Sida 3 av 3

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 06:53
av _TonyV
Kanske lite OT men inte helt.
Med tanke på verkstadsfusket även på märkesverkstäder i allmänhet. Efter att garantier gått ut hur tror ni Tesla står sig då? Svårare om inte omöjligt att gå till oberoende mekar ochså.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 07:24
av e5m1r
De bytte min DU av samma orsak
Min display visade reduced power och det försvann efter ett stopp
Felet konstaterades och DU byttes ut nån vecka senare

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 07:41
av Toja
thomas76 skrev:
nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
Det är ju 8 år på DU, så det tar tid.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 08:01
av Bjelke
lator skrev:
Bakre DU bytt pga internt kylvätskeläckage...? Hur kan man få dessa problem med 12-volten av ett läckage i DU??? :?
Dels så är det rent allmänt mkt elektronik där men så är det garanterat även
12V-delar där oxo (på styrsidan av invertern men även för övervakning av temp mm)...

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 08:17
av thomas76
Toja skrev:
thomas76 skrev:
nog inte så kul om man råkar ut för detta efter garantitiden
Det är ju 8 år på DU, så det tar tid.
Därför jag skrev efter garantitiden. DU:n kan lika gärna paja efter garantitiden och då får man betala allt ur egen ficka.

Bilen dog på motorvägen!

Postat: 16 aug 2017 08:53
av Toja
. Pris skillnaden är ca 50.000 mellan 2 och 4 hjulsdrift. Men om bakre motorn ska bytas så är convertern med där också. Kan bli dyrt


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 17 aug 2017 05:29
av Swede1
Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 17 aug 2017 07:54
av Svenssons
Swede1 skrev:
Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Inte särskilt märkligt egentligen att Teslas 12V batteri inte hållet. Känner inte till att det är samma problem på andra elbilar dock.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 17 aug 2017 09:19
av e5m1r
Swede1 skrev:
Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Egentligen inte alls
Man har inte tänkt till där ordentligt
Ett batteri i en fosil är bra på en sak och det är att leverera mycket ström under kort stund och många ggr
Den är inte gjord för att som i teslas fall driva datorer när bilen inte används
Undrar om inte fritidsbatteri varit lämpligare val

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 17 aug 2017 13:29
av Tjell
Tjell skrev:
Alltså, för två dagar sedan kunde jag inte öppna frunken, ringde supporten, fick en pdf som visar dragöglor innanför innerskärmarna (båda sidor). Tyvärr var instruktionen för faceliftbilen som jag inte har!

I dag (efter svensexa i går) ringde jag igen och fick felaktiga instruktioner igen ("ta bort noskonen och dra i ett T-handtag..." Finns inget sådant.).

Nåja, jag pillade på kroken som bygeln till sist hålles av och kunde öppna, dock förgäves eftersom jag ändå inte kommer åt batteriet så där lätt liksom. Måste ju ta väck lite mer... Orkar inte göra det idag... Åker till Gbg på måndag, hoppas det funkar iaf.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det var en vajer som hoppat av från motorn som öppnar andra steget på frunkluckan, inget fel på batteriet. Jag hade nog testat för mycket + haft andra 12V-belastningar igång när jag kontaktade supporten.

Servicebesöket idag i Gbg tog 20 min!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 18 aug 2017 15:32
av JockeR
Nu har jag hämtat bilen från SC i Mölndal och mycket riktigt har de bytt den bakre motorn pga ett läckage av kylvätska.

Det var ett ovanligt fel enligt dem och det verkar inte ha något med 12 v batteriet att göra, konstigt nog trots felmeddelandet. Bilen går fint jag är nöjd :)

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 18 aug 2017 17:31
av HelectriC
Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
Intressant, råkat ut för dött 12 v batteri också (bmw) och byte, inprogrammer ing. Märkligt att elbilar har kort livslängd på 12 volt batteri!
Inte särskilt märkligt egentligen att Teslas 12V batteri inte hållet. Känner inte till att det är samma problem på andra elbilar dock.
Har haft samma problem i vår eGolf. 12V laddades inte som sig bör via stora batteriet. Fixades på garantin.

Re: Bilen dog på motorvägen!

Postat: 20 aug 2017 08:56
av halipte
Hej forumet! Eftersom jag har en bra bit till SC - om det här skulle inträffa, att bilen indikerar låg spänning på 12V-batteriet, vågar man sig på att ladda 12V-batteriet? Var sitter batteripolerna på bil med facelift?

Ser att på pre-facelift finns dom bakom noskonen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk