Re: InsureMyTesla
Postat: 05 sep 2017 06:55
Jag har 6000kr/år via företaget hos TH idag och hör vill dom ha nästan 18000kr/år. ???
När jag gör en sökning på din bil (du ska ju sälja den ) så får jag ett pris på 3000 kronor mindre (privat, upp till 4000 mil)!Pontus skrev:Jag har 6000kr/år via företaget hos TH idag och hör vill dom ha nästan 18000kr/år. ???
Köp den snabbt som sjutton! så blir du med i gänget oxåthemax skrev:När jag gör en sökning på din bil (du ska ju sälja den ) så får jag ett pris på 3000 kronor mindre (privat, upp till 4000 mil)!Pontus skrev:Jag har 6000kr/år via företaget hos TH idag och hör vill dom ha nästan 18000kr/år. ???
Hysshhh! Säg det inte så högt så hustrun hör. Har krav på M3, och det får jag leva med.Bjelke skrev:Köp den snabbt som sjutton! så blir du med i gänget oxå
Du kan ha en av varjethemax skrev:Hysshhh! Säg det inte så högt så hustrun hör. Har krav på M3, och det får jag leva med.Bjelke skrev:Köp den snabbt som sjutton! så blir du med i gänget oxå
Hej, privat halvförsäkring och upp till 4000 mil och medlemsrabatt så får jag 1600kr/mån eller 19194 kr/år.themax skrev:När jag gör en sökning på din bil (du ska ju sälja den ) så får jag ett pris på 3000 kronor mindre (privat, upp till 4000 mil)!Pontus skrev:Jag har 6000kr/år via företaget hos TH idag och hör vill dom ha nästan 18000kr/år. ???
Mysko. Nu är jag över 50 (gubbrabatt?) och boende i Stockholm. Har våra fastigheter försäkrade hos TH. Kanske det som minskar notan? I vilket fall bara 250:-/månaden mer än vad jag hade på Audin fram tills jag bytte till Aktsam (som var betydligt billigare på just vår bil denna gång. Aktsam är ju ägt av TH, men verkar ha egna system för premieberäkning).Pontus skrev:Hej, privat halvförsäkring och upp till 4000 mil och medlemsrabatt så får jag 1600kr/mån eller 19194 kr/år.themax skrev:När jag gör en sökning på din bil (du ska ju sälja den ) så får jag ett pris på 3000 kronor mindre (privat, upp till 4000 mil)!Pontus skrev:Jag har 6000kr/år via företaget hos TH idag och hör vill dom ha nästan 18000kr/år. ???
Det bekräftar dock det de flesta av oss redan upptäckt (och som varit en tung del för oss att inte skaffa en S); att försäkra en Tesla som privatperson är betydligt dyrare än att göra det som företag. När man dessutom ser att månadskostnaden tack vare tjänstebilsreglerna blir lägre med företag är det inte konstigt att vi inte ser fler "privatägda" bilar på vägarna.Leo skrev:I mars då jag kontaktade Aktsam vill de inte ens räkna på en 1/2 försäkring utan hänvisade till TH.
Slutade med att jag (50år/utanför stor-Stockholm) betalar drygt 600kr/mån för vår P85 hos TH och bilen är registrerad på vårt AB.
themax skrev:Det bekräftar dock det de flesta av oss redan upptäckt (och som varit en tung del för oss att inte skaffa en S); att försäkra en Tesla som privatperson är betydligt dyrare än att göra det som företag. När man dessutom ser att månadskostnaden tack vare tjänstebilsreglerna blir lägre med företag är det inte konstigt att vi inte ser fler "privatägda" bilar på vägarna.Leo skrev:I mars då jag kontaktade Aktsam vill de inte ens räkna på en 1/2 försäkring utan hänvisade till TH.
Slutade med att jag (50år/utanför stor-Stockholm) betalar drygt 600kr/mån för vår P85 hos TH och bilen är registrerad på vårt AB.
Eftersom jag aldrig kommer få tjänstebil på mitt företag är det bara att acceptera att den M3 jag väntar på förmodligen både blir den dyraste bil jag någonsin köpt, och den dyraste bilförsäkring jag någonsin kommer ha (om det inte i framtiden blir ännu dyrare att försäkra en elbil, men det får vi ju hoppas på inte sker). Bilförsäkring är en djungel, som sagt.
