Sida 2 av 2

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 11 aug 2017 00:03
av SolnaGnagarn
bullen skrev:
Smutt skrev:
Varför koppla själv? Det är ju avdragsgillt tror jag betalade 2500 ink moms och material snyggt o prydligt och inget tjafs om det händer nånting
Inte om du menar min koppling. Den gör ingen elektriker....
BildBildBild


Model XP90DL

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 15 aug 2017 22:45
av mgorgis
Hur är det med stöldrisk på dessa WCs? eller ens laddkabeln som följer med bilen? har det hänt att den blivit stulen?

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 07:54
av Bjelke
Båda sorter har blivit stulna fast inte så ofta vad jag vet...

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 08:26
av Remuz
Jag gör själv av den enkla anledningen att jag har min bil privat och elektriker kostar massor

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 14:31
av jonas
mgorgis skrev:
Hur är det med stöldrisk på dessa WCs? eller ens laddkabeln som följer med bilen? har det hänt att den blivit stulen?
En fast installerad är ju svårare att stjäla eftersom du har spänning på till aggregatet kontinuerligt. Jag skulle ju inte skruva på en sådan med spänningen på men att rycka med sig en lös laddare är ju lättare, bara dra ur kontakten så är den strömlös.

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 15:56
av Verdi
Remuz skrev:
Jag gör själv av den enkla anledningen att jag har min bil privat och elektriker kostar massor
Är ju ROT på installationen. Nån tusenlapp är det väl värt att veta att försäkringsbolaget inte krånglar om det händer något? Plus att man faktiskt slipper göra det själv.

Jag tog det dock på firman. Kostade 4150:-. Som privatperson hade det blivit betydligt billigare.

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 16:41
av HelectriC
Möjligt att det är lite fel tråd, men skriver ändå :D
En granne satte upp en Tesla Wall connector till att ladda hans BMW i3. Jag hade lurat i honom att WC kan ladda i3 genom 3-fas. Han blev lite besviken när det visar sig att i3 endast kan ladda 3-fas via 400V och inte via 240V :( Så nu får han bara i 16A via 1-fas, vilket iofs är bättre än de 10A han får med vanlig schuko, men en bit från det han tänkt sig.

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 17:31
av Fredric83
HelectriC skrev:
Möjligt att det är lite fel tråd, men skriver ändå :D
En granne satte upp en Tesla Wall connector till att ladda hans BMW i3. Jag hade lurat i honom att WC kan ladda i3 genom 3-fas. Han blev lite besviken när det visar sig att i3 endast kan ladda 3-fas via 400V och inte via 240V :( Så nu får han bara i 16A via 1-fas, vilket iofs är bättre än de 10A han får med vanlig schuko, men en bit från det han tänkt sig.
Är det nu du planerat att säga "jag kan köpa den av dig, men nu är den ju använd så..." :lol:

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 17:59
av bullen
Vad menar du med 3fas 240V.? Är väl alltid 400V mellan faserna?

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 18:09
av gellerstam
bullen skrev:
Vad menar du med 3fas 240V.? Är väl alltid 400V mellan faserna?
Är väl en Norge grej? HelectriC bor ju i grannlandet. Norrmän, förklara er!

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 18:15
av bullen
Aha. Behövs inte. Tänkte inte på det.

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 16 aug 2017 18:16
av HelectriC
bullen skrev:
Vad menar du med 3fas 240V.? Är väl alltid 400V mellan faserna?
I Norge är det tämligen ovanligt med 400V i bostadsområden. De flesta yngre hus har huvudsäkring på 63A 240V. Jag har min WC kopplad till 32A 3-fas 240V.

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 11 sep 2017 22:07
av Degen
Hur tål Wall connector väder och vind?
Funderar på att montera den på en stolpe i fet fria.
Har letat lite olika laddstolpar eller stolpe med 3fas uttag men hittar förvånansvärt lite. Mycket hemmabyggen :)

Wall connector eller 3fas?

Postat: 11 sep 2017 22:11
av Hyted
Degen skrev:
Hur tål Wall connector väder och vind?
Funderar på att montera den på en stolpe i fet fria.
Har letat lite olika laddstolpar eller stolpe med 3fas uttag men hittar förvånansvärt lite. Mycket hemmabyggen :)
Teslas Wallconnector är ip55 klassad.

Urklipp av vad som gäller för det.

"Detta betyder att damm i skadliga mängder inte kan ta sig in på elektriska komponenter så att isolationsfel kan uppstå. Armaturen måste vara tät och packningar är därför nödvändigt. Testas i dammkammare. IPx5 kräver motståndskraftighet mot spolning (ej högtrycksspolning). Högre vattentryck och större mängd kräver högre packningstryck än IP54. IPx5 testas med spolslang (6,5 mm munstycke och 12,5 l/min). Avstånd 3 m."

Re: Wall connector eller 3fas?

Postat: 12 sep 2017 02:37
av Tars
HelectriC skrev:
Möjligt att det är lite fel tråd, men skriver ändå :D
En granne satte upp en Tesla Wall connector till att ladda hans BMW i3. Jag hade lurat i honom att WC kan ladda i3 genom 3-fas. Han blev lite besviken när det visar sig att i3 endast kan ladda 3-fas via 400V och inte via 240V :( Så nu får han bara i 16A via 1-fas, vilket iofs är bättre än de 10A han får med vanlig schuko, men en bit från det han tänkt sig.
Den gamla i3:an har inte 3-fas laddningsmöjlighet.
Bara den med nya 94 Ah batteriet.