GM Bolt får 383 km räckvidd

383km

GM har nu avslöjat räckvidden för deras kommande elbil Chevrolet Bolt. Bilen som kommer ha 60 kWh batterier får 383 kilometers räckvidd enligt amerikanska EPA körcykeln, som brukar ge ganska ”verkliga” räckviddssiffror.

383 km på 60 kWh borde innebära en medelförbrukning på runt 1.45 kWh per mil, om vi räknar med 55 kWh tillgänglig batterikapacitet. Liknande förbrukningssiffra som till exempel Nissan Leaf uppvisar.

Bilens ”boxiga” form ger den nog också samma problem som Nissan Leaf har med snabbt ökande luftmotstånd när farten närmar sig motorvägsfarter. Räknar vi med runt 2.0 kWh per mil förbrukning i motorvägsfarter kommer Bolt komma knappa 30 mil på långfärd.

bolt_charge

Vad som händer efter de ca 30 milen har GM fortfarande inte avslöjat. De har tidigare medgivit att bilen i basutförande för $37,500 inte kommer ha snabbladdning :shock: Snabbladdning kommer dock erbjudas om man köper utrustningsnivå Premier, som dessutom kommer erbjuda finesser som skinnsäten, surround vision kameror som visar vad som finns runt om bilen vid tex parkering, avåkningsvarning, etc:

I extra tillbehörspaketet Driver Confidence II package erbjuds autobroms och lane keep assist – vi får se om den klarar hålla bilen lika galant i filen som Teslas autopilot eller om den är lika vinglig och opålitlig som vissa andra biltillverkares försök. Bolts mjukvara kommer dock kunna uppgraderas trådlöst vilket bådar för framtida förbättringar av den.

Bolt_cargo

Fäller man baksätet verkar Bolt bli en rymlig liten krabat. Kvick blir den också. Ingen Tesla, men tack vare 0-100 km/h under 7 sekunder och snabb reaktionstider som elbilar brukar ha blir den snabbast iväg 30 meter i alla fall:

Vi har tidigare uppskattat svenska priset för Opel Ampera-e (som europeiska systerbilen för Chevrolet Bolt kommer heta) till drygt 400,000 kronor inklusive moms, efter Supermiljöbilspremie. Stora frågan är vad Opel väljer att ta med i grundpriset. Blir det inklusive 100 kW snabbladdning kan det bli en mycket intressant konkurrent till Tesla Model 3. Tar de bara 50 kW snabbladdning, eller rentav utan snabbladdningsmöjlighet kommer den få svårt att hävda sig mot Tesla Model 3 som beräknas kosta från 370,000 kronor inkl moms och Supermiljöbilspremie, inklusive Supercharger-snabbladdning.

Opel Ampera blev inte alls samma hit i Europa som dess systerbil Chevrolet Volt blev i USA just på grund av att Opel valde att överprissätta bilen. Hoppas Opel inte kommer göra samma misstag med Ampera-e.

 


TCS ett år sedan: Varför får inte Tesla sälja sina bilar i USA?

Varför motarbetas Tesla i sitt eget hemland? Varför får de inte sälja sina bilar i vissa delstater? Det är faktiskt inte så mycket Tesla i sig som NADA och Alliance of Automobile Manufacturers är rädda för, utan ett annat framtida hot.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • nickysixeight

    1,3-1,5kWh/10km i denna provkörningen: http://www.greencarreports.com/news/1106077_2017-chevrolet-bolt-ev-first-drive-240-miles-in-an-electric-car
    Men oavsett – kolla det pyttelilla bagaget! Eller bilen generellt. Om den hamnar i samma prisklass som Model 3, så blir det som att välja mellan en Opel Astra och BMW 3-serie. Om Opeln hade kostat som BMW’n, vilken hade folk köpt?

    • JH

      Det är väl helt olika bilklasser som jag ser det. BMV har ju sin 1 serie också :-) Jag ser inte GM-BOLT som en direkt konkurrent till tesla modell 3. Lika lite som jag ser bmw 1 serien som en direkt konkurrent till 3 serien.

      • nickysixeight

        Precis en av de två sakerna jag skriver. Bulten är storleksmässigt i en annan klass. Om de då har samma pris, då väljer man inte den mindre (som dessutom har sämre kvalitet)

        • Limbster

          Sämre kvalitet eller sämre status?

  • Anders Håkansson

    Jag tycker detta är ett stort steg framåt, hoppas de prissätter den ungefär som Tesla gör, ”samma” pris på alla marknader. Rätt ok utseende också jfrt med GM:s övriga utbud. Hoppas de marknadsför bra och säljer bra, jag är nämligen övertygad om att det gynnar Tesla och andra som säljer elbilar att det säljs mycket elbilar. Tvärtemot en del journalister som verkar tro att de som kör elbilar idag kommer köra elbilar imorgon och alla andra kommer köra ICE. Visst finns det konkurrens mellan de olika märkena men att tro att elbilsmarknaden endast består av de 400 000 som reserverat model 3 är enligt min mening helkorkat. Tesla och alla andra elbilar ska ta marknadsandelar från ICE-bilar, inte av varandra.

  • Top 12

    Nu börjar det hetta till.
    Närmsta månaderna kommer vi se en rad konkurrenter presentera allt bättre EVs.

    Håller med Anders att detta är bara av godo för EV marknaden och kommer dessutom att hålla Tesla på tårna. Tesla kommer säkert att svara upp mot konkurrenterna och presentera både det ena och det andra för att behålla och dryga ut sin ledning inom EV.

    Fighten har bara börjat och det kommer att gynna oss konsumenter och miljön !

    SC samt tak eller markbaserade solceller i kombo med Powerwalls blir dock svårt för konkurrenterna att slå, här kommer Tesla sopa rent. Men klart att alla har inte tomt eller villatak.
    Det är ändå dit en del lyckliga kommer att komma inom några år, egen produktion av el i form av solenergi till stor del och nästan gratis.
    Sen får vi se vad statsmakten har att säga om hemkört oskattad el i batteriet ! Man kan ju gissa att kilometer skatten kommer tillbaka. Men den dagen den sorgen.