Sida 1 av 5

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 27 jun 2017 09:46
av Svenssons
chaffis75 skrev:
Denna såg jag sommaren 2014 nära Karlskrona. Blev ett antal bilder. De var första gången jag såg en tesla.
Är detta nummer #5?
Det bör inte vara nummer 5 om den skickades ut ur landet eftersom NELSONS fortfarande är registrerad på en orange Tesla Roadster.

Första bilden på första Roadster här i tråden verkar vara tagen på Öland, stämmer detta?

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 27 jun 2017 10:28
av f0x
Gustafsson skrev:
Jodå nummer 15 har väl hittat hit, en 2.5 2012 års modell. Hon är dock inte säker på att hon passar i svenska skyltar ännu. Så nu är hon på semester i Linköping å försöker hitta nån bra laddning...
GRATTIS!! Jag uppdaterar första inlägget...
mati skrev:
Vid samma tillfälle fick vi veta att den gröna färgen var "lånad" av någon Mazda-modell. :)
Det stämmer han visade mig bilder på en sådan Mazda när det begav sig.
chaffis75 skrev:
Denna såg jag sommaren 2014 nära Karlskrona. Blev ett antal bilder. De var första gången jag såg en tesla.
Är detta nummer #5?
Det är #6, som ni ser har den inte lika mycket exponerad kolfiber på motorhuven och vingen på bakluckan som #5. Den har någon sorts bagageräcke på bakluckan som var nytt för mig och andra fälgar på denna bild.
Svenssons skrev:
Första bilden på första Roadster här i tråden verkar vara tagen på Öland, stämmer detta?
Bilden är tagen på Gotland i samband med Almedalsveckan 2010.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 27 jun 2017 11:10
av chaffis75
Tack... Kul att veta vilken de var (#6)... jag tänkte inte på att de saknades bilder på vissa...
Minns fortfarande hur jag stod där och dreglade över bilen :D Stackars frun fattade inte vad de var för speciellt.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 27 jun 2017 16:39
av apkungen
Aa tack för trevlig läsning. Lite roadsterskvaller :)

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 28 jun 2017 09:37
av f0x
leiflodde skrev:
Men elbil med leverans 2009 :o när fick man då beställa, hur är det med räckvidden ca 8 år senare, samt hur vågade man då beställa denna helt ny teknik?
Svar på detta skulle kunna vara en egen tråd ;)

Jag väntade faktiskt kortare tid på Roadstern än på Model S (och nu Model 3). Jag kommer inte ihåg exakt när jag fick upp ögonen för just Tesla och Roadstern men det var någon gång 2007, 2008. Jag började leta efter elbilar generellt för jag tyckte att det kostade för mycket att tanka min fossil V70. Det var faktiskt mycket prat om elbilar redan då, Mercedes gjorde en dubbelbottnad bil med plats för batterier men det blev inget, Norska Think kämpade på men det gick inte osv. När vi satt hemma och fikade en dag och pratade bilar, visade min son som då var 12 år, mig Tesla Motors. Den enda elbilen man kunde köpa då, eller rättare sagt beställa, var en Tesla Roadster. Intresset ökade ju mer man läste om Tesla! Jag fick kontakt med Esben Pedersen i augusti 2008 som var säljare för Skandinavien. Han hade ett kontor på fickan och fick olika demobilar att visa upp för provkörning. Jag skickade in en intresseanmälan med en massa frågor på Teslas hemsida och han återkom efter ca en månad! Vi fortsatte med många mail fram och tillbaka hela augusti och det slutade med att jag beställde en "2009 Tesla EU Signature Edition Roadster" innan! provkörning, för att visa att jag var tillräckligt seriös. Även handpenningen (halva bilens pris!) betalades. Den 4 september 2008 åkte vi, jag, fru och sonen, som tog ledigt från skolan, till Malmö enkom för att provköra en Roadster. Vi blev inte besvikna! Väntan från beställning till leverans blev alltså lite drygt ett år.
Bild
Bild Ser ni vem journalisten och fotografen är som står till vänster? Det blev en positiv artikel vill jag minnas.

Vi åkte också till Stockholm för provkörning i januari 2009. Inte ens fortkörningsböter på vägen dit kunde ta bort Tesla flinet!
Bild
Bild
Bild

Värt att notera på dessa demobilar är att alla fälgarna har ekrar som "lutar framåt" på översidan. Det vill säga de är olika för höger och vänster sida. Det rationaliserades senare bort av Tesla, så min bil har bara en sorts fälgar. Båda bilarna är version 1.5 med skärmen till vänster om ratten och växelspak istället för knappar.

När det gäller räckvidden efter 8 år och drygt 9000 mil, så märker man faktiskt inte så mycket skillnad. Kanske tappat 10-15%, jag får erkänna att jag inte maxar resorna med Roadstern så ofta längre, det blir ju naturligt att ta Model S nu. Däremot flyter elektronerna lite långsammare, man får inte max vrid längre, men det kan delvis bero på att jag inte servat bilen tillräckligt bra. Den behöver garanterat göras rent i kylningen av PEM (elektroniklådan) och motorn som är luftkylda.

