Fyrhjulsdriven Model 3

M3performance

Tesla har släppt specarna för fyrhjulsdrivna Model 3 och prestandaversionen av bilen. De i den långa beställningskön vars tur har kommit att designa sin bil kan hädanefter få beställa bilarna även med fyrhjulsdrift och prestandamodell:

Dual motor AWD – $5,000

  • Range: 310 miles (496 km)
  • 0-60 mph: 4.5 seconds (man brukar lägga till 0.1s för 0-100 km/h tider, för 60 mph=96km/h)
  • Top speed: 140 mph (224 km/h)

Performance – ~$21,500

  • Range: 310 miles (496 km)
  • 0-60 mph: 3.5 seconds (man brukar lägga till 0.1s för 0-100 km/h tider, för 60 mph=96km/h)
  • Top speed: 155 mph (250 km/h)
  • Wheels: 20″ performance
  • Carbon fibre spoiler
  • Black & White interior
  • Red brake calipers
  • Kräver long range batteri och dual motor AWD fyrhjulsdrift, sammanlagd startpris från $78,000

Leveranser påbörjas i Juli enligt Elon Musk.

Fyrhjulsdrivna modellen har förutom motorn som driver bakhjulen även en extra motor som driver framhjulen. Fyrhjulsmodellen skulle kosta mindre än $5,000 extra twittrade Elon Musk i April 2016. Han kunde ha sänkt priset med en dollar för att få rätt – nu kostar den exakt 5,000 dollar, lika mycket tillvalet kostade på Tesla Model S när man fortfarande kunde välja förr i tiden (nuförtiden är alla Tesla Model S och X fyrhjulsdrivna).

Det ger att frånpriset för en fyrhjulsdriven Tesla Model 3 kommer bli från $40,000 – den dagen Tesla släpper bilen med standardbatterier. Idag när man bara kan välja Long Range batteriet är startpriset för fyrhjulsdrift från $49,000.

Försöker vi gissa de kommande svenska priserna lär startpriset för Tesla Model 3 med standardbatteri hamna kring 380,000 kronor inkl moms efter avdragen elbilsbonus. (Bonus/malus-systemet kommer ge 60,000 kronor i rabatt på alla elbilar från och med 1 Juli i år.) Fyrhjulsdrift kommer kosta runt 54,000 kronor extra (kostade så mycket när tillvalet fanns för Model S). Sammanlagt runt 430-440,000 kronor för en fyrhjulsdriven Tesla Model 3 och 100,000 extra för Long Range batteriet. Många gissar att dragkrok på Tesla Model 3 kommer kräva fyrhjulsdrift.

Som jämförelse kostar BMW 330i från 361,000 kronor med bakhjulsdrift och 402,000 med fyrhjulsdrift – fast då med sämre utrustningsnivå. Försöker man utrusta BMW med samma tillbehör Tesla Model 3 har som standard kommer man upp och förbi i pris.

Prestandamodellen kostar nästan dubbelt så mycket som standardmodellen av Tesla Model 3. Den har också fyrhjulsdrift men drivkretsarna har valts ut bland de mest högpresterande vid tillverkningen. Elon Musks tweet ”Performance drive units are lot sorted for highest sigma output & get double the burn-in.” verkar antyda att det sitter samma drivkretsar i både standard- och performanceversionerna av Tesla Model 3 men de sorteras i två batcher efter uppmätt prestanda.

Och enligt tweeten ”Cost of all options, wheels, paint, etc is included (apart from Autopilot). Cost is $78k.” kommer performancemodellen av bilen vara en separat modellversion (isf tillval) med frånpris från $78,000. Modellen kommer då inkludera alla Model 3 tillval förutom autopilot, dvs Long Range batteri, fyrhjulsdrift, metalliclack, och premiumpaketet. Dessutom kommer endast prestandamodellen utrustas med 20-tums fälgar, kolfiber spoiler, röda bromsok och en särskild svart-vit interiör. Därför är det svårt att beräkna exakt mellanskillnad, men en fyrhjulsdriven Model 3 med Long Range batteri, metallicklack, 19″ fälgar och premiumpaket går på $56,500 dvs 21,500 dollar mindre.

