Sida 1 av 3

Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 18:18
av Tenk
Nu dags för husvagnssemester med MX 90D, husvagn på 2,2 ton så nog ökar förbrukningen. Första kortturen på 4 mil drog i genomsnitt 418 Wh/km. På onsdag blir det längre tur, återkommer då :)
IMG_3871.JPG
Ny text: Kul att så många är intresserade, gör här kort sammanfattning av de dagar vi kör och skriver mer i flödet om kördagarna.
1. 4 mil med genomsnitt 418 Wh/km. Hastighet knappa 80 km/h men mest hårdpackad grusväg och kort sträcka på E4, inte mycket jämn fart. Total höjdskillnad -70m.
2. 12 mil med genomsnitt 446 Wh/km. Mestadels landsväg i 85 km/tim men även mindre och större vägar. Total höjdskillnad +180m.
3. 21 mil med genomsnitt 461 Wh/km. Först landsväg 14 mil i dryga 80 km/tim men även ett par mil grusväg pga vägbygge :( (463 Wh/km) och resterande 7 mil i knappa 90 km/h på 110-väg (459 Wh/km). Total höjdskillnad - 190m.
4. 20 mil med genomsnitt 467 Wh/km. Mest landsväg i 85 km/tim. Knappast ingen total höjdskillnad.

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 18:32
av Remuz
Ska bli otroligt intressant. Ligger du under 400 i 90km/h med den där så ska jag nog fixa BE-kort

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 18:44
av Verdi
Blir nog till att puttra på i 70 km/h skulle jag tro...

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 18:47
av Hok
80 km/h är det med släp nuförtiden

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 19:02
av LarsL
Hok skrev:
80 km/h är det med släp nuförtiden
Nej, nej, inte om man köpt en så dyr bil då får man köra betydligt fortare ;)

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 19:03
av Remuz
Min referens är Att jag vill komma 22mil i 90km/h (2.5h körning) sedan kan vi gott stanna ett tag (ladda suc till 100% tar 1h25min).

75km/h är nog smärtgränsen för mig, 22mil tar då knappa 3h. Tveksam om barnen orkar så länge, så då blir det nog extrapaus på vägen, vilket känns segt om man inte kan ladda minst 60kW

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 19:09
av Zalman3
Remuz skrev:
Min referens är Att jag vill komma 22mil i 90km/h (2.5h körning) sedan kan vi gott stanna ett tag (ladda suc till 100% tar 1h25min).

75km/h är nog smärtgränsen för mig, 22mil tar då knappa 3h. Tveksam om barnen orkar så länge, så då blir det nog extrapaus på vägen, vilket känns segt om man inte kan ladda minst 60kW
Om du ligger efter en lastbil i 80-90kmh, då går det väldigt snålt.
Provade detta själv med min S75D Krokom-Umeå i fredags 402km, då hade jag 62km kvar i räckvidd.

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 19:33
av Remuz
Slipstream är fint när man kan köra ap, men det kan man inte med släp. Men visst, kan nog köra skönt snålt bakom ändå, bara lite längre bakom.

Körde i 75 bakom lastbil på E6 för att slippa suc i Falkenberg. Var nere i 140wh/km på min X90D. Normalt slukar den runt 190 i 75.

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 19:43
av Verdi
Hok skrev:
80 km/h är det med släp nuförtiden
Jojo. Men man måste ju klara att ta sig mellan SuC också. :)

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 19:52
av bylund
Remuz skrev:
Slipstream är fint när man kan köra ap, men det kan man inte med släp. Men visst, kan nog köra skönt snålt bakom ändå, bara lite längre bakom.

Körde i 75 bakom lastbil på E6 för att slippa suc i Falkenberg. Var nere i 140wh/km på min X90D. Normalt slukar den runt 190 i 75.
Kan man inte ens köra med farthållare med släp? Om man kan är ju skillnaden bara att man måste styra själv.

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 19:56
av Tenk
Jag har tagit med chademo i planeringen och hyrt husvagn i området där vi kommer vara (Västerbotten) så längsta sträckan utan laddmöjlighet blir 13 mil. Blir nog en hastighet på dryga 85 km/h så kör inte lastbilarna igenom husvagnen... Bör kunna ge en bild av förbrukningen även om upp och nerförslut lär påverka våra dryga 5 tons totalvikt.

(Farthållaren fungerar bra med släp)

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 19:56
av Hyted
Det här är superintressant!
Uppdatera så mycket du orkar.

När man ligger på det effektuttaget, börjar man väl ligga på gränsen för vad inverter osv klarar?
Jobbigt om den börjar begränsa effekten efter någon timma.


