Sida 55 av 355

Re: Senaste version 2018.40

Postat: 22 okt 2018 07:07
av Bjelke
far1far2 skrev:
Bjelke skrev:
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Vilken lag skulle det vara?
Lag kanske är fel ord men vem som bär ansvaret vid krock med självkörande bilar måste nog utredas först
Än så länge (tills dom pratar nivå 5 antar jag) så är det förarens ansvar, bilarna kan inte köra utan det än (och det lär väl dröja), så ur den synvinkeln är det lugnt...
Ska inte nivå 3 och 4 fixas innan det blir aktuellt med 5?
Jo självklart, och visst, redan på nivå 3 kan man börja prata om vems ansvaret vid olycka är då man redan på den nivån ska kunna släppa fokus från körningen och
koncentrera sig på annat (men bara för en kortare stund) och vara beredd att ta över om systemet inte räcker till. Och redan på den här nivån börjar det bli krångligt
men jag tror att det kommer att bli förarens ansvar även på den här nivån, oavsett vad som händer vid en olycka, det kommer att bli en nivå som i praktiken inte finns utan
blir samma som nivå 2 ur ansvarssynpunkt.
Olyckan i somras känns lite som på den här nivån, han satt ju och fipplade med annat och tittade bort några sekunder och pang så
körde bilen på den där kvinnan med cykeln, hade det varit nivå 3 så skulle han ha haft ryggen fri. Nu kör körde dom ju inte på nivå 3 ur lagens synvinkel men funkar väl som exempel...

Re: Senaste version 2018.41

Postat: 22 okt 2018 07:15
av mati
Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.

Re: Senaste version 2018.41

Postat: 22 okt 2018 08:01
av Bjelke
mati skrev:
Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
Kan inte mer än hålla med fullständigt. Som jag ser det så är det ungefär så som Tesla gör nu, dom inför funktioner som snart liknar nivå 3 men låter det ligga kvar på nivå 2,
och det är kanske därför det pratas om lagar och paragrafer för oss i Europa då dom försöker börja sniffa på nivå 3? Jag hoppas att det inte är så utan att dom fortsätter
att ligga på nivå 2, då slipper vi tjafs om ansvar vid olyckor osv.

Re: Senaste version 2018.41

Postat: 24 okt 2018 22:29
av bjornlilja
Gällande version 9 så får vi vänta berättar Electrec: ”As for ‘Navigate on Autopilot’ in Europe, Musk confirmed that it is still months away as they need to address the differences in how lane lines are painted, which varies greatly by country.”

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 25 okt 2018 17:24
av Remuz
42 ute

Re: Senaste version 2018.41

Postat: 25 okt 2018 19:26
av Jeppe_E
mati skrev:
Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
Jag förstår inte att detta ens kan vara en diskussion. Men jag kanske är trög. Det hela är väldigt enkelt avhjälpt genom att helt sonika säga att föraren av fordonet ALLTID är ansvarig. Lite som han som fick fortkörningsböter i USA för att AP hade missat en vägskylt.

Re: Senaste version 2018.41

Postat: 25 okt 2018 19:57
av mati
Jeppe_E skrev:
mati skrev:
Jag anser att nivå 3 borde förbjudas rakt av. Redan nu med nivå 2 diskuteras det ivrigt vem som bär ansvaret, trots att det än så länge är solklart att det är föraren.
Med nivå 3 blir gränsen riktigt luddig. Föraren har ansvaret men bilen får ändå köra själv i de situationerna den klarar av. Jaha, och sen då?
Nä, hoppa över nivå 3 och gå direkt till 4 när utvecklingen har kommit dit. Halvautonoma system med oklar ansvarsfördelning (i förarens ögon) är bara farliga.
Jag förstår inte att detta ens kan vara en diskussion. Men jag kanske är trög. Det hela är väldigt enkelt avhjälpt genom att helt sonika säga att föraren av fordonet ALLTID är ansvarig. Lite som han som fick fortkörningsböter i USA för att AP hade missat en vägskylt.
Ja, rent juridiskt är det kanske så lätt som du säger. Men verkligheten är inte så enkel. Det handlar i första hand inte om vem som bär ansvaret när det smäller, det är fortfarande föraren, det handlar snarare om att det kommer att smälla just på grund av att föraren kanske inte förstår när det är dags att ta över. Idag är nivå 2 systemen designade så att föraren alltid måste hålla i ratten och ha koll på trafiken. Redan det är svårt ibland. Men om en nivå 3-bil faktiskt tillåter att föraren gör nåt annat, fast bara när trafiksituationen tillåter det, eller när bilen tror att allt är grönt, så kommer det garanterat hända en massa olyckor där föraren verkligen har gjort nåt annat och inte alls hade koll längre. En autonom bil som bara är autonom ibland, är inte bra.

