Sida 1 av 1
Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 11:46
av frippe
Funderar starkt på att köpa en begagnad model s. Tittar på bilar som börjat närma sig 10tmil vilka ligger i en prisnivå som jag kan acceptera i inköpspris.
Men, hur ligger underhållskostnader för en så pass körd tesla? Tänker främst på framvagn och hjulupphängningar med alla bussningar som börjar svikta, kostnader för eventuellt byte av DU (beroende på garant), byte av bromsar inklusive skivor m.m. Vad som nu kan tillkomma på en bil som har el som drivkälla förutom det jag kommit på innan?
Det är lite svårt att få grepp om detta genom att bara tråla på nätet. Förstår även att det så klart skiljer sig åt från bil till bil vad som verkligen kan behöva att åtgärdas. På något sätt vill man ha en hyfsat klar bild av eventuella kostnader innan man slår till och köper.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 11:55
av Toja
DU är det 8 års garanti på.
Tror ingen behövt byta bussningar mm ännu.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 12:11
av Bjelke
Har kört 12000 mil nu och bara köpt torkarblad ett par ggr och fyllt på spolarvätska, inget annat och inget på
G i framvagn eller annat som jag känner till än heller

Verkar vara billigt ägande bra många mil

Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle

Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 13:20
av jonas
Bjelke skrev:
Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle

Är det blåbären på kullen framför laddarna som är gratis då

Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 14:12
av gellerstam
jonas skrev:Bjelke skrev:
Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle

Är det blåbären på kullen framför laddarna som är gratis då

Jag ser din Smiley, men för att inte förvirra de som inte vet så bjuder Cirkle K på Kaffe (Och bulle?) till alla som laddar på SuC.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 14:16
av DonCalzone
gellerstam skrev:jonas skrev:Bjelke skrev:
Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle

Är det blåbären på kullen framför laddarna som är gratis då

Jag ser din Smiley, men för att inte förvirra de som inte vet så bjuder Cirkle K på Kaffe (Och bulle?) till alla som laddar på SuC.
Detta borde stå med i besparingskalkylen tillsammans med bränsle- och skattebesparingen. Dricks en del kaffe här i Sverige har jag hört.

Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 14:23
av EnTraktor
Min elkostnad efter totalt 6000 mil närmar sig ca 4000 kr.
Biltvättar ca 6000 kr.
Spolarvätska ca 300 kr.
Fortkörningsböter 0 kr.
Behöver jag skriva att det är den billigaste bilen (i drift) som jag ägt?
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 14:33
av Bod
Hur kommer du under 1kr milen i elkostnad? Du måste ha ett strålande elavtal och vara lätt på gasen.

Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 14:41
av EnTraktor
Bod skrev:Hur kommer du under 1kr milen i elkostnad? Du måste ha ett strålande elavtal och vara lätt på gasen.

Jag laddar långt ifrån all min el hemma.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 14:42
av Verdi
Bod skrev:Hur kommer du under 1kr milen i elkostnad? Du måste ha ett strålande elavtal och vara lätt på gasen.

SuC, ladda på jobbet. .?
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 15:20
av frippe
Bjelke skrev:Har kört 12000 mil nu och bara köpt torkarblad ett par ggr och fyllt på spolarvätska, inget annat och inget på
G i framvagn eller annat som jag känner till än heller

