Gula streck i hastighetsmätaren

Nu när minusgraderna kommer kan en del nyblivna Tesla Model S ägare bli lite överraskade på morgonkvisten. Bilen vill plötsligt inte accelerera så kvickt, och släpper man upp gasen bromsas den inte lika kraftigt heller. Och tittar man på hastighetsmätaren har små gula streck dykt upp.

Efter första hemska tanken om verkstadsbesök hoppas jag att ni kommer ihåg det som står i bilens manual; att bilens prestanda begränsas tillfälligt vid kallt väderlek.

När bilen startas när det är riktigt kallt ute kan det ta en liten stund innan batterierna har nått sin optimala arbetstemperatur. Medan batterierna är för kalla (eller för varma, fast det kommer nog inte inträffa ofta i vårt land) bör de inte belastas för mycket, det mår de inte bra av. Så för att skydda batterierna begränsas maxeffekten som kan tas ut från dem tills de har blivit varmare. Likadant vid motorbromsning så begränsas hur mycket effekt som bilen vågar mata tillbaka i de kalla batterierna.

Dessa begränsningar visas som små gula streck på effektmätaren till höger om hastighetsmätaren.

Efter någon minut, då batterierna har nått sin normala arbetstemperatur, försvinner strecken och bilen beter sig åter som normalt. Vill du slippa begränsningen ska du förvärma kupén och batterierna innan avfärd med mobilappen.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.