Framtidens ladd-dystropi

Nextgencharging

I fredags visade laddföretaget Clever upp sin framtidsvision Nextgen Charging, designen deras ultrasnabba laddstationer i Danmark och andra länder kommer få. De kallar det för ”ett flaggskepps-projekt på mer än 600 m2, designad för att ladda dina batterier – på flera sätt”. Vi elbilister tittar bara förundrat på.

Den första laddstationen kommer sättas upp i Fredericia i Danmark till sommaren och enligt planerna ska 180 till byggas runt om i Europa. Laddstationerna kommer i början erbjuda 4 laddare med 150 kW toppeffekt, men kan i framtiden byggas ut till 8 laddare och 350 kW toppeffekt.

Både pressreleaset och hemsidan försöker entusiasmera oss med formuleringar som att ”funktion och design smälter ihop i flera häftiga upplevelser”. Men för oss elbilister som ska tillbringa tid där ser det lika dystert ut som regntunga himlen på bilden. För vad är det vi elbilister skulle vilja ha på en laddstation?

Tak över huvudet till exempel, så man slipper stå i regnet. Ja det lovar Clever bilarna ska få… fast lilla rastområdet där man kan sitta och vänta verkar ju onekligen sakna det. Träden sticker rakt igenom taket. Och varför skulle man över huvud taget vilja sitta och frysa på de där fyrkantiga betongbänkarna som ser väldigt obekväma ut? Jag ser inte framför mig hur jag skulle vilja tillbringa 20-30 minuter här.

Som elbilist vill man också gärna kunna besöka en toalett medan bilen laddar, men några sådana lyser med sin frånvaro på bilden. Eller är det därför träden och buskarna står där?

Man skulle också uppskatta nån café eller restaurang bredvid där man kan sitta och fika lite medan bilen laddas. På bilden finns det ett garage bredvid?!

Teslan på bilden, som inte står och laddar utan får stå utanför – symboliserar den att Teslaägare inte är välkomna att ladda på stationerna? Kvinnan till höger som verkar vara munterheten själv – är hon på jakt efter toa eller fik? Frågorna hopar sig.

Tycker du -med rätta- att nu raljerar Tibor igen, hur negativ är män’skan egentligen, ska du jämföra Clevers vision med Teslas:

Tesla Super Charging Lounge

Idag ”snyltar” både Teslas Superchargers och Clevers laddare på anläggningarna de är placerade vid. De står oftast bredvid restauranger eller bensinmackar där det erbjuds både paushörna, toalett och fika eller till och med lunchmöjligheter. Men i framtiden ska laddstationerna mer och mer klara sig på egen hand.

Tesla vill öppna egna lounger där man kan slappna av medan man väntar. Den första i Österrike ser ut så här:

GrazLounge

Jämför ovan bild med Clevers betongkoloss. Var vill du helst tillbringa en halvtimme? Elon Musk har till och med avslöjat planer på att bygga en gammaldags retro-drive-in vid en av sina laddstationer, med servitörer på rullskridskor som levererar maten till bilarna. Och utomhusbio.

Elbilister behöver något mer än en glorifierad busshållplats. Vill Clever att deras stationer ska bli succé bör de ta sin framtidsvision och som ett minimum rita dit tak över huvudet, bekvämare bänkar, toaletter och fik. Så kan de byta de regntunga molnen till blå himmel och solsken.

En till sak som saknas på Clevers bild: bokstäverna CLEVER. Varför ska laddstationer alltid vara så anonyma? Varför är det inte en stor lysande CLEVER-logga på taket över laddarna? Så man på långt håll kan se stationen och slipper irra runt och leta efter den. Titta på hur bensinstationer gör, med loggor på taket och flaggor som vajar!

 


TCS ett år sedan: Autopiloten ÄR säkrare

Amerikanska vägverket NHTSA presenterade för ett år sedan sin rapport där de visade att Teslas autopilot har minskat antal allvarliga krascher med 40% – eller om vi ska vinkla det på kvällstidningsvis: Din autopilot kör bättre än du.

Tagged . Bookmark the permalink.