Verkar vara billigt ägande bra många mil

Tom Gratis fika just nu medans vi laddar i Gävle

Jamen då har du börjat passera 10tmil, vilket är intressant. Jag tänker mig kostnader som kommer utifrån normalt slitage på bilen. För alternativet till att köpa en Tesla är att köpa en laddhybrid, ny eller väldigt ny, och då finns garantier som täcker det mesta och bilen hinner inte slitas så mycket att slitagedelar i en större mängd behöver bytas ut. En bil som gått över 10tmil och som är över tre år kan ju riskera att dra iväg i underhåll. Men om inte en elbil i form av tesla gör det, så vore det intressant att få in i sin ekonomsika ekvation.
Känns bara så onödigt att rulla runt med en fossilmotor i bilen när det är el som är prio ett.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 18:38
av Bjelke
Tyvärr är det ju svårt när typ inga bilar vars ägare man pratar med har några uppgifter att komma med än, dom flesta har ju inte rullat så långt än...
Några av taxi-bilarna har det men jag har iaf inte hört något än från dom angående kostnaderna.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 20:12
av frippe
Ja så är det, inte så många som kommit så långt.
Men sett på priser på teslas egna begagnade börjar de krypa ned under 600tkr för bilar från 2013-14 och inte alltid mer mil än 7-8t. Då börjar det faktiskt bli möjligt om man jämför t.ex. med en ny laddhybrid Passat GTE eller liknande.
En ny v90 eller 520 är med lite utrustning uppe på runt 500tkr lätt.
Vågar man då köpa en tre-fyra år gammal tesla för likvärdig peng? Kanske inte är milen som spelar roll utan mer åldern på teslan som gör skillnaden.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 17 aug 2017 20:20
av ModelS85D
Jag har kört 15 000 mil med min Model S 85D nu, och den känns fortfarande som ny. Inte ett enda problem med vare sig hjulupphängning, bromsar, länkarmar, bussningar, spindelleder, hjullager etc.
Till och med bromsklossarna fram är fortfarande nästan som nya och kan säkerligen hänga med upp till 30 000 mil innan det blir dags att byta, tack vare den grymt effektiva regenereringsbromsningen. Ett handtagsbyte på passagerarsidan är det enda jag fått ta, men det hör ju inte direkt till framdrivningen. I övrigt bara att fylla på spolarvätska och köra.
Första däckbytet kommer bli nu inför vintern, och aldrig tidigare har jag kunnat köra 15 000 mil på en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck, så det där med att elbilar skulle ge ifrån sig mer däckpartiklar och bromspartiklar stämmer förstås inte alls.
Även batteriet känns som nytt då jag fortfarande får i 516km rated range vid fulladdning, precis som när jag köpte bilen.
Denna bilen är utan att överdriva en rullande sparbössa. Ingen av alla tidigare bilar jag haft kan ens mäta sig med de låga driftskostnaderna Teslan har.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 08:05
av frippe
ModelS85D skrev:Jag har kört 15 000 mil med min Model S 85D nu, och den känns fortfarande som ny. Inte ett enda problem med vare sig hjulupphängning, bromsar, länkarmar, bussningar, spindelleder, hjullager etc.
Till och med bromsklossarna fram är fortfarande nästan som nya och kan säkerligen hänga med upp till 30 000 mil innan det blir dags att byta, tack vare den grymt effektiva regenereringsbromsningen. Ett handtagsbyte på passagerarsidan är det enda jag fått ta, men det hör ju inte direkt till framdrivningen. I övrigt bara att fylla på spolarvätska och köra.
Första däckbytet kommer bli nu inför vintern, och aldrig tidigare har jag kunnat köra 15 000 mil på en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck, så det där med att elbilar skulle ge ifrån sig mer däckpartiklar och bromspartiklar stämmer förstås inte alls.
Även batteriet känns som nytt då jag fortfarande får i 516km rated range vid fulladdning, precis som när jag köpte bilen.
Denna bilen är utan att överdriva en rullande sparbössa. Ingen av alla tidigare bilar jag haft kan ens mäta sig med de låga driftskostnaderna Teslan har.
Tack, det låter väldigt bra, ytterligare en del i övertalningskampanjen av frun i huset.

Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 08:18
av Tjell
Jo, just det: att räkna hem ekonomin är en sak, ganska lätt faktiskt. Att övertala frun, betydligt svårare!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 08:28
av Jojo
Tjell skrev: Att övertala frun, betydligt svårare!
Att låta henne provköra underlättar saken avsevärt!
Bilen har passerat 10k-gränsen och inte haft något krångel värt att nämna. Den rullar säkert lika mycket igen utan att ställa till. Haft den på regelbunden service hos Tesla, så om något hade gått snett hade det upptäckts och åtgärdats redan.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 08:30
av frippe
Ja, det är en helt annan sak. Vi har provkört laddhybrid som bara kördes på el, och det gillade vi båda.
Det stora problemet är inte elbil som sådan, det är vi helt inne på att köpa på något sätt. Det är det hyfsat stora inköpspriset som avskräcker, och då för en två-tre år gammal bil. På något sätt är vi fortfarande kvar i tänken kring fossilbilens nedgång beroende på körsträcka och måste vända fokus.
Att det på något sätt ska bli en bil som körs på el, är vi inne på. Men först fastnade vi för laddhybrid, med räckvidd på upp till fem mil, klarar vi oss på el alla vardagskörningar och behöver då enbart påhängd bensinmotor vid långkörning. Vi kör runt 2000mil per år, beroende på semesterkörning. Fast, jag tycker det känns otroligt onödigt att släpa runt på en fossilmotor i onödan. Alla servicekostnader/reparationer grundat på fossilsystemet finns kvar, plus att det ska fungera ihop med elmotorer. Känns som en återvändgränd på något sätt.
Så, när teslor börjar krypa ned mot strax över 500tkr, då börjar det bli möjligt för en vanlig tjänsteman i statligtjänst att kunna köpa en. Är ju bara det med begagnad kontra ny som är kruxet.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 09:07
av Legato
Det ÄR onödigt att släpa fossilmotorn.
Är tacksam för tråden, jag har en 330e Phev som andrabil och ångrar det bittert. Tänkte byts den mot en trea när den kommer, men nu med fallande priser på S så blir jag mer o mer sugen på en S... Antingen en basic 70 eller 85 på företaget, eller en fullsmetad prestandaversion privat.
Så vill du ha Phev så köp min, så kan jag köpa en S

Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 09:25
av frippe
Legato skrev:Det ÄR onödigt att släpa fossilmotorn.
Är tacksam för tråden, jag har en 330e Phev som andrabil och ångrar det bittert. Tänkte byts den mot en trea när den kommer, men nu med fallande priser på S så blir jag mer o mer sugen på en S... Antingen en basic 70 eller 85 på företaget, eller en fullsmetad prestandaversion privat.
Så vill du ha Phev så köp min, så kan jag köpa en S

Nej, jag vill inte ha en Phev längre, så det går bort. Däremot tvekar frun över det stora inköpspriset av begagnad, måste hitta argument för övertalning bara.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 09:30
av MangeT
Behöver ni en så stor bil? 3an borde väl annars vara ett bra alternativ när den kommer om ni kan vänta.
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 09:39
av frippe
Nja, både ja och nej men vi vill gärna bli av med vår dieselbil då vi tröttnat på dess nycker med större reparationer. Så att vänta till 3an, känns lite surt, speciellt som vi helst undviker helt nya bilar utan gärna köper en bil som gått i trafik upp till ett år och därmed tappat den första stora värdeminskningen.
Vi har tre barn, så utrymme behövs, en model 3 hade funkat rent utrymmesmässigt men lösningen med bakluckan gör att den inte funkar för oss, så där var model 3 en stor besvikelse tyvärr. Även om model 3 troligen går att få med dragkrok, vilket inte bekräftats vad jag sett. Kanske ändrar mig när jag ser den i verkligheten eller tänker lite till. Men tiden tills den kommer och finns begagnad, är ltie för lång tyvärr.
Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 09:42
av Hyted
frippe skrev:Legato skrev:Det ÄR onödigt att släpa fossilmotorn.
Är tacksam för tråden, jag har en 330e Phev som andrabil och ångrar det bittert. Tänkte byts den mot en trea när den kommer, men nu med fallande priser på S så blir jag mer o mer sugen på en S... Antingen en basic 70 eller 85 på företaget, eller en fullsmetad prestandaversion privat.
Så vill du ha Phev så köp min, så kan jag köpa en S

Nej, jag vill inte ha en Phev längre, så det går bort. Däremot tvekar frun över det stora inköpspriset av begagnad, måste hitta argument för övertalning bara.
Det finns ett knep som jag körde.
Berättade helt enkelt inte att ny bil var beställd, hon var lite sur när det helt plötsligt kom en bilhandlare och köpte våran volvo vi hade
Tyckte kanske att hon borde varit delaktig.
Men det gick över fort när Teslan kom hem.
I mitt fall var det mindre jobbigt med en sur fru ett tag än att övertala, och jag kunde haft en sur fru om jag berättat också.


.
Model x100d
Midnight Silver
Re: Kostnader efter 10tmil
Postat: 18 aug 2017 10:35
av Engen
Hyted skrev:frippe skrev:Legato skrev:Det ÄR onödigt att släpa fossilmotorn.
Är tacksam för tråden, jag har en 330e Phev som andrabil och ångrar det bittert. Tänkte byts den mot en trea när den kommer, men nu med fallande priser på S så blir jag mer o mer sugen på en S... Antingen en basic 70 eller 85 på företaget, eller en fullsmetad prestandaversion privat.
Så vill du ha Phev så köp min, så kan jag köpa en S

Nej, jag vill inte ha en Phev längre, så det går bort. Däremot tvekar frun över det stora inköpspriset av begagnad, måste hitta argument för övertalning bara.
Det finns ett knep som jag körde.
Berättade helt enkelt inte att ny bil var beställd, hon var lite sur när det helt plötsligt kom en bilhandlare och köpte våran volvo vi hade
Tyckte kanske att hon borde varit delaktig.
Men det gick över fort när Teslan kom hem.
I mitt fall var det mindre jobbigt med en sur fru ett tag än att övertala, och jag kunde haft en sur fru om jag berättat också.


.
Model x100d
Midnight Silver
Ta med frun på en riktig provkörning.
Det gjorde jag. Sen sa hon "Jag tycker att du är värd en Tesla"
Ok sa jag och la en beställning!