Sida 1 av 2
Uppgraderingslustan
Postat: 17 sep 2017 20:59
av blincoln
... har slagit till, inspirerad av många här på forumet och en sambo som gillar bilen lika mycket som jag. Nu har vi bokat en CPO-Model S 90D 2016, facelift men med fungerande AP och regnsensor

Snyggt blå och med beige skinnstolar, precis som man vill ha det! Hoppas den blir fin med Arachnids så småningom.
Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).
Ahhh, denna väntan...
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 17 sep 2017 21:24
av Nicke Nyfiken
Perfekt val tycker jag.
S 90D, facelift och AP1 är precis vad jag skulle satsa på om jag skulle byta bil.
Grattis till ännu en Tesla

Re: Uppgraderingslustan
Postat: 17 sep 2017 21:25
av mati
Ett mycket bra val och grattis.

Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 06:21
av Bjelke
Känns som ovanligt många här nu som tänker byta upp sig, nästan så man blir lite avis ju

(fast för mig finns det bara en att byta upp sig till, en P85D såklart

)
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 07:06
av jeppe_sthlm
blincoln skrev:.
Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).
Ahhh, denna väntan...
Intressant! Går i tankar att göra en liknande övning. Utbudet och priserna på CPO i EU är ju ordentligt mycket bättre än i Sverige.
Får man fråga hur du praktiskt löste det med betalningen när du köpte av Tesla?
Är det internationell banköverföring som gäller? Har för mig att det var lite bökigt och tog några dagar, men det kanske har ändrats sen jag sist gjorde det.
Nästa fråga - vad fick du för effekt registrerad vid import? Kan man ta reda på det innan man tar in en bil på något vis?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 09:00
av blincoln
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 09:04
av e5m1r
blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Vad det gäller registrering vill jag nog säga att de tar uppgifter från utlandet och där med blir den rätt registrerad
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 09:10
av Remuz
OT men då kan det vara billigare med en utländsk som du helförsäkrar än en svensk halvförsäkrad
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 09:27
av jeppe_sthlm
blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 09:35
av jeppe_sthlm
Remuz skrev:OT men då kan det vara billigare med en utländsk som du helförsäkrar än en svensk halvförsäkrad
Det är ju sjukt intressant om det är så! Frågan är som sagt om man kan få reda på den slutgiltiga effekten innan man köper bilen. Det kan ju bevisligen diffa ett par tusen i månaden i försäkringskostnad..
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 09:54
av bylund
jeppe_sthlm skrev:blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 09:58
av bylund
blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Jag tror de går på uppgifterna i det utländska registreringsbeviset.
Det verkar i alla fall avgöra på Porschar om de får en eller tre passagerare. Svensksålda får en passagerare, de som är 2+2-sitsiga. Importerade får det de är registrerade som. Min gamla 968 var tvåsitsig. Sedan flyttade jag till Estland, och där blev den fyrsitsig. När jag flyttade hem igen så gick de på att den varit registrerad fyrsitsig i Estland vid registreringsbesiktningen här.
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 16:15
av blincoln
bylund skrev:jeppe_sthlm skrev:blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 17:26
av Oppfinnarn
blincoln skrev:bylund skrev:jeppe_sthlm skrev:blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?
Men den såg ju fin ut på pdf-en som du fick, so nothing could possible go wrong

Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 17:38
av Yxel
blincoln skrev:bylund skrev:jeppe_sthlm skrev:blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?
Den inställningen måste man väl nästan ha för att köpa en Tesla överhuvudtaget?

Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 18:32
av blincoln
Japp - in i dimman!

Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 18:39
av Yxel
blincoln skrev:Japp - in i dimman!

Yes! Om en vecka!
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 19:55
av tobbeturbo
blincoln skrev:... har slagit till, inspirerad av många här på forumet och en sambo som gillar bilen lika mycket som jag. Nu har vi bokat en CPO-Model S 90D 2016, facelift men med fungerande AP och regnsensor

Snyggt blå och med beige skinnstolar, precis som man vill ha det! Hoppas den blir fin med Arachnids så småningom.
Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).
Ahhh, denna väntan...
Hurdan är prisskillnaden när du importerar själv?
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 20:23
av Legato
Är det helt problemfritt att få miljöbilspremien om man plockar hem en demobil från annat EU-land?
Någon som vet om DNB, Sixt eller annan firma är beredda att lösa leasing på importbilar?
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 20:26
av oscfor
Legato skrev:Är det helt problemfritt att få miljöbilspremien om man plockar hem en demobil från annat EU-land?
Någon som vet om DNB, Sixt eller annan firma är beredda att lösa leasing på importbilar?
Du får ingen premie om bilen varit registrerad i annat land.
Jag har inte lyckats hitta något leasingbolag som tar i utländska bilar med tång ens om de inte säljs av en svensk bilhandlare.
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 20:29
av tobbeturbo
Men vid privatköp då? Får man med sig dnb? InsureMyTesla hos Trygg-Hansa?
Får man deras (Tyskland i detta fall) miljöbilspremie då?
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 20:41
av oscfor
Skulle förvåna mig mycket, men du får väl fråga om DNB hänger på.
Försäkring lör inte vara något problem.
Du lär få betala det pris som står på prislappen hos Tesla.
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 20:43
av blincoln
Mitt försäkringsbolag (LF Skåne) bryr sig inte om bilen är importerad. De verkar inte heller titta på registrerad motoreffekt. Mao helt rationella

Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 22:09
av jeppe_sthlm
tobbeturbo skrev:
Hurdan är prisskillnaden när du importerar själv?
Efter en snabb koll på ev-cpo.com skulle jag säga att man kan spara 10-20% på rätt bil. Kan naturligtvis vara åt andra hållet också, men några bilar är det skaplig diff på.
Den här är iallafall runt 150k billigare än hos Tesla i Sverige
https://www.tesla.com/de_AT/used/5YJSA7H24FFP67283
Som sagt en lågriskare för privatpersoner. Betala till Tesla och få 4 års garanti.
Inte utan att det lockar - ett par billiga flygbiljetter, en hotellnatt och en schysst roadtrip med lämplig polare. Enda orosmolnet är som sagt hur effekten kommer att landa.
Re: Uppgraderingslustan
Postat: 18 sep 2017 22:14
av oscfor
Kan ni inte avsluta länkar till utlandet med ?redirect=no så kommer man rätt direkt?
Ex
https://www.tesla.com/de_AT/used/5YJSA7 ... edirect=no