Sida 1 av 2

Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 10:39
av Teslalink
Hej,

har hyrt en Model S (igen) och skall kampa runt i Danmark på semestern. Vi tänkte ha med oss en eldriven kylbox som matas med el från cigarett-uttaget.
Vad jag läst på internet är att 12volts uttaget stängs av när bilen blir Off men att man kanske kan använda camper mode. Kan jag sätta bilen i camper mode utifrån?

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 10:58
av e5m1r
Har för mig att 12V går igång ihop med stora skärmen så svaret är tyvärr nej du kan inte få igång camper mode utifrån

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 11:13
av Heiko
Finns appar som hantera detta i IOS.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 11:31
av Teslalink
Hm, enligt någon guide så säger dom
1. Sätt bilen i neutral och manuellt aktivera parkering via touchscreen
2. Stäng av lampor och justera AC
3. Lås bilen via touchscreen

Undrar om jag kan göra punkt 3 via appen?

IOS appen gör visst ett trick att var 30 minut reaktivera AC'n vilken håller bilen igång. Har dock ingen IOS device.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 11:48
av Heiko
Denna kanske kan vara något

https://play.google.com/store/apps/deta ... oard&hl=sv

Har fått bra kritik på det amerikanska forumet.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 11:52
av Nicklas
Mig veterligen aktiveras inte 12V bara för att AC är igång...

Men Model S har en mycket praktisk springa som går hela vägen från yttre säkringsboxen in i kupén... Går att montera på typ 5 minuter och är då helt återställningsbart... Har jag hört :roll:

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 12:44
av jpetters
Det låter intressant. Har hört om någon som har några bilder på hur detta är kopplat och draget in i kupén?

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 12:53
av Teslalink
Hm, verkar som att ODB2 uttaget har konstant 12volt enligt http://teslaliving.net/2015/01/14/how-t ... r-model-s/

Nu vill jag ha tag i en sådan här: https://www.obd2-shop.eu/product_info.p ... cts_id/289

Re: Krävs

Postat: 07 jul 2017 12:56
av Nicklas
jpetters skrev:
Det låter intressant. Har hört om någon som har några bilder på hur detta är kopplat och draget in i kupén? Bild
Jag kan tyvärr inte gå ut och ta bilder på detta längre då vi bytt bort vår S mot en X... Om jag tog illustrativa bilder på detta tidigare finns det bland mina tidigare inlägg... Minns inte om det blev av eller om jag bara beskrev.

Har någon vägarna förbi Skövde kan jag visa, annars är det ganska raka spåret från säkringsboxen, under lilla plåten mot huvfästet framför föraren, vidare i mellan den springa som leder förbi vänster backspegel, in mellan gummilisten med vidöppen dörr (kabeln kommer in i höjd med spegeln), och därifrån kan man dra den bakom gummilistens flärp ner till den plastskarv av inredningen som är, där korsar man synligt typ 4 cm in under vid förarfotbrunnen, därefter enkelt bakom all plast vid golvet ända bak till bagaget...

Jag har hört att en vanlig 5m 12V-skarvsladd blir precis lagom lång till bagaget och att en vanlig 10A säkring passar utmärkt i ett ledigt uttag i säkringsboxen. För nolla jag jag sett att det finns utmärkta gängade hål precis bredvid säkringsboxen.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 12:58
av Nicklas
Teslalink skrev:
Hm, verkar som att ODB2 uttaget har konstant 12volt enligt http://teslaliving.net/2015/01/14/how-t ... r-model-s/

Nu vill jag ha tag i en sådan här: https://www.obd2-shop.eu/product_info.p ... cts_id/289
Jo... Men det är inte säkrat mer än 5A enligt vissa som dessutom fått problem med att TPMS slutat fungera då de belastat det uttaget för mycket.

Här vet jag visserligen inte om det även gäller S, men det är vad jag läst mig till nu när jag tittar efter motsvarande alternativ för X.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 13:05
av e5m1r
Jag hade inte lekt med OBD och höga strömförbrukare drar gränsen vid dashcam

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 13:08
av Teslalink
Ok, det är inte min bil så det vågar jag kanske inte.

Testar med traditionell camper mode och Appen som Heiko föreslog.

Re: Krävs

Postat: 07 jul 2017 13:10
av Nicklas
e5m1r skrev:
Jag hade inte lekt med OBD och höga strömförbrukare drar gränsen vid dashcam
Nej, verkligen inte... Jag har öppnat en OBD II-kontakt och det är riktigt gulliga sladdar däri... Skulle aldrig falla mig in att dra 12V 10A över en sådan...