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 25 okt 2018 20:00
av Bjelke
Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 25 okt 2018 20:05
av Nicklas
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)
Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa! :shock: :o
- Meddela så fort du vet! :D

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 25 okt 2018 20:09
av frippan
För alla med model 3 där ute verkar få bättre regen på sina bilar med senaste mjukvaran.
Ännu ett utmärkt tecken på varför OTA är sådan viktig funktion.

https://electrek.co/2018/10/25/tesla-mo ... re-update/

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 25 okt 2018 20:42
av Bjelke
Nicklas skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)
Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa! :shock: :o
- Meddela så fort du vet! :D
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 25 okt 2018 20:48
av mati
Bjelke skrev:
Nicklas skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)
Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa! :shock: :o
- Meddela så fort du vet! :D
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Va? Jag har bara 32.4 och jag har redan pin to drive. Vad hade du för antik mjukvara innan?

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 25 okt 2018 20:57
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Nicklas skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
42 ute
Borde vara den jag lägger in nu då :mrgreen:
(Som vanligt efter ett besök på SC)
Det vore ju häftigt om v9 äntligen kommer till Europa! :shock: :o
- Meddela så fort du vet! :D
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Va? Jag har bara 32.4 och jag har redan pin to drive. Vad hade du för antik mjukvara innan?
Minns inte :lol: men tror det var 32.4 faktiskt, kanske var samma release notes (inte första gången)...
Mest anmärkningsvärt är väl isf att jag antagligen lyckats glömma att jag redan fått pin to drive :lol:

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 25 okt 2018 21:10
av Ferro94
Bjelke skrev:
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Man begriper sig ju inte riktigt på det här med versioner. Jag hämtade min sprillans nya S idag och har 34.1. How come att jag inte fick senaste versionen som är tillgänglig här i Sverige (typ 36.2?)?

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 25 okt 2018 21:36
av hanst
Ferro94 skrev:
Bjelke skrev:
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Man begriper sig ju inte riktigt på det här med versioner. Jag hämtade min sprillans nya S idag och har 34.1. How come att jag inte fick senaste versionen som är tillgänglig här i Sverige (typ 36.2?)?
Det beror nog på att bilen får den senaste FW Vid tillverkningen och eftersom sim-kortet sätts i alldelses innan du får den leverad så finns det ingen möjlighet för bilen att uppdatera sig.
Jag minns att jag fick vänta från 8/3 då jag fick min bil till den 12/5 (kändes som en evighet) innan jag fick min första uppdatering. Men efter det så har det kommit ca en uppdatering i månaden.

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 26 okt 2018 06:45
av Bjelke
hanst skrev:
Ferro94 skrev:
Bjelke skrev:
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Man begriper sig ju inte riktigt på det här med versioner. Jag hämtade min sprillans nya S idag och har 34.1. How come att jag inte fick senaste versionen som är tillgänglig här i Sverige (typ 36.2?)?
Det beror nog på att bilen får den senaste FW Vid tillverkningen och eftersom sim-kortet sätts i alldelses innan du får den leverad så finns det ingen möjlighet för bilen att uppdatera sig.
Jag minns att jag fick vänta från 8/3 då jag fick min bil till den 12/5 (kändes som en evighet) innan jag fick min första uppdatering. Men efter det så har det kommit ca en uppdatering i månaden.
Men dom kan väl enkelt lägga in senaste sw utan sim-kortet?
Wifi borde ju funka bra liksom, samt även koppla in sig på bilen direkt antar jag...
Jag tror dom är slöa numera bara, som exempel la dom alltid in ny sw varenda gång man var in med bilen men numera så är det oftast tvärtom.

