Sida 1 av 3

Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:21
av marcus22
Beställde min Tesla Model S i slutet av maj. Hade egentligen tänkt konfigurera min bil själv, men säljaren föreslog ivrigt att jag istället skulle ta ett demoex så att jag skulle få den snabbare. Innan jag slog till försäkrade jag mig om att bilen skulle vara exakt den samma som om jag hade beställt en helt ny, vilket säljaren intygade.

När bilen sen väl levererades (inte inom två veckor som man marknadsför utan efter 4 1/2 vecka) visar sig att den saknar elektrisk bagagelucka, vilket ju är standard numera. Efter lite kontakt med Teslas support kunde vi konstatera att min bil var producerad i januari, dvs man införde elektrisk bagagelucka som standard. Dvs jag hade inte fått en exakt likadan bil som om jag beställt en helt ny bil.

Ganska omgående kontaktade jag säljaren för att höra hur vi skulle lösa detta. Efter nästan 1 månad utan någon respons och ytterligare 1 månad för att reda ut vad de kunde erbjuda får jag till slut erbjudande om att få gratis service i 2 år, i min mening ett skrattretande försök till kompensation.

Värst av allt har varit bemötandet under hela processen. Inte ett tillstymmelse till ursäkt för att säljaren har uppgivit felaktig information eller ett bemödande att skyndsamt hantera ärendet.

Nu är det ju inte så att man inte överlever utan just denna grej så ska väl vara glad för att det inte är något värre som saknades. Men när man köper en bil i miljonklassen förväntade åtminstone jag mig att man skulle bemöda sig lite mer om bra service för att man ska bli pepp på att vara en långsiktig kund...

Någon annan som varit med om något liknande?

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:36
av tehjimos
japp! Säljaren sa "Denna bil har allt, det enda den saknar är Ludicrous och självkörande mjukvara"... Visade sig att den inte hade någon dubbel-laddare... vilket vi upptäckte i serbien UTANFÖR supercharger-nätverket så vi behövde det som mest. fick stå några timmar extra o ladda, rätt drygt.

Innan köpet så var säljaren jätte "på" och svarade blixtsnabbt, tog flera veckor för han att svara efter han sålt bilen, ringde varje dag i en vecka utan svar, på fredagen svarade han tillslut och höll på att slingra sig. Sjukt illa beteende, ingen kompensation trots att detta är andra Tesla-bilen vi äger... tycker dom kanske ska värdera sina kunder bättre på sälj-avdelningen.

Slutsats= Service teamet på Tesla är SJUKT bra! Sälj-teamet är skitstövlar.

Men men, bara att sätta sig i bilen och åka en sväng för att glömma frustrationen och njuta av sin fina bil.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:37
av SR-71-BlackBird
Nope. Dock måste man själv vara påläst och insatt, dom är det inte på samma sätt. Är ju ganska lätt att undersöka ev bil.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:37
av Vidio
marcus22 skrev:
Beställde min Tesla Model S i slutet av maj. Hade egentligen tänkt konfigurera min bil själv, men säljaren föreslog ivrigt att jag istället skulle ta ett demoex så att jag skulle få den snabbare. Innan jag slog till försäkrade jag mig om att bilen skulle vara exakt den samma som om jag hade beställt en helt ny, vilket säljaren intygade.

När bilen sen väl levererades (inte inom två veckor som man marknadsför utan efter 4 1/2 vecka) visar sig att den saknar elektrisk bagagelucka, vilket ju är standard numera. Efter lite kontakt med Teslas support kunde vi konstatera att min bil var producerad i januari, dvs man införde elektrisk bagagelucka som standard. Dvs jag hade inte fått en exakt likadan bil som om jag beställt en helt ny bil.

Ganska omgående kontaktade jag säljaren för att höra hur vi skulle lösa detta. Efter nästan 1 månad utan någon respons och ytterligare 1 månad för att reda ut vad de kunde erbjuda får jag till slut erbjudande om att få gratis service i 2 år, i min mening ett skrattretande försök till kompensation.

