Sida 1 av 1

Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogden.

Postat: 29 aug 2017 07:43
av Jerker

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 07:51
av Gustafsson
Läste det där med förvåning! I bästa fall är det bara ett tecken på ett administrativt haveri bakom kulisserna. Nån som vet om samma beteende ses i andra länder ? Inte alls bra...

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 08:15
av Nyren
Tja vi har ju kunnat läsa en del skräckhistorier här om Teslas ekonomiavdelning, så jag är väl inte direkt förvånad. Men tydligen är det här nåt som många stora företag snarast har satt i system att göra i Sverige.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 08:26
av rmokvist
Läste om detta någon annanstans där det nämndes att detta var något som stora företag satt i system här i Sverige. Hur kommer sig detta (om det stämmer)? Behöver dom inte betala avgifter för att dom hamnar där eller är dom så små att dom får mer i ränta eller vad händer? Någon som är mer kunnig än en annan som kan förklara detta beteende?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 08:33
av Anders77
Jag skulle tro att det är en kombination av saker. Dels att ekonomi avdelningen antagligen ej är effektiv. Men framförallt att de håller i betalningarna så länge som möjligt på grund av likviditets tänk. Stora företag gör allt för att betala så sent som möjligt. Våra avgifter är inte så höga heller, så i vissa fall kan det vara bättre att ta en straffavgift än att utöka sin kredit på banken.

Så ja det ser dåligt ut, men ingen kommer sluta köpa Teslor för att det finns några anmärkningar hos dem tror jag.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 08:41
av dstr
rmokvist skrev:
Läste om detta någon annanstans där det nämndes att detta var något som stora företag satt i system här i Sverige. Hur kommer sig detta (om det stämmer)? Behöver dom inte betala avgifter för att dom hamnar där eller är dom så små att dom får mer i ränta eller vad händer? Någon som är mer kunnig än en annan som kan förklara detta beteende?
Det är rätt vanligt hos stora företag som har mindre leverantörer. Har man kommit in på ett ramavtal hos tex Ericsson så sitter man gärna kvar.

30 dagars fakturering är riktigt ovanligt nu för tiden (bland de som har "storleken" att kunna styra sina leverantörer). 60 är rätt vanlig och just Ericsson har jag sett sticka ut med 90 dagar - mot deras IT-konsultleverantörer.


Det finns nog massor av alternativ till varför. Snygga kassaflödesrapporter är nog största anledningen, "för att dom kan". Behövs det plötsligt 75 istället för 60 dagar så gör dom det. Man låter sina leverantörer agera bank, "gratis". Inte alla vågar dra på en massa påminnelseavgifter mot sin kanske viktigaste kund.

Annars har jag hört ett stort företag som omsätter massor av miljarder hävda att dom behöver 60 dagar för att klara attesteringsrutinerna internt. Känns som en fånig lögn med dagens elektroniska system.

Än fräckare är de företag som ska ha ett "marknadsstöd", dvs dom motfakturerar dig som leverantör på tex 5% av din omsättning mot dom.

edit: i Teslas fall är det dock uppenbart att dom saknat personal med rätt kompetens för att hantera företagets ekonomi.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 08:44
av frippe
Kan förklara varför säljarorganisationen fungerar minst sagt uselt. De kanske inte heller får betalt i tid.

Fast å andra sidan, har man problem med likviditet, borde det ligga än mer ansträngning på säljarna att sälja de bilar som de sitter på i lager.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 09:31
av mati
Man blir ju inte direkt förvånad med tanke på de egna dåliga erfarenheterna när det gäller Teslas hantering av fakturaärenden. Tyvärr.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 09:49
av Niklas Z
dstr skrev:
Det är rätt vanligt hos stora företag som har mindre leverantörer. Har man kommit in på ett ramavtal hos tex Ericsson så sitter man gärna kvar.

30 dagars fakturering är riktigt ovanligt nu för tiden (bland de som har "storleken" att kunna styra sina leverantörer). 60 är rätt vanlig och just Ericsson har jag sett sticka ut med 90 dagar - mot deras IT-konsultleverantörer.

Det finns nog massor av alternativ till varför. Snygga kassaflödesrapporter är nog största anledningen, "för att dom kan". Behövs det plötsligt 75 istället för 60 dagar så gör dom det. Man låter sina leverantörer agera bank, "gratis". Inte alla vågar dra på en massa påminnelseavgifter mot sin kanske viktigaste kund.
Den här boken handlar Tetra Paks tillkomst: http://www.bokus.com/bok/9789113049823/ ... n-rausing/
Ruben Rausing satte verkligen i system att låta leverantörer agera bank. Det verkar dock ha gått bra för Tetra Pak, men säkert var det flera som kom i kläm på vägen.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 09:53
av Gustafsson
Skønt att ingen verkar tro att Tesla har ont om pengar iaf...

