Har Norge fått sitt Hindenburg moment?

hydrogen

Vid sidan om elbilsrevolutionen har Norge också varit ett föregångsland för vätgasbilar. I fjol hade vårt grannland 148 bränslecellsbilar, mot 36 i Sverige.

Toyota planerade sälja runt 20 Mirai vätgasbilar i Norge i år – ända till i måndags.

För då exploderade UNO-X vätgasstationen i Sandvika.

Inga människor skadades tack och lov allvarligt av explosionen. Två personer fick lättare skador då de råkade passera i närheten med sin Tesla Model X (ironi på högsta nivå) och explosionens enorma tryckvåg utlöste bilens krockkuddar.

E18 och E16 stängdes av i båda riktningarna då brandkåren upprättade en 500 meters säkerhetszon kring branden då anläggningen hade fler gastankar som de befarade också skulle kunna explodera.

Vätgasstationen utvecklad av norska firman Nel tillverkar vätgas på plats genom elektrolys av vatten. Gastanken kan lagra upp till 150 kg vätgas. Stationen i Sandvika var den första i sitt slag när den öppnades 2016.

Med tanke på brandmännens säkerhet skickades det in en fjärrstyrd robot för att släcka branden. Först efter 14 timmar kunde alla vägavspärrningar hävas.

Vätgasstationens leverantör Nel har nu tillfälligt stängt alla sina tio stationer i väntan på utredningen av olycksorsaken. Därmed finns det inga öppna vätgasmackar i Norge just nu. Konkurrenten Hyop gick i konkurs redan i fjol och stängde då sina fyra stationer.

Därför har även biltillverkarna Toyota och Hyundai tillfälligt stoppat försäljningen av vätgasbilar i Norge. De går ju inte att tanka någonstans. Även landets runt 150 befintliga vätgasbilister är drabbade, deras bilar har plötsligt blivit oanvändbara. Tillverkarna har tillfälligt erbjudit dem lånebilar (avgasbilar).

Den norska olyckan inträffade mindre än en vecka efter vätgasexplosionen i Santa Clara i USA, som inträffade när en tankbil skulle fyllas med vätgas vid en produktionsanläggning. Den skulle frakta gasen till vätgasmackar. Skadorna på anläggningen har orsakat samma brist på vätgas i området som den som nu drabbat norska bränslecellsbilister.

Norske regeringen mottog redan tidigare i år en rapport som dödförklarade vätgasbilars framtid: ”I januari 2019 fanns det ca. 140 vätebilar i Norge. Förra året såldes totalt 51 vätgasbilar i Norge, sju procent färre än året innan. Som jämförelse finns det 178 000 elbilar från och med oktober 2018, trots att vätebilar har samma skattebefrielse som elbilar.”

Smällen i Sandvika förintande inte bara en vätgasstation – den kan ha satt punkt för hela vätgaseran i Norge. Just nu kan du varken köpa en bränslecellsbil i Norge eller tanka den någonstans. Kan vätgassektorn någonsin återhämta sig från detta?

 


Apropå Teslan som skadades av exploderande vätgasstationen: undrar när vi får se första rubriken ”Tesla involved in fiery explosion”? :roll:

Bookmark the permalink.