Värst av allt har varit bemötandet under hela processen. Inte ett tillstymmelse till ursäkt för att säljaren har uppgivit felaktig information eller ett bemödande att skyndsamt hantera ärendet.

Nu är det ju inte så att man inte överlever utan just denna grej så ska väl vara glad för att det inte är något värre som saknades. Men när man köper en bil i miljonklassen förväntade åtminstone jag mig att man skulle bemöda sig lite mer om bra service för att man ska bli pepp på att vara en långsiktig kund...

Någon annan som varit med om något liknande?
Får jag fråga, vad tycker du är en rimlig kompensation? Har du begärt något?

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:39
av jeppe_sthlm
Var för ca 3 veckor sedan in på MoS och frågade om de kunde kolla om de hade några demobilar till vettiga priser. Killen lovade återkomma inom ett par dagar. Inget svar.

Helgen efter var jag på annat ärende i Täby och gick in och ställde samma fråga. Tjejen gav ett seriöst intryck, gick noga igenom vad jag var ute efter och skrev ned. Skulle återkomma dagen efter. Fortfarande inget svar från någon av dem.

Känns rätt oseriöst. Kort med kontaktuppgifter? Nix.

Går jag och kollar på en Skoda för 199 500, så ringer garanterat en säljare upp inom några dagar för att kolla läget och se om det är något de kan hjälpa till med.

Gjorde semestermunderingen att jag åkte direkt i papperskorgen?

Hate to say it, men det finns fördelar med säljare som har provis..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:40
av HelectriC
Med avseende på att det finns tredjepartspaket som möjliggör elektrisk baklucka, så borde det ju inte vara så svårt för Tesla att installera sina egna delar och på så sätt göra en retrofit av elluckan?

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:41
av tehjimos
Vidio skrev:
marcus22 skrev:
Beställde min Tesla Model S i slutet av maj. Hade egentligen tänkt konfigurera min bil själv, men säljaren föreslog ivrigt att jag istället skulle ta ett demoex så att jag skulle få den snabbare. Innan jag slog till försäkrade jag mig om att bilen skulle vara exakt den samma som om jag hade beställt en helt ny, vilket säljaren intygade.

När bilen sen väl levererades (inte inom två veckor som man marknadsför utan efter 4 1/2 vecka) visar sig att den saknar elektrisk bagagelucka, vilket ju är standard numera. Efter lite kontakt med Teslas support kunde vi konstatera att min bil var producerad i januari, dvs man införde elektrisk bagagelucka som standard. Dvs jag hade inte fått en exakt likadan bil som om jag beställt en helt ny bil.

Ganska omgående kontaktade jag säljaren för att höra hur vi skulle lösa detta. Efter nästan 1 månad utan någon respons och ytterligare 1 månad för att reda ut vad de kunde erbjuda får jag till slut erbjudande om att få gratis service i 2 år, i min mening ett skrattretande försök till kompensation.

Värst av allt har varit bemötandet under hela processen. Inte ett tillstymmelse till ursäkt för att säljaren har uppgivit felaktig information eller ett bemödande att skyndsamt hantera ärendet.

Nu är det ju inte så att man inte överlever utan just denna grej så ska väl vara glad för att det inte är något värre som saknades. Men när man köper en bil i miljonklassen förväntade åtminstone jag mig att man skulle bemöda sig lite mer om bra service för att man ska bli pepp på att vara en långsiktig kund...

Någon annan som varit med om något liknande?
Får jag fråga, vad tycker du är en rimlig kompensation? Har du begärt något?
När säljaren har lurats sådär eller gjort en tabbe, då tycker jag man kan bjuda på typ en CHAdeMO-laddare om man saknar det, lite merch, jackor, tröjor, paraplyn m.m. eller kanske ge en bra rabatt på vinterhjul? Inte så stor kostnad för Tesla men kunden är nog betydligt mer nöjd än vad dom körde mot oss "Nä, det är inte så mycket jag kan göra alltså".... :evil:

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:42
av SR-71-BlackBird
jeppe_sthlm skrev:
Var för ca 3 veckor sedan in på MoS och frågade om de kunde kolla om de hade några demobilar till vettiga priser. Killen lovade återkomma inom ett par dagar. Inget svar.

