Sida 1 av 2

Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 04 jul 2017 16:41
av Cay
Vi använder de elektroniska/automatiska dörrarna flitigt på vår Model X. De funkar nästan klanderfritt, möjligen någon gång som de inte har lyckats stänga sig själv utan de behöver en knuff inåt.

För en vecka sedan parkerade jag bredvid en annan bil (som många gånger förut) och öppnade dörren och "dunk" så slog den i bilen bredvid. Det blev ett litet märke i min dörr, men större i den andra bilen. Jag anmälde skadan både till den andra bilens ägare och till Tesla. Nu har de senare återkommit och säger att de inte kommer ersätta något eftersom dels inget syns på loggarna, dels för att det står i en manual att (ung) "du som förare måste övervaka omgivningen så att dörrarna inte slår upp i någon/något.". Paradoxalt nog står det på samma sida att "Elektroniskt drivna dörrar slutar att röra sig om ett hinder detekteras.". Dessa texter hittar jag inte i manualen (version 8.0) som jag laddat ned från Teslas hemsida.

Huvudpoängen är dock att hur ska man som bilägare kunna lita på säkerhetssystemen om de inte förväntas fungera?

Är det inte dåligt av Tesla att inte ersätta detta eller har jag missat något om deras kundnöjdhetspolicy?

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 04 jul 2017 17:29
av Bjelke
Låter fel tycker jag iaf, hur ska man tex hinna uppfatta detta om man öppnar dörren när man sitter I bilen?
Om den inte känner av en annan bil (av metall sas) hur ska man då kunna lita på/använda den?
Vad är alternativet tycker Tesla, ska man öppna manuellt varje gång det finns ett "hinder"?

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 04 jul 2017 17:47
av Legato
Personligen skulle jag inte ens tänka tanken att öppna förar eller passagerardörr på X:en med bil bredvid utan att hålla en "bromsande" hand på. Har inte alls det förtroendet för automatiken, litar mycket mer på falkvingedörrarna. Detta utifrån egen erfarenhet och det man sett på Youtube.

Dock kan jag hålla med om att Tesla borde ta ansvar när de inte fungerar som de ska...

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 04 jul 2017 17:58
av mjwahl
Tråkigt, det har hänt min X också. Men det är inte fel av Tesla att hänvisa till föraren. Funktionen fungerar säkerligen som den är designad. Du säger själv att den funkar bra och du använder den flitigt. Att den inte fungerande just denna gång kan ju ha EXTERNA förklaringar som inte har med funktionen på dörrsensorn att göra. Exempelvis stark vind som blåser upp dörren trots att sensorn noterade hindret eller så noterades inte hindret bara (kan vara hindrets fel typ den andra bilens dörr var av ett mysko material). Jag tycker alltid man ska börja rannsaka sig själv innan man hittar syndabockar - Hade du läst manualen innan du började använda bilen hade du ju vetat att Tesla är tydliga med att du som förare alltid ska ha koll. Det faller på sin egen orimlighet att Tesla som företag skulle behöva ta ansvar för att folk förlitar sig på tekniken in absurdum. Jämför med autopilotolycker och parkeringssensorer som ibland fallerar. Du har väl inte sett några människor på detta forum som krockar med AP och sedan skyller på Tesla?

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 04 jul 2017 18:43
av Cay
Bjelke: grannbilen var av metall :)

Mjwahl: Självklart har jag både rannsakat och tagit rimligt ansvar. Naturligtvis kan starka vindar blåsa upp dörrar, men det är inte relevant i detta fall. Dessutom vet jag inte ens vilken manual som Tesla hänvisar till - den ger paradoxalt nog stöd i hypotesen att elektroniken stoppar för hinder. Den som jag laddat ned på deras sida ger dem inget stöd. Till saken hör att Teslas personal jag var i kontakt med menade att sidokameran enbart registrerar sidoobjekt vid sidan av FWD, dvs föremål enbart framför de främre dörrarna noteras inte.

Huvudfrågan kvarstår: är det rimligt att Tesla tar ansvar för automatiska dörrar som inte noterar hinder?

