Full fräs på Kinnekulle Ring

Kinnekulle1

I lördags var det premiär för elbilens bandag på Kinnekulle Ring. Åtta elbilar blandade sig med otal bensinstinkare. Dagen var uppdelad i 11 åktillfällen, plus biltävlingar i GT-Open och Legend grupperna. Av de 11 åktillfällena var 5 öppna för oss, den så kallade Chilla-gruppen där alla får åka banan i egen takt. Varje åktillfälle är på officiellt 15 minuter, men ofta fick man åka några minuter till. Man kan svänga av från banan och avbryta precis när man vill.

I och med att vi var så pass få elbilar på plats fick vi åka bland andra bensinbilar, mest trimmade BMW. De släppte upp 20 bilar per åk på banan.

Kinnekulle7

Innan dagen började fick förarna genomgång i hur man beter sig på banan. Vad gul och rutig flagg betyder, hur man ska släppa förbi bilar som vill köra om. För att det ska vara så säkert som möjligt ska man blinka och åka åt sidan när någon har hunnit ikapp dig så att de kan köra om på ett säkert sätt.

Kinnekulle6

På plats fanns en Tesla Model X, två Model S, en BMW i3 – och tidningen Elbilen i Sverige som hade med sig en VW e-Golf, en Hyundai Ioniq EV, en Kia Soul EV och nya Nissan Leaf. Hur de bilarna betedde sig på bana får ni läsa om i nästa nummer av tidningen ;-)

Kinnekulle3

Teslorna gjorde dock bra ifrån sig, de höll bensinarna stången, speciellt på raksträckorna. Men i kurvorna märktes det tydligt att elbilarna hade däck där lågt rullmotstånd prioriterades, och fjädringen kunde också gärna varit styvare.

På förbrukningskurvan ovan syns tydligt när han körde ut på banan! :-)

Kinnekulle4

Som synes suger bankörning rejält i batterierna, förbrukningen var på 5.41 kWh/mil :-)

Teslorna klarade banan ganska bra i många varv innan batterierna och däcken blev så varma så förarna fick lugna ner sig lite.

De röster vi hörde från övriga tävlande var de imponerade när de fick reda på att Teslorna körde helt otrimmade, på standarddäck.

Kinnekulle5

BMW i3 hade lite mer kämpigt. På raksträckan pinnade den på bra men i svängarna skrek dess cykelsmala däck i förtvivlan. Efter några varv var däcken så varma de började flagna och bilen orma sig. Även den bilen förbrukade dubbelt så mycket el mot vanligt, 3.18 kWh/mil.

Kinnekulle2

Mellan heaten kunde vi ladda på vägguttagen i depåerna, men 10A var inte mycket att hänga i julgran. Istället åkte vi på lunchrasten iväg till Dafgårds privata snabbladdare i närheten som en utav våra medlemmar fixade in oss på.

Vi hade väldans roligt och kan varmt rekommendera upplevelsen till alla! Man kände sig lite som katt bland hermeliner bland alla vråltrimmade bensinare men ingen sa ett enda ont ord om oss och var man bara uppmärksam att blinka och släppa förbi de snabba bilarna på banan kunde man också köra i snabb men inte halsbrytande fart på banan.

Några goda råd:

1: HJÄLM! Ta med egen hjälm om ni kan. Modell mopedhjälm duger men det är så mycket enklare om man slipper tigga lånehjälm från andra.

2: Kom i tid! Klockan 9:00 – inte 10 som står på arrangörens hemsida.

3: Ladda fullt innan! Det går åt mycket ström och laddning på plats är sådär.

4: Hitta Hans Söderström vid sekretariatet på plats, det är han som är eldsjälen som öppnat upp banorna även för elbilar och kan hjälpa er som aldrig varit på en bana förut komma igång.

Nästa bandag är 17 Juni på Linköpings Motorstadion, följt av fler tillfällen runt om i Sverige. Läs mer här och på arrangörens hemsida.

En av deltagarna skrev så här om sin upplevelse på elbil.forum24.se:

”Jag var på Kinnekulle idag och jag kan verkligen rekommendera att ta er till någon av de kvarvarande arrangemangen. Det var buskul!

Blandat med bilar, några Teslor, Ioniq, Leaf 40, e-Golf och Soul samt då undertecknads i3.
BMW i3 är väl inte riktigt gjord för banåkning med tanke på de smala däcken men det gick förvånansvärt bra ändå. Eller kanske hade jag inte så stora förväntningar. Lite styvare fjädrar och bredare däck kan det bli rätt ännu bättre! Och att man lär sig rätt spårval! Kul var det i alla fall.

Under dagen var det olika tidsluckor där vi med elbilar fick hålla till i de lugnare passen. För övrigt var där tävlingsklassen Legends, GT Open och en massa bara gasglada sportbilsåkare. En stor övervikt av BMW med stora bensinmotorer…
Om man skulle få önska sig något hade det varit att elbilarna hade fått en egen tidslucka att köra på så man fått uppleva helt tyst racing. Men det kan det kanske bli om det blir tillräcklig uppslutning framöver.

Lite smolk i bägaren kanske var att det var lite sisådär med informationen som gick ut, eller inte gick ut. Och det stämde inte riktigt med beskrivningen av arrangemanget. T ex var det inte så mycket laddmöjlighet där men det löstes tack vare att Dafgård i närheten öppnade upp sin snabbladdare under dagen. Det var heller ingen tipspromenad, el-lekbilar för barn eller lunch för förarna. Tror dock att det nog kan vara så på vissa kommande arrangemang men ta det inte för givet.
Trots detta var det ett jättelyckat arrangemang.

Tidningen Elbilen var där (stod för en del av de deltagande bilarna) och gjorde reportage. Kommer om jag fattade rätt i nästa nummer.”

Bookmark the permalink.
  • Pontus

    Man blir lite avis, det där låter verkligen buskul. Ska ju bli kul om några år när det finns riktiga sportbilar som går på el, typ roadster 2 då lär det ju bli bensinarna som får blinka. Även att få se racing med bara tysta elbilar vore en upplevelse.