Helgen efter var jag på annat ärende i Täby och gick in och ställde samma fråga. Tjejen gav ett seriöst intryck, gick noga igenom vad jag var ute efter och skrev ned. Skulle återkomma dagen efter. Fortfarande inget svar från någon av dem.

Känns rätt oseriöst. Kort med kontaktuppgifter? Nix.

Går jag och kollar på en Skoda för 199 500, så ringer garanterat en säljare upp inom några dagar för att kolla läget och se om det är något de kan hjälpa till med.

Gjorde semestermunderingen att jag åkte direkt i papperskorgen?

Hate to say it, men det finns fördelar med säljare som har provis..



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dom har provision.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:42
av Verdi
Kunde varit jag som skrev det där. Jag åkte på exakt samma sak... min är byggd i mars. Och jag fick inte heller bilen inom 2 veckor trots att bilen fanns i Sverige redan. Sjukt irriterande.

Säljarna läser för övrigt det här forumet också. Alla som jobbar på Tesla verkar göra det. :)

Det som är skillnaden med Tesla och andra märken är att säljarna är helt maktlösa. En säljare på t ex BMW kan man förhandla med. En säljare på Tesla är bara en kommunikatör. Så även om säljaren håller med dig så är det nån högre upp i hierarkin som bestämmer.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:43
av marcus22
Vidio skrev:
marcus22 skrev:
Beställde min Tesla Model S i slutet av maj. Hade egentligen tänkt konfigurera min bil själv, men säljaren föreslog ivrigt att jag istället skulle ta ett demoex så att jag skulle få den snabbare. Innan jag slog till försäkrade jag mig om att bilen skulle vara exakt den samma som om jag hade beställt en helt ny, vilket säljaren intygade.

När bilen sen väl levererades (inte inom två veckor som man marknadsför utan efter 4 1/2 vecka) visar sig att den saknar elektrisk bagagelucka, vilket ju är standard numera. Efter lite kontakt med Teslas support kunde vi konstatera att min bil var producerad i januari, dvs man införde elektrisk bagagelucka som standard. Dvs jag hade inte fått en exakt likadan bil som om jag beställt en helt ny bil.

Ganska omgående kontaktade jag säljaren för att höra hur vi skulle lösa detta. Efter nästan 1 månad utan någon respons och ytterligare 1 månad för att reda ut vad de kunde erbjuda får jag till slut erbjudande om att få gratis service i 2 år, i min mening ett skrattretande försök till kompensation.

Värst av allt har varit bemötandet under hela processen. Inte ett tillstymmelse till ursäkt för att säljaren har uppgivit felaktig information eller ett bemödande att skyndsamt hantera ärendet.

Nu är det ju inte så att man inte överlever utan just denna grej så ska väl vara glad för att det inte är något värre som saknades. Men när man köper en bil i miljonklassen förväntade åtminstone jag mig att man skulle bemöda sig lite mer om bra service för att man ska bli pepp på att vara en långsiktig kund...

Någon annan som varit med om något liknande?
Får jag fråga, vad tycker du är en rimlig kompensation? Har du begärt något?
Jag sa att jag hade varit nöjd med laddbox + fri service 2 år. Men tvärnej på laddboxen så den fick jag pröjsa för själv

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:44
av marcus22
HelectriC skrev:
Med avseende på att det finns tredjepartspaket som möjliggör elektrisk baklucka, så borde det ju inte vara så svårt för Tesla att installera sina egna delar och på så sätt göra en retrofit av elluckan?
Var tydligen "helt omöjligt" att göra...

