Sida 1 av 1

P1xxD??

Postat: 01 sep 2017 10:31
av eTron
Min 3 års leasing av P85D går ut till våren, och såklart börjar jag fundera på vad jag ska ha för bil sedan. Jag vill ha en ny Tesla, men den starkaste modellen som går att beställa. Nu var det ju ett tag sedan P100D kom, så min fundering är om det kommer någon version med ännu starkare batteri under hösten/vintern.

Vad tror ni? Man hoppas ju lite på P110D eller kanske t.o.m P120D :D

Re: P1xxD??

Postat: 01 sep 2017 10:42
av Gustafsson
Tror inte på någon stor ändring i batteristorlek. Finns det något bra argument för större batteri än så ?

Re: P1xxD??

Postat: 01 sep 2017 10:45
av eTron
Längre räckvidd? Ett ganska bra argument tycker jag. Kanske även högre effektuttag...

Re: P1xxD??

Postat: 01 sep 2017 10:57
av vigge50
Då de flesta ändå inte skulle använda största delen av batteriet så ofta så verkar Tesla inte ha planer på att gå större i närtid.


Re: P1xxD??

Postat: 01 sep 2017 11:28
av Idesta
Bytte från P85D till P100D i våras, jag uppfattar skillnaden mellan batterierna som stor och skulle nog inte behöva större batteri. Det nya batteriet laddar också mkt snabbare på SuperCharger även när man kommer in med rätt mycket laddning kvar. När jag kör Stockholm -> Åre och startar med ett rätt fullt batteri är det inte länge jag behöver stanna i Gävle och Sundsvall (och jag hade stannat oavsett för rast).

Re: P1xxD??

Postat: 01 sep 2017 11:44
av EnTraktor
Elon har väl sagt att dom inte planerar gå över 100. Finns väl flera anledningar till det t.ex. vikt, miljö och begränsad nytta.

Re: P1xxD??

Postat: 01 sep 2017 11:56
av ovelundkvist
Har också bytt från S85 till 100 och den längre räckvidden och snabbare laddning gör att jag inte hoppas på större batterier än 100.

Re: P1xxD??

Postat: 01 sep 2017 13:00
av Gustafsson
eTron skrev:
Längre räckvidd? Ett ganska bra argument tycker jag. Kanske även högre effektuttag...
Jag tycker behov av extrem räckvidd är en parameter som har väldigt liten praktisk betydelse nu när det finns många snabbladdare och fler är på väg.
Angående prestanda: Räcker det inte med att P100D är värdens snabbast accelererande serieproducerade bil ?

För min del står valet nästa gång mellan MS 100D och 75D om de valen då fortfarande är aktuella. Kryper dollarn ner så blir det nog det stora batteriet p.g.a. de fördelar som nämnts, men annars är 75 bra nog :-)... Provar/lånar gärna en P modell :lol: , men för mig känns prisskillnaden och skillnaden i førmånsvärde orimligt stor i dagsläget.

/70D
/Roadster 2,5 (med ChadeMo adapter beställd)

P1xxD??

Postat: 02 sep 2017 15:39
av taliz
Elon syftade väl på nuvarande pack med 18650 celler.
Dessa kommer ju snart ersättas med 2170 celler från gigafactory.
Antagligen lär man passa på och öka kapaciteten lite då.

Att Tesla nu rear ut inventory är ju ett tydligt tecken på att nya modeller är i antågande. Det har man gjort varje gång man lanserat en ny toppmodell.

Jag gissar på en refresh av interiören och nya batterier med sisådär 80 och 110 kWh under vintern.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: P1xxD??

Postat: 02 sep 2017 15:47
av vigge50
taliz skrev:
Elon syftade väl på nuvarande pack med 18650 celler.
Dessa kommer ju snart ersättas med 2170 celler från gigafactory.
Antagligen lär man passa på och öka kapaciteten lite då.

Att Tesla nu rear ut inventory är ju ett tydligt tecken på att nya modeller är i antågande. Det har man gjort varje gång man lanserat en ny toppmodell.

Jag gissar på en refresh av interiören och nya batterier med sisådär 80 och 110 kWh under vintern.


Sent from my iPad using Tapatalk
Elon har sagt att 2170 inte kommer komma till Model S och Model X, varför vet jag inte riktigt.

Re: P1xxD??

Postat: 02 sep 2017 17:47
av Hammar
vigge50 skrev:
taliz skrev:
Elon syftade väl på nuvarande pack med 18650 celler.
Dessa kommer ju snart ersättas med 2170 celler från gigafactory.
Antagligen lär man passa på och öka kapaciteten lite då.

Att Tesla nu rear ut inventory är ju ett tydligt tecken på att nya modeller är i antågande. Det har man gjort varje gång man lanserat en ny toppmodell.

Jag gissar på en refresh av interiören och nya batterier med sisådär 80 och 110 kWh under vintern.


Sent from my iPad using Tapatalk
Elon har sagt att 2170 inte kommer komma till Model S och Model X, varför vet jag inte riktigt.
Tesla har nog skrivit ett flerårigt avtal med Panasonic om leveranser av 18650 celler. Annars så hade nog inte Panasonic kunnat öka sin produktion så mycket så snabbt, om de inte hade varit säkra på att kunna sälja dem.

Re: P1xxD??

Postat: 02 sep 2017 23:08
av taliz
Hammar skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
Elon syftade väl på nuvarande pack med 18650 celler.
Dessa kommer ju snart ersättas med 2170 celler från gigafactory.
Antagligen lär man passa på och öka kapaciteten lite då.

Att Tesla nu rear ut inventory är ju ett tydligt tecken på att nya modeller är i antågande. Det har man gjort varje gång man lanserat en ny toppmodell.

Jag gissar på en refresh av interiören och nya batterier med sisådär 80 och 110 kWh under vintern.


Sent from my iPad using Tapatalk
Elon har sagt att 2170 inte kommer komma till Model S och Model X, varför vet jag inte riktigt.
Tesla har nog skrivit ett flerårigt avtal med Panasonic om leveranser av 18650 celler. Annars så hade nog inte Panasonic kunnat öka sin produktion så mycket så snabbt, om de inte hade varit säkra på att kunna sälja dem.
Det avtalet löper snart ut. Naturligtvis kommer Tesla inte fortsätta med 18650 längre än nödvändigt.


Sent from my iPad using Tapatalk