Sida 1 av 2
Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 13:43
av Kersey
TLDR;
MS på leasing med lågt restvärde i eget AB som löper ut vid årsskiftet - inbyte till MX, lösa ut med ftg och sälja själv, eller köpa loss privat?
Har en MS85 med Autopilot och lågt förmånsvärde vars leasing är på väg att löpa ut.
Restvärdet är lågt, bolaget ägs av mig.
Vi sneglar på MX som nästa bil då barnen blivit större och den erbjuder något "nytt".
Vi kunde dock tänka oss att på något sätt behålla MS85 som andrabil isf den större BMW vi idag äger helt privat.
Vilken väg fram rekommenderar ni som varit med förr? Går att ta i PM för den som vill vara diskret.
De vägar jag ser är att antingen;
1. Byta in bilen mot en MX hos Tesla, antagligen minst krångel. Behålla BMW privat tillsvidare.
2. Låta ftg lösa ut MS och sedan sälja den på Blocket eller motsvarande.
3. Låta ftg lösa ut MS och köpa loss den privat - ev. sälja den privat?
4. Förhandla om leasingavtalet för (betydligt?) lägre månadskostnad i 2 år och behålla MS i bolaget, ny leasing för MX. Sälja BMW.
Annat förslag?
Ett attraktivt slutmål skulle kunna vara MX och MS till relativt låg månadskostnad samtidigt som BMW säljs, i väntan på att byta MS till M3.
Tacksam för all input!
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 13:47
av Smutt
Klart du ska köra på nummer 4a vet inte vad du har för företag men det ligger bra i tiden att alla företagets transporter är med elbil
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 14:07
av Verdi
Nummer 4. Du kan inte köpa ut den så billigt privat ändå utan det måste vara till "marknadsvärde". Annars kommer skattmasen... Då är det bättre att låta den ligga kvar i bolaget till minimal kostnad i 2-3 år till, särskilt som förmånsvärdet är lågt och ni är nöjda med bilen.
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 15:19
av Kersey
Ang. nr 4 - Är det någon som vet hur man bäst förhandlar om leasingavtal, eller som gjort det?
Går man till ett annat bolag/bank?
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 15:24
av Smutt
Kersey skrev:Ang. nr 4 - Är det någon som vet hur man bäst förhandlar om leasingavtal, eller som gjort det?
Går man till ett annat bolag/bank?
Varför låter du inte företaget bara köpa ut bilen? Du får inte dra halvmoms men du slipper ränta avgifter och krångel när den ska säljas
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 15:58
av bullen
Smutt skrev:Kersey skrev:Ang. nr 4 - Är det någon som vet hur man bäst förhandlar om leasingavtal, eller som gjort det?
Går man till ett annat bolag/bank?
Varför låter du inte företaget bara köpa ut bilen? Du får inte dra halvmoms men du slipper ränta avgifter och krångel när den ska säljas
Nr 5...
Tänkte Just det förslaget
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 16:34
av Kersey
Tanken med att inte köpa ut utan fortsätta leasa är att kunna dra av momsen, vilket vad jag förstått inte går när man köper ut den till företaget.
Men fördelarna med utköp till företaget kanske överväger?
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 16:43
av bullen
Det jag gjort flera gånger är att fortsätta leasa med samma månadskostnad. Restvärdet sjunker då rätt snabbt då största delen går till amortering.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 16:50
av Foluke
bullen skrev:Det jag gjort flera gånger är att fortsätta leasa med samma månadskostnad. Restvärdet sjunker då rätt snabbt då största delen går till amortering.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Slutsats: Det är kanske inte så smart att anpassa batteristatus till mindre än 1-2 % kvar när man är på resa? Jag har förstått att några gör det till en sport att komma in med helt tomt batteri och att det då skall ta laddning snabbare. Rätt? Fel?
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 17:52
av Legato
Foluke skrev:bullen skrev:Det jag gjort flera gånger är att fortsätta leasa med samma månadskostnad. Restvärdet sjunker då rätt snabbt då största delen går till amortering.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Slutsats: Det är kanske inte så smart att anpassa batteristatus till mindre än 1-2 % kvar när man är på resa? Jag har förstått att några gör det till en sport att komma in med helt tomt batteri och att det då skall ta laddning snabbare. Rätt? Fel?
Med helt tomt batteri tar det ju laddning långsammare? Iaf de nyare batterierna? Hänger inte med i liknelsen här

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 17:55
av bullen
Nu är ni väl i fel tråd?

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 18:46
av improwise
bullen skrev:Nu är ni väl i fel tråd?