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:45
av Svenssons
Själv har jag inte pratat med någon säljare hos Tesla, i alla fall inte i när de ska ha säljarhatten på sig. Har alltså inte erfarenhet själv. Har ändå lyckats spendera rätt mycket pengar där i flertalet köp...

Rätt tråkigt när det blir fel. Säljarna på Tesla borde veta att det kontinuerligt är förändringar på bilarna. Även ifall demobilen hade exakt samma konfiguration som den som man kunde göra i Design Studion betyder inte det att en bil som tillverkas 1-2 månader senare kommer ha den konfigurationen som finns i Design Studion.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:48
av marcus22
Svenssons skrev:
Själv har jag inte pratat med någon säljare hos Tesla, i alla fall inte i när de ska ha säljarhatten på sig. Har alltså inte erfarenhet själv. Har ändå lyckats spendera rätt mycket pengar där i flertalet köp...

Rätt tråkigt när det blir fel. Säljarna på Tesla borde veta att det kontinuerligt är förändringar på bilarna. Även ifall demobilen hade exakt samma konfiguration som den som man kunde göra i Design Studion betyder inte det att en bil som tillverkas 1-2 månader senare kommer ha den konfigurationen som finns i Design Studion.
Generellt hade åtminstone min säljare väldigt dålig koll på det mesta och gav luddiga svar avseende leasing-villkor, moms-regler för avdrag m.m. Dvs tämligen vanliga frågor som borde dyka upp i vartannat samtal. Fick bli att googla och läsa här på forumet för att skapa sig en rimlig uppfattning om hur det faktiskt låg till

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:49
av improwise
Klart oroväckande läsning för en som funderar på att byta till Tesla. Krävs klart mer än så här för att övertygad mig med bilar i denna prisklass...

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:51
av tehjimos
När man har tid och ork ska jag försöka få tag i någon högre upp i Tesla och se vad som kan kompenseras, jävligt trist då jag "känt" den här säljaren i 1-2 år, vänder bara kalla kinden så fort han fått bilen såld. Riktigt jävla uselt.

@improwise Bilarna är helt fantastiska, köp en begagnad eller dubbelkolla allt så kommer du bli nöjd. När du väl har bilen sen så kommer du bara vara nöjd och då slipper du säljpajaserna!

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:53
av Verdi
Fick för övrigt reda på att en bekant hade fått reda på att S 75-modellen skulle ändras flera veckor innan 1 juli så han avvaktade med köp. Däremot upplyste inte min säljare mig om detsamma. Såklart. Fast det var samma kille.

Hade inte bilen varit så bra så...

Tror faktiskt Tesla får passa sig lite. Vi som kommer in nu är inte lika förlåtande som de som tidigt var inne på Tesla.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:57
av Tars
Alla mina 5 teslor jag har köpt, så har jag fått exemplariskt bemötande av säljaren jag har haft att göra med. Enda kruxet jag haft, är en DS i början, men sen har jag haft samma DS varje gång, och har jag ej haft min DS, så har en lika kompetent kollega hoppat in. Jag känner mig sjukt nöjd och tillfredsställd av Teslas personal.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 21:58
av Tars
Tråkigt att höra att det gått snett, men tyvärr så finns dessa typer överallt.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 22:02
av Verdi
Tars skrev:
Alla mina 5 teslor jag har köpt, så har jag fått exemplariskt bemötande av säljaren jag har haft att göra med. Enda kruxet jag haft, är en DS i början, men sen har jag haft samma DS varje gång, och har jag ej haft min DS, så har en lika kompetent kollega hoppat in. Jag känner mig sjukt nöjd och tillfredsställd av Teslas personal. BildBild
Jag är inte missnöjd med säljaren heller. Tror jag. Har ju inga direkta bevis att han prackade på mig en demobil i "ond tro". Däremot leveranskillen... som inte svarade på mail och inte verkade ha nåt telefonnummer.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 22:06
av Vidio
Låter som en rimlig kompensation du begärt, Marcus.

