Re: Varning för Farbror Blå!
Postat: 12 sep 2017 09:49
Dom 5st Teslor jag kört inkl min egen visar +1km/h på displayen i bilen. Men i app och när man hämtar data remote så visas samma hastighet som en GPS.
Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.Challe76a skrev:Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Skriv till Trafikutskottet och föreslå detta!Ric skrev:Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.Challe76a skrev:Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Bra, för detta är ett stort problem. GPSerna klara inte hålla takten med alla hastighets förändringar som görs...Tjell skrev:Skriv till Trafikutskottet och föreslå detta!Ric skrev:Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.Challe76a skrev:Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Om du är så kär i Schweiz, varför friar du inte?Swede1 skrev:
Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.
Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.Jerker skrev:Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Fast säkerhetsmarginalen finns ju där av en anledning - för att mätmetoderna inte är exakta och det kan bli fel. Därför drar man av en felmarginal för att få en lägsta hastighet man med säkerhet kan säga att bilen höll. Så om den visar 51 km/h och säkerhetsmarginalen är 6 km/h så är det fortfarande mycket möjligt att bilen faktiskt färdades i 51 km/h om alla mätfel slog åt samma håll (även om det är mer troligt att den färdades snabbare än så).joel80 skrev:Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Den heter NVDB - Nationell Vägdatabas.Ric skrev:Väghållaren borde vara ansvarig för att lägga in hastighetsgränserna digitalt i någon öppen databas. Då kunde skyltavläsningen skippas i bilar och till på köpet få exakt position, om bilens / telefonens navigering uppdateras i takt med ändrade hastigheter och nya vägar.Challe76a skrev:Hoppas bilen snart kan läsa skyltarna.
Feddan skrev:Om du är så kär i Schweiz, varför friar du inte?Swede1 skrev:
Titta och lär av Schweiz! Sverige hade 1970 samma välstånd som alplandet.
Surfaren skrev:Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.Jerker skrev:Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Då får man sänka hastigheten till typ 50 på alla vägar med möte. Det finns dessutom gott om relativt smala och kurviga vägar där det fortfarande är 90, så det verkar vara rena lotteriet vilken hastighet en väg får.Verdi skrev:Surfaren skrev:Pratar vi om vägar där man får möte (utan mitträcke)? Som jag förstått det börjar det hända ganska mycket i högre hastighet än så, om två bilar frontalkrockar med varandra. Minns inte detaljerna, men det finns nog statistik på detta nånstans som dom lutar sig mot när dom bestämmer sig för att skylta 80.Jerker skrev:Jag håller annars med andra som sagt att man verkligen ibland undrar hur man tänkt när man sänkt hastigheten på vissa sträckor. Särskilt svårt har jag för 80 på breda landsvägar med fri sikt vid sidan om vägen och ingen bebyggelse i närheten. Helt obegripligt.
Tror inte det är särskilt nyttigt att fronta i 80 km/h heller. Det kan inte vara därför som de sänker hastigheten väl?
Jag har åkt fast för 56 km/h i Malmö en onsdag kväll (23:30) för några år sedan men man har nog olika regler. Men svaret blev vi börjar vid 56joel80 skrev:Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
56 km/h är inte under 6 km/h för fort.leiflodde skrev:Jag har åkt fast för 56 km/h i Malmö en onsdag kväll (23:30) för några år sedan men man har nog olika regler. Men svaret blev vi börjar vid 56joel80 skrev:Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Även i vår lilla kommun har politikerna sänkt hastigheten till 40km/h i tätbebyggt område. Här är det dock svår att skylla på Miljöpartiet eftersom Moderaterna har styrt de senaste 35 åren, och hastighetssänkningen genomfördes när de satt med helt egen majoritet.lator skrev:Sänkningarna har utökats sedan 2007 och har säkert att göra med Karolina Skogs arbete i kommunalpolitiken. Ja, hon är miljöpartist men kan någon hävda med säkerhet att det sett annorlunda ut med en socialdemokrat på den posten? Jag tröttnar på att så många på detta forum spyr galla över MP så fort det ges tillfälle. Ibland kan det vara befogat men jag skiljer på ett parti och på enskilda politiker. Östersund har också fått sänkta hastighetsbegränsningar sedan några år och jag har väldigt svårt att se att dessa är motiverade. Generellt så verkar politikerna häruppe (oavsett partitillhörighet) jobba på att göra det så besvärligt som möjligt för bilisterna och resultatet blir mera avgaser och irriterade bilförare. Jag menar att problemet inte är MP utan politiker i stort som suktar efter röster och tar råd från tvivelaktiga konsulter. Tyvärr har de glömt att vi bilister också röstar...Nyren skrev:Vägen i fråga är en av de största i Malmö och en av de mest omotiverade 40-gränserna i stan. Där var 50 till för ett par år sen då det sänktes till 40, efter påtryckningar från miljöpartiet. Självklart håller man 30 utanför skolor och dagis etc, men problemet med omotiverade fartgränser är att de urholkar respekten för dem även där de är motiverade. Styret i Malmö är extremt bilfientligt överlag, och det gäller även elbilar tyvärr.
Hur som helst så fick jag ju mitt straff så brottet är sonat nu tycker jag.
Det stämmer inte.joel80 skrev:Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Det är väl säkrast att de får köra själva vid demonstration av acc! Annars sitter man där!Jjaners skrev:Gissar att det bara är jag som har blivit stoppad utan att dom hade något bevis, men jag sa som det var den accelerera snabbt så det verkar som det går fortare än det egentligen gjorde, och då sa polisen att dom kunde strunta i det hela om han fick åka med och känna på accelerationen, sen fick jag åka
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Precis, det är också vad jag kommer ihåg. Sedan kan det vara så att det först är överträdelse på över 5 km/h som polisen stoppar personer för, dvs minst 6 km/h efter att 3 km/h har dragits av pga felmarginal.Nicke Nyfiken skrev:Det stämmer inte.joel80 skrev:Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.
Min arbetskamrat fick böter när han körde 84km/h på en 80-väg. Eller rättare sagt, det var en 100-väg som under några hundra meter hade 80 vid en korsning, sedan blev det 100 igen.
Och i diskussionen med polisen så sa de att de dragit av 3 km/h för felmarginal på mätinstrumentet. (Laser)
Stämmer dåligt med det du skrivit tidigare där du hävdar 6 km/h i "säkerhetsmarginal", eller "rabatt" som du nu väljer att kallar det.joel80 skrev:Om dom dragit av 3km/h har arbetskamraten ju kört i 87km/h... Men fick rabatt med 3km/h.
Polisens mätverktyg har inte mer än max en halv km/h i deviation. Så avdraget är mer för att ingen ska kunna "klaga" som jag förstått.
Konstigt resonemang. Kör man då 6 km/h för fort så får man böter för att man kört 50 km/h på 50-väg?joel80 skrev:Polisen stoppar aldrig någon som kör under 6km/h för fort. Det är deras "säkerhetsmarginal"..
Dom drar alltså av 6km/h om jag förstod mina polisbekanta rätt.. Så får man böter för 51km/h har man isåfall egentligen kört i 57km/h.