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 26 okt 2018 08:22
av Legato
Bjelke skrev:
hanst skrev:
Ferro94 skrev:
Bjelke skrev:
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Man begriper sig ju inte riktigt på det här med versioner. Jag hämtade min sprillans nya S idag och har 34.1. How come att jag inte fick senaste versionen som är tillgänglig här i Sverige (typ 36.2?)?
Det beror nog på att bilen får den senaste FW Vid tillverkningen och eftersom sim-kortet sätts i alldelses innan du får den leverad så finns det ingen möjlighet för bilen att uppdatera sig.
Jag minns att jag fick vänta från 8/3 då jag fick min bil till den 12/5 (kändes som en evighet) innan jag fick min första uppdatering. Men efter det så har det kommit ca en uppdatering i månaden.
Men dom kan väl enkelt lägga in senaste sw utan sim-kortet?
Wifi borde ju funka bra liksom, samt även koppla in sig på bilen direkt antar jag...
Jag tror dom är slöa numera bara, som exempel la dom alltid in ny sw varenda gång man var in med bilen men numera så är det oftast tvärtom.
Tvärtom? Usch vad irriterad jag skulle blivit om de tog bort den senaste programvaran när jag fick min servad :roll:

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 26 okt 2018 09:17
av Bjelke
Legato skrev:
Bjelke skrev:
hanst skrev:
Ferro94 skrev:
Bjelke skrev:
Äsch 36.2 bara... Pin to drive...
Man begriper sig ju inte riktigt på det här med versioner. Jag hämtade min sprillans nya S idag och har 34.1. How come att jag inte fick senaste versionen som är tillgänglig här i Sverige (typ 36.2?)?
Det beror nog på att bilen får den senaste FW Vid tillverkningen och eftersom sim-kortet sätts i alldelses innan du får den leverad så finns det ingen möjlighet för bilen att uppdatera sig.
Jag minns att jag fick vänta från 8/3 då jag fick min bil till den 12/5 (kändes som en evighet) innan jag fick min första uppdatering. Men efter det så har det kommit ca en uppdatering i månaden.
Men dom kan väl enkelt lägga in senaste sw utan sim-kortet?
Wifi borde ju funka bra liksom, samt även koppla in sig på bilen direkt antar jag...
Jag tror dom är slöa numera bara, som exempel la dom alltid in ny sw varenda gång man var in med bilen men numera så är det oftast tvärtom.
Tvärtom? Usch vad irriterad jag skulle blivit om de tog bort den senaste programvaran när jag fick min servad :roll:
:lol:

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 26 okt 2018 12:38
av Pontus
Remuz skrev:
42 ute
Den ultimata versionen som svar på alla önskningar? :)

Re: Senaste version 2018.42

Postat: 26 okt 2018 15:13
av Remuz
Jag kör med pin to drive men det systemet har ju en sjukt stor miss. Varför confirm efter du slagit koden? 4 tecken sedan autoskicka... 2018?

Re: Senaste version 2018.42.1

Postat: 26 okt 2018 17:33
av JonasH
2018.42.1 är nu släppt. Det går undan med versionerna nu...

Re: Senaste version 2018.42.2

Postat: 27 okt 2018 10:12
av Remuz
42.2 finns i Norge nu

Re: Senaste version 2018.42.2

Postat: 27 okt 2018 10:22
av erkap
...och i Tyskland och Nederländerna. Förhoppningsvis kommer nu v9 till Europa!

Re: Senaste version 2018.42.2

Postat: 27 okt 2018 11:00
av Bjelke
Och nu även i Sverige :)

Re: Senaste version 2018.42.2

Postat: 27 okt 2018 11:05
av Remuz
Min bil har wi-fi 24/7 inkl när jag kör... Blir frunkbanan idag...