Sida 1 av 2

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 08 aug 2017 13:07
av apkungen
Det måste vara fel. AC motor måste det vara. Alltså inte permanentmagnet. Tror inte att de skulle kunna fixa denna prestanda och framför allt topphastighet annars.

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 08 aug 2017 13:10
av StefL
Jag tror det är en felskrivning - det finns ingen anledning för Tesla att införa en ny parallell motorteknik utöver den man redan använt länge för Roadster, S och X. Där skulle man i så fall kunna snacka om fördyring då det garanterat skulle kräva förändringar i både elektronik och mjukvara för styrning och övervakning av motorn.

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 08 aug 2017 13:16
av blincoln
Det blir spännande att se vad det är i verkligheten! EPA-dokumentet innehåller ju flera konstigheter så det kanske är något slags biltillverkarpraxis att skicka in skräp till myndigheterna för att konkurrenterna inte ska få någon info?

(Konstigheter: Regen on both axis, en förbrukningsmodell som är way too optimistisk, misstänkt stort batteri, permanentmagnetmotor)

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 08 aug 2017 17:59
av Laban
apkungen skrev:
Det måste vara fel. AC motor måste det vara. Alltså inte permanentmagnet. Tror inte att de skulle kunna fixa denna prestanda och framför allt topphastighet annars.
Jag tror iofs inte att det är en synkron/PM motor men 258hk borde väl inte vara några problem med den typen av motor, samtidigt som den får plats alltså. I-Pace ska vad jag förstå har 2 st 200hk synkron/PM motorer.

När det gäller ädla metaller så har det väl hänt en del på det området, ex:

https://cleantechnica.com/2012/01/04/re ... th-magnet/

Men frågan är om dessa är redo för massproduktion.

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 09 aug 2017 09:48
av Laban
JB har pratat om "ny motorteknologi för Model 3":

https://evobsession.com/tesla-cto-jb-st ... echnology/

"it’s a new battery architecture, it’s a new motor technology"

Så börjar nog luta åt andra hållet, dvs, att det är en PM/synkronmotor.

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 09 aug 2017 10:58
av Bjelke
Precis som Tibor skriver idag så är det faktiskt inte helt ologiskt, även om det känns konstigt...
Ska isf bli intressant att se hur dom gör med en ev värsting-version oxo...

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 09 aug 2017 11:15
av Jerker

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 11 aug 2017 09:48
av Xergy
Nu vet vi ju inte vilka metaller som Tesla använder om det nu är en PM synkron motor men denna är ingen trevlig läsning

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Earth.html

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 11 aug 2017 10:01
av Plutric
Xergy skrev:
Nu vet vi ju inte vilka metaller som Tesla använder om det nu är en PM synkron motor men denna är ingen trevlig läsning

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Earth.html
För info, denna artikel har disk under annan tråd
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... start=1630 9aug.
Inkl vilka metaller som kan ingå.

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 11 aug 2017 11:43
av Stefan T
Dom här kul metallerna är ju hittade första gången där spelade in solsidan

Så det bara till att riva dom fina kvaternen och börja brytning

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 15 aug 2017 18:40
av iAkita
Finns det någon information om förbrukning i dokumentet? De senaste 100 milen har jag snittat 133 Wh / km i min Zoe med det lilla 23 kWh batteriet. Om Model 3 är lika effektiv (vilket den borde vara eftersom Zoe har drygt fem år på nacken nu) och får säg 75 kWh tillgängligt i batteriet (80 kWh brutto), så skulle det innebära att jag skulle ha en räckvidd på nästan 60 mil! Hmm, inte utan att jag börjar bli lite intresserad trots allt, även om den egentligen är för opraktisk för att kunna vara min enda bil…

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 24 aug 2017 18:39
av Jerker
Nu finns det lite info om hur batterierna är uppbyggda:

https://electrek.co/2017/08/24/tesla-mo ... hitecture/
tesla-model-3-battery-pack-modules.jpg

Re: Tesla Model 3 får 80.5 kWh Battery, 258 HK

Postat: 24 aug 2017 19:49
av Henrik Torphammar
Jerker skrev:
Nu finns det lite info om hur batterierna är uppbyggda:

https://electrek.co/2017/08/24/tesla-mo ... hitecture/
tesla-model-3-battery-pack-modules.jpg
Mycket bra om än väntat att bägge batterier har samma spänning. Bonus att det är den högre spänningen av de vi normalt ser idag.