Jag själv har bara bra saker att säga om personalen på Tesla när det kommer till bemötande, exempelvis sist när min trefas-adapter fastnat i ett rostigt uttag, så fick jag en gratis från SC. Visserligen använd, men det gjorde mig inget. Fantastiskt bemötande.

Däremot så finner jag säljarna som relativt okunniga, iaf om man som vi här är hyfsat pålästa. Mer än en gång så är det jag som fått berätta för säljarna hur det ligger till, när det givetvis borde vara tvärtom.

Men som helhet kan jag inte ge annat än 5+ på bemötandet jag fått.

Trist att höra att andra inte haft samma tur. :(

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 22:09
av marcus22
Vidio skrev:
Låter som en rimlig kompensation du begärt, Marcus.

Jag själv har bara bra saker att säga om personalen på Tesla när det kommer till bemötande, exempelvis sist när min trefas-adapter fastnat i ett rostigt uttag, så fick jag en gratis från SC. Visserligen använd, men det gjorde mig inget. Fantastiskt bemötande.

Däremot så finner jag säljarna som relativt okunniga, iaf om man som vi här är hyfsat pålästa. Mer än en gång så är det jag som fått berätta för säljarna hur det ligger till, när det givetvis borde vara tvärtom.

Men som helhet kan jag inte ge annat än 5+ på bemötandet jag fått.

Trist att höra att andra inte haft samma tur. :(
Servicenivån med övriga har jag inget att klaga på. Bara säljaren som har brustit i kompetens och bemötande, både under själva säljprocessen men framförallt nu efter då...

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 22:10
av Leo
Måste lägga in en en positiv upplevelse också. Väldigt nöjd med de 3-4 säljare jag varit i kontakt med senaste 2,5 åren. De har hört av sig inom någon dag, även på sin lediga dag ibland. Kollat upp och återkommit utifrån det de lovat osv. Också nöjd med den DS som levererade min bil 2015.

Samma sak med Servicecentret. Alltid bra och proffsigt bemötande. Även om det mest bara varit icke-akuta service åtgärder osv.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 22:10
av e5m1r
Bara en snabb fråga var det känt att elbaklucka var standard när du skulle beställa eller är det sånt som blev känt senare men du hade fått det ?

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 22:11
av mjwahl
Jag beställde mina bilar direkt via webben utan att prata med säljare. Det känns ofta som en väl påläst kund vet lika mycket som en säljare. Kanske har kunden också mer incitament att sätta sig in i detaljer när det gäller en så ny och högteknologisk bil och som kostar så mycket pengar.

Förtroende är bra, men kontroll är bättre - i vart fall när det gäller miljoninvesteringar. Man ska alltid dubbelkolla och trippelkolla informationen. Varje bil har en utrustningslista som kan begäras ut innan man slår till. Vill man vara extra tydlig och har rätten på sin sida om det skulle bli fel, kan man innan köpet tillskriva säljaren och poängtera att det är av absolut vikt för dig som köpare att samtlig uppgiven utrustning finns på bilen. Har man gjort det har man oändligt mycket lättare att få rätt vid en ev hävning av köpet. Detta är säljarna väl medvetna om så därför kommer de undersöka och dubellkolla all information som lämnats till den kund som uppger ett sådant villkor.

Jag kan meddela att det är definitivt inte bättre på andra ställen, Volvos säljare suger med dubbla sugrör och försöker slå kunderna att en viss bil har viss utrustning - går man in på webben står det svart på vitt att exempelvis Volvo V90 inte har höjdreglering på båda axlarna, tvärt emot vad två av varandra helt oberoende säljare sa till mig när bilen kom ut på marknaden.

Re: Varning för demobilar+ katastrofalt bemötande

Postat: 16 aug 2017 22:16
av marcus22
e5m1r skrev:
Bara en snabb fråga var det känt att elbaklucka var standard när du skulle beställa eller är det sånt som blev känt senare men du hade fått det ?
Nej, det var känt då. Tror det kom i april, jag beställde som sagt i slutet av maj