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 04 jul 2017 19:28
av mans71
När vi var på Legoland och jag i vanlig ordning parkerat längst bort med ena sidan utåt till ett fält (50% minskad skaderisk) noterar jag när vi ska åka att bilen brevid hade lämnat sin förardörr öppen. Lyckligtvis stod dom och pratade med sällskapet brevid, så jag lämnade över foben till yngsta sonen med instruktionen "stå här, gå inte närmare bilen". Fick be dom stänga sin dörr och kunde sedan visa dom vad som händer när vi närmar oss vår bil. :)

Vind är en annan sån omständighet när man måste vara vaken. Stolpe/hinder som är litet eller bara vid förardörren, eller kant till trädgård som bara går precis lite ovanför dörrens nederkant är andra situationer man måste förutse. Listan kan göras lång. Trots allt, älskar funktionen, kan inte se att jag har en bil utan funktionen för så vanebildande är den.

Men jag är fullt medveten om att en dag kommer jag inte att vara vaken nog och jag tycker inte jag kan lasta Tesla för det.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 04 jul 2017 21:51
av tr1
Dörren ska inte öppna så att den slår i någon bil. Om Tesla inte ersätter så är det sannolikt för att de inte är säkra på att din version av händelseförloppet är korrekt. Har du några vittnen så hamnar du säkert i ett bättre läge.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 05 jul 2017 00:07
av mahulkp
Det finns inga sensorer i framdörrarna utan man förlitar sig på de sensorer som sitter i fwd. Det innebär t.ex att om bilen bredvid står så att den inte detekteras av fwd så stannar inte framdörren heller.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 05 jul 2017 07:51
av Surfaren
Jag kan verkligen inte förstå hur man kan bygga en dörr som öppnar sig själv och inte ha sensorer i den (eller åtminstone specifikt för den dörrens område). Trasig design.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 00:36
av Satellite65
Hej !
Har i precis här i dagarna just bokat en X men denna tråd får mig att tveka...
Jag har barn som är mellan 3 och 6år som kommer att öppna dörrarna själva utan att någon har en "bromsande hand" i närheten, detta kommer att ske väldigt ofta nära andra parkerade bilar. Hur pass allvarligt är detta problem? Jag känner definitivt att jag måste ta upp det med Tesla service center innan jag hämtar ut bilen och får jag inte den respons jag efterfrågar så kanske jag rent av avbryter affären.

MVH

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 02:12
av joel80
Parkera inte så nära andra bilar.. Man måste väl ändå vara bra nära för att det ska kunna slå i? Ser ju ut som att dom kan öppnas helt v s rapport man har ett par dm till godo...

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 07:20
av thebishop
Satellite65 skrev:
Hej !
Har i precis här i dagarna just bokat en X men denna tråd får mig att tveka...
Jag har barn som är mellan 3 och 6år som kommer att öppna dörrarna själva utan att någon har en "bromsande hand" i närheten, detta kommer att ske väldigt ofta nära andra parkerade bilar.
Låter du din 3-åring öppna vanliga bildörrar i närheten av andra bilar? Det skulle jag inte våga ivf - vare sig utifrån eller innifrån.

Men en fråga till er X-förare - kan man inte stänga av auto-öppning då om man ex. har barn som inte är pålitliga att övervaka det hela?

Som vanliga med många av "tesla-problemen" så är det härliga I-landsproblem vi har utan tvekan!

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 08:08
av mans71
Man kan stänga av funktionen.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 08:34
av Hyted
Det är väl mest förardörren som är ett problem? Den kan blåsa upp osv.

Bakdörrarna ska väl vara så pass bra att dom inte slår i något?

Jag frågade faktiskt när jag hämtade min, dom lovade då att bakdörrarna inte skulle öppna rätt in i en bil eller vägg eller så men om jag bara hade en lyktstolpe eller så i närheten var det inte säkert att den upptäcktes.

Den självpresenterande förardörren är underbar.

Men hade önska man kunde avaktiverat det tillfälligt från foben om man närmar sig och det är tajt och blåser rejält.