Jag har nog alltid varit en "early adopter". Köpte t ex platt TV långt före de flesta. Jag hade redan vindkraftsandelar som reducerade mina kostnader för el, nästa sak att ta itu med var bensinräkningarna. Elbilar måste vara framtiden tänkte jag, och någon måste vara tidigt ute och se till att börja förändringen. Jag blev inbjuden till Hybricon (dom som gör elbussar nu, då konverterade dom Prius till laddhybrider) som anordnade ett event där SVT gjorde ett reportage och åkte med min bil. Reportern frågade vad jag trodde skulle hända på elbilsfronten på 5 år. Jag har för mig att jag svarade något i stil med att "elbilar fungerar så bra nu att om 5 år är säkert 20% av bilarna som säljs elbilar". Det stämde, men inte för Sverige utan för Norge!

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 28 jun 2017 10:22
av +46
Stort tack för att du delar med dig! Jag uppskattar det verkligen.
Första gången jag såg den i verkligheten var på Nationella Vindkraftkonferensen i Kalmar. Då bestämde jag mig direkt att min nästa bil skulle bli en Tesla.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 28 jun 2017 21:35
av mammamimmi

Här är det: Tesla Rodster S som kör Dragracing i Lindesberg mot en Nordisk specialvagn.


Tesla Rodster S mot Tesla Rodster även detta Lindesberg.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 30 jun 2017 01:27
av jonasl
Grottade lite med sökfunktionen på car.info -

Enligt bilregistret verkar det finnas 7 st Roadster 1.5 och 6 st Roadster 2.5 i landet så det stämmer ju bra med listan i första inlägget.

Sen är ju frågan om det finns någon som inte är inreggad på samma sätt som de andra, inte omöjligt misstänker jag.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 30 jun 2017 09:46
av Gustafsson
Min har ännu inte importerats, utnyttjar möjligheten att köra den med utländsk registrering i upp till ett år.
Edit: Skälet är huvudsakligen att jag inte vill riskera att bilen inte får köras nu när det är cab-säsong pga väntan på besiktning, skyltar byråkrati mm. Byråkratin kan få jobbas med efter sommaren.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 30 jun 2017 10:43
av bylund
Det är upp till sju dagar dock om du äger den och bor i Sverige. Du kan ju kryssa i att du vill ha tillfällig registrering när du gör ansökan om ursprungskontroll så får du röda importskyltar att köra på tills byråkratin är klar.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 30 jun 2017 12:28
av f0x
jonasl skrev:
Grottade lite med sökfunktionen på car.info -

Enligt bilregistret verkar det finnas 7 st Roadster 1.5 och 6 st Roadster 2.5 i landet så det stämmer ju bra med listan i första inlägget.
Ja antalet stämmer :)

Ingen av bilarna i Sverige har dock version 1.5. Den versionen såldes bara i USA, ca 500 st. Jag tror att car.info har missuppfattat... De första 4 bilarna till Sverige har version 2.0 och ser utvändigt ut som version 1.5 men har skärmen i mittkonsolen och knappar för att välja PDNR medan 1.5 har "växelspak". Under 2010 började version 2.5 levereras, det finns alltså både version 2.0 och 2.5 från det året.

Under utvecklingen av Roadstern tänkte Tesla att bilarna skulle vara 2 växlade, därför blev det en växelspak, men det skippade man senare.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 30 jun 2017 17:17
av Gustafsson
Nja har man som jag ett norskt personnummer och en norsk adress så får man använda bilen i ett år i Sverige.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 30 jun 2017 21:20
av bylund
Gustafsson skrev:
Nja har man som jag ett norskt personnummer och en norsk adress så får man använda bilen i ett år i Sverige.
Just det, norsk-, dansk- och finskregistrerade fordon får användas i Sverige upp till ett år.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 01 jul 2017 14:47
av f0x
car.info var snabba på att svara, och vill åtgärda versionsnummer mm så att det blir rätt :D

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 18 jul 2017 17:14
av jonasl
#8 såg jag igår vid Nimis. Tredje roadstern jag ser i Sverige tror jag.

På parkeringen stod jag även en elclio och en vanlig Model S, började fundera på om det var elbilsträff!Bild

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 18 jul 2017 18:10
av HelectriC
Hur funkar det egentligen med service på Roadster idag? Görs den via de vanliga SC eller vill dom inte ta i bilarna av någon udda anledning?

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 18 jul 2017 18:17
av Elektrisk
De servar på SC. Sist var min och en silvrig Roadster Sport inne samtidigt i Upplands-Väsby.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 18 jul 2017 19:01
av bullen
Dock inte i Göteborg

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 19 jul 2017 01:36
av Gustafsson
I Göteborg har de en duktig Roadstermekaniker sägs det, men inga verktyg för bilen...
Jag servar snart min i Oslo.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 19 jul 2017 09:15
av bullen
Rätt man på fel plats...

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 17 aug 2017 13:20
av tehjimos
Vem är detta tro? Sågs vid gallerian i Stockholm

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 17 aug 2017 14:07
av gellerstam
Bullens är blå med liknande fälgar.

Men kommer inte ihåg hans reg. nummer.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 17 aug 2017 15:30
av Surfaren
tehjimos skrev:
Vem är detta tro? Sågs vid gallerian i Stockholm
Ägdes iaf tidigare av min kollegas sambos förra chef. Stod även på SC när jag tog leverans av min S. Bild

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 17 aug 2017 17:00
av f0x
tehjimos skrev:
Vem är detta tro? Sågs vid gallerian i Stockholm
Det där är # 3.

Re: Roadsters i Sverige

Postat: 17 aug 2017 17:14
av Stefan T
låter vettig att det #3
då det är en 2.0 och nummer skylten är inte ny