Samma när jag kollat, dvs nästan alltid lägre som privat.oscfor skrev:themax skrev:Det bekräftar dock det de flesta av oss redan upptäckt (och som varit en tung del för oss att inte skaffa en S); att försäkra en Tesla som privatperson är betydligt dyrare än att göra det som företag. När man dessutom ser att månadskostnaden tack vare tjänstebilsreglerna blir lägre med företag är det inte konstigt att vi inte ser fler "privatägda" bilar på vägarna.Leo skrev:I mars då jag kontaktade Aktsam vill de inte ens räkna på en 1/2 försäkring utan hänvisade till TH.
Slutade med att jag (50år/utanför stor-Stockholm) betalar drygt 600kr/mån för vår P85 hos TH och bilen är registrerad på vårt AB.
Eftersom jag aldrig kommer få tjänstebil på mitt företag är det bara att acceptera att den M3 jag väntar på förmodligen både blir den dyraste bil jag någonsin köpt, och den dyraste bilförsäkring jag någonsin kommer ha (om det inte i framtiden blir ännu dyrare att försäkra en elbil, men det får vi ju hoppas på inte sker). Bilförsäkring är en djungel, som sagt.
Konstigt. Jag har upplevt precis tvärtom när jag jämfört försäkringar för min X. Privatpriset är nästan alltid lägre än företagspriset.
Vilket jag fortfarande inte lyckats få en rimlig förklaring till av försäkringsbolagen...Bjelke skrev:Samma när jag kollat, dvs nästan alltid lägre som privat.oscfor skrev:themax skrev:Det bekräftar dock det de flesta av oss redan upptäckt (och som varit en tung del för oss att inte skaffa en S); att försäkra en Tesla som privatperson är betydligt dyrare än att göra det som företag. När man dessutom ser att månadskostnaden tack vare tjänstebilsreglerna blir lägre med företag är det inte konstigt att vi inte ser fler "privatägda" bilar på vägarna.Leo skrev:I mars då jag kontaktade Aktsam vill de inte ens räkna på en 1/2 försäkring utan hänvisade till TH.
Slutade med att jag (50år/utanför stor-Stockholm) betalar drygt 600kr/mån för vår P85 hos TH och bilen är registrerad på vårt AB.
Eftersom jag aldrig kommer få tjänstebil på mitt företag är det bara att acceptera att den M3 jag väntar på förmodligen både blir den dyraste bil jag någonsin köpt, och den dyraste bilförsäkring jag någonsin kommer ha (om det inte i framtiden blir ännu dyrare att försäkra en elbil, men det får vi ju hoppas på inte sker). Bilförsäkring är en djungel, som sagt.
Konstigt. Jag har upplevt precis tvärtom när jag jämfört försäkringar för min X. Privatpriset är nästan alltid lägre än företagspriset.
Det är då man nästan är sugen på att berätta hur mycket mindre konkurrenterna tar.Bod skrev:Vi hade Teslan försäkrad hos TH för drygt 11.000 per år. När halvårsfakturan kom, vi delbetalar halvårsvis, hade de höjt priset till över 16.000. Jag ringde då och fick beskedet att man som kund bara kan påverka priset vid nyteckning eller då försäkringen förfaller på årsbasis och man förnyar den. Dvs ett halvår senare. Något irriterad skickade jag ut en förfrågan till några andra bolag. Gjensidige har nu våran försäkring och vi betalar drygt 8.000/år.
Det mest lustiga vara att när vi skull förnya försäkringen, ringde TH och sa att min försäkring skulle höjas ytterligare. Nu till över 21.000/år. Jag talade då om att vi inte tänkte fortsätta med TH. Han verkade förvånad och undrade vad Gjensidige tog, vilket jag inte talade om.
Då jag blev nyfiken skickade jag en förfrågan till dom också.Bod skrev:Gjensidige har nu våran försäkring och vi betalar drygt 8.000/år.
Ett annat bolag!?! Är det så j@vligt att det är ett "okänt" bolag som står för alla trafikförsäkringar? Skum branch helt klart.vigge50 skrev:...När jag frågade om varför två bilar av samma modell men olika hk registrerade kan ha olika premier så fick jag svaret att en del av försäkringen är en trafikförsäkring som de inte har hand om utan annat bolag och att denna delen är kopplad till effekten på bilen.
Borde kanske ha uttryckt mig tydligare, jag har för mig att den personen jag pratade med sa vilket bolag det var men jag lade det inte på minnet.LarsL skrev:Ett annat bolag!?! Är det så j@vligt att det är ett "okänt" bolag som står för alla trafikförsäkringar? Skum branch helt klart.vigge50 skrev:...När jag frågade om varför två bilar av samma modell men olika hk registrerade kan ha olika premier så fick jag svaret att en del av försäkringen är en trafikförsäkring som de inte har hand om utan annat bolag och att denna delen är kopplad till effekten på bilen.