Är det bara normala förutsättningar öppnas även förrardörren bara lagom mycket när något står brevid.


Model x100d
Midnight Silver

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 09:15
av Leo
Sattelite65: det är framdörrarna som var trådskaparens problem och som den här tråden berör mest.

Dina barn sitter antagligen bak och de Falkvingedörrarna bak har sensorer som ska känna av ett hinder och anpassa/förhindra såna händelser. Funkar tydligen riktigt bra, framför allt på bilar bredvid, men inget är helt 100% säkert. Så det finns uppgifter om händelser där de slagit i saker. På liknande sätt som beskrivs för framdörrarna i tråden.

Känner du dig osäker kan du ha funktionen avstängd hela tiden, eller stänga av enkom vid de gånger det känns lite trångt. Kan ju dock bli lite nervöst om någon parkerat nära dig efter att du gått iväg och kommer tillbaka med funktionen aktiv.

Kan ju även bli ett problem med automatisk öppning av framdörrarna när man parkerar längs en trafikerad gata/cykel/promenadstråk om dörren svänger upp på helt okontrollerst... den har ju liksom ingen "backspegel/radar" som känner av om det kommer något susande bakifrån. Så det kommer nog att krävas en viss uppsikt när/om funktionen används i vissa situationer alldeles oavsett.

Förr låg det också i premiumpaketet som alltså var ett tillval.

Model X är ju en breeeeed bil med svenska mått mätt så det blir lätt lite trångt i städer osv Själv kör jag S som är lite smalare men ända breeed. Jag ställer mig gärna en bit bort på mindre upptagna parkeringar om det går. Men då av anledningen att andra dörrar slås upp på min bil.

För något år sen hade jag en äldre dam som höll på att bråka sig in genom förardörren på sin bil med handväskan på höften, kappa och allt. Hennes förardörr dunkade in min passagerardörr gång på gång (ej Teslan då). Jag tog några snabba steg fram och sa väldigt trevligt -"om du väntar lite så hinner jag åka iväg så går det lättare att komma in"

Svaret blev glatt kvittrande -" nej då ingen fara, det här går så bra så!"

Hmm undviker helst att parkera bredvid bilar med bilbarnstol av samma anledning.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 09:29
av Grammi
Falk dörrarna är inga problem med barn. De öppnas så tajt så om du haft en vanlig dörr så hade man inte kunnat ta sig ut.


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 09:39
av Grammi
Däremot litar jag inte alls på förardörren och passagerardörren

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 09:46
av LarsL
Satellite65 skrev:
Hej !
Har i precis här i dagarna just bokat en X men denna tråd får mig att tveka...
Jag har barn som är mellan 3 och 6år som kommer att öppna dörrarna själva utan att någon har en "bromsande hand" i närheten, detta kommer att ske väldigt ofta nära andra parkerade bilar. Hur pass allvarligt är detta problem? Jag känner definitivt att jag måste ta upp det med Tesla service center innan jag hämtar ut bilen och får jag inte den respons jag efterfrågar så kanske jag rent av avbryter affären.

MVH
Skulle säga att om du parkerar så här nära andra så är det nog betydligt större risk att de bilarna skickar upp en dörr i sidan på din bil. Annars är det nog som med alla andra bilar, håll koll när du öppnar dörren.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 09:47
av Svenssons
Har haft min Model X i snart ett år. Till en början körde jag med funktionen att dörren inte öppnades automatiskt men efter en uppdatering av mjukvaran som kom några månader senare så har jag haft att dörren öppnas automatiskt.

Det går att tillfälligt stänga av funktionen när man närmar sig bilen om man vill, bara trycka på fobben en gång.

Risken för att dörrarna slår i något är mindre än övriga bilar jag har haft eftersom det finns sensorer och det inte är fasta lägen som dörrarna vill stanna på. Det finns dock lite andra risker med dem. Om dörren är halvöppen och man försöker låta elmotorn stänga dörren vid lite kraftigare blåst finns det risk att blåsten vinner över elmotorn när dörren börjar stängas.