Model x100d
Midnight Silver

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 20:24
av Remuz
80km/h och bränna 400wh/km är 32kW i effekt. Inte så farligt mycket.

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 20:26
av AGCF
Med en vagn i den storleken låter det förvånansvärt lite. Björn Nyland hade bra mycket mer när han testade om jag minns rätt.

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 20:34
av Nicklas
Tips: stäng av "Trailer mode" så kan man aktivera AP även med släp 8-)

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 21:43
av Svenssons
Nicklas skrev:
Tips: stäng av "Trailer mode" så kan man aktivera AP även med släp 8-)
Bilen märker av att det är något på kroken efter ett tag och slår på Trailer mode automatiskt...

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 21:52
av themax
AGCF skrev:
Med en vagn i den storleken låter det förvånansvärt lite. Björn Nyland hade bra mycket mer när han testade om jag minns rätt.
Det är ju det som är problemet med hans tester. Han kör som en biltjyv och pratar alltid om omkörningar med sitt släp. Någon som kör lagligt (eller strax däröver för att slippa bli omkörda av långtradare) har ingen nytta av den informationen.

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 21:55
av vigge50
AGCF skrev:
Med en vagn i den storleken låter det förvånansvärt lite. Björn Nyland hade bra mycket mer när han testade om jag minns rätt.
Jag har för mig att han skulle klättra ganska många höjdmeter också under det testet så det kanske inte är helt rättvist.

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 22:11
av Nicklas
Svenssons skrev:
Nicklas skrev:
Tips: stäng av "Trailer mode" så kan man aktivera AP även med släp 8-)
Bilen märker av att det är något på kroken efter ett tag och slår på Trailer mode automatiskt...
Jo, visst aktiveras det automatiskt, men det går ju också att deaktivera under drift ;)
... Jag har inte testat längre sträckor; blir det för jobbigt att göra så?

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 22:17
av Andreasson
Detta ska bli mycket intressant att följa! Jag är nyss hemkommen från en 700 mil Europaresa i en BMW X5 med husvagn, medan Teslan fick stå hemma. Faller detta väl ut, blir det nog utbyte av X5:an till en X om något år...

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 22:25
av Yxel
Ligga bakom långtradare och bli blästrad av smågrus känns inget vidare :(

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 22:56
av TeslaX Anders
Yxel skrev:
Ligga bakom långtradare och bli blästrad av smågrus känns inget vidare :(
Håller med. Känns inte helt säkert att ligga så nära en långtradare och slipstreama i 80-90km/h med ett så tungt släp. Det är min uppfattning. Bättre att köra med mer marginal och ladda lite oftare istället. Ha en skön resa 8-)

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 30 jul 2017 23:37
av Nicklas
Nicklas skrev:
Svenssons skrev:
Nicklas skrev:
Tips: stäng av "Trailer mode" så kan man aktivera AP även med släp 8-)
Bilen märker av att det är något på kroken efter ett tag och slår på Trailer mode automatiskt...
Jo, visst aktiveras det automatiskt, men det går ju också att deaktivera under drift ;)
... Jag har inte testat längre sträckor; blir det för jobbigt att göra så?
Någon på Tesla-forumet verkar kollat noga på detta:
Waldek | March 29, 2017
I tow a lot using my MX 90D HW1.. and when you attach a trailer and wires system engages trailer mode automatically. When it is engaged full trailer mode blue color trailer icon shows up on dashboard. You can go to control settings and under trailer mode and switch it to off. Trailer icon turns amber and you can start driving with trailer and autopilot works fine :) well, it works well until you accelerate too fast or brake fast... then you will get "Heavy load detected" notice on dashboard which forces trailer mode and you can't turn it off. In those mode you can't engage autopilot. To go back to square one you need to park and do the "power off" and then step on brakes again to power on the car and repeat the procedure of turning off trailer mode :) I was able to drive with about 4000 lbs trailer almost whole 600 miles on autopilot with just couple times need to park and restart system to get autopilot back :) Accelerating with trailer seems like does not cause too many times to trigger "heavy load detected"... but braking and slowing down is usually the moment that heavy load is being detected by the system... I did some testing while I was driving to see how it goes :) so it is pretty easy to "cheat" the system a bit... of course I advise a lot of caution while towing so you need to be more alert at all times as autopilot might sometimes be more jerky! :)
... Så, kör man försiktigt ska det fungera :D

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 02 aug 2017 10:28
av Tenk
Nu mot Granö Beckasin från Norrmjöle med stopp på Umeå SuC då laddningsmöjligheterna sen är lite sämre...

Re: Husvagnsresa Hobby 720 2,2 ton

Postat: 02 aug 2017 11:52
av MSO
Ett rejält ekipage!