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 09:57
av dstr
Gustafsson skrev:
Skønt att ingen verkar tro att Tesla har ont om pengar iaf...
Mina upplevelser känns inte relaterade till bristande likviditet.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=8&t=8243

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 10:01
av snowtroll
Kan det vara så att Testa ännu testar det ekonomiska "svängrummet"?
Jag menar, de har ju inte svenskt ursprung med avseende på skatter mm.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 10:16
av mati
snowtroll skrev:
Kan det vara så att Testa ännu testar det ekonomiska "svängrummet"?
Jag menar, de har ju inte svenskt ursprung med avseende på skatter mm.
Fast det rimmar dåligt med hur de behandlar oss kunder, se länken till tråden ovan.
Här kan du läsa om mina trevliga erfarenheter med Teslas ekonomiavdelning: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=8&t=8240
Jag kallar det inte för att "testa svängrummet".

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 10:16
av Remuz
Jag jobbar på ett stort bolag. Fakturor med 30d har normalt fått påminnelse och 15d försening innan jag ser dom i våra system så jag kan attestera. Jag tror det snabbaste jag fått en faktura är runt 30d, men sedan finns det exempel där fakturan vandrat runt i 3-4mån innan jag ens ser den och det är jag som ska attestera. Dom elektroniska systemen är bra, men det är människor som attesterar och skickar runt mellan olika resultatställen etc så det tar tid ändå.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 11:22
av oscfor
Kolla motsvarande siffror för Volvo Cars. De är definitivt inte bättre än Tesla...

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 11:33
av Mickep
Tror det har att göra med synen på kronofogden hos företag jämte privatpersoner.
För en privat person är det lika personlig konkurs om man för någon är hos kronofogden. (ytterst skambelagt med andra ord) man kan mista jobb eller uppdrag/anseende om man blir sammankopplad med kf.
men är det samma sak som för företag?

Skall man jämföra med vad apple i sverige har i skulder hos kronofogden så påstås det vara miljardbelopp. (sanningshalten kan ifrågasättas)

då kan man fråga sig, detta är företag med miljardomsättning och bra resultat. vad i ***vete gör de hos kronofogden? är det medvetet? slarv?

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 29 aug 2017 11:41
av AGCF
Hade inte en representant från TM fått uttala sig i en av artiklarna om detta? Tror de skyllde på att de bytt ekonomisystem.


För övrigt inte bara stora företag. Trafikverket tar 90 dagar på sig att betala en tankning aven båt. Borde begära förskott nästa gång.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 12 sep 2017 18:42
av Daniel_L
AGCF skrev:
Hade inte en representant från TM fått uttala sig i en av artiklarna om detta? Tror de skyllde på att de bytt ekonomisystem.


För övrigt inte bara stora företag. Trafikverket tar 90 dagar på sig att betala en tankning aven båt. Borde begära förskott nästa gång.
Det är trist att myndigheter inte respekterar lagen.
Det är faktiskt max 30 dagar som gäller, även om en del stora företag avtalar om annat (stick i stäv mot lagen) Jag gissar att mindre leverantörer inte vågar stå emot, eftersom att de kanske missar hela affären annars...


https://www.std.se/fakta-opinion/aktuel ... d-blir-lag

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 12 sep 2017 19:15
av oscfor
Nej, det är inte olagligt för privata företag att ta betalt på annan tid än 30 dagar.

Re: Vad sysslar Tesla Sverige med? Hamnar ofta hos Kronofogd

Postat: 12 sep 2017 19:38
av Daniel_L
Då måste jag har missförstått Räntelagen (1975:635) §2a och §2b.
§2a) Andemeningen i lagtexten som jag uppfattade det är att fordringar skall betalas inom senast 30 dagar. Om inte borgenären uttryckligen godkänt senare betalning.
§2b) Innebär att längre undersökningsperiod kan avtalas.

Det jag menade med mitt inlägg är så klart baserat på min (tydligen felaktiga) uppfattning om innebörden av 1975:635. Och då menade jag att det är dåligt av staten att inte respektera andemeningen i lagtexten.

Självfallet kan man avtala om 0-30 dagars betaltid, utan att ta hänsyn till Räntelagen.