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 14:25
av lator
Hmmm.... sitter ju ett 12-volt batteri där framme.... :mrgreen:

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 15:47
av Lessmog
lator skrev:
Hmmm.... sitter ju ett 12-volt batteri där framme.... :mrgreen:
Jo, men det vill man helst av allt inte tömma! Litet mc-batteri med låg kapacitet, och omsorgsfullt dolt tror jag.
Utan ström i det ringer man bärgare! :( :o :oops:

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 20:07
av Tjell
Fick detta av SC Gbg. Räkna på vad kylskåpet drar vs batterikapacitet. Töm inte för mycket, vad nu det kan innebära?BildBildBildBildBildBildBild


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 07 jul 2017 20:10
av Emil
Teslalink skrev:
Hm, verkar som att ODB2 uttaget har konstant 12volt enligt http://teslaliving.net/2015/01/14/how-t ... r-model-s/

Nu vill jag ha tag i en sådan här: https://www.obd2-shop.eu/product_info.p ... cts_id/289
Ja detta verkar vara det enklaste sättet, men verkar som det går via det lilla batteriet? Inte så kul att ladda ur det. Verkar inte finnas OBD-2 till 12v i Sverige, men däremot finns OBD-2 till USB som du sedan kan skarva om till en 12v-förlängare. Guide här: http://www.teslarati.com/how-to-tap-con ... a-model-s/

https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... 7-obd2-usb
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-m-p36068

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 08 jul 2017 00:20
av Monark1954
Tråden frågar om modell S.
Med för info så har 12V uttaget i bagaget i modell X ström hela tiden. 12V uttaget mellan sätena fram stänger dock av sig när skärmen slocknar..
När jag använder camping mode lyckas jag inte släcka strålkastarna fram.

Re: Krävs

Postat: 08 jul 2017 06:21
av Heiko
Tjell skrev:
Fick detta av SC Gbg. Räkna på vad kylskåpet drar vs batterikapacitet. Töm inte för mycket, vad nu det kan innebära?BildBildBildBildBildBildBild


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Man kan sätta en strömvakt mellan uttaget och kylboxen. Tror det var hos Biltema som jag köpte denna. Den har aldrig slagit ifrån men har heller aldrig varit ifrån bilen än längre stund heller.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 08 jul 2017 08:25
av mans71
Monark1954 skrev:
Tråden frågar om modell S.
Med för info så har 12V uttaget i bagaget i modell X ström hela tiden.
Inte i min X. Konstaterades genom jummen kylbox efter en natt.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 08 jul 2017 08:33
av Nicklas
mans71 skrev:
Monark1954 skrev:
Tråden frågar om modell S.
Med för info så har 12V uttaget i bagaget i modell X ström hela tiden.
Inte i min X. Konstaterades genom jummen kylbox efter en natt.
Inte i min heller. Kollades genom att stoppa in 12V till USB med liten led som visar om det är ström. Kikade genom rutan och såg led:en slockna när jag låste bilen :(

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 08 jul 2017 10:44
av lator
Lessmog skrev:
lator skrev:
Hmmm.... sitter ju ett 12-volt batteri där framme.... :mrgreen:
Jo, men det vill man helst av allt inte tömma! Litet mc-batteri med låg kapacitet, och omsorgsfullt dolt tror jag.
Utan ström i det ringer man bärgare! :( :o :oops:
Nu är det väl så att oavsett var du tar ut spänning för din kylbox så kommer det från "det lilla" 12-volts batteriet där framme. Detta matas sen via DC/DC från driftbatteriet så risken att tömma batteriet via en direktkoppling till batteriet och kylboxen i frunken är inte större än om du tar ut spänning någon annan stans.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 08 jul 2017 10:51
av Lessmog
lator skrev:
Lessmog skrev:
lator skrev:
Hmmm.... sitter ju ett 12-volt batteri där framme.... :mrgreen:
Jo, men det vill man helst av allt inte tömma! Litet mc-batteri med låg kapacitet, och omsorgsfullt dolt tror jag.
Utan ström i det ringer man bärgare! :( :o :oops:
Nu är det väl så att oavsett var du tar ut spänning för din kylbox så kommer det från "det lilla" 12-volts batteriet där framme. Detta matas sen via DC/DC från driftbatteriet så risken att tömma batteriet via en direktkoppling till batteriet och kylboxen i frunken är inte större än om du tar ut spänning någon annan stans.
Sant. Å tredje sidan mår väl inte blybatterier väl av djupurladdning, och den risken torde öka med högre strömuttag.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 08 jul 2017 11:09
av lator
Är det någon som vet med bestämdhet hur laddningen av 12-volts batteriet fungerar på Tesla? Det skiljer sig ju ganska mycket mellan olika elbilar. På gamla El-Clio (med den nyare UCL:en) så övervakades 12-volten konstant och matades från huvudbatteriet. Leaf har en solcell som hjälper till att ladda. En Renault Fluence som stod på en bilfirma i Portugal hade död 12-volt trots att driftbatteriet var mer än halvladdat... :( Teslor kan ju stå länge så där verkar ju batteriet laddas kontinuerligt men hur det egentligen fungerar...??? :?

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Postat: 08 jul 2017 11:15
av Teslaspolen
Jag är rätt säker på att Leaf laddar även blybatteriet från det stora när den tycker det behövs. Höll på i garaget en gång med bilen stående där utan sladden ikopplad, plötsligt klickade det till i bilen och dom tre "laddningslamporna" började blinka på det viset dom gör när bilen laddas, höll på i 5-10 minuter sen slutade den. Kan bara anta att den laddade blybatteriet då.

Men Model Ys sätt att hantera strömmen, så som det har ryktats om, kan inte komma för tidigt! Galet att hålla på med så uråldrig teknik som 12v bly i en bil med så mycket Li-Ion kraft...