Gammalt eller nytt?

VW2

Med bestörtning tittade vi på Sveriges Televisions inslag om att gamla bilar kan vara miljövänligare än nya förra veckan. Doktorand Katja Tasala Gradin på KTH hävdade att det för miljöns skull är bättre att fortsätta köra gammal bil än att köpa en ny. Eller gjorde hon det? Jag har aldrig hört fler ”kanske” i ett inslag.

Orkar du inte titta på inslaget och artikeln på SVT hemsida kan vi kort sammanfatta att det kanske är så att behålla gamla bilen kan kanske vara miljövänligare än att köpa en ny elbil. Speciellt kanske med tanke på att tillverkningen av nya bilen har redan släppt ut massa CO2 innan du ens har kört en meter med den. Man ska inte titta enbart på bilens direkta utsläpp utan hela livscykeln! Senaste numret av Teknikens Värld tar också upp ämnet, där de jämför att behålla en tio år gammal Volvo XC90 V8 mot att skaffa en ny elbil.

Låt oss räkna på det hela.

(Fast innan vi ens har börjat räkna första siffran inser vi att både Teknikens Värld och Doktorand Katja Tasala Gradin bortser ifrån att gamla bilen behövdes också tillverkas en gång i tiden. Trots allt prat om livscykler räknas inte gamla bilens hela livscykel?! De bilarna växte knappast på träd. Men OK, låt oss räkna i alla fall.)

Ponera att du har en tio år gammal Volvo XC90 V8 (som de jämförde med) och du ska räkna på om du ska behålla den eller köpa en fabriksny Mercedes B-klass med bensin- eller elmotor.

Tack vare tyska testorganisationen TÜV har vi pålitliga siffror på hur mycket koldioxidutsläpp tillverkning och drift av Mercedes B-klass medför. Deras undersökning är extra användbar i sådana här jämförelser just för att den jämför en bensinbil med en elbil som förutom drivlinorna i övrigt är exakt identiska. De räknade på totala utsläppen under bilarnas hela livscykel, inklusive tillverkning, 16,000 körda mil och skrotning.

Enligt TÜV har Doktorand Katja Tasala Gradin rätt i att tillverkningen av en elbil släpper ut mer CO2 än tillverkningen av en bensinbil. Hon behöver inte säga ”kanske”. Elbilens tillverkning släpper ut 10.1 ton koldioxid, vilket är nästan dubbelt så mycket som bensinbilens 5.5 ton – just på grund av att tillverkningen av batterierna förbrukar mer naturresurser än att bocka till lite plåt till en tom bensintank.

Skulle vi fortsätta köra tio år gamla trotjänaren Volvo XC90 V8 skulle den släppa ut 317 g CO2 per km enligt sina gamla officiella siffror. Efter 16,000 mil skulle den ha släppt ut 50.7 ton koldioxid från dess avgasrör – och ytterligare 9.6 ton från raffinaderiet som framställde bensinen.

Jämför vi bilarna får vi följande resultat:

B-klass vs Volvo

  • Inklusive tillverkning, 16,000 mil körning och skrotning släpper Mercedes B-klass Electric Drive ut 10.9 ton koldioxid.
  • Bensindrivna versionen av Mercedes B-klass släpper totalt ut 29.8 ton koldioxid räknat på samma sätt.
  • Fortsätter vi köra med gamla Volvon släpper den ut 60.3 ton koldioxid på samma sträcka – exklusive tillverkning och skrotning!

Skrotar du gamla trotjänaren och köper en snål bensinbil istället kommer koldioxidutsläppen momentant öka med 6 ton. (5.5 ton för tillverkningen av nya bilen, 0.5 ton för skrotningen av gamla bilen.) Men redan efter 2,600 mil börjar nya bensinbilen släppa ut mindre CO2 än om man skulle ha behållit den gamla.

Köper du istället en elbil måste du visserligen köra 2,900 mil – men sedan har du inte bara tjänat in utsläppen bilens tillverkning medförde, utan även all utsläpp din elbil kommer göra! Köper man elbil kan man efter 2,900 mil dra ett streck – medan bensinbilen skulle fortsatt spy ut CO2 har du redan tjänat in alla utsläpp din elbil har gjort och kommer att göra under hela sin livslängd! Resten av åren blir ren vinst för miljön.

TÜV räknade med 0.2 ton CO2 utsläpp för elbilen om den laddades uteslutande med el från vattenkraft. Med vår genomsnittlige svenska elmix som har 52g/kWh i utsläpp enligt Vattenfall blir det 2 ton CO2 utsläpp efter 16,000 mil. Till och med med den smutsiga kontinentala elmixen blir det bara 11.9 ton CO2 utsläpp efter 16,000 körda mil med elbilen. Hur vi än försöker plussa på stapeln för elbilen i grafen ovan fortsätter den vara en bråkdel av stapeln för gamla bensinbilen.

Hur vi än räknar på det är inte gamla bensinbilar bra för miljön. Utan några ”kanske”.

 


TCS ett år sedan: Tesla brumm-brumm

För ett år sedan berättade vi om nya lagarna i USA och EU som ska tvinga elbilar att låtsas-låta med konstgjord motorljud. Vi intervjuade en av forskarna som höll på att ta fram lämpliga ljud. Och jämförde lagen med Red flag law från år 1865 som föreskrev att en man med en röd flagga skulle gå framför varje automobil för att varna andra.

 

Tagged . Bookmark the permalink.