De verkar ju i dagsläget ha mer långtgående planer än man hör från de gamla Ice tillsammans.
Kinesiska tillverkare har ju historiskt inta haft den där superkvaliteten. Det kan nog komma så småningom, men inte på 3år. Om 15 år är det kanske inte ett val. Alla bruksbilar görs i Kina.
Re: "As designed"
Postat: 28 maj 2017 10:15
av LarsL
Kineserna tror jag kommer stort. De har redan bilar med 60kWh till konkurrenskraftiga priser. Det som saknas nu är krocksäkerhet, ingen i väst köper en bil som är farlig helt enkelt. Men när de löst det så kommer de på bredfront med diverse glipor och springor

Re: "As designed"
Postat: 04 jun 2017 07:49
av JFAH
Jag erkänner. Jag ser inget problem i ovanstående bilder. Men jag kanske är blind eller inte tillräckligt perfektionistisk...
Re: "As designed"
Postat: 04 jun 2017 09:12
av Schelin
Om det ska vara liksidigt ska det vara ratt på passagerar sidan också

Ps mina sidor är olika, inget jag tänkte på innan jag läste denna tråd men inget som gör något heller
Skickat från min F8131 via Tapatalk
Re: "As designed"
Postat: 04 jun 2017 10:08
av mati
Bortsett från olika kameravinklar är sidorna ganska lika i min bil. Inget jag skulle märka i alla fall.
Re: "As designed"
Postat: 28 jun 2017 22:27
av Verdi
mati skrev:Bortsett från olika kameravinklar är sidorna ganska lika i min bil. Inget jag skulle märka i alla fall.
IMG_20170604_095316.jpg
IMG_20170604_095321.jpg
Ser du ingen skillnad? Så där ser min bil ut också. Exakt! Störde mig lite på det på vägen hem. Men nu känns det faktiskt mycket bättre när i stort sett alla verkar ha samma "fel".
Re: "As designed"
Postat: 28 jun 2017 22:49
av ellerstrom
Jag är ganska säker på att det är en designmiss (eller ett designval) av Tesla då alla bilar jag vet ser ut så (min inkluderad). Tror att dörrarna är likadana, fast spegelvända, och att det är instrumentbrädan som inte har samma mått på höger och vänster.
Dessutom lurar vinkeln från förarsätet en lite, det blir mindre skillnad om man sitter i mitten bak och tittar (iaf på min).
Re: "As designed"
Postat: 28 jun 2017 22:56
av jpetters
Samma på alla tre Model S jag haft/har. Bästa bilen jag haft trots det.

Re: "As designed"
Postat: 29 jun 2017 06:53
av mati
Verdi skrev:mati skrev:Bortsett från olika kameravinklar är sidorna ganska lika i min bil. Inget jag skulle märka i alla fall.
IMG_20170604_095316.jpg
IMG_20170604_095321.jpg
Ser du ingen skillnad? Så där ser min bil ut också. Exakt! Störde mig lite på det på vägen hem. Men nu känns det faktiskt mycket bättre när i stort sett alla verkar ha samma "fel".
Jag bryr mig inte om det är lite osymmetriskt. Ratten sitter ju inte heller i mitten, det är alltså inte symmetriskt i alla fall, hur man än vänder på det.
Det som stör mig betydligt mer är allt gnissel och skrammel som kommer från instrumentbrädan och förardörren. DET är irriterande.
Re: "As designed"
Postat: 29 jun 2017 11:13
av Bjelke
mati skrev:Verdi skrev:mati skrev:Bortsett från olika kameravinklar är sidorna ganska lika i min bil. Inget jag skulle märka i alla fall.
IMG_20170604_095316.jpg
IMG_20170604_095321.jpg
Ser du ingen skillnad? Så där ser min bil ut också. Exakt! Störde mig lite på det på vägen hem. Men nu känns det faktiskt mycket bättre när i stort sett alla verkar ha samma "fel".
Jag bryr mig inte om det är lite osymmetriskt. Ratten sitter ju inte heller i mitten, det är alltså inte symmetriskt i alla fall, hur man än vänder på det.
Det som stör mig betydligt mer är allt gnissel och skrammel som kommer från instrumentbrädan och förardörren. DET är irriterande.
Samma här....
Jag hade inte ens sett det förrens det skrevs om det här
Dom andra sakerna är som sagt bra mkt "värre".