Gigafactory 3 byggnad börjar bli färdig

GF3-2018

Gigafabriken 3 i Shanghai, Kina såg ut så här i januari. En enorm, lerig åker.

GF3-1

Sen dök det upp en glad Elon Musk tillsammans med lokalpolitiker och pratade om sina byggplaner. Leriga åkern skulle omvandlas till bilfabrik i rekordfart. Fabriksbyggnaden skulle stå färdig redan till sommaren (i år), börja producera bilar mot slutet av året och nå volymproduktion redan nästa år! Många skrattade åt ännu en totalt ohållbar tidsplan levererad av evige tidsoptimisten Elon Musk.

Skrattet fastnar nog lite i halsen om de tittar på ovan video som visar att fabriksbyggnaden börjar bli färdigbyggd. På fem månader har flitiga kinesiska byggarbetare omvandlat leriga åkern till en fabrikslokal. Snart kan maskinerna börja flytta in. Elon Musk har äntligen hittat landet som är lika speedad och framåt som han, som kan hänga med i hans galna tidsplaner. Byggarbetet pågår dag och natt, sju dagar i veckan.

Om allt fortsätter enligt plan kommer de första Tesla Model 3 rulla ut från fabriken innan årets slut, följt av volymproduktion och kanske även de första Model Y nästa år.

Stora frågan just nu är varifrån batterierna till de bilarna ska komma? Det är fortfarande okänt om Tesla kommer bygga de behövliga batterierna på plats i Gigafabriken i Shanghai eller köpa in dem – och i så fall köpa in dem från vem?

Det har spekulerats lite i ifall samarbetet mellan Tesla och Panasonic skulle hålla på och spricka? De två företagen har samarbetat i åratal, Tesla har använt Panasonics batterier i alla sina elbilar. Gigafabrik 1 i Nevada är ett joint-venture företag mellan de två. Men om nu Tesla ska köpa batterier till sina kinesiska Model 3 och Y från annan batteritillverkare, och Panasonic har rapporterats avbrutit utbyggnaden av Gigafabriken 1 i Nevada innebär detta att de två företagen har tröttnat på varandra?

Nej, inte enligt Panasonics VD Kazuhiro Tsuga. Han menar att företagen har ett mycket mer intimt samarbete än ett vanligt ”säljare-köpare” förhållande. Problemet enligt honom är att tillverkningslinan i Gigafabriken 1 i Nevada har 35 GWh årlig kapacitet – men de lyckas tillverka endast runt 24 GWh. Resten måste kasseras pga kvalitetsproblem. (De kasserade batterierna återvinns och deras material används till att göra nya batterier enligt en av våra tidigare artiklar.) Samtidigt som Tesla hela tiden vill ha flera batterier ifrån dem. I det läget är det nog klokt att försöka få upp kvaliteten och minska på svinnet innan man installerar fler likadana tillverkningslinor. Och även om Kazuhiro Tsuga inte sa det rent ut lät han förstå att det kanske är kinesiska krav som tvingar Tesla att använda lokalproducerade kinesiska batterier i bilarna som ska byggas i Shanghai. Vi ska inte glömma att Tesla var första utländska bilbolaget som över huvud taget tilläts etablera sig i Kina på egen hand, utan kinesisk samarbetspartner. Kinesiska staten kan kanske ha ställt tuffa krav för att tillåta fabriken.

Panasonic och Tesla ska göra allt de kan för att i år få upp produktionsvolymen i Gigafabriken i Nevada till de 35 GWh fabriken teoretiskt borde kunna producera. Även om Tesla ska köpa in batterier från kinesiska tillverkare varnar Panasonic redan för att batterierna kan bli ett problem nästa år när Tesla Model 3 produktionstakt ska öka – samtidigt som Tesla Model Y också lanseras. Utan batterier kommer Tesla inte kunna tillverka bilarna i de volymerna kunderna efterfrågar, med växxande leveranstider som följd. Efter production hell och delivery hell verkar vi nu närma oss battery hell.

 


rps20190428_154031

Glöm inte TCS möte på Brostugan nu på söndag kl 10!

Tagged , , , . Bookmark the permalink.