Svart-vita interiören prestandamodellen av Tesla Model 3 kommer få.

Försöker vi gissa de kommande svenska priserna lär startpriset för prestandamodellen av Tesla Model 3 hamna kring 880,000 kronor inkl moms efter avdragen elbilsbonus. Instegsmodellen 75D för Tesla Model S kostar från $74,500 i USA, från 841,480 kronor i Sverige (med avdragen elbilsbonus).

Prestandamodellen av Tesla Model 3 kommer få imponerande prestanda på 0-100 km/h på kring 3.6 sekunder. Elon Musk jämför det mot BMW M3 prestanda på 4.1 sekunder och konstaterar att Model 3 är kvickare för ungefär samma pris. Det må stämma i USA men i Sverige kostar BMW M3 från 728,000 kronor (med 4,3 sek acc. Versionen med 4.1 sekunders acceleration börjar på 765,400 kronor). Dessa är från-priser, ska BMW bilarna utrustas med allt prestandaversionen av Tesla Model 3 har som standard hamnar priserna högre, men tveksamt om 115,000 kronor högre. Tesla M3 kommer ändå utklassa BMW M3 och med bensinbesparingar även kosta mindre än den i långa loppet, men rent frånprismässigt får vi konstatera att de ligger olika.

Minst lika viktigt är det att jämföra prestandaversionen av Tesla Model 3 med Tesla Model S också. Kommer den Model 3 kannibalisera Model S försäljningen? Man kommer kunna köpa prestandaversionen av Tesla Model 3 för ungefär lika mycket som en bare-bone Tesla Model S 75D. Vid första anblicken har båda bilarna kring 49 mils räckvidd – men Model 3 har 49 mil EPA räckvidd, medan Model S har 49 mil NEDC dito. Medan NEDC är rena fantasisiffror kan EPA räckvidden faktiskt uppnås med lite lättfotad körning. Accelerationsmässigt har Model S 75D inte en chans mot prestanda trean, 4.4 sekunder 0-100 km/h kommer långt efter prestanda Model 3 uppgivna tid på 3.6 sekunder.

Det kommer vara lätt att skilja prestandamodellen av Tesla Model 3 från basmodellerna: det är endast prestandamodellen som har bokstäverna T E S L A på bakluckan – standardmodellen har bara Tesla-T (det står faktiskt inte TESLA någonstans utanpå den).

Elon Musk twittrade även stolt att prestandaversionen av Tesla Model 3 ”kommer slå allt i sin klass på bana”. Det vill säga att bilen kommer inte bara accelerera snabbt utan även ha bra väghållning också – och bättre uthållighet på batterier och motorer utan problem med överhettning. Tesla Model S sägs bli för varm redan efter några varv på bana och begränsar sedan prestandan. När vi testade Tesla Model S på bana var det dock inte så mycket batterierna och motorn som överhettades och satte stopp utan däcken. Lågenergidäck är helt enkelt inte designade för sportig körning, bilarna var snabba på raksträckorna men hade problem med att hantera kurvorna. Tesla Model 3 må kanske slå helt oförändrade standardbilar på bana – men vem åker med sådana? Utrustas konkurrenterna med sportfjädring och breddade däck måste nog samma sak göras på Model 3 för att inte bli frånåkt i kurvorna.

Fyrhjulsdrivna modellerna av Model S hade längre räckvidd än de enbart bakhjulsdrivna pga olika utväxling på motorerna där den ena var anpassad maximum acceleration vid låga hastigheter medan den andra anpassades till lägre förbrukning i höga hastigheter. Tesla Model 3 har däremot exakt samma räckvidd i båda bak- och fyrhjulsdrivna varianterna. Anledningen till det ska vi diskutera i morgon.

Vi har uppdaterat vår Tesla Model 3 informationssida med de nya uppgifterna.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.