Vad gäller bakdörrarna så är risken för att dessa slår i än mindre än vanliga dörrar. Förutom sensorer så öppnas dessa inte upp så mycket i sidan som vanliga dörrar. Jag är tryggare att låta barnen öppna falkvingedörrarna än att låta dem öppna vanliga dörrar. Även här finns dock andra risker och det är höjden. Skulle det gå ett rör eller annat på lägre höjd som sensorerna kan missa så måste man tänka sig för.

Jag undviker ändå alltid att parkera nära andra bilar när det är möjligt. Inte för att jag är rädd att Model X dörrar skall slå i de andra bilarna utan för att de andra bilarnas dörrar skall slå i min Model X. Detta är den större risken och jag förstår varför Tesla inte står för parkeringsskador.

PS. Mina tre barn är 1,5, 6 och 9. Tidigare tjatade jag på att de (de två äldsta) inte fick öppna dörrarna men detta tjat slipper jag numera.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 09:48
av Legato
Grammi skrev:
Däremot litar jag inte alls på förardörren och passagerardörren

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Amen. Inga problem med FWD, de är överlägsna när man har barn, men är mycket glad att jag inte har "self presenting" framdörrar.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 10:15
av Satellite65
thebishop skrev:

Låter du din 3-åring öppna vanliga bildörrar i närheten av andra bilar? Det skulle jag inte våga ivf - vare sig utifrån eller innifrån.

Men en fråga till er X-förare - kan man inte stänga av auto-öppning då om man ex. har barn som inte är pålitliga att övervaka det hela?

Som vanliga med många av "tesla-problemen" så är det härliga I-landsproblem vi har utan tvekan!
Hej !
Nej kanske inte mina 3 åringar men definitivt min 6 åring och väldigt snart även mina mindre barn.
Problemet jag ser(om det verkligen existerar) är egentligen att barn oavsett ålder kanske har svårare att uppfatta och parera en oväntad rörelse. Då är det bra mycket lättare att lära dem att man skall vara försiktig när man öppnar och stänger dörren till bilen.
Helt klart ett I-lands problem :) men fortfarande ett oönskat problem på något som kostar en hel del :? .

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 10:25
av LarsL
Men barnen sitter väl inte i framsätet och absolut inte förarsätet? Så problemet måste ju vara begränsat till FVD och de har ju sensorer. Gör på samma sätt som jag gör på min vanliga bil när det är trångt jag går ut och sätter en hand mellan deras dörr och den andra bilen. Skulle vinden ta tag i dörren som fångar jag upp den. Om du ser att FVD är på väg in i något håll emot den så stannar den.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 13 aug 2017 10:27
av Satellite65
Tack för alla svar!
Jag är verkligen glad att jag ställde frågan, diskussionen ger viss klarhet i läget.
Tycker dock fortfarande att det är tråkigt att Tesla ej står för detta och skall ta upp det med dem.

Vänliga hälsningar
En som bokat bilen... men ej 100% bestämt sig, och verkligen är tacksam för all input.

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 15 aug 2017 08:02
av e5m1r
Satellite65 skrev:
Tack för alla svar!
Jag är verkligen glad att jag ställde frågan, diskussionen ger viss klarhet i läget.
Tycker dock fortfarande att det är tråkigt att Tesla ej står för detta och skall ta upp det med dem.

Vänliga hälsningar
En som bokat bilen... men ej 100% bestämt sig, och verkligen är tacksam för all input.
Tesla står inte heller för olycka med autopark eller autopilot
Så inget konstigt egentligen men jag fattar din vinkel också

Re: Tesla ersätter inte parkeringsskada

Postat: 19 aug 2017 15:50
av takarlsson
Grammi skrev:
Falk dörrarna är inga problem med barn. De öppnas så tajt så om du haft en vanlig dörr så hade man inte kunnat ta sig ut.
Varning.
På båten mellan Rödby och Puttgarden slog falk dörren i grannens backspegel.
Fick fälla in hans spegel så dörren kunde öppnas.
Båt2.jpg
Båt1.jpg