Sida 1 av 1

S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 10 sep 2017 12:08
av Herr X
Nytt avsnitt av Teslapodden! Diskutera avsnittet i denna tråden.
Bild
Teslapodden: På besök i Teslafabriken

I detta avsnitt:
Anders berättar allt om hans besök på Teslafabriken! Hur mycket folk arbetar egentligen i världens mest moderna bilfabrik? Och vad ska alla som arbetar där göra när Elon har automatiserat bort dem? Kungsbacka storsatsar på elbilsladdning och vi pratar laddinfrastruktur med den Kungsbackabaserade fritidspolitikern och entreprenören Anders Eriksson. Dessutom: Fabian kör fort och blir stoppad av polisen. Innebär detta slutet för Teslakörande?

Prenumerera & lyssna här: http://www.teslapodden.se

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 10 sep 2017 17:40
av Anders77
Tack för att jag fick vara med i podden. Hur ni kunde ta med mig när de avsnittet innan pratade om att höja kvaliten förstår jag inte. Men det var skönt att ni kunde klippa till avsnittet bra :)

Tänkte visa kalkylen som våra tjänstemän tog fram för dessa stolpar. Kan vara bra att ha som underlag om någon tänker försöka påverka i sin egen kommun.

Så här kommer den. Fas 2 är tanken för 2018 och fas 1 skall sättas fart med nu under hösten.
Screenshot_20170910-171635.jpg
Sen kommer här för er som känner till Kungsbacka en liten lista på områden där kommunen har huvudmannaskapet, äger mark och parkeringen mm.
Screenshot_20170910-172125.jpg
Samt här kommer kartan som visar dessa områden med.
Screenshot_20170910-172202.jpg

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 10 sep 2017 22:05
av bjornlilja
Riktigt bra avsnitt!

Korta kommentarer:
Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta. :)

I AP2 kan man sätta offset +10km/h oavsett hastighetsbegränsning.

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 11 sep 2017 06:25
av Bjelke
Anders77 skrev:
Tack för att jag fick vara med i podden. Hur ni kunde ta med mig när de avsnittet innan pratade om att höja kvaliten förstår jag inte. Men det var skönt att ni kunde klippa till avsnittet bra :)

Tänkte visa kalkylen som våra tjänstemän tog fram för dessa stolpar. Kan vara bra att ha som underlag om någon tänker försöka påverka i sin egen kommun.

Så här kommer den. Fas 2 är tanken för 2018 och fas 1 skall sättas fart med nu under hösten.

Sen kommer här för er som känner till Kungsbacka en liten lista på områden där kommunen har huvudmannaskapet, äger mark och parkeringen mm.

Samt här kommer kartan som visar dessa områden med.
Vad står 105 tusen för i första kalkylen (fas 1) för?
Ska "4 befintliga semiladdare" flyttas eller ändras på nåt sätt, eller är det bara för att få med kostnaden i kalkylen även om den redan är tagen eg?
(jag har inte hunnit lyssna på avsnittet än)

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 11 sep 2017 13:38
av AGCF
Angående kungsbacka. Jag tror stolparna måste vara förberedda för betalning för att man ska få stödet från energimyndigheten. I Söderköping är det Garostolpar med RFID läsare

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 11 sep 2017 13:48
av LarsL
Det går utmärkt att åka liten elbil från Kungsbacka. Det finns massor med Chademo ut med de stora vägarna så inga problem längre. För 2-3 år sedan var det jobbigt men knappast nu längre.
Om man inte är van vid Tesla så klart.

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 11 sep 2017 14:11
av Remuz
Vertikal integration handlar normalt om att ta kontrol över hela flödet. I fallet med aluminiumkaross så skulle man börja med att pressa själva, sedan starta ett smälteri, sedan köpa en gruva. Då kontrollerar man hela vertikalen och är inte beroende av externa leveranser.

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 11 sep 2017 19:35
av mans71
Anders77, är detta klubbat och klart och ska införas enligt årtal som du angett? Sjukt bra i så fall!

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 11 sep 2017 21:07
av AGCF
Ni är inne på en intressant där med att kommunerna har tillgång till allmän plats på ett sätt som privata bolag inte har. Samtidigt är de inte superintresserade att själv äga laddstolparna när de väl är byggda. Frågan är om de är lönsamma att köpa och driva dem privat i dag. Vad skulle en stolpe omsätta? Säg att det laddas 12 kWh per stolpe och dygn (helt taget ur luften jag vet). Det blir runt 4000 per år. Man kan nog svårligen lägga på mer än 1 kr per kWh. Stolpens livslängd är svårbedömd och underhållskostnad. Dock lär man ha tillgång till ett nät av strategiska platser i ett senare skede när fler och fler laddar.

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 11 sep 2017 23:59
av Herr X
bjornlilja skrev:
Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta. :)
Haha givetvis. Tur att vi var tydliga med att vi inte hade en susning om vad vi talade om.. :)

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 12 sep 2017 09:15
av Anders77
mans71 skrev:
Anders77, är detta klubbat och klart och ska införas enligt årtal som du angett? Sjukt bra i så fall!
Ja pengarna för detta ligger i budgeten. Fas1 upphandlingen pågår eller är redan klar. Vi har nämnd imorgon. Skall se om jag får mer info då.

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 12 sep 2017 09:18
av Anders77
Bjelke skrev:

Vad står 105 tusen för i första kalkylen (fas 1) för?
Ska "4 befintliga semiladdare" flyttas eller ändras på nåt sätt, eller är det bara för att få med kostnaden i kalkylen även om den redan är tagen eg?
(jag har inte hunnit lyssna på avsnittet än)
Är stolpar som är uppsatta redan för kommunens egna bilar, om jag minns rätt.

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 12 sep 2017 17:52
av bjornlilja
Herr X skrev:
bjornlilja skrev:
Jag tror man talar om "footprint" och inte "fingerprint" när man talar om byggnaders yta. :)
Haha givetvis. Tur att vi var tydliga med att vi inte hade en susning om vad vi talade om.. :)
Ni gör det skitbra!

Re: S03E02: På besök i Teslafabriken

Postat: 25 sep 2017 19:08
av Jurgeboy
haha jävla skön podd Fabian och Anders!! "de farliga grejjer vettu"