Tänkte precis samma sak, läste flera gånger för att försöka förstå vad batterinivåer och leasing har med varandra att göra

Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 22:14
av janni
Håller med om att Nr5 är de mest fördelaktiga så länge det är låg ränta.
Köpa bilen privat är inte ekonomiskt, skulle va om du absolut vill äga den privat för att köpa annat på firman.
Företaget bör inte heller sälja bilen till en privatperson då en privat person kan reklamera köpet upp till 2 år efter köpet (om jag minns rätt).
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 22:52
av Spexhult
Jag rekommenderar att inte lösa ut bilen. Såfort bilen hamnar utanför bilföretag/leasingbolags-sfären så blir den momssmittad. Det innebär att den blir mer svårsåld då nästa ägare inte längre får dra av halva momsen vid leasing, och förmånsbil via leasing är det absolut billigaste sätter att äga en Tesla, även som "andra" ägare av en beggad Tesla.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 16 aug 2017 22:53
av Spexhult
Halva momsen är dessutom klart mer besparing än räntan du betalar till leasingbolaget i dagens ränteläge, så det är billigare oavsett.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 17 aug 2017 00:49
av Generalbogge
Går 4 att lösa med dubbla leasing, så hade jag också satsat på det. Funderar också på att återleasa min, när mina tre år är färdiga. Känns som att det borde bli betydligt billigare än nu.
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 17 aug 2017 17:19
av Hajjen
Smutt skrev:Kersey skrev:Ang. nr 4 - Är det någon som vet hur man bäst förhandlar om leasingavtal, eller som gjort det?
Går man till ett annat bolag/bank?
Varför låter du inte företaget bara köpa ut bilen? Du får inte dra halvmoms men du slipper ränta avgifter och krångel när den ska säljas
Dyrt förslag!
Fortsätt med leasing om bolaget ska äga bilen.
Om du löser den privat gäller marknadsvärde (restvärdet spelar ingen roll).
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 17 aug 2017 18:10
av davbod
Har du bilen via Tesla finans (DNB?)
Mvh
David
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 17 aug 2017 18:12
av Kersey
davbod skrev:Har du bilen via Tesla finans (DNB?)
Mvh
David
Hej David - Ja, via DNB.
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 17 aug 2017 18:14
av Smutt
Dyrt? För att man inte kan lyfta lite moms?
I början sägs ett lågt restvärde låt oss gissa 100000kr då är maximal moms att lyfta 8000kr men då tillkommer uppläggningsavgift avi avgift sen kostnader för att bokföra osv knappast nån vinst
Men den här bilen ska säljas när model 3 kommer så nu finns det två sätt att se på det
1 bilen är mer värdefull om det går att lyfta moms, men då kommer frågan hur många kr moms får nästa ägare lyfta på en nästan betald bil?
2 sälja en leasad bil är krångligare slutar oftast med bilhandlare och ger därför ett lägre pris
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 17 aug 2017 20:02
av davbod
Kersey skrev:davbod skrev:Har du bilen via Tesla finans (DNB?)
Mvh
David
Hej David - Ja, via DNB.
Mitt förslag.
Om möjlighet finns för dig, kontakta Wasa Kredit (LF) ger absolut bäst leasingförslag på marknaden just nu (har ett antal bilar i bolaget själv). Leasa om bilen på 3 år med dem. Anställ frun i bolaget, låt henne köra MS som förmånsbil.
Leasa själv en ny MX via Tesla.
/David
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 19 aug 2017 11:56
av pegs
davbod skrev:Kersey skrev:davbod skrev:Har du bilen via Tesla finans (DNB?)
Mvh
David
Hej David - Ja, via DNB.
Mitt förslag.
Om möjlighet finns för dig, kontakta Wasa Kredit (LF) ger absolut bäst leasingförslag på marknaden just nu (har ett antal bilar i bolaget själv). Leasa om bilen på 3 år med dem. Anställ frun i bolaget, låt henne köra MS som förmånsbil.
Leasa själv en ny MX via Tesla.
/David
I princip en fejkanställning bara för att kunna ta ut en tjänstebil? Skulle det vara lönsamt eller ens vara ok?
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 19 aug 2017 14:04
av LarsL
Man kan väl ha mer än en förmånsbil?
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 19 aug 2017 14:37
av Leo
Det är helt ok enligt Skatteverket att ha flera förmånsbilar på en person. Så länge man betalar förmånsvärde på alla. (Eller gör nettoavdrag osv)
Så du behöver inte anställa din fru i företaget för att ni ska ha 2 bilar.
Skatteverket är också lite kinkiga med att ens partner sköter kontoret/adm osv och den andre "drar in pengarna".
Då måste arbetsuppgiften vara relevant, tidsåtgången och lönen marknadsmässig osv. Finns flera prejudikat på dessa om läkare och olika konsulter som fått sina fall prövade. Där intäkterna i huvudsak kommer via den enes arbete och den andre främst skött "kontorsadministration/representation" osv. När det gäller lönenivån så kan det tex vara bra att kolla på statistik för liknande administrativa jobb osv.
Re: Leasinng löper mot sitt slut - Vad gör man?
Postat: 19 aug 2017 15:44
av nx00
Inte kanske On-Topic, men frågar här istället för att skapa ny tråd.
Vad händer med mitt förmånsvärde om jag: Köper en ny Model S idag(naken, bara metallic lack). Och sedan i efterhand köper Autopilot mjukvaran.
Kommer det öka, eller vara desamma som när jag köpte bilen? Hur har Skatteverket koll på vilka bilar som får "extra utrustning eftermonterat"?