Sida 1 av 1
Laddning.
Postat: 25 aug 2017 23:04
av B737QC
Kan jag ladda med min typ 2 kontakt i en CCS kontakt.
CCS (Combined Charging System) är den Europeiska motsvarigheten till CHAdeMO och kontakten används vid snabbladdning med likström. CCS stöttas av Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen. Kontakten är viktmässigt lättare och enkel att hantera.
Övre delen av kontakten är en Type 2 kontakt och samma uttag kan både användas för växelströms laddning eller snabbladdning.
Så står det när jag kollar.
Stämmer det??
Re: Laddning.
Postat: 25 aug 2017 23:04
av HelectriC
Kort svar, nej, det går inte.
Den lite längre är att Tesla inte kan ladda DC via CCS utan bara via SuC eller Chademo (med adapter). AC kan laddas via typ 2, men det kommer ingen AC från CCS.
Re: Laddning.
Postat: 25 aug 2017 23:20
av Tars
Hoppas en ccs adapter kommer snart. Även om ccs inte finns överallt, så är det bra att vara förberedd.
Re: Laddning.
Postat: 26 aug 2017 06:49
av Kalle
Det fins en chans att CCS kommer till model 3. De verkar finnas plats för det med den stora laddluckan, och i europa skulle de bli bakotkompatibla med super charger. Vore dumt att inte göra att de funkar då.
Re: Laddning.
Postat: 26 aug 2017 08:16
av Jerker
En CCS-hona i bilen kan ta emot både AC och DC. Alltså, du kan sätta in antingen en typ2 eller en CCS i samma kontakt i bilen. Det är det som är det smarta med CCS. Eftersom Teslas uttag i de europeiska bilarna är kompatibelt med typ2 så är steget inte långt till att bygga ut den till en CCS i model 3.
En bil med Chademo, som Leaf, har ytterligare ett uttag för AC, ett typ1.
Re: Laddning.
Postat: 26 aug 2017 08:48
av Svenssons
En annan sak som talar för CCS på Model 3 förutom att laddluckan gjorts tillräckligt stor är att Tesla blivit medlem i CharIn, organisationen som styr över standarden.
http://www.charinev.org
Re: Laddning.
Postat: 26 aug 2017 11:32
av NiklasTesla
Hastighet vid hemmaladdning...
Rätta mig gärna om jag har fel men säg att jag laddar hemma eller på köpcentrum med vanlig typ 2 laddning eller trefas blir hastigheten följande:
Standard battery model 3 (240v*32A)= 7,68kw?
Long range battery model 3 (240v*40A)= 9,6kw?
Är inte standardladdaren på model s snabbare?
Re: Laddning.
Postat: 26 aug 2017 11:48
av Svenssons
NiklasTesla skrev:Hastighet vid hemmaladdning...
Rätta mig gärna om jag har fel men säg att jag laddar hemma eller på köpcentrum med vanlig typ 2 laddning eller trefas blir hastigheten följande:
Standard battery model 3 (240v*32A)= 7,68kw?
Long range battery model 3 (240v*40A)= 9,6kw?
Är inte standardladdaren på model s snabbare?
Det är laddaren i bilen som styr vad du får för effekt. Vad för laddare som kommer till Model 3 vet vi inte ännu men troligen samma laddare som i Model S, dvs 11kW (230V*16A*3 faser). Det kommer antagligen inte skilja mellan de olika batteripacken men kan skilja på tillvalspaket. Kommer den utökade laddaren till Model 3 också så kommer den vara på 16,5 kW (230V*24A*3 faser). Siffrorna ovan verkar vara för USA, du får i princip aldrig 40A hemma här i Sverige och kan ytterst sällan dra 32A även ifall huvudsäkringen skulle mot förmodan vara på 32A.
Med dagens UMC (Universal Mobile Connector, laddboxen som följer med bilen) så går det inte ladda snabbare än 11kW. För att ladda snabbare krävs Wall Connector eller annan laddbox som klarar av mer än 16A trefas.
Re: Laddning.
Postat: 26 aug 2017 11:49
av vigge50
NiklasTesla skrev:Hastighet vid hemmaladdning...
Rätta mig gärna om jag har fel men säg att jag laddar hemma eller på köpcentrum med vanlig typ 2 laddning eller trefas blir hastigheten följande:
Standard battery model 3 (240v*32A)= 7,68kw?
Long range battery model 3 (240v*40A)= 9,6kw?
Är inte standardladdaren på model s snabbare?
40A laddaren var tidigare standard i Model S och Model X så här i europa så borde de motsvara 3-fas 16A. Om de har en mindre med de mindre batteriet är det synd men vi får vänta tills vi får svenska specifikationer innan vi vet. Vem vet, Tesla kanske ändrar produktionen så att 40A är standard för båda innan den når europa.
Re: Laddning.
Postat: 26 aug 2017 11:50
av LarsL
Om Tesla fortsätter trenden så kommer standard vara 11kW medan premiumpaketet blir 16kW. Målet är naturligtvis att ingen ska köpa en standard Model 3.
Re: Laddning.
Postat: 26 aug 2017 12:21
av NiklasTesla
Det låter klart bättre!

Re: Laddning.
Postat: 26 aug 2017 20:35
av Gustafsson
Lite mer komplicerat med släpvagn dock