självrisk vagnskadegaranti
Postat: 31 jul 2017 15:48
Hej fick ett dörruppslag på bakre hjulhus. Anmälde detta via protector genom vagnskadegarantin. 16800:- är självrisken på. Trodde inte den var så hög.. Hur har ni andra gjort?
Nu blir det off topic, men rätt ska vara rätt!Plutric skrev:Protector verka vilja undvika Tesla också i.o.m. de skall lämna märkesförsäkringen.
Ja, jag hade ju rätt!EnTraktor skrev:Nu blir det off topic, men rätt ska vara rätt!Plutric skrev:Protector verka vilja undvika Tesla också i.o.m. de skall lämna märkesförsäkringen.
Det är inte Protector som lämnar märkesförsäkringen utan Teslas avtal med försäkringsförmedlaren Söderberg & Partners som upphör. Varför man har denna mellanhand är ett mysterium för mig och det är denna mellanhand som ska bort.
Och ja, jag håller med, Protector är svindyra.
Smitning? Har du tagit det med trafikförsäkringsföreningen?jos32 skrev:Hej fick ett dörruppslag på bakre hjulhus. Anmälde detta via protector genom vagnskadegarantin. 16800:- är självrisken på. Trodde inte den var så hög.. Hur har ni andra gjort?
Intressant. Första som skrivit som åkt på lika hög självrisk som mig. Har du också en ny Model X?jos32 skrev:Hej fick ett dörruppslag på bakre hjulhus. Anmälde detta via protector genom vagnskadegarantin. 16800:- är självrisken på. Trodde inte den var så hög.. Hur har ni andra gjort?
Men syftar du nu på den Vagnskadegaranti du fått från Tesla? Eller har du köpt försäkring via Protector på en äldre Tesla?riba skrev:I mitt brev från Protector står det 15% av prisbasbelopp för vagnskada. Men jag har börjat kolla på självriskeliminering. Har hittat http://självriskförsäkring.se och http://www.non-stop.se. Någon som testat?
Risken är att dom hävdar paragraf 7 - skadegörelse. Försäkringsbolagens grundinställning är ju att slingra sig undan.charles skrev:NonStop ser intressant ut... hade hjälp i detta fall tror jag.
6. Självriskreducering vid vagnskadegaranti
Omfattas fordonet vid skada av fabrikants vagnskadegaranti ersätter NonStop den del av självrisken
som överstiger 2 000 kr.
Ser inget gräns i villkoren (http://www.non-stop.se/pdf/nonstop_fors ... 150101.pdf)
Samma för mig, i brevet står det 15%. Tänkte minsann visa dom det om det händer något och dom vill ha mer betalt.riba skrev:I mitt brev från Protector står det 15% av prisbasbelopp för vagnskada. Men jag har börjat kolla på självriskeliminering. Har hittat http://självriskförsäkring.se och http://www.non-stop.se. Någon som testat?
Jo den principen gäller ju alla försäkringarFreddeB skrev:Är det inte så att självrisken är upp till 16800:-, dvs, om det blir billigare att åtgärda så är det endast det billigare priset man betalar?
Mmm, det lägsta av kostnaden och 30% av ett prisbasbelopp var det för oss.FreddeB skrev:Är det inte så att självrisken är upp till 16800:-, dvs, om det blir billigare att åtgärda så är det endast det billigare priset man betalar?
Jag har haft Non-stop tidigare, men dom har nyligen infört ett maxbelopp (4000:- om jag inte minns fel), vilket tyvärr gör den helt ointressant i dagsläget.charles skrev:NonStop ser intressant ut... hade hjälp i detta fall tror jag.
6. Självriskreducering vid vagnskadegaranti
Omfattas fordonet vid skada av fabrikants vagnskadegaranti ersätter NonStop den del av självrisken
som överstiger 2 000 kr.
Ser inget gräns i villkoren (http://www.non-stop.se/pdf/nonstop_fors ... 150101.pdf)
VSG-självrisken är ju något som Tesla bestämmer och inte försäkringsbolaget.EnTraktor skrev:Nu blir det off topic, men rätt ska vara rätt!Plutric skrev:Protector verka vilja undvika Tesla också i.o.m. de skall lämna märkesförsäkringen.
Det är inte Protector som lämnar märkesförsäkringen utan Teslas avtal med försäkringsförmedlaren Söderberg & Partners som upphör. Varför man har denna mellanhand är ett mysterium för mig och det är denna mellanhand som ska bort.
Och ja, jag håller med, Protector är svindyra.
Det är väl snarare en uppgörelse mellan Tesla och Trygg-Hansa, så det är väl lite av båda?GreenMachine skrev:VSG-självrisken är ju något som Tesla bestämmer och inte försäkringsbolaget.
Ja, en affärsöverenskommelse görs ju såklart mellan två parter men det är ju knappast Trygg Hansa som säger att Tesla måste ha en så hög självrisk itan det är ju Tesla som i det här fallet är kunden som bestämmer villkor och standard på den tjänst de köper från försäkringsbolaget.bylund skrev:Det är väl snarare en uppgörelse mellan Tesla och Trygg-Hansa, så det är väl lite av båda?GreenMachine skrev:VSG-självrisken är ju något som Tesla bestämmer och inte försäkringsbolaget.