GM Bolt får 383 km räckvidd

383km

GM har nu avslöjat räckvidden för deras kommande elbil Chevrolet Bolt. Bilen som kommer ha 60 kWh batterier får 383 kilometers räckvidd enligt amerikanska EPA körcykeln, som brukar ge ganska ”verkliga” räckviddssiffror.

383 km på 60 kWh borde innebära en medelförbrukning på runt 1.45 kWh per mil, om vi räknar med 55 kWh tillgänglig batterikapacitet. Liknande förbrukningssiffra som till exempel Nissan Leaf uppvisar.

Bilens ”boxiga” form ger den nog också samma problem som Nissan Leaf har med snabbt ökande luftmotstånd när farten närmar sig motorvägsfarter. Räknar vi med runt 2.0 kWh per mil förbrukning i motorvägsfarter kommer Bolt komma knappa 30 mil på långfärd.

bolt_charge

Vad som händer efter de ca 30 milen har GM fortfarande inte avslöjat. De har tidigare medgivit att bilen i basutförande för $37,500 inte kommer ha snabbladdning :shock: Snabbladdning kommer dock erbjudas om man köper utrustningsnivå Premier, som dessutom kommer erbjuda finesser som skinnsäten, surround vision kameror som visar vad som finns runt om bilen vid tex parkering, avåkningsvarning, etc:

I extra tillbehörspaketet Driver Confidence II package erbjuds autobroms och lane keep assist – vi får se om den klarar hålla bilen lika galant i filen som Teslas autopilot eller om den är lika vinglig och opålitlig som vissa andra biltillverkares försök. Bolts mjukvara kommer dock kunna uppgraderas trådlöst vilket bådar för framtida förbättringar av den.

Bolt_cargo

Fäller man baksätet verkar Bolt bli en rymlig liten krabat. Kvick blir den också. Ingen Tesla, men tack vare 0-100 km/h under 7 sekunder och snabb reaktionstider som elbilar brukar ha blir den snabbast iväg 30 meter i alla fall:

Vi har tidigare uppskattat svenska priset för Opel Ampera-e (som europeiska systerbilen för Chevrolet Bolt kommer heta) till drygt 400,000 kronor inklusive moms, efter Supermiljöbilspremie. Stora frågan är vad Opel väljer att ta med i grundpriset. Blir det inklusive 100 kW snabbladdning kan det bli en mycket intressant konkurrent till Tesla Model 3. Tar de bara 50 kW snabbladdning, eller rentav utan snabbladdningsmöjlighet kommer den få svårt att hävda sig mot Tesla Model 3 som beräknas kosta från 370,000 kronor inkl moms och Supermiljöbilspremie, inklusive Supercharger-snabbladdning.

Opel Ampera blev inte alls samma hit i Europa som dess systerbil Chevrolet Volt blev i USA just på grund av att Opel valde att överprissätta bilen. Hoppas Opel inte kommer göra samma misstag med Ampera-e.

 


TCS ett år sedan: Varför får inte Tesla sälja sina bilar i USA?

Varför motarbetas Tesla i sitt eget hemland? Varför får de inte sälja sina bilar i vissa delstater? Det är faktiskt inte så mycket Tesla i sig som NADA och Alliance of Automobile Manufacturers är rädda för, utan ett annat framtida hot.

Tagged , . Bookmark the permalink.