3-fas AC laddning vilka tekniska lösningar i elbilarna?
Postat: 14 sep 2017 18:31
Vad jag förstår är det egentligen tre enfasladdare med 230 volts systemspänning som kopplas till 3-fas matningen?
Det är inte laddaggregat som försörjs med 400 V AC inuti elbilarna?
Har det då någon betydelse för fasföljden när en typ 2 kontakt ansluts?
Kontroll av skyddsjordsledare och neutralledare görs ju innan laddning påbörjas, men fasföljden L1 - L2 -L3 kollas väl inte?
Bilar som endast har 1-fas laddning ansluts väl alltid till kontaktstift märkt L1 i typ 2 kontakten?
Anledning till frågan är att jag vill installera 10 stycken typ 2 laddare med 32 A matning. Om det endast ansluter elbilar med 1-fasladdning kan det ju bli 320 A i fas L1 och det är inte optimalt.
Om vi gör som med spisarna i flerbostadshus, kopplar in ladduttagen med olika fasföljd L1 - L2- L3 & L2-L3-L1 samt L3-L1-L2 så borde de ge jämnare belastning.
Det är inte laddaggregat som försörjs med 400 V AC inuti elbilarna?
Har det då någon betydelse för fasföljden när en typ 2 kontakt ansluts?
Kontroll av skyddsjordsledare och neutralledare görs ju innan laddning påbörjas, men fasföljden L1 - L2 -L3 kollas väl inte?
Bilar som endast har 1-fas laddning ansluts väl alltid till kontaktstift märkt L1 i typ 2 kontakten?
Anledning till frågan är att jag vill installera 10 stycken typ 2 laddare med 32 A matning. Om det endast ansluter elbilar med 1-fasladdning kan det ju bli 320 A i fas L1 och det är inte optimalt.
Om vi gör som med spisarna i flerbostadshus, kopplar in ladduttagen med olika fasföljd L1 - L2- L3 & L2-L3-L1 samt L3-L1-L2 så